Vraag

• mascarpwn
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 15-10 12:37
Hoi Tweakers!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een waardige vervanger voor mijn Jamo S226 front speakers:
https://www.jamo.com/products/s426#specs

Ik ben op zich tevreden met de geluidskwaliteit, echter wil vrouwlief af van de grote zuilen, wat ik enigszins begrijp. Ik ben een tijdje op zoek geweest maar kan door de bomen het bos niet meer zien.

Ik zou graag kwalitatief/performance gelijkwaardige speakers willen die ik aan de muur kan hangen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Speakers die mijn Jamo s426 front zuilen vervangen en opgehangen kunnen worden

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Maakt in principe niet uit.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Films in surround en muziek in stereo

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Dali speakers, echter zei een collega dat dit nogal overkill was. Vooral omdat ik reeds tevreden ben met het geluid van mijn huidige speakers.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Kan ik de speakers aan de muur hangen en hebben deze minimaal dezelfde potentie en kwaliteit als mijn huidige?

Alvast bedankt voor jullie hulp, ladies en gentlemen.

Alle reacties

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 17:55
Canton heeft ook wall speakers ik zou er wel een sub bij zetten, erg veel bas komt er niet uit zulke speakers.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen budget? Dan de Devialet Phantoms. Of was 2500 per speaker je teveel? :P
Verder: ga luisteren, en pak er voor het laag een sub bij.
Weet niet welke Denon je hebt, maar die zal ongetwijfeld van Audissey voorzien zijn en kan dus inregelen op je kamerakoestiek. Ophangen mag dus geen probleem zijn.
Echter wil je in principe je speakers wel enigszins op oorhoogte houden als dat kan.

Alternatief: die Jamo's eens bedekken met witte folie om te kijken hoe dat staat, en dan wit schilderen. Dikke kans dat ze dan langer mogen blijven. Wrappen is het niet waard tenzij je het zelf kunt, speakersetje kost een paar honderd euro en professioneel wrappen ook. Dan eerder voor witte speakers inruilen. Dali heeft overigens ook witte speakers.

En overkill bestaat niet. Ga luisteren, zet ze naast elkaar en beoordeel zelf. Gehoor en geluidssmaak is specifiek. Je collega zal het beste met je voor hebben maar heeft ook zijn eigen smaak qua geluid en is dus subjectief.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mascarpwn
The Eagle schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:54:
Geen budget? Dan de Devialet Phantoms. Of was 2500 per speaker je teveel? :P
Verder: ga luisteren, en pak er voor het laag een sub bij.
Weet niet welke Denon je hebt, maar die zal ongetwijfeld van Audissey voorzien zijn en kan dus inregelen op je kamerakoestiek. Ophangen mag dus geen probleem zijn.
Echter wil je in principe je speakers wel enigszins op oorhoogte houden als dat kan.

Alternatief: die Jamo's eens bedekken met witte folie om te kijken hoe dat staat, en dan wit schilderen. Dikke kans dat ze dan langer mogen blijven. Wrappen is het niet waard tenzij je het zelf kunt, speakersetje kost een paar honderd euro en professioneel wrappen ook. Dan eerder voor witte speakers inruilen. Dali heeft overigens ook witte speakers.

En overkill bestaat niet. Ga luisteren, zet ze naast elkaar en beoordeel zelf. Gehoor en geluidssmaak is specifiek. Je collega zal het beste met je voor hebben maar heeft ook zijn eigen smaak qua geluid en is dus subjectief.
Zoals ik zei, als het 2500 per speaker is, dan is het 2500 per speaker; het interesseert me niet zo veel. De vraag is, is een speaker van 2500 vergelijkbaar met wat ik al heb? Want dat is ruim voldoende voor mij. Gezien de prijs van mijn huidige Jamo's, kan ik mij dat niet voorstellen.

Ik ben ook echt een leek hoor; in ons ander huis hebben we een Klipsch set wat 4x duurder was en ik hoor het verschil niet eens.

Wellicht heb ik mijn vraag niet voldoende goed geformuleerd:

Ik ben hartstikke tevreden met mijn Jamo's en hoef niet per definitie veel "betere" speakers; het mag wel. het enige vereiste is dat ze van de grond moeten. Als het aan mij had gelegen had ik deze gekocht: https://www.dali-speakers...kers/rubicon/rubicon-lcr/
Echter vindt vrouwlief ze ietwat te groot. Ze is in alles super relaxed, dus wil haar graag wat "lelijke" elektronica betreft tegemoet komen.

[Voor 5% gewijzigd door mascarpwn op 16-09-2019 21:03]

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 26-11 22:25
De Jamo speakers die jij hebt komen uit het bekende HCS 426 5.0 setje welke je soms in de aanbieding voor 250 euro kon oppikken. Prima prijs kwaliteit verhouding en een hele verbetering boven een standaard TV speaker / soundbar. Het laag is niet fantastisch, dus een een SUB erbij is mijn inziens een goede aanvulling.

Zelf had ik een Logitech Z-5500, ook eigenlijk wel prima, maar niet ideaal op een AV receiver en ik merkte dat de fronts gewoon niet laag genoeg gingen. Als ik jou was zou ik in elk geval kijken naar front speakers die minimaal tot zo'n 70-80 Hz laag gaan. Vervolgens pak je een goede subwoofer die alles onder die frequentie oppakt.

Kies je de bekende Melkpakjes die pas vanaf 150-200 Hz beginnen met spelen, dan gaat je subwoofer ook het sub-laag doen en daar wordt je niet vrolijk. ;)

In mijn zoektocht naar een (gewoon) prima prijs/prestatie speaker kwam ik uit bij de Dali Zensor 1. Deze zou eigenlijk vanwege alle lovende recensies een perfecte vervanger zijn voor mijn Logitech Z-5500. Maar omdat je toch overal leest je dat je speakers moet kopen op gehoor en niet op specs ben ik toch maar even gaan luisteren in een Hi-Fi winkel. Op locatie tot de conclusie gekomen dat ik de q-accoustic 3020 mooier vond klinken, maar ook mooier vond staan omdat deze geen frontjes heeft met magneetjes. Haal je de frontjes eraf zie je dus niet van die lelijke gaatjes.

Oftewel mijn advies is om te gaan luisteren, bepaal een beetje voor je zelf een maximaal budget en laat je oren (en klein beetje je ogen) de keuze maken ;)

[Voor 7% gewijzigd door NL_Scratch op 17-09-2019 09:00]

• mascarpwn
NL_Scratch schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:57:
De Jamo speakers die jij hebt komen uit het bekende HCS 426 5.0 setje welke je soms in de aanbieding voor 250 euro kon oppikken. Prima prijs kwaliteit verhouding en een hele verbetering boven een standaard TV speaker / soundbar. Het laag is niet fantastisch, dus een een SUB erbij is mijn inziens een goede aanvulling.

Zelf had ik een Logitech Z-5500, ook eigenlijk wel prima, maar niet ideaal op een AV receiver en ik merkte dat de fronts gewoon niet laag genoeg gingen. Als ik jou was zou ik in elk geval kijken naar front speakers die minimaal tot zo'n 70-80 Hz laag gaan. Vervolgens pak je een goede subwoofer die alles onder die frequentie oppakt.

Kies je de bekende Melkpakjes die pas vanaf 150-200 Hz beginnen met spelen, dan gaat je subwoofer ook het sub-laag doen en daar wordt je niet vrolijk. ;)

In mijn zoektocht naar een (gewoon) prima prijs/prestatie speaker kwam ik uit bij de Dali Zensor 1. Deze zou eigenlijk vanwege alle lovende recensies een perfecte vervanger zijn voor mijn Logitech Z-5500. Maar omdat je toch overal leest je dat je speakers moet kopen op gehoor en niet op specs ben ik toch maar even gaan luisteren in een Hi-Fi winkel. Op locatie tot de conclusie gekomen dat ik de q-accoustic 3020 mooier vond klinken, maar ook mooier vond staan omdat deze geen frontjes heeft met magneetjes. Haal je de frontjes eraf zie je dus niet van die lelijke gaatjes.

Oftewel mijn advies is om te gaan luisteren, bepaal een beetje voor je zelf een maximaal budget en laat je oren (en klein beetje je ogen) de keuze maken ;)
Hoi Scratch! Bedankt voor je reactie!

Zijn speakers als de Zensor 1 en q-acoustic 3020 niet te 'zwak' in vergelijking met wat ik nu heb? Ik wil er qua ruwe kracht n.l. niet op achteruit gaan. Met mijn huidige set had ik zelf geen behoefte aan een sub.

Misschien moet ik gewoon die hele set wegdoen en een kant-en-klare cinema setup kopen van Bose o.i.d.; word een beetje kierewiet van het zoeken.

• NL_Scratch
mascarpwn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:10:
[...]

Hoi Scratch! Bedankt voor je reactie!

Zijn speakers als de Zensor 1 en q-acoustic 3020 niet te 'zwak' in vergelijking met wat ik nu heb? Ik wil er qua ruwe kracht n.l. niet op achteruit gaan. Met mijn huidige set had ik zelf geen behoefte aan een sub.

Misschien moet ik gewoon die hele set wegdoen en een kant-en-klare cinema setup kopen van Bose o.i.d.; word een beetje kierewiet van het zoeken.
En daar maak je waarschijnlijk de grootste fout door een kant-en-klare set van Bose te kopen. Je betaald enorm voor het merk en haalt niet de beste prijs/kwaliteit verhouding in huis. Ga maar is luisteren in een goede winkel, vaak staat Bose er ook wel tussen en dan zul je horen dat je meer waar voor je geld krijgt als je naar andere merken gaat kijken.

Mijn vader had een tweetal flinke Eltax vloerstaanders staan in combinatie met een Magnat Supreme 301a subwoofer. Ook daar moesten de vloerstaanders ruimte maken voor compactere speakers en daar staan nu ook twee Q-Acoustic 3020 speakers. Mijn broer draait toevallig ook de Jamo HCS 426 5.0 speakers met tevens een Magnat Suprme 301a sub. Goede boekenplank speakers spelen al snel op het niveau van de Jamo HCS fronts danwel beter.

Het zou kunnen dat je alleen in het echte laag wat gaat missen, maar dan kan een subwoofer dat perfect aanvullen. Kijk bijv. is naar een SVS SB1000, je weet niet wat je dan hoort in vergelijking met wat je nu hebt ;)

• mascarpwn
NL_Scratch schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:23:
[...]

En daar maak je waarschijnlijk de grootste fout door een kant-en-klare set van Bose te kopen. Je betaald enorm voor het merk en haalt niet de beste prijs/kwaliteit verhouding in huis. Ga maar is luisteren in een goede winkel, vaak staat Bose er ook wel tussen en dan zul je horen dat je meer waar voor je geld krijgt als je naar andere merken gaat kijken.

Mijn vader had een tweetal flinke Eltax vloerstaanders staan in combinatie met een Magnat Supreme 301a subwoofer. Ook daar moesten de vloerstaanders ruimte maken voor compactere speakers en daar staan nu ook twee Q-Acoustic 3020 speakers. Mijn broer draait toevallig ook de Jamo HCS 426 5.0 speakers met tevens een Magnat Suprme 301a sub. Goede boekenplank speakers spelen al snel op het niveau van de Jamo HCS fronts danwel beter.

Het zou kunnen dat je alleen in het echte laag wat gaat missen, maar dan kan een subwoofer dat perfect aanvullen. Kijk bijv. is naar een SVS SB1000, je weet niet wat je dan hoort in vergelijking met wat je nu hebt ;)
Ik waardeer je feedback echt! Alleen lost een sub niet mijn huidige probleem op: ik moet van die zuil speakers af.

Zouden de Dali Oberon on wall of Zensor 3 een goede vervanging zijn? Of moet ik een prijsklasse hoger voor gelijkwaardige power?

• A13X
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 16:33

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Als je van vloerstaanders of boekshelfs af wilt en dan terug naar melkpakjes ga je altijd wat inleveren. Waar je eens nou zou kunnen kijken is het MT-60D systeem van B&W. Ik heb daar een tijd geleden een demo van gehoord en dat viel mij echt niet tegen. Deze opstelling stond toen aangesloten bij HiFi Klubben in Tilburg.

@mascarpwn eerst even moeten googlen :+

Wel een serieuze suggestie, was echt wel een mooi systeem. Voor bookshelfs heeft B&W ook erg mooie opties, ook volledige inbouw speakers al zou je dan iets in je wand moeten maken of een voorzetwand moeten zetten.

[Voor 29% gewijzigd door A13X op 17-09-2019 12:11]

The tweaker formaldehyde known as Raym09

• mascarpwn
Raym09 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:48:
Als je van vloerstaanders of boekshelfs af wilt en dan terug naar melkpakjes ga je altijd wat inleveren. Waar je eens nou zou kunnen kijken is het MT-60D systeem van B&W. Ik heb daar een tijd geleden een demo van gehoord en dat viel mij echt niet tegen. Deze opstelling stond toen aangesloten bij HiFi Klubben in Tilburg.
Vallen de Dali Oberon on-wall of Dali Rubicon on wall onder de "melkpakjes" categorie?

• NL_Scratch
mascarpwn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:40:
[...]

Ik waardeer je feedback echt! Alleen lost een sub niet mijn huidige probleem op: ik moet van die zuil speakers af.

Zouden de Dali Oberon on wall of Zensor 3 een goede vervanging zijn? Of moet ik een prijsklasse hoger voor gelijkwaardige power?
De speakers die ik je aangeef vallen onder de term Boekenplank/Bookshelf speakers. Een beetje boekenplank speaker speelt jouw Jamo speakers makkelijk weg. Formaat zegt niet alles, vandaar ook mijn advies, ga is kijken en luisteren in een winkel om te kijken en horen wat jij mooi vindt.

Als het dan echt wel klein moet, dan kun je dit topic is bekijken:

NL_Scratch in "Koophulp gezocht versterker + kleine 5.1 speakerset"

Hier worden een aantal speaker systemen vernoemd, die toch een redelijk frequentiebereik hebben.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:49

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

mascarpwn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:40:
[...]

Wat versta je precies onder "power"? De "oehmp" die een speaker kan geven?

Als je naar kleiner en kleinere speakers gaat zal je meer en meer een subwoofer gaan missen. Kleine speakers hebben immers niet de kastruimte om grotere units kwijt te kunnen voor de weergave van het laag en/of om druk op te bouwen. Jouw Jamo hebben relatief kleine units maar grote kast + bass reflex en ze gaan opgegeven tot 48 Hz (+3 dB). Nu kan bereik in de ruimte door de plaatsing en akoestiek rare dingen doen (zowel positief als negatief) maar dit is puur even op de specs.

Over het algemeen is hoe kleiner de speakers (fysiek) des te minder laag in frequentie zal hij spelen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. De Devialet is bijvoorbeeld een redelijk kleine speaker maar actief waar vol DSP op los is gelaten waardoor ze extreem diep gaan. Moet wel gezegd worden dat de Devialet redelijk uniek is in deze en niet direct in een vergelijking met kleine speakers thuis hoort.

De vraag is alleen, wat is klein. Zo'n Dali 3 komt met een 7" woofer redelijk bij het bereik van de Jamo. Alleen wat is dus klein? Lager zijn de Dali qua formaat zeker maar in de breedte komt er twee centimeter bij en in de diepte zelfs zeven. "Power" is dus niet meetbaar in geld of prijskaartje. Een Focal Diablo Utopia (5250 per stuk) gaan ook maar tot 40 Hz en hebben voor het echte laag ook een subwoofer nodig. Mogelijk loopt het los omdat je bij de huidige speakers ook geen subwoofer miste. Mijns inziens kan er altijd een subwoofer bij maar dat is een andere discussie. Het is wel mogelijk dat je toch een subwoofer gaat missen omdat de plaatsing van de speakers sowieso anders wordt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mascarpwn
FeaR schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:05:
[...]

Wat versta je precies onder "power"? De "oehmp" die een speaker kan geven?

Als je naar kleiner en kleinere speakers gaat zal je meer en meer een subwoofer gaan missen. Kleine speakers hebben immers niet de kastruimte om grotere units kwijt te kunnen voor de weergave van het laag en/of om druk op te bouwen. Jouw Jamo hebben relatief kleine units maar grote kast + bass reflex en ze gaan opgegeven tot 48 Hz (+3 dB). Nu kan bereik in de ruimte door de plaatsing en akoestiek rare dingen doen (zowel positief als negatief) maar dit is puur even op de specs.

Over het algemeen is hoe kleiner de speakers (fysiek) des te minder laag in frequentie zal hij spelen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. De Devialet is bijvoorbeeld een redelijk kleine speaker maar actief waar vol DSP op los is gelaten waardoor ze extreem diep gaan. Moet wel gezegd worden dat de Devialet redelijk uniek is in deze en niet direct in een vergelijking met kleine speakers thuis hoort.

De vraag is alleen, wat is klein. Zo'n Dali 3 komt met een 7" woofer redelijk bij het bereik van de Jamo. Alleen wat is dus klein? Lager zijn de Dali qua formaat zeker maar in de breedte komt er twee centimeter bij en in de diepte zelfs zeven. "Power" is dus niet meetbaar in geld of prijskaartje. Een Focal Diablo Utopia (5250 per stuk) gaan ook maar tot 40 Hz en hebben voor het echte laag ook een subwoofer nodig. Mogelijk loopt het los omdat je bij de huidige speakers ook geen subwoofer miste. Mijns inziens kan er altijd een subwoofer bij maar dat is een andere discussie. Het is wel mogelijk dat je toch een subwoofer gaat missen omdat de plaatsing van de speakers sowieso anders wordt.
Hoi Fear!

Ik bedoel inderdaad de 'oehmp'

Klein hoeven ze ook niet te zijn, als ze maar van de grond gaan. Idealiter aan de muur hangen waar ze niet of nauwelijks opvallen zoals ik dat met de surround speakers heb gedaan. Een sub zou eventueel erbij kunnen; deze kan ik als het goed is vrij makkelijk verstoppen.

Wat lastig allemaal, haha

• NL_Scratch
mascarpwn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:31:
[...]

Hoi Fear!

Ik bedoel inderdaad de 'oehmp'

Klein hoeven ze ook niet te zijn, als ze maar van de grond gaan. Idealiter aan de muur hangen waar ze niet of nauwelijks opvallen zoals ik dat met de surround speakers heb gedaan. Een sub zou eventueel erbij kunnen; deze kan ik als het goed is vrij makkelijk verstoppen.

Wat lastig allemaal, haha
Plan een luister sessie bij een mooie audio winkel en laat je verassen. (dus geen BCC of mediamarkt). :)

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18:37
Luisteren is sowieso het beste advies. Misschien hebben ze jouw speakers of iets vergelijkbaars in een hifi-winkel staan en dan kan je helemaal goed vergelijken. In verschillende prijsklassen en groottes heb je dan een hoop keuze.

Een merk dat veel verschillende grote en kleine speakers heeft, is Focal. Je zou kunnen kijken naar de Focal Chorus 605; Focal Chorus 706-serie; Focal Sib Evo; Focal Dôme Flax; Focal Aria 906 of Sopra N°1.
Kef heeft bijv. de Q350; Q150, LS50 en R3. Er is bij "echte speakermerken" echt een hoop te kiezen.

• mascarpwn
Jorgen schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 00:28:
Luisteren is sowieso het beste advies. Misschien hebben ze jouw speakers of iets vergelijkbaars in een hifi-winkel staan en dan kan je helemaal goed vergelijken. In verschillende prijsklassen en groottes heb je dan een hoop keuze.

Een merk dat veel verschillende grote en kleine speakers heeft, is Focal. Je zou kunnen kijken naar de Focal Chorus 605; Focal Chorus 706-serie; Focal Sib Evo; Focal Dôme Flax; Focal Aria 906 of Sopra N°1.
Kef heeft bijv. de Q350; Q150R, LS50 en R3. Er is bij "echte speakermerken" echt een hoop te kiezen.
Ik had de Kef q350 inderdaad ook gezien; zien er mooi uit! Vier daarvan is waarschijnlijk overkill, dus houd ik mijn huidige back en middle speakers.

[Voor 3% gewijzigd door mascarpwn op 21-09-2019 23:32]

• NL_Scratch
mascarpwn schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:51:
[...]

Ik had de Kef q350 inderdaad ook gezien; zien er mooi uit! Vier daarvan is waarschijnlijk overkill, dus houd ik mijn huidige beck en middle speakers.
Mijn inziens probeer je de fronts en center uit hetzelfde merk/type/serie te houden.
Dat je de rear/surround van een ander merk hebt is niet zo'n probleem omdat dit toch vaak puur voor effecten is.

• mascarpwn
Hey lieve tweakers,

Sorry dat ik jullie weer lastigval met 'newbievragen', maar ik ben nog hard opzoek naar een nieuwe set. Ik heb een aantal mogelijke vervangingen gevonden voor mijn huidige Jamo S426 5.0 set maar ik wordt van het kijken naar de specificaties niet veel wijzer.

Welke van de onderstaande sets is op papier het best?

De Teufel Ultima 20
https://www.teufelaudio.n...round-5-1-set-p19056.html

De Teufel Cubycon Power
https://www.teufelaudio.n...power-edition-p17626.html

De Jamo S803 HCS
https://www.jamo.com/products/s-803-hcs#manuals

Ik ben intussen ook reviews aan het lezen!

• The Eagle

The Eagle

Dat komt omdat papier ook niks zegt over de werkelijkheid. Pak nou gewoon de tijd een ker en ga luisteren. Laat je verbazen. En als jij bereid bent ultimo 2500 uit te geven, kijk dan ook in een prijsklasse die bij je budget past. Want kennelijk vind je dat het waard., Maar je oren moeten dat bevestigen, niet een of ander tabelletje op papier of internet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mascarpwn
The Eagle schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:27:
Dat komt omdat papier ook niks zegt over de werkelijkheid. Pak nou gewoon de tijd een ker en ga luisteren. Laat je verbazen. En als jij bereid bent ultimo 2500 uit te geven, kijk dan ook in een prijsklasse die bij je budget past. Want kennelijk vind je dat het waard., Maar je oren moeten dat bevestigen, niet een of ander tabelletje op papier of internet.
Ja, dat is al vaak geroepen: "je moet luisteren". Deze sets zijn niet verkrijgbaar in winkels bij mij in de buurt, dus ik moet ze online bestellen en uitproberen maar ik wil wel de 'rommel' eerst wegfilteren, vandaar dat ik vroeg naar specificaties of ervaringen.

• Goofy1978
Focal aria 905 kunnen aan de muur met bijpassende center en bipolen voor de achtermuur.
Als budget het toelaat een jl audio e110 of e112 sub erbij das de meeste bas uit die groote van behuizing verkrijgbaar. :9
Of een svs sb2000 als sub maar die presteerd minder dan de kleine e110 van jl audio.
De focal sub 1000f kan ook als je dezelfde serie speakers wil, die is vergelijkbaar met de svs sb2000.
Deze setup blaast alle genoemde teufel en jamo setjes weg, dan maakt het niet eens uit of je de goedkoopste svs subwoofer erbij koopt.

[Voor 14% gewijzigd door Goofy1978 op 08-10-2019 23:41]

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:49

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

"Het beste" zal je mij niet horen zeggen maar van deze drie zou ik sowieso de Cubycon af laten vallen. Aangezien de andere opties kan je grotere speakers kwijt en dan is het zonde om kleine speakers neer te hangen die pas vanaf 200 Hz (zie specs) mee doen. Ik snap zo ook niet waarom die set redelijk aan de prijs is, zou dat puur in de subwoofer zitten? Puur op specs zou ik dan de voorkeur hebben voor de andere Teufel maar dat zegt niets over het geluid en ik kan me zo voorstellen dat de looks ook niet ieders keuze zullen zijn (van de Jamo ook niet overigens). Teufel kan je trouwens tot acht weken kosteloos thuis proberen, op dat vlak is het wel een veilige keuze om voor de Teufel te gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mascarpwn
Ik lees veel goede dingen over de Spektor 2's!

Jammer dat dit niet als kant-en-klare set verkocht wordt

https://www.whathifi.com/reviews/dali-spektor-2-51

Deze van Q Acoustic hebben overigens de What Hi-Fi award gewonnen

https://nl.qacoustics.co....0i-cinema-pack.html#specs

[Voor 30% gewijzigd door mascarpwn op 09-10-2019 09:37]

• The Eagle

The Eagle

Mja, dan noem je ook een bron. Als de verhalen kloppen kun je daar gewoon een goede review kopen :X

En zo'n setje zul je vast wel kunnen kopen. Staat alleen niet als een set en met setkorting op de factuur, maar als losse speakers ;)

• mascarpwn
The Eagle schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:35:
Mja, dan noem je ook een bron. Als de verhalen kloppen kun je daar gewoon een goede review kopen :X

En zo'n setje zul je vast wel kunnen kopen. Staat alleen niet als een set en met setkorting op de factuur, maar als losse speakers ;)
What Hifi is dus geen goede bron? Jezus, misschien moet tweakers.net een hifi gedeelte opzetten; het is echt moeilijk om betrouwbare reviews te vinden.

Ik heb in ieder geval best veel goede verhalen gelezen over de Qacoustics 3010i "set". Deze kan ik bij Doublepoint voor een eurotje of 800 bestellen. Hier zitten 4 boekplank speakers bij, een subwoofer en een center speaker.

Zelf ken ik het merk echter niet; is het wat?

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

What Hi Fi is de "Libelle" in de audio wereld
Dat weet iedereen toch? :/

[Voor 33% gewijzigd door Lip op 09-10-2019 12:31]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• The Eagle

The Eagle

mascarpwn schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:00:
[...]

What Hifi is dus geen goede bron? Jezus, misschien moet tweakers.net een hifi gedeelte opzetten; het is echt moeilijk om betrouwbare reviews te vinden.

Ik heb in ieder geval best veel goede verhalen gelezen over de Qacoustics 3010i "set". Deze kan ik bij Doublepoint voor een eurotje of 800 bestellen. Hier zitten 4 boekplank speakers bij, een subwoofer en een center speaker.

Zelf ken ik het merk echter niet; is het wat?
Dat hifi deel had je al gevonden, daar zit je nu ;)

En verder lijkt je nog steeds niet te beseffen dat je speakers moet HOREN. Dus door te gaan LUISTEREN. Uit je luie stoel komen enzo. (ja buiten is eng, we weten het, maar trust me: dat kan gewoon ;) ).

• Jorgen
Lip schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:29:
:P

Toch is het soms wel lekker lezen en als begin van je zoektocht niet perse verkeerd. Als je ook maar genoeg serieuzere bronnen gebruikt.

• mascarpwn
The Eagle schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:11:
[...]

Dat hifi deel had je al gevonden, daar zit je nu ;)

En verder lijkt je nog steeds niet te beseffen dat je speakers moet HOREN. Dus door te gaan LUISTEREN. Uit je luie stoel komen enzo. (ja buiten is eng, we weten het, maar trust me: dat kan gewoon ;) ).
Om maar niet in herhaling te vallen, verwijs ik je naar mijn vorige replies.

Ja, lezen is eng, we weten het, maar trust me: dat kan gewoon ;)
Lip schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:29:
Thanks! Welke websites raad je aan?
Jorgen schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:31:
[...]
Toch is het soms wel lekker lezen en als begin van je zoektocht niet perse verkeerd. Als je ook maar genoeg serieuzere bronnen gebruikt.
Heb je toevallig ook zo'n goede bron? :D

[Voor 34% gewijzigd door mascarpwn op 09-10-2019 18:50]

• Goofy1978
@mascarpwn kijk eens op audioholics voor reviews.

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Geen enkele, je moet je goed realiseren dat een review op basis van een luistersessie is geschreven. Die luistersessie is gedaan in een luisterruimte. Die luisterruimte heeft een eigen unieke akoestiek, die afhankelijk is van de L x B x H.
Akoestisch gezien hebben luisterruimtes 2 problemen, en dat zijn de resonanties onder Schroeder Frequency (onder 200Hz), en reflecties.

Daarom zegt iedereen ook, ga luisteren! En het liefst ook nog in je eigen luisterruimte. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Jorgen
@mascarpwn Ik zou gewoon je gewenste zoekterm in Google intypen en dan verschillende bronnen lezen. Als het al gaat over "veel ruimer geluid, ik kan nu de basgitaar beter plaatsen en ook mijn vrouw die muziekapparatuur haat, loopt nu zingend door het huis, want ze hoort alles" dan weet je dat het een onzinreview is.

Door verschillende (hifi- of tech-)reviews, verkooppraatjes en gebruikerservaringen naast elkaar te leggen, krijg je wel een beetje een idee over de speakers. Gebruik dat dan daarna als startpunt van je luistersessie. Stel, wat je leest over Focal model X en KEF model Y spreekt je aan; vraag dan aan een hifiwinkel in de buurt die beide merken en types heeft, om een aantal speakers te beluisteren die qua prijs en kwaliteit in dezelfde klasse zitten. Waarbij je niet alleen speakers wit horen die erop lijken, maar ook die een compleet andere sound hebben. Dan ga je daar lekker een paar uurtjes blind luisteren en vergelijken. Als er dan al 1 helemaal uitspringt: mooi. Ga dan naar een volgende winkel en vraag dan om je favoriete luidspreker van de vorige sessie, te vergelijken met wederom een aantal andere speakers. Als je geluk hebt springt die er weer uit. Of je hoort ineens nieuwe dingen die je aanspreken bij andere merken. Na een keer of 2 à 3 luisteren heb je al een heel idee wat je favoriete "geluid" is. Eventueel kan je als je daar uit bent dan nog vragen of je een type hoger en lager mag horen van datzelfde merk om die te vergelijken met je mogelijke keuze. Zo weet je ook of je met een range hoger erop vooruitgaat en kun je bekijken of het je waard is; of ontdekken dat je met een range lager, net zo blij bent en daarmee een hoop geld uitspaart. Of je zit precies goed natuurlijk.

Vergelijken kan heel precies met decibelmeters e.d., maar zo heb ik het niet gedaan. Ik heb 3 fijne cd's meegenomen, waarvan ik heel goed wist hoe ze zouden moeten klinken. Daarvan heb ik mijn favoriete nummers een flink aantal keer afgespeeld tijdens die blinde luistertest. Ik heb de weergave van de muziek beoordeeld op "hoge tonen"; "lage tonen"; "zangstemmen"; en "algemene indruk". Bij elk van mijn liedjes heb ik voor elke speaker in de test plusjes en minnetjes gezet. ++; +; +/-; - en --. Daarna alles opgeteld en die 3 speakers die overbleven nog eens een paar keer vergeleken. Uiteindelijk kwam ik zo bij de eerste luistersessie van Stassen in Venlo uit op de Focal Aria 926. Daar heb ik ook de 936 en 948 daarna gehoord, maar die boden niks extra's. Paar dagen later naar iEar in Tilburg gereden. Gevraagd om de Focals uit de 900-reeks plus vergelijkbaar. Al heel snel was ik eruit dat het echt de Focal 926 zou worden. Daarna daar de rest van de 5.0 ook van Focal beluisterd en daar werd ik blij van. Alleen de sub heb ik toen los besteld bij een andere winkel.

• mascarpwn
Jorgen schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:17:
@mascarpwn Ik zou gewoon je gewenste zoekterm in Google intypen en dan verschillende bronnen lezen. Als het al gaat over "veel ruimer geluid, ik kan nu de basgitaar beter plaatsen en ook mijn vrouw die muziekapparatuur haat, loopt nu zingend door het huis, want ze hoort alles" dan weet je dat het een onzinreview is.

Door verschillende (hifi- of tech-)reviews, verkooppraatjes en gebruikerservaringen naast elkaar te leggen, krijg je wel een beetje een idee over de speakers. Gebruik dat dan daarna als startpunt van je luistersessie. Stel, wat je leest over Focal model X en KEF model Y spreekt je aan; vraag dan aan een hifiwinkel in de buurt die beide merken en types heeft, om een aantal speakers te beluisteren die qua prijs en kwaliteit in dezelfde klasse zitten. Waarbij je niet alleen speakers wit horen die erop lijken, maar ook die een compleet andere sound hebben. Dan ga je daar lekker een paar uurtjes blind luisteren en vergelijken. Als er dan al 1 helemaal uitspringt: mooi. Ga dan naar een volgende winkel en vraag dan om je favoriete luidspreker van de vorige sessie, te vergelijken met wederom een aantal andere speakers. Als je geluk hebt springt die er weer uit. Of je hoort ineens nieuwe dingen die je aanspreken bij andere merken. Na een keer of 2 à 3 luisteren heb je al een heel idee wat je favoriete "geluid" is. Eventueel kan je als je daar uit bent dan nog vragen of je een type hoger en lager mag horen van datzelfde merk om die te vergelijken met je mogelijke keuze. Zo weet je ook of je met een range hoger erop vooruitgaat en kun je bekijken of het je waard is; of ontdekken dat je met een range lager, net zo blij bent en daarmee een hoop geld uitspaart. Of je zit precies goed natuurlijk.

Vergelijken kan heel precies met decibelmeters e.d., maar zo heb ik het niet gedaan. Ik heb 3 fijne cd's meegenomen, waarvan ik heel goed wist hoe ze zouden moeten klinken. Daarvan heb ik mijn favoriete nummers een flink aantal keer afgespeeld tijdens die blinde luistertest. Ik heb de weergave van de muziek beoordeeld op "hoge tonen"; "lage tonen"; "zangstemmen"; en "algemene indruk". Bij elk van mijn liedjes heb ik voor elke speaker in de test plusjes en minnetjes gezet. ++; +; +/-; - en --. Daarna alles opgeteld en die 3 speakers die overbleven nog eens een paar keer vergeleken. Uiteindelijk kwam ik zo bij de eerste luistersessie van Stassen in Venlo uit op de Focal Aria 926. Daar heb ik ook de 936 en 948 daarna gehoord, maar die boden niks extra's. Paar dagen later naar iEar in Tilburg gereden. Gevraagd om de Focals uit de 900-reeks plus vergelijkbaar. Al heel snel was ik eruit dat het echt de Focal 926 zou worden. Daarna daar de rest van de 5.0 ook van Focal beluisterd en daar werd ik blij van. Alleen de sub heb ik toen los besteld bij een andere winkel.
Super, bedankt voor je uitgebreide reactie Jorgen!

Ik heb nu de q acoustics besteld en een zelf samengesteld setje van Klipsch. Zodra ik ze binnen heb, vergelijk ik de boel; ik ben benieuwd of ik de veel duurdere Klipsch daadwerkelijk beter vind klinken.

• Jorgen
mascarpwn schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:27:
[...]

Super, bedankt voor je uitgebreide reactie Jorgen!

Ik heb nu de q acoustics besteld en een zelf samengesteld setje van Klipsch. Zodra ik ze binnen heb, vergelijk ik de boel; ik ben benieuwd of ik de veel duurdere Klipsch daadwerkelijk beter vind klinken.
Wees je ervan bewust dat dat heel goed mogelijk is, maar dat dat dan wellicht komt omdat je weet dat ze duurder zijn. Eigenlijk zou je ze dan nog steeds blind moeten beluisteren, maar dat is thuis wat lastiger. Tenzij je partner heel snel kabels kan wisselen en jij geblinddoekt luistert ;)

• mascarpwn
Jorgen schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:29:
[...]

Wees je ervan bewust dat dat heel goed mogelijk is, maar dat dat dan wellicht komt omdat je weet dat ze duurder zijn. Eigenlijk zou je ze dan nog steeds blind moeten beluisteren, maar dat is thuis wat lastiger. Tenzij je partner heel snel kabels kan wisselen en jij geblinddoekt luistert ;)
Ik probeer objectief te blijven, maar als wat jij beschrijft inderdaad het geval blijkt te zijn, is het verschil dermate klein dat de meerprijs niet te verantwoorden is.

Hoe dan ook, de keuze wordt makkelijk ;)

• mascarpwn
Beide sets zijn nu volledig binnen en my, my, wat klinken ze goed! De Q Acoustics waren zelfs zonder subwoofer indrukwekkend. Met subwoofer (deze werd enkele dagen later geleverd) hebben ze me weggeblazen. Bovendien zien ze er ook classy uit! De Klipsch zijn nogal kitsch.

De Klipsch gaan terug en de Q's blijven.

Bedankt voor jullie hulp!

• mascarpwn
Hoi here,

Is er een manier om de Denon receiver automatisch te laten switchen tussen stereo, 2.1, 5.1 en 7.1 aan de hand van de bron? Ik doe dit nu handmatig bij bijvoorbeeld oude nummers, waarvan ik weet dat ze niet native in surround zijn.

• Goofy1978
Bij geluidsmodus pure en dan auto selecteren zou moeten werken.

• Jorgen
@mascarpwn De meeste nummers zijn toch niet in surround, maar gewoon stereo (of mono)?

• mascarpwn
Jorgen schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:34:
@mascarpwn De meeste nummers zijn toch niet in surround, maar gewoon stereo (of mono)?
In Apple music zijn de meeste nieuwe nummers in surround. Althans, zo klinken ze wel. De stereo nummers maken alleen gebruik van de center speaker als ik de receiver niet op 2.1 instel.

• Jorgen
mascarpwn schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:56:
[...]

In Apple music zijn de meeste nieuwe nummers in surround. Althans, zo klinken ze wel. De stereo nummers maken alleen gebruik van de center speaker als ik de receiver niet op 2.1 instel.
Dat is apart...
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee