Product manager is zeer afhankelijk van in welk bedrijf dat je terecht komt. Bij ons is een product manager vrij politiek getint en zeer high level bezig. Een PO heeft weliswaar nog steeds invloed op roadmap maar toch al een pak minder als de product manager. De PO heeft wel zeer veel detailkennis en neem veel operationele beslissingen.
Customer Success/Relation Manager zijn veel meer sales gerichte functies. Een product manager is van nature uit ook wel een sales functie, maar in een louter software bedrijf is de rol vaak overbodig (want ze wordt ingevuld door de PO).
Enkel in grotere software bedrijven wordt die rol toch in 2 gesplitst (als de rol te politiek wordt of als de workload teveel wordt).
Gezien ik zelf een technische achtergrond heb, ligt voor mij de rol van PO vele malen beter als die van de product manager. Op dit moment heb ik meer de rol van PO en doe ik soms wat taken van de product manager, maar vaak wat tegen mijn zin. Lange termijn visies maken en handjes schudden is niet mijn ding.
Nu wat je zegt
heb een technische achtergrond en kan uitstekend uit de voeten met ontwikkelaars. Hou enorm van product development, maar in een bedrijf waar veel politiek bedreven wordt en het product zelf weinig aandacht krijgt, denk ik (gevoelsmatig) dat het voor in de toekomst niet de meest slimme move zou zijn.
Dit schreeuwt dat je de rol van PO wilt doen. Een bedrijf dat echter teveel met politiek bezig is, is zelf niet de meeste slimme move en niet toekomstgericht (tenzij het een stabiele monopolie heeft).
Goede PO's zijn zeldzaam en onmisbaar in een bedrijf dat de kaart van Agile trekt. Als het bedrijf geen aandacht heeft voor haar product (dan waarschijnlijk ook niet voor zijn klanten) en stel ik mij de vraag of je bij het bedrijf hoort.
Van zo'n bedrijf wil ik overigens ook geen sales functie doen (tenzij je in een monopolie positie zit, maar dan is de sales vaak niet echt een uitdaging meer).
Een goede sales persoon is natuurlijk ook wel nodig en zal ook altijd job zekerheid hebben, maar ik leid niet af van je bericht dat dit is wat je wilt doen
[
Voor 3% gewijzigd door
SMGGM op 17-09-2019 13:15
]