Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:37
Allen,

Carriere wijs... wat is het verstandigst om te doen?

Ik kan kiezen uit een rol als Customer Success/Relation Manager of Product Manager. Zie persoonlijk beiden als gelijkwaardig aan elkaar qua niveau, waarbij de een natuurlijk vooral gericht is op de klant en de ander op het product en indirect ook je klant.

Ik ken de voor - en nadelen van beiden, maar ben benieuwd naar jullie perceptie op deze twee verschillende rollen.

Alvast dank voor jullie mening/feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Afgesplitst vanuit het feedback-topic. @SaraNostra, dit is een vraag voor een eigen topic, niet voor het feedback-topic. Wel is je vraag heel erg summier: ik wil je verzoeken deze wat uitgebreider toe te lichten, want nu kunnen we er niet veel mee.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:38
Doe wat je het leukst vindt

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

"Strategisch verkopert" en "productstrategeeg" zijn IMHO uiteindelijk heul verschillende rollen, erg niet gelijkwaardig. Ik zou dus vooral je inhoudelijke toekomstwens voorop stellen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:51
Dit is denk ik niet iets wat je in een topic moet oplossen. 100% voor je zelf uitzoeken, want hoe kan een ander dit nou objectief voor je bepalen? Ik zou aanraden te doen wat jou het leukst lijkt, zoals @bramv82 al zei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik zou voor CEO gaan... Dan ben je de baas van beide ;-)

Nu zonder dollen: Hoe wil je feedback krijgen als je alleen maar twee functietitels neer plompt?
Waar liggen jouw ambities, waardoor wil jij net dat ene half uurtje overwerken, wil jij graag onder de mensen zijn of juist in hok codes zitten typen?

Zonder enige toelichting kan niemand je aangeven wat voor jou een betere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je vraag is nogal breed, dus krijg je ook een breed antwoord: Wil je liever met de verkoop of de inhoud van een product bezig zijn?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Dank, allen. Ik vind het fijn dat ik alsnog een antwoord krijg, terwijl mijn vraag inderdaad best breed is.

Het zit zo: heb een technische achtergrond en kan uitstekend uit de voeten met ontwikkelaars. Hou enorm van product development, maar in een bedrijf waar veel politiek bedreven wordt en het product zelf weinig aandacht krijgt, denk ik (gevoelsmatig) dat het voor in de toekomst niet de meest slimme move zou zijn.

De Customer Relations functie, daarentegen, is nieuw, veel verantwoordelijkheden en omvat ook technische trainingen die ik dan zou moeten geven waar ik ook wel van hou. Tevens gok ik erop dat ik ook qua salaris wat hoger kan komen daar.

Carrière wijs lijkt de PO functie me het leukst van de twee, maar dat andere heeft ook wel wat aantrekkelijks. Luxe dillematje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:24
@SaraNostra Als je kan kiezen neem ik aan dat de optie is aangedragen door je werkgever. Zou je dan niet in gesprek met je werkgever kunnen gaan welke de meeste perspectieven geeft? Eventueel kan je zelfs een dag of iets meedraaien met iemand die die functie heeft zodat je een weloverwogen keuze maakt.

Uit jouw feedback te horen heb je zelf niet echt een voorkeur (misschien een lichte voorkeur naar PO), dus ja.. hoe moeten wij het dan weten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
wat ben je voor iemand? customer relations vereist waarschijnlijk een meer "mensen mens" karakter, empathie, sociaal. omgang met developers daarentegen vraagt meer struktuur, planning en ook wel een dikke huid.
heb zelf deze situatie ook meegemaakt, ben van development naar ondersteuning en vervolgens naar kantoor automatisering en systeembeheer gegaan, en heb die funkties heel verschillend ervaren ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Heren, jullie hebben absoluut gelijk. Het is een lastige vraag, waar ik eigenlijk ook niet echt een antwoord op kan geven, maar het wel enorm fijn vind dat jullie je ervaringen/meningen delen. Daarvoor dank!

@PetervdM: ik kan beiden heel goed. Dat is dan ook het dilemma. Heb niet echt een bepaalde voorkeur, maar als ik moest kiezen zou ik voor de PO rol gaan. Ik weet alleen dat dat iets minder perspectief biedt.

De CRM/CSM functie is redelijk pril en ik kan niet zo goed inschatten hoe "groot" dat nog gaat worden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 17:29
Product manager is zeer afhankelijk van in welk bedrijf dat je terecht komt. Bij ons is een product manager vrij politiek getint en zeer high level bezig. Een PO heeft weliswaar nog steeds invloed op roadmap maar toch al een pak minder als de product manager. De PO heeft wel zeer veel detailkennis en neem veel operationele beslissingen.

Customer Success/Relation Manager zijn veel meer sales gerichte functies. Een product manager is van nature uit ook wel een sales functie, maar in een louter software bedrijf is de rol vaak overbodig (want ze wordt ingevuld door de PO).
Enkel in grotere software bedrijven wordt die rol toch in 2 gesplitst (als de rol te politiek wordt of als de workload teveel wordt).

Gezien ik zelf een technische achtergrond heb, ligt voor mij de rol van PO vele malen beter als die van de product manager. Op dit moment heb ik meer de rol van PO en doe ik soms wat taken van de product manager, maar vaak wat tegen mijn zin. Lange termijn visies maken en handjes schudden is niet mijn ding.

Nu wat je zegt
heb een technische achtergrond en kan uitstekend uit de voeten met ontwikkelaars. Hou enorm van product development, maar in een bedrijf waar veel politiek bedreven wordt en het product zelf weinig aandacht krijgt, denk ik (gevoelsmatig) dat het voor in de toekomst niet de meest slimme move zou zijn.
Dit schreeuwt dat je de rol van PO wilt doen. Een bedrijf dat echter teveel met politiek bezig is, is zelf niet de meeste slimme move en niet toekomstgericht (tenzij het een stabiele monopolie heeft).
Goede PO's zijn zeldzaam en onmisbaar in een bedrijf dat de kaart van Agile trekt. Als het bedrijf geen aandacht heeft voor haar product (dan waarschijnlijk ook niet voor zijn klanten) en stel ik mij de vraag of je bij het bedrijf hoort.
Van zo'n bedrijf wil ik overigens ook geen sales functie doen (tenzij je in een monopolie positie zit, maar dan is de sales vaak niet echt een uitdaging meer).

Een goede sales persoon is natuurlijk ook wel nodig en zal ook altijd job zekerheid hebben, maar ik leid niet af van je bericht dat dit is wat je wilt doen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SMGGM op 17-09-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nvm

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2019 16:51 . Reden: Niet goed gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:04
Tja als het om je carrière gaat dan kijk je toch hoeveel banen er beschikbaar zijn en wat de verschillen qua salaris zijn.

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 20:31
NotSoSteady schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:10:
Tja als het om je carrière gaat dan kijk je toch hoeveel banen er beschikbaar zijn en wat de verschillen qua salaris zijn.
Persoonlijk lijkt mij beiden een uitermate slechte raadgever. Je zult toch echt eerst op zoek moeten naar intrinsieke motivatie voordat je je druk gaat maken over zaken als baan beschikbaarheid.

Ik heb er zelf een jaar of 5 als product manager opzitten binnen 2 verschillende bedrijven en het geeft je een enorm brede blik die je in je verdere carrièrepad altijd zal behouden. Na product management ben ik in de sales beland, maar een holistische blik helpt dan enorm.

Maar zoals hier al aangegeven is, waar ligt je voorkeur en waar zie je voor jezelf de grootste toegevoegde waarde?

De rol van PM is niet voor iedereen, het is een boel politiek, handjes schudden en vriendjes maken.

Succes!
Pagina: 1