Verhuizen naar België, hoelang duurt dit echt?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.377 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Zijn er hier mensen geweest die in 2015 tot 2019 zijn verhuisd naar Belgie? In 2020 wil ik deze stap gaan maken en heb al onderzoek gedaan naar de zaken die je moet regelen. Na mijn idee loop ik nog nergens tegen aan (komt vast nog wel). Echter kan ik niet vinden hoelang zo'n proces ongeveer duurt.

Hoelang duurt het voordat je officeel in belgie kan wonen? 3 maanden, 6 maanden, 12 maanden etc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

erwin26 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:09:
Zijn er hier mensen geweest die in 2015 tot 2019 zijn verhuisd naar Belgie? In 2020 wil ik deze stap gaan maken en heb al onderzoek gedaan naar de zaken die je moet regelen. Na mijn idee loop ik nog nergens tegen aan (komt vast nog wel). Echter kan ik niet vinden hoelang zo'n proces ongeveer duurt.

Hoelang duurt het voordat je officeel in belgie kan wonen? 3 maanden, 6 maanden, 12 maanden etc?
Wat voor onderzoek heb je gedaan dat je het idee hebt gekregen dat dit maanden duurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik snap de vraag gewoon niet...

Als je daar een huis huurt en je inschrijft dan kan je er morgen wonen. Dan moet je nog wel zaken regelen met je verzekeringen etc. Maar waar ben je precies naar op zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Anoniem: 224360 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:33:
[...]

Wat voor onderzoek heb je gedaan dat je het idee hebt gekregen dat dit maanden duurt?
Geschakeld met de overheid wat je allemaal moet doen om te verhuizen naar een ander land in de EU. Hier kwam naar boven dat bijna alles via de overheid gaat (overheid van Nederland) en dan als je er woont, pas via overheid Belgie. Aangezien overheid nooit echt bepaald snel zijn, verwacht ik lange tijden.
Ojjorz schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:34:
Ik snap de vraag gewoon niet...

Als je daar een huis huurt en je inschrijft dan kan je er morgen wonen. Dan moet je nog wel zaken regelen met je verzekeringen etc. Maar waar ben je precies naar op zoek?
Helaas werkt dat niet zoals jij het beschrijft. Je mag maximaal 3 maanden verblijven in belgie, dan moet je terug naar Nederland. Duurt het proces 6 maanden, dan heb je dus te weinig aan 3 maanden.

Ik ben opzoek naar het proces hoelang het duurt om te emigreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

erwin26 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:43:
[...]

Geschakeld met de overheid wat je allemaal moet doen om te verhuizen naar een ander land in de EU. Hier kwam naar boven dat bijna alles via de overheid gaat (overheid van Nederland) en dan als je er woont, pas via overheid Belgie. Aangezien overheid nooit echt bepaald snel zijn, verwacht ik lange tijden.

[...]

Helaas werkt dat niet zoals jij het beschrijft. Je mag maximaal 3 maanden verblijven in belgie, dan moet je terug naar Nederland. Duurt het proces 6 maanden, dan heb je dus te weinig aan 3 maanden.

Ik ben opzoek naar het proces hoelang het duurt om te emigreren.
Ik denk dat het wel zo werkt, als je een aanvraag hebt lopen dan heb je met die 3 maanden weinig van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Anoniem: 224360 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:45:
[...]

Ik denk dat het wel zo werkt, als je een aanvraag hebt lopen dan heb je met die 3 maanden weinig van doen.
Je hebt helaas geen bewijzen dat je echt gaat emigreren en de gemeente waar je naar toe verhuisd, eist toch enige vorm van papieren. Deze papieren krijg je door het proces te volgen.

Je moet binnen 14 dagen van verhuizing de papieren kunnen overhandigen. Ik denk niet dat ik binnen 14 dagen hier alles in Nederland geregeld krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:38
Euh, gewoon uitschrijven in NL en inschrijven in Belgie. Als je daar werkt heb je permanent verblijfsrecht. Heb je al eens op Google gezocht? Als ik “wonen in een ander EU land” intik, krijg ik tal van antwoorden.

Even een simpel praktijkvoorbeeld: mijn vrouw is Poolse en heeft zich hier in NL gewoon zonder enige moeite ingeschreven in een Nederlandse gemeente (dat is overigens zelfs verplicht als je niet van plan bent maar heel kort te blijven). Moest zich ook even uitschrijven in Polen anders is dat dat onhandig met fiscus daar.

Ik snap dus echt niet wat je vraag/probleem is.

Edit:
https://www.vertreknaarbelgie.nl/inschrijven-in-belgie/

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 16-09-2019 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:44
Ik heb het even gevraagd aan mijn vrouw die geëmigreerd was naar België in die periode en inmiddels weer terug in Nederland is. Je schrijft eerst in in de gemeente waar je gaat wonen in België, daar heb je bewijs nodig van je huur-koopwoning en eventueel werk. Dat is binnen een maand geregeld en dan schrijf je je uit in Nederland. Dan kan je een tijdelijk ID aanvragen in België met het rijksregisternummer en moet je bewijzen aangeven bij de gemeente, dit zijn 2 a 3 afspraakjes bij de gemeente waar je gaat wonen. De politie komt daarna even langs bij je nieuwe woonadres om te kijken of je er ook echt woont. En that's it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:53

Rannasha

Does not compute.

cryptapix schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:58:
Euh, gewoon uitschrijven in NL en inschrijven in Belgie. Als je daar werkt heb je permanent verblijfsrecht. Heb je al eens op Google gezocht? Als ik “wonen in een ander EU land” intik, krijg ik tal van antwoorden.

Even een simpel voorbeeld: mijn vrouw is Poolse en heeft zich hier in NL gewoon zonder enige moeite ingeschreven bij een Nederlandse gemeente (dat is overigens zelfs verplicht als je niet van plan bent maar heel kort te blijven) Moest zich ook even uitschrijven in Polen anders is dat dat onhandig met fiscus daar.

Ik snap dus echt niet wat je vraag/probleem is.
Ja, ik snap het ook niet helemaal. Mijn vrouw en ik zijn van NL naar FR verhuisd en we hebben ons bij de gemeente in NL uitgeschreven. In FR bij het gemeentehuis langsgegaan met de mededeling "Hoi, we zijn er, kunnen we ons inschrijven?" waarop het antwoord kwam " :? Inschrijven doen we hier niet aan. Maar toch welkom. Doei!"

Veel ingewikkelder dan dat was het niet.

Nu doet België wel aan gemeentelijke inschrijving (net als Nederland), dus je zult iets van een huur- of koopcontract moeten kunnen tonen om te bewijzen dat je daadwerkelijk in die gemeente woont, maar verder lijkt me dat je met zo'n contract en je paspoort toch genoeg moet hebben.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:14
Verhuizen binnen de EU valt best mee (eigen ervaring).

Als je je uitschrijft bij je gemeente in NL (online waarschijnlijk), geef je je nieuwe adres in het buitenland op.
Een tijdje later (bij mij een week), krijg je je bewijs van uitschrijving op je nieuwe adres.
Die neem je mee naar het gemeentehuis van je nieuwe gemeente, en dan kan je je inschrijven.
Waarschijnlijk kijken ze überhaupt niet naar je bewijs van uitschrijving.

Het zijn vooral de zaken er omheen waar tijd in gaat zitten. Denk vooral aan verzekeringen (misschien wil je nieuwe zorgverzekering wel een formuliertje zien dat je in NL verzekerd bent geweest) en abonnementen.

Meer info over verhuizen van NL naar BE op Grensinfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Milo85 schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:01:
Ik heb het even gevraagd aan mijn vrouw die geëmigreerd was naar België in die periode en inmiddels weer terug in Nederland is. Je schrijft eerst in in de gemeente waar je gaat wonen in België, daar heb je bewijs nodig van je huur-koopwoning en eventueel werk. Dat is binnen een maand geregeld en dan schrijf je je uit in Nederland. Dan kan je een tijdelijk ID aanvragen in België met het rijksregisternummer en moet je bewijzen aangeven bij de gemeente, dit zijn 2 a 3 afspraakjes bij de gemeente waar je gaat wonen. De politie komt daarna even langs bij je nieuwe woonadres om te kijken of je er ook echt woont. En that's it.
Makkelijker in Belgie kunnen we het niet maken lol.

Toen ik verhuisde naar Polen was het vrij makkelijk, gewoon even langs een kantoortje, huurovereenkomst laten zien en dat ik daar werkte en tada ik woonde er. (hiervoor gewoon uitgeschreven uit Nederland).

Vanuit Polen naar Ierland verhuist, ging nog makkelijker. Ingeschreven in Dublin en paar weken later kon ik een Public Services Card ontvangen.

Dus zo moeilijk is alles niet.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

erwin26 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:09:

Wat bedoel je met officieel? Je woont er officieel na het bezoek van de wijkagent die komt na inschrijving in een gemeente (maar op papier gebruiken ze daarna met terugwerkende kracht de datum van inschrijving, dus je kan ook dat officieel noemen). Voor je een Belgische id-kaart krijgt dat duurt zes maanden. Ik ben in 2011 in Belgie gaan wonen.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 16-09-2019 16:09 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Bensimpel schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:07:
[...]

Makkelijker in Belgie kunnen we het niet maken lol.

Toen ik verhuisde naar Polen was het vrij makkelijk, gewoon even langs een kantoortje, huurovereenkomst laten zien en dat ik daar werkte en tada ik woonde er. (hiervoor gewoon uitgeschreven uit Nederland).

Vanuit Polen naar Ierland verhuist, ging nog makkelijker. Ingeschreven in Dublin en paar weken later kon ik een Public Services Card ontvangen.

Dus zo moeilijk is alles niet.
Zo heb ik het ook begrepen. Mijn vrouw legde het iets uitgebreider uit dus ik heb vast wat fouten in de volgorde gemaakt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ze hebben trouwens een website waarop je gewoon kunt doorklikken en dan krijg je alles te zien waar je mee te maken krijgt voor verblijfsrecht. Als Nederlander is je uitgangspunt een unieburger. Je krijgt dan te maken met Europees recht (dus niet Belgisch recht)

https://www.agii.be/thema...wijzing-reizen/unieburger

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:13:
Ze hebben trouwens een website waarop je gewoon kunt doorklikken en dan krijg je alles te zien waar je mee te maken krijgt voor verblijfsrecht. Als Nederlander is je uitgangspunt een unieburger. Je krijgt dan te maken met Europees recht (dus niet Belgisch recht)

https://www.agii.be/thema...wijzing-reizen/unieburger
Het een sluit het ander niet uit. Natuurlijk krijg je te maken met Belgisch recht als je in België gaat wonen (en/of werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 224360 schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:43:
[...]

Het een sluit het ander niet uit. Natuurlijk krijg je te maken met Belgisch recht als je in België gaat wonen (en/of werken).
Tuurlijk, maar je verblijfsrecht is een Europees recht. Een Belg heeft andere rechten dan een unieburger en iemand van buiten de Unie heeft weer andere rechten.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ctrl-alt-delite
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:06
Ik ben eind 2014 voor enkele jaren geëmigreerd naar België. Het proces omschreven door Milo85 is juist. Je zoekt woonruimte, ondertekent huurcontract of koopovereenkomst en hiermee meldt je je bij het gemeentehuis. Je krijgt dan een bewijs van eerste melding. Feitelijk is het dan een kwestie van drie-vier weken (kan afhankelijk zijn van waar je gaat wonen) en dan kan je een ID-kaart ophalen die naar ik meen vijf jaar geldig is en steeds te vernieuwen. Kosten: nul. Gaat vrij soepel. Bedenk goed dat uitschrijven in Nederland (volgens mij overal) persoonlijk moet gebeuren en op datzelfde moment van de afspraak ben je utigeschreven. Om verzekerd te zijn etc., zorg dat je eerst de balletjes aan het rollen hebt in BE en dan pas uitschrijven in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
ctrl-alt-delite schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:58:
Ik ben eind 2014 voor enkele jaren geëmigreerd naar België. Het proces omschreven door Milo85 is juist. Je zoekt woonruimte, ondertekent huurcontract of koopovereenkomst en hiermee meldt je je bij het gemeentehuis. Je krijgt dan een bewijs van eerste melding. Feitelijk is het dan een kwestie van drie-vier weken (kan afhankelijk zijn van waar je gaat wonen) en dan kan je een ID-kaart ophalen die naar ik meen vijf jaar geldig is en steeds te vernieuwen. Kosten: nul. Gaat vrij soepel. Bedenk goed dat uitschrijven in Nederland (volgens mij overal) persoonlijk moet gebeuren en op datzelfde moment van de afspraak ben je utigeschreven. Om verzekerd te zijn etc., zorg dat je eerst de balletjes aan het rollen hebt in BE en dan pas uitschrijven in NL.
Thanks voor deze informatie :). Naar dit was ik opzoek en kan het dus binnen 1 maand van tekenen voor huur/huis dus al naar Belgie emigreren en vanuit daar alles regelen. Uitschrijven bij je gemeente moet inderdaad persoonlijk gebeuren via een afspraak. Ik had begrepen dat je eerst moest uitschrijven en dan pas kan inschrijven in Belgie, maar goed om te horen dat het dus andersom kan en slimmer is. Verzekeringen/auto etc ben ik mee bezig om dit allemaal in kaart te brengen en meteen in gang zetten, zodra ik dus in Belgie woon. Gelukkig hoeft dit niet van te voren gereed te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barmera
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik ben in 2010 verhuisd naar België, inderdaad gewoon inschrijven in de gemeente waar je gaat wonen. Wijkagent komt dan een keer langs het aangegeven woonadres om te controleren of je er echt woont. Daarna kan je je ID kaart afhalen bij de gemeente. Ik kreeg toen ook nog een folder mee om me in te schrijven voor een cursus Nederlands...

Ga je ook in België werken? Dan zal je je ook moeten aansluiten bij een mutualiteit voor ziektekosten en dergelijke..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

erwin26 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:53:
[...]

Thanks voor deze informatie :). Naar dit was ik opzoek en kan het dus binnen 1 maand van tekenen voor huur/huis dus al naar Belgie emigreren en vanuit daar alles regelen.
Nee, je hoeft geen maand te wachten. Je kan nu direct je spullen pakken, aankloppen bij een huur/koophuis en beginnen met wonen.
Dan hoef je pas je zaken te gaan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
En succes met de administratieve rompslomp in België... Ik durf zelfs te zeggen dat dit wellicht nog een stukje erger is dan in NL met Partena enzo. Alles moet ook op papier... pfff...

Maar afgezien daarvan, wel erg leuk leven in België ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Je moet een hoop regelen, maar het verhuizen zelf is zoals hier al meer gezegd supersimpel. Uitschrijven bij de gemeente met een nieuw adres waar je gaat wonen. Daarna -mits nodig- inschrijven waar je gaat wonen en je bent klaar. Ik kom net terug na in America gewoond te hebben en daarheen werkt het eigenlijk precies hetzelfde. Je hebt wat geregel (visa) om daar heen te mogen, maar daarna is het simpelweg uitschrijven in Nederland en daar melden dat je er nu woont.

Dus je kunt wel een hoop geregel verwachten, maar het officieel er gaan wonen zal weinig tijd kosten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
erwin26 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:53:
[...]

Thanks voor deze informatie :). Naar dit was ik opzoek en kan het dus binnen 1 maand van tekenen voor huur/huis dus al naar Belgie emigreren en vanuit daar alles regelen. Uitschrijven bij je gemeente moet inderdaad persoonlijk gebeuren via een afspraak. Ik had begrepen dat je eerst moest uitschrijven en dan pas kan inschrijven in Belgie, maar goed om te horen dat het dus andersom kan en slimmer is. Verzekeringen/auto etc ben ik mee bezig om dit allemaal in kaart te brengen en meteen in gang zetten, zodra ik dus in Belgie woon. Gelukkig hoeft dit niet van te voren gereed te zijn.
Bij veel gemeentes kan je volgens mij gewoon online uitschrijven hoor. Iig ervaring dat dat in Groningen kan met je digid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:19
Hielko schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:17:
[...]

Bij veel gemeentes kan je volgens mij gewoon online uitschrijven hoor. Iig ervaring dat dat in Groningen kan met je digid.
Als je naar het buitenland verhuist moet je vaak wel langskomen (in Maastricht iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Groningen iig dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Breda in 2011 ook niet, ook als je digid een jaar niet gebruikt hebt moet je langskomen in Nederland omdat het dan automatisch blokkeert en je het alleen vanuit Nederland online kan deblokkeren.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Barmera schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:55:
Ik ben in 2010 verhuisd naar België, inderdaad gewoon inschrijven in de gemeente waar je gaat wonen. Wijkagent komt dan een keer langs het aangegeven woonadres om te controleren of je er echt woont. Daarna kan je je ID kaart afhalen bij de gemeente. Ik kreeg toen ook nog een folder mee om me in te schrijven voor een cursus Nederlands...

Ga je ook in België werken? Dan zal je je ook moeten aansluiten bij een mutualiteit voor ziektekosten en dergelijke..
Verhuizen is zo te horen dus redelijk makkelijk en de wijkagent is ook geen probleem, die zou binnen 14 dagen een keertje langs komen. Dan zorg ik dat ik natuurlijk gewoon thuis ben. Zo'n folder gaat dan toch meteen de prullenbak in. (logisch ook als je zelf uit Nederland komt).

Ik blijf in Nederland werken, hierdoor moet ik waarschijnlijk 2x een ziektenkosten verzekering hebben, maar heb al gezien dat die in kosten in Belgie niet hoog zijn en makkelijk te betalen is :).
Milo85 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:06:
En succes met de administratieve rompslomp in België... Ik durf zelfs te zeggen dat dit wellicht nog een stukje erger is dan in NL met Partena enzo. Alles moet ook op papier... pfff...

Maar afgezien daarvan, wel erg leuk leven in België ;)
Dat is zeker een min-puntje, maar daar heb ik rekening mee gehouden. Ze zijn daar meer van de oude stempel nog (voor mijn gevoel). Vandaar dat ik dus ook beetje bang ben dat het totale proces heel lang duurt. (niet erg als ik gewoon in de tussentijd in Belgie kan/mag wonen)

Thanks voor het antwoord :) Nu is het duidelijk dat ik circa 1 maand moet rekenen voor verhuizen/intrekken op dat gebied en vanuit daar alles kan regelen. En niet eerst hier alles regelen, dan pas verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barmera
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-12-2024
erwin26 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:54:
Ik blijf in Nederland werken, hierdoor moet ik waarschijnlijk 2x een ziektenkosten verzekering hebben, maar heb al gezien dat die in kosten in Belgie niet hoog zijn en makkelijk te betalen is :).
Ik denk dat ik zo'n €80 per jaar aan de mutualiteit betaal.. Is nogal een verschil met de ziekteverzekering in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasmine23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-03-2022
Goedenavond iedereen,

Kan iemand me alstublieft helpen ik heb niemand.

Ik wil verhuizen naar Hasselt Belgie word het moeilijk om daar in te schrijven bij de gemeente.

Kan ik werken in Nederland en een huis huren in Hasselt.

Moet ik een vaste contract hebben om een huis te huren in Hasselt belgie, of Kan ik mijn loonstrookje laten zien aan mijn huurbaas.

Hoeveel loonstrookje Kan ik laten zien om een huis te huren.

Duurt het lang om een huis te vinden in Hasselt belgie.

Als ik me heb in geschreven in hasselt belgie moet ik thuis zijn als de politie langs komt.

Word het moeilijk voor mij daar te wonnen, alstublieft help me ik heb niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
yasmine23 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:22:
Goedenavond iedereen,

Kan iemand me alstublieft helpen ik heb niemand.

Ik wil verhuizen naar Hasselt Belgie word het moeilijk om daar in te schrijven bij de gemeente.

Kan ik werken in Nederland en een huis huren in Hasselt.

Moet ik een vaste contract hebben om een huis te huren in Hasselt belgie, of Kan ik mijn loonstrookje laten zien aan mijn huurbaas.

Hoeveel loonstrookje Kan ik laten zien om een huis te huren.

Duurt het lang om een huis te vinden in Hasselt belgie.

Als ik me heb in geschreven in hasselt belgie moet ik thuis zijn als de politie langs komt.

Word het moeilijk voor mij daar te wonnen, alstublieft help me ik heb niemand.
Welkom op Tweakers. Een oud topic hiervoor hergebruiken is niet de bedoeling, maak een eigen topic in Wonen met de knop nieuw topic die bovenaan staat.

Verder lijkt het alsof je wat in paniek dit schrijft, probeer rustig en duidelijk de situatie uit te leggen dan kunnen we beter helpen.

Verder doe ik dit topic op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.