Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aardlekschakelaar klapt eruit door droger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjaakjwt
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 30-09 15:21
Beste forumleden, graag zou ik aanspraak willen doen op jullie kennis om het volgende:
Wij hebben een Samsung SDC14709 van zo'n 7 jaar oud. Helaas laat ie sinds vandaag 'opeens' de aardlekschakelaar er uit klappen.
Situatie is als volgt:
- Met de deur open klapt de aardlek er direct uit, zonder dat de droger ingeschakeld kan worden.
- Met de deur dicht gebeurt dit niet. Dan is het mogelijk om de droger in te schakelen. Maar zo gauw er gestart wordt met een programma klapt ie er alsnog uit.

Mijn idee (en hoop) is dat het vervangen van de deurschakelaar het probleem op zou moeten lossen. Echter is mijn kennis te beperkt om dat zeker te weten.

Wat denken jullie dat het probleem kan zijn? Ik hoor het graag.

De deurschakelaar welke ik op het oog heb:
https://www.partsnl.nl/ap...laar-dc6400828d-wasdroger

Beste antwoord (via Sjaakjwt op 29-09-2019 21:58)

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:15

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Even voor de zekerheid: is het daadwerkelijk de aardlekschakelaar die klapt, of springt de zekering van de groep er uit?

Een aardlek klapt niet door kortsluiting, die klapt wanneer de fase en 0 niet in balans zijn; oftewel, wanneer er stroom weglekt (in het gunstigste geval via de aarddraad, in het minst gunstige geval via jou).

Als het daadwerkelijk de aardlek is, dan zal er waarschijnlijk ergens stroom naar de behuizing lekken, door opgehoopt vuil/vocht in de buurt van een open contact, of doordat er ergens een kabeltje beschadigd is geraakt (mantel gebroken/gesmolten) en er contact wordt gemaakt met de behuizing. Wat het precies is ga je alleen achterhalen door de boel open te maken en op zoek te gaan naar de boosdoener (al dan niet door dingen door te gaan meten als er geen duidelijk zichtbare oorzaak is).

Als je daar geen verstand van hebt, is het misschien beter om een servicemonteur te laten komen. De deurschakelaar vervangen, in de hoop dat het daarmee is opgelost kan natuurlijk ook.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 02:11
Zit er 230 op die schakelaar..?

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:41
Schakelaar eerst er uit halen en helemaal los van de droger met een batterij+lampje testen.
Maar ik vermoed, dat het niet aan de schakelaar ligt.

Soms ben ik bijna gelukkig

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 02:11
JukeboxBill schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:03:
Schakelaar eerst er uit halen en helemaal los van de droger met een batterij+lampje testen.
Maar ik vermoed, dat het niet aan de schakelaar ligt.
Dingen die op 230V lekken hoeven niet op 1,5V te lekken. Tenzij er nu een mooi koolstofspoor is, dan wel.

• JukeboxBill
Een schakelaar, die goed is, werkt met 1,5V precies hetzelfde als met 230V: wel contact of geen contact.
Maar vuil kan van invloed zijn, dus contacten schoonmaken bij het testen kan helpen.

Maar OP geeft geen sjoege, dus deze discussie heeft geen zin meer.

• Sjaakjwt
JukeboxBill schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:09:
Een schakelaar, die goed is, werkt met 1,5V precies hetzelfde als met 230V: wel contact of geen contact.
Maar vuil kan van invloed zijn, dus contacten schoonmaken bij het testen kan helpen.

Maar OP geeft geen sjoege, dus deze discussie heeft geen zin meer.
Goedemiddag,
Ik heb nog geen tijd gehad om de droger open te kunnen maken. Ben zelf ook niet dusdanig testen dat ik weet hoe ik alles door zou moeten meten.

Jij geeft aan dat je niet denkt dat het de deurschakelaar is. Wat denk jij dat het is?

• JukeboxBill
Het feit dat de droger nog wel reageert op de stand van de schakelaar, alleen niet op de manier zoals het zou moeten.
Daaruit leid ik af dat de schakelaar nog gewoon schakelt, maar elders in de droger iets verkeerd gaat.
Verder lijkt het mij onwaarschijnlijk dat een defecte schakelaar dit kan veroorzaken.
Maar, zoals @kabeltjekabel aangeeft, een vuile schakelaar, waardoor kortsluiting wordt veroorzaakt, zou de oorzaak kunnen zijn. Dat kan je dan ook gelijk testen/controleren. Vochtig stof geleidt ook elektriciteit.

De schakelaar testen, voordat je een nieuwe koopt, is eenvoudig te doen en zou een onnodige uitgave kunnen besparen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:15

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Even voor de zekerheid: is het daadwerkelijk de aardlekschakelaar die klapt, of springt de zekering van de groep er uit?

Een aardlek klapt niet door kortsluiting, die klapt wanneer de fase en 0 niet in balans zijn; oftewel, wanneer er stroom weglekt (in het gunstigste geval via de aarddraad, in het minst gunstige geval via jou).

Als het daadwerkelijk de aardlek is, dan zal er waarschijnlijk ergens stroom naar de behuizing lekken, door opgehoopt vuil/vocht in de buurt van een open contact, of doordat er ergens een kabeltje beschadigd is geraakt (mantel gebroken/gesmolten) en er contact wordt gemaakt met de behuizing. Wat het precies is ga je alleen achterhalen door de boel open te maken en op zoek te gaan naar de boosdoener (al dan niet door dingen door te gaan meten als er geen duidelijk zichtbare oorzaak is).

Als je daar geen verstand van hebt, is het misschien beter om een servicemonteur te laten komen. De deurschakelaar vervangen, in de hoop dat het daarmee is opgelost kan natuurlijk ook.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Sjaakjwt
Orion84 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:13:

Het is daadwerkelijk de aardlekschakelaar die er uit knalt.

Aanvullend op mijn eerste bericht: als de deur dicht is kan de stroom er opgezet worden en de droger aangezet worden (alleen aanzetten, met programma starten klapt ie). Maar hij klapt óók als je 'm met de deur dicht weer inschakelt, maar daarna de deur open trekt.Vandaar mijn gedachte dat het aan de deurschakelaar kan liggen.

Vanavond of morgenavond maak ik 'm open om te controleren of er een duidelijke oorzaak is. En zal ik terugkoppeling geven.

• AyeAyeCaptain!
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

AyeAyeCaptain!

Ooooooooooooh

Je kan die deurschakelaar toch ook doormeten?

AyeAyeCaptain! wijzigde deze reactie 21-09-2019 08:51 (4%)

Retro Sale 2019!
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• Qaatloz
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 06-12 07:32
Het ligt dus sowieso niet alleen aan de deurschakelaar als de aardlek ook bij een programma starten eraf klapt. Denk dus o.a. ook aan een defect verwarmingselement of bijv een sluiting naar aarde van het lampelement in de droger. Wat schakelt de deurschakelaar in en uit dat de lekstroom kan veroorzaken.

Verder toch even de mededeling dat een droger in de fik kan gaan als er op de verkeerde plek een hoge stroom of warmte ontstaat dus wees voorzichtig

• AyeAyeCaptain!
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

AyeAyeCaptain!

Ooooooooooooh

Qaatloz schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 08:37:
Het ligt dus sowieso niet alleen aan de deurschakelaar als de aardlek ook bij een programma starten eraf klapt. Denk dus o.a. ook aan een defect verwarmingselement of bijv een sluiting naar aarde van het lampelement in de droger. Wat schakelt de deurschakelaar in en uit dat de lekstroom kan veroorzaken.

Verder toch even de mededeling dat een droger in de fik kan gaan als er op de verkeerde plek een hoge stroom of warmte ontstaat dus wees voorzichtig
Openschroeven, doormeten en uitsluiten. ;)
Divide and conquer!

Retro Sale 2019!
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• Sjaakjwt
Goedemorgen,
Van het weekend de droger open gemaakt en bergen stof er uit gehaald. Geen open draag of contact gevonden, dus helaas ook het euvel niet kunnen verhelpen.
Ik ga toch een monteur laten komen. Zoals al gezegd hierboven, ik ga geen risico nemen met een dergelijk apparaat.

• Sjaakjwt
Update:
Afgelopen vrijdag is de monteur geweest, en 'opeens' deed de droger het weer. Hij heeft alles nog doorgemeten, maar kon niks vinden.

Waarschijnlijk heeft er een natte was te lang in de droger gezeten, en is het ergens vochtig geworden. Wat nu 2 weken later weer is opgedroogd.

Bedankt voor jullie input!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True