Storing op de CANbus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-11 00:08

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Topicstarter
Goei'dag :)

De auto van mijn moeder is flinke kuren aan het vertonen. Moeilijk starten, sputteren, uitvallen en schokkend optrekken.Dit gebeurt soms en totaal willekeurig, soms werkt hij een week prima, soms valt hij meerdere keren per dag uit. Dit lijkt niet samen te hangen met temperatuur/regen. Ik heb de auto uitgelezen en er komt een CANbus fout tevoorschijn. De auto heeft dit al eens eerder gehad, en is hiervoor bij de dealer geweest. Zij hebben na lang zoeken de accu toen vervangen en gezegd dat het opgelost is. Of we nog even 1200 euro achter konden laten :o

Maar goed, helaas is het probleem nu dus weer teruggekomen. Ik heb mijn scope op de canbus gezet, en het ziet er inderdaad niet heel netjes uit.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/iknp4wv.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/KA4lgk6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/6NUJ45y.jpg

Vervolgens ben ik een voor een zekeringen er uit gaan trekken, en na elke zekering heb ik gekeken of het signaal beter wordt. Helaas blijkt dit niet het geval te zijn. Heeft iemand nog tips over wat ik nu verder kan doen? Moet ik nu een voor een alle apparaten van de CANbus loskoppelen en op die manier kijken wanneer het beter wordt? Andere magische trucjes?

Wat gegevens over de auto:
Smart ForFour 454
1.5 4 cilinder benzine
Bouwjaar 2006
165k km gereden

Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Beste antwoord (via KofjeKoppie op 29-09-2019 15:21)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Check ook even de massa, als deze niet meer zo geweldig is kunnen auto's raar doen.

Alle reacties

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:57
Hoelang is het geleden dat de dealer dit opgelost heeft?

Indien niet lang geleden: terug ermee, ze mogen het voor dat geld deftig oplossen.
Indien wel lang geleden: toen was het opgelost met accu te vervangen, mogelijks opnieuw probleem met de accu?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • Beste antwoord

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Check ook even de massa, als deze niet meer zo geweldig is kunnen auto's raar doen.

• KofjeKoppie

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Topicstarter
Het is nu zo'n 4 maanden sinds hij bij de dealers is geweest.

Massapunten zal ik even controleren, dat is wel een goeie inderdaad.

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb helaas geen bron (Google hielp me hierin niet verder). Maar volgens mij is het sinds kort zo dat de "merkdealer" verplicht is je toegang te geven tot hun canbus uitleesapparatuur. Ik hoop dat deze apparatuur je nog wat meer detailinfo zal kunnen geven.

Misschien zijn er nog segmenten van je canbus die je loskoppelen (gateways). Kan je in ieder geval weer een stap verder komen.

[ Voor 20% gewijzigd door artharpe op 16-09-2019 20:32 . Reden: toevoegingn 2e alinea ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45

Yucon

*broem*

Inderdaad terug, vooral niet zelf gaan prutsen als er nog een vorm van garantie op zit. Ze hebben als het een dergelijk bedrag is waarschijnlijk de centrale controller vervangen. Als je zelf gaat prutsen loop je het risico de schuld ervan te krijgen dat nr2 ook kapot is. of "kapot", want sommige dealers zijn nogal makkelijk in het lukraak verwisselen van onderdelen

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Overweeg naar een Mitsubishi dealer te gaan, die colts waarop die smart gebaseerd is, daar rijden er veel meer van rond

• KofjeKoppie

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Topicstarter
Nog even een kleine update: inmiddels lijkt het probleem opgelost te zijn. We hebben eerst contact gehad met de dealer, maar zij hadden geen behoefte om ons te helpen als ze er niks aan konden verdienen. Bedankt voor niks, tot nooit meer ziens ;w

Daarna heb ik zelf veel aardepunten schoongemaakt en ingevet, alle zekeringen opgepoetst en is er via-via bij een andere dealer nog even naar gekeken (en omdat het via-via was, koste dit niks :) ) Voor zover ik weet hebben zij er niet veel aan gedaan, hooguit de codes wissen en even rommelen om te kijken of het terug zou komen. Sindsdien is het probleem niet meer teruggekomen.

Iedereen bedankt voor de ideeën en hulp! _/-\o_

Pagina: 1