Toon posts:

Lease Auto voortijdig inleveren vanwege baanwissel

Pagina: 1
Acties:

• ArnoldSmiley
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 00:14
Sinds Augustus een nieuwe lease auto vanaf de dealer ontvangen.

Ik werk echter nog niet zo lang voor deze werkgever en merk dat ik misschien wel weg wil.

Hoe gaan werkgevers om in dat geval met het lease-contract?

In de oude voorwaarden stond dat ik het contract diende af te kopen. De auto is echter onder de nieuwe company voorwaarden besteld, hierin staat niets vermeld.

Overigens heb ik beide voorwaarden nooit hoeven ondertekenen.

• EnigmaNL
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23:31

EnigmaNL

Ik wil kaas.

Wat staat er in je leaseovereenkomst?

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:50

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Daar is geen zinnig woord over te zeggen zonder de specifieke voorwaarden te kennen. Degene die hier het beste antwoord op kan geven is dus je werkgever.

Soms wil een nieuwe werkgever ook nog wel eens een lopend lease contract overnemen. Maar ook dat zal je dan met die potentiële nieuwe werkgever moeten bespreken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ArnoldSmiley
EnigmaNL schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:16:
Wat staat er in je leaseovereenkomst?
Ik heb 2 lease overeenkomsten. In de oude staat overnemen, in het nieuwe staat niets. Dat verbaasd me dus enigzins.

Beiden heb ik overigens niet ondertekend.

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:01

DarkSide

theres no place like ::1

Vragen bij je baas.

Over het algemeen kan je stellen dat er kosten gemaakt moeten worden.

Bij ons is het zo dat je het bedrag boven budget voor de resterende maande moet aftikken.
De auto komt dan in de pool. En kan door andere collega's gebruikt of gekozen worden.

Bij andere bedrijven krijg je nog een extra boete voor vroegtijdig inleveren, waardoor kosten nog hoger kunnen zijn.

Weet niet waar je naar toe gaat. Maar meenemen is misschien ook een optie.

Voor echte duidelijkheid kan je het gewoon vragen om een berekening te laten maken bij werkgever/leasemaatschappij.

Dat je geen leaseovereenkomst hebt getekend hoeft op zich niet zo veel te zeggen.
Zal vast wel iets staan in je normale contract oid. Of arbeidsvoorwaarde.

[Voor 12% gewijzigd door DarkSide op 16-09-2019 17:20]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Akemi
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:50
DarkSide schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:18:

Dat je geen leaseovereenkomst hebt getekend hoeft op zich niet zo veel te zeggen.
Als dat niet het geval is dan kan hij zo wegwandelen. Probleem van de werkgever.

• ArnoldSmiley
Vragen bij je baas.

Weet niet waar je naar toe gaat. Maar meenemen is misschien ook een optie.

Snap dat er kosten gemaakt moeten worden. Auto mee-nemen is 100% een no-go.

In mijn contract staat:

15. Leaseauto
Werknemer krijgt voor zijn werkzaamheden de beschikking over een leaseauto. Merk en type worden door werkgever vastgesteld. Voor zover dit mogelijk is, kan er eventueel rekening worden gehouden met wensen van de werknemer, indien deze passen binnen het door de werkgever te voeren beleid t.a.v. leaseauto’s. De geldende autoregeling dient door de werknemer in acht genomen te worden.

In de leasevoorwaarden staat echter niets.

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19:24

Blokker_1999

Full steam ahead

Je zal inderdaad de kleine lettertjes moeten doorspitten. Heb je 2 overeenkomsten dan klopt er iets niet want dan hoor je ook 2 wagens te hebben. Hoort de ene bij de vorige wagen die je niet meer hebt? Dan telt die overeenkomst niet meer en telt de tweede overeenkomst die je bij je nieuwe wagen hebt gekregen.

Staat daar niets in? Dan is dat meestal positief voor jouw als werknemer want dan zit het risico bij de werkgever. En ja, heb het zelf ook al gehad. 2 maanden na wagen in ontvangst te nemen terug vertrokken. De enige kosten die ik zelf had waren al vereffend.

Je spreekt trouwens van een autoregeling. Is er toevalig nog een reglement rondom auto's apart van je contract en de leaseovereenkomst?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:01

DarkSide

theres no place like ::1

Akemi schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:22:
[...]

Als dat niet het geval is dan kan hij zo wegwandelen. Probleem van de werkgever.
Ik bedoelde dat je niet altijd een los contract hoeft te hebben/tekenen specifiek voor je lease auto.

Maar dat er in je algemene contract of arbeidsvoorwaarde staat wat de spelregels zijn mbt lease auto, vakantie dagen, overuren etc.
ArnoldSmiley schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:22:
[...]

Snap dat er kosten gemaakt moeten worden. Auto mee-nemen is 100% een no-go.

In mijn contract staat:

15. Leaseauto
Werknemer krijgt voor zijn werkzaamheden de beschikking over een leaseauto. Merk en type worden door werkgever vastgesteld. Voor zover dit mogelijk is, kan er eventueel rekening worden gehouden met wensen van de werknemer, indien deze passen binnen het door de werkgever te voeren beleid t.a.v. leaseauto’s. De geldende autoregeling dient door de werknemer in acht genomen te worden.

In de leasevoorwaarden staat echter niets.
Toch vreemd. Is er geen intra net site oid.
Meestal kan je daar wel zaken vinden mbt. Secundaire arbeidsvoorwaarde, vakantiedagen, lease auto etc.

Ik zou gewoon contact opnemen met autozaken oid. En daar de vraag stellen.
En dan kijken of je de discussie aan gaat dat je laatste overeenkomst hierover niets vermeld

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 24-11 19:01
Je werkt nog niet zo lang voor deze werkgever. Heb je de auto dan wel zelf samengesteld, of is het een poolauto/huurauto/shortlease?
Als dat het geval is, zit je helemaal nergens aan vast namelijk.

[Voor 20% gewijzigd door Meester_J op 16-09-2019 17:33]

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zou de arbeidsvoorwaarden en je contract even goed doorspitten, daarnaast even op zoek gaan naar het lease regelement (De geldende autoregeling dient door de werknemer in acht genomen te worden)

Dit moet ergens terug te vinden zijn. Niet tekenen voor een lease regeling wil namelijk niet zeggen dat er geen regels gelden, misschien is het in "de geldende autoregeling" vast gelegd. Deze moet wel op papier staan. En op het moment dat je de auto hebt geaccepteerd geldt ook dat je accoord bent gegaan met geldende autoregeling.

Bij ons onderteken je ook geen leaseregeling, want de regels staan gewoon in de auto regeling (welke ik overigens nooit echt goed heb doorgespit). Het enige waar je voor tekent is de aflevering, maar bij mijn nieuwe auto heb ik dat 2 weken geleden ook niet gedaan.

Maar je moet dus de geldende regels zien te achterhalen en die kunnen per bedrijf verschillen. Ik heb bijvoorbeeld de volgende regelingen gezien:
  • Bij uit dienst dienen de resterende termijnen van "meer lease" afgetikt worden indien auto niet naar andere collega kan;
  • Binnen (half) jaar na levering nieuwe lease auto uit dienst treden, buiten standaard merk/model, complete lease afkopen
  • Bij uit dienst maandelijkse bedrag boven de € x in 1 keer afdragen.
Dat zijn maar een paar varianten. Overigens wanneer je een door de werkgever gekozen auto hebt, dan gelden er meestal andere regels. Maar het kunnen dure grapjes worden.

Voorbeeld: Je mag tot € 650 leasen maar je neemt een auto van € 750, je hebt dus een eigen bijdrage van € 100 per maand, je contract is 56 maanden en je gaat na een half jaar uit dienst. Dan moet je dus even € 5000 aftikken.

Dus even van belang wat er dus in de regels staat.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• ArnoldSmiley
In de auto-regeling wordt met geen woord gerept wat er gebeurd als ik de zaak verlaat.

• wiemelen
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:58
Vragen bij je baas.

Bij ons is het zo dat je het bedrag boven budget voor de resterende maande moet aftikken.
De auto komt dan in de pool. En kan door andere collega's gebruikt of gekozen worden.
Geldt bij ons ook.
Maar als je dan een wagen kiest boven budget, moeten we hiervoor nog iets apart tekenen.
Geen idee of dat wettelijk verplicht is of enkel een "extra" dingetje zodat je achteraf niet kan zeggen dat je dit niet wist of niet gecommuniceerd werd.

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Akemi schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:22:
[...]

Zo werkt het natuurlijk niet helemaal, overeenkomsten hoeven niet (behoudens bij wet bepaalde uitzonderingen) expliciet met handtekeningen overeen te worden gekomen. Een arbeidsovereenkomst kan ook ontstaan zonder papier ondertekend contract. Het wordt wel een stuk lastiger voor de werkgever om zich te beroepen op bepaalde regels. Maar het is echt te kort door de bocht door te stellen er is niets ondertekend dus je kan maar wegwandelen.

• Denman
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:08
ArnoldSmiley schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:07:
In de auto-regeling wordt met geen woord gerept wat er gebeurd als ik de zaak verlaat.
Maar heb je het al aan je wagenparkbeheerder gevraagd? In de meeste (grote) bedrijven wordt er wel een wagenparkbeheerder aangesteld waar je terecht kan voor al je vragen omtrent je leaseauto. Mocht deze er niet uit komen dan kan hij weer navraag doen bij de leasemij.

Zonder informatie over wat er precies wel en niet in je autoregeling staat is hier namelijk geen zinnig woord over te zeggen.

Misschien gaat de auto de pool in of naar een volgende collega, misschien moet je 'm meenemen naar je (eventuele) nieuwe werkgever, en in een ander geval krijg je het verschil tussen handelswaarde en boekwaarde (en dus honderden tot duizenden Euro's) voor je kiezen.

Er is maar 1 manier om er achter te komen: vragen bij je werkgever.

Join het GoT Pulse-Team!

• Akemi
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:50
PolarBear schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:39:
[...]

Zo werkt het natuurlijk niet helemaal, overeenkomsten hoeven niet (behoudens bij wet bepaalde uitzonderingen) expliciet met handtekeningen overeen te worden gekomen. Een arbeidsovereenkomst kan ook ontstaan zonder papier ondertekend contract. Het wordt wel een stuk lastiger voor de werkgever om zich te beroepen op bepaalde regels. Maar het is echt te kort door de bocht door te stellen er is niets ondertekend dus je kan maar wegwandelen.
In dit geval werkt het dus wel zo. Probleem hier zelf in het bedrijf aan de hand gehad. Kon gewoon de deur uitwandelen, werkgever zat met de auto opgescheept. (is uiteindelijk prima opgelost, maar toch)

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Als ik het zo lees (je werkt er net en je krijgt een merk/type auto door de werkgever vastgesteld) dan heb je vast niet zelf een 'eigen' auto besteld en is het gewoon een poolauto of huurauto (waarvan je al dan niet de eerste berijder bent). Dat in combinatie dat er niks in je contract staat over een afkoopsom dan zal die er idd ook wel niet zijn (je zou het natuurlijk altijd kunnen navragen).

Het is nl. bij vrijwel elke werkgever wel zo als jij zelf een auto bestelt dat je ook een bepaald bedrag moet aftikken als je binnen x jaar vrijwillig weggaat. Tenzij iemand anders hem misschien wil overnemen. Ook wel logisch, want dan zit je werkgever of de leasemaatschappij met een auto die wel betaald moet worden. Vooral als je ook nog je leasebudget hebt overschreden.

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23:38
Wow, betalen voor je auto als je vertrekt. Daar heb ik hier in België nog nooit van gehoord!
Zo kunnen ze je wel goed vasthouden...

Wilde ik maar even kwijt, heb niets (nieuws) inhoudelijk te melden. Buiten wat er al gezegd is: intern navragen.

• ArnoldSmiley
Denman schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:49:
[...]

Er is maar 1 manier om er achter te komen: vragen bij je werkgever.
Maar hoe vraag je zoiets? Contact omtrent de auto's loopt via HR. Als ik tegen die HR juf zeg dat ik wil weten wat er met de auto gebeurd als ik wegwil, dan weten ze ook wel hoe laat het is?

• EnigmaNL
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23:31

EnigmaNL

Ik wil kaas.

Heb je uberhaupt al concrete plannen voor een andere baan? Of een getekend contract?

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:50

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

ArnoldSmiley schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:23:
[...]

Maar hoe vraag je zoiets? Contact omtrent de auto's loopt via HR. Als ik tegen die HR juf zeg dat ik wil weten wat er met de auto gebeurd als ik wegwil, dan weten ze ook wel hoe laat het is?
Waarom? Het is toch niet meer dan normaal dat je wilt weten waar je aan toe bent, voor je een leaseovereenkomst sluit? Dat kan je toch gewoon uitleggen? Dat je een leaseauto overweegt, maar je, mede gezien de lange contractduur van 60 maanden, afvraagt wat de regels zijn bij tussentijds inleveren (ivm. vertrek, of vanwege verhuizing waardoor je de lease auto niet meer nodig hebt of zo).
Nevermind, ik was even in de war met een ander topic.

[Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 01-10-2019 11:32]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ArnoldSmiley
EnigmaNL schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:26:
Heb je uberhaupt al concrete plannen voor een andere baan? Of een getekend contract?
Ik heb inderdaad concrete plannen. Geen getekend contract, maar een voorstel is in de maak. We moeten wel overeenstemming vinden nog in dit voorstel, maar ik vermoed dat we er wel uit gaan komen.
Betreft een functie waarbij geen lease-auto hoort

[Voor 13% gewijzigd door ArnoldSmiley op 01-10-2019 11:36]

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:25
[...]

"Hoi, ik heb de voor mij geldende leasevoorwaarden niet meer paraat, kan je mij de juiste nog eens toesturen ajb? xxx, Arnold"

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:42
[...]

Maar hoe erg is dat, dat ze dat weten? In het ergste geval krijg je nog een goed aanbod, toch?

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• fredkroket
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Het blijft bijzonder...

Blijkbaar heb je een baan waarvoor je capabel wordt geacht én krijg je dan ook nog een leaseauto toegekend.

Je bent slim genoeg om te gaan kijken voor een andere baan, mogelijk dat je zelfs aangenomen wordt...

Maar het is te lastig om de reglementen door te nemen om te kijken wat de consequenties zijn. En als de reglementen niet duidelijk genoeg zijn, om het dan gewoon eens na te vragen bij HR;

"Zeg, ik heb nu mijn nieuwe auto ontvangen, maar wat zijn nu eigenlijk precies de voorwaarden? Ik heb niets hoeven tekenen, maar ik wil wel graag weten hoe het zit bij bijvoorbeeld schade, vakanties, een andere baan of ontslag. Aha, was het zo simpel? Bedankt voor de uitleg."

• ArnoldSmiley
fredkroket schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:50:

"Zeg, ik heb nu mijn nieuwe auto ontvangen, maar wat zijn nu eigenlijk precies de voorwaarden? Ik heb niets hoeven tekenen, maar ik wil wel graag weten hoe het zit bij bijvoorbeeld schade, vakanties, een andere baan of ontslag. Aha, was het zo simpel? Bedankt voor de uitleg."
Mail gestuurd hoe om te gaan met schades en een eventueel vertrek :D Thanks.

Ik ben altijd bang slapende honden wakker te maken zeg maar
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee