Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeChef123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-04-2021
- Mijn vraag
Beste,

Laatst heb ik mijzelf voorzien van een ps4. Verder bezit ik al een ultrawide scherm, die ik standaard op mijn desktop heb aangesloten. Echter zit ik met een probleem wanneer ik de HDMI van de ps4 wil aansluiten aan mijn monitor, deze heeft namelijk maar 1 HDMI input, waardoor ik steeds eerst de HDMI van mijn desktop eruit moet trekken om vervolgens de HDMI van de ps4 te bevestigen.

Om het hierboven genoemde probleem op te lossen kan ik een HDMI switch kopen, echter twijfel ik over het kopen van zo een switch. De reden hiervoor is dat de HDMI switches die ik kon vinden op internet alleen maar een resolutie van 1080p ondersteunen, terwijl mijn ultrawide monitor een resolutie heeft van 2560x1080 (dit zijn meer pixels dan de gewone 1080p volgens mij). Ook ondersteunen switches maar 60hz, terwijl mijn scherm 75hz heeft.

Mijn vraag is dan ook: is het verstandig om de switch aan mijn scherm te koppelen zonder dat deze de juiste specificaties heeft voor mijn scherm? (als iemand een betere oplossing heeft, is deze uiteraard ook welkom!)

- Relevante software en hardware die ik gebruik
mijn monitor: https://www.bol.com/nl/p/...77051656/?s2a=#modal_open
de switch die ik op oog heb:
https://www.bol.com/nl/p/...ngangen/9200000027951678/

- Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf al mijn stoute schoenen aan gedaan en een switch gebruikt om te kijken of het werkt. Op het eerste gezicht blijkt een switch prima te werken... Wel vraag ik mijzelf af of dit niet slecht is voor (de levensduur van) mijn scherm...

- EDDIT:
Na enige tijd googlen kwam ik deze switch tegen. Het lijkt mij dat deze wel zou kunnen werken...
https://www.kabelshop.nl/...hikt-KNVSW3402-i6011.html

[ Voor 6% gewijzigd door LeChef123 op 17-09-2019 15:28 ]

Beste antwoord (via LeChef123 op 17-09-2019 14:26)

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:12

GforceNL

Out of memory....

Waarom sluit je de pc niet aan met een DisplayPort kabel (indien ondersteund door je GPU) zodat je HDMI vrij blijft voor je ps4?

<Zinloze tekst hier>

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Die je linkt is geen switch maar een splitter overigens. Dat zou prima kunnen werken. Een switch werkt andersom dacht ik. Zijn wel switches die 4k doen etc. Maar een simpele splitter is denk ik wat je zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeChef123
ToFast schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:44:
Die je linkt is geen switch maar een splitter overigens. Dat zou prima kunnen werken. Een switch werkt andersom dacht ik. Zijn wel switches die 4k doen etc. Maar een simpele splitter is denk ik wat je zoekt
Het is wel degelijk een switch, de titel van bol klopt echter niet. bekijk het plaatje maar is, je ziet duidelijk een switch knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
LeChef123 schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:51:
[...]
Het is wel degelijk een switch, de titel van bol klopt echter niet. bekijk het plaatje maar is, je ziet duidelijk een switch knop.
Aha je hebt gelijk, ik liet me te snel leiden door de titel en het leek op een splitter, switches had ik alleen nog gezien als kastje zonder kabel eraan. Een splitter gaat ook niet werken natuurlijk, die werkt de andere kant op van 1 bronsignaal naar 2 schermen.

Die andere in de link zal wel werken inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door ToFast op 17-09-2019 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkertje5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-11-2023
Beste LeChef123,
Ik heb een tijdje geleden ook een hdmi switch besteld voor aan een 4k beamer ook omdat deze maar 1 hdmi poort heeft en ik hier een PS4 en een Android TV aan wou hangen.
Ik heb hier voor deze besteld en eigenlijk tot op heden geen problemen ervaren.
https://azerty.nl/product...audio-schakelaar-3-x-hdmi

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Waarom sluit je de pc niet aan met een DisplayPort kabel (indien ondersteund door je GPU) zodat je HDMI vrij blijft voor je ps4?

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkertje5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-11-2023
@GforceNL en als de GPU geen DisplayPort ondersteund zou je er met een kabel van HDMI naar DP ook zijn.
Dan laat je het switchen lekker over aan je monitor :9

[ Voor 49% gewijzigd door bakkertje5 op 17-09-2019 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeChef123
GforceNL schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:39:
Topper! Ik denk dat dit de oplossing is! Nooit geweten dat dat kon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

@LeChef123 Het loont trouwens om even in de Specificaties van je GPU te duiken en hier te melden. Grote kans dat je HDMI output max 60hz ondersteund en je met dp wel 75 haalt.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeChef123
GforceNL schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:34:
@LeChef123 Het loont trouwens om even in de Specificaties van je GPU te duiken en hier te melden. Grote kans dat je HDMI output max 60hz ondersteund en je met dp wel 75 haalt.
Ik heb de volgende GPU:
AMD Ryzen 5 2400G with Radeon Vega Graphics (deze ondersteund DP)

Ik heb zelf al even gegoogled en zie dat mijn moederboard een DP 1.2 aansluiting heeft en mijn scherm er ook een heeft. Ik doe er volgens mij dus verstandig aan om een DP 1.2 kabel kopen als oplossing..

~Alvast bedankt iedereen voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-05 11:59
bakkertje5 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:46:
@GforceNL en als de GPU geen DisplayPort ondersteund zou je er met een kabel van HDMI naar DP ook zijn.
Dan laat je het switchen lekker over aan je monitor :9
Een kabel van display port naar hdmi werkt niet andersom. Er zit actieve elektronica in die het signaal Omzetten. Dus dit gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 07:27
LeChef123 schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:41:

De reden hiervoor is dat de HDMI switches die ik kon vinden op internet alleen maar een resolutie van 1080p ondersteunen, terwijl mijn ultrawide monitor een resolutie heeft van 2560x1080 (dit zijn meer pixels dan de gewone 1080p volgens mij).
Hou er wel rekening mee dat de PS4 in principe geen 21:9 verhouding ondersteunt. De meeste games worden hierdoor uitgerekt of met zwarte balken weergegeven.

Uiteindelijk doen we allemaal maar wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeChef123
FunkyBro schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:33:
[...]

Hou er wel rekening mee dat de PS4 in principe geen 21:9 verhouding ondersteunt. De meeste games worden hierdoor uitgerekt of met zwarte balken weergegeven.
Ja dat weet ik, maar ik heb daar er niet zoveel moeite mee.
Pagina: 1