Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• madsector
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 25-01 16:04

madsector

Insert Beer Here

Topicstarter
Bonjour

Voor twee nieuwe VMware servers hebben we per server een Windows Datacenter licentie aangeschaft met de bedoeling om meerdere Windows Standaard te mogen licenseren. We zijn voornemens om al onze servers over te zetten naar 2019, we draaien nu nog veel 2003 R2, 2008, 2008 R2, 2012 en 2012 R2. Omdat dit er meer dan 24 zijn is er voor gekozen om een datacenter licentie aan te schaffen. Met datacenter zou je ongelimiteerd per hosts Windows Standaard mogen activeren.

Op de verpakking hebben we alleen een DC key geleverd gekregen, het is eigenlijk de bedoeling dat je de host installeert met DC zonder GUI en dat je middels Hyper-V al andere Windows servers gaat draaien. Die Windows installeer je met een AVMA key en dan weet Windows dat er vanuit de host geactiveerd gaat worden. Denk ik.

Maar we draaien dus VMware, en geen Hyper-V. Volgens de leverancier èn Microsoft mogen we dus wel ongelimiteerd aantal Standaard edities activeren (dat mag 2012 R2, 2016 en 2019 zijn) maar beiden leveren dus geen key om Windows te installeren. Men zegt dat je dan een willekeurige edoch geldige key mag gebruiken en dat je het Microsoft Activation Centre moet bellen om te laten activeren.

Indien ik de AVMA key gebruik dan geeft Windows een melding dat ik mijn host moet bijwerken.

Heeft iemand hier enig idee hoe ik hier mee verder kom? Behalve VMware er af slopen en Hyper-V draaien?

Nog maar één servertje thuis!

Beste antwoord (via madsector op 10-01-2020 21:57)

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10:53
Endpoint schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:16:
Persoonlijk zou ik het balletje terug leggen bij je leverancier.

Ik weet niet of je hun direct om AVMA licenties gevraagd heb? Zo nee, dan zou ik het wel zo chique vinden dat hun een oplossing verzinnen
Daar zou ik eigenlijk niet heel veel van verwachten. AVMA is een feature van Windows Server Datacenter editie's. Niet iets waar je specifiek om vraagt (of voor betaald). Het zit in iedere Windows Server Datacenter Sku.

De leverancier had mogelijk wel kunnen vertellen dat je bij OEM Datacenter licenties zelf verantwoordelijk bent voor geldige activatie sleutel wanneer je Standaard edities wil gaan virtualiseren.

Kijkende naar de situatie van TS, vrij recente upgrade van VMware, geen Hyper-V kennis, investering naar System Center e.d, zou ik gewoon een Windows Server 2019 Standaard volume licentie kopen zodat ze een MAK key hebben. Kost je helaas wel een kleine 1000 euro, maar minder dan de andere opties imho.

Wat TS trouwens nog wel kan doen is gewoon als Investeren in een volume licentie voor 2019 standaard geen optie is, is allemaal Datacenter Editie VM's uitrollen. Deze moet je namelijk wel gewoon kunnen activeren met de key die je nu hebt. Maar het hebben van een MAK key is gewoon het makkelijkst imho, ook als je bijv. met templates e.d. gaat werken.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

Alle reacties

• BennyV
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16-01 14:22
Hi,

Je kan deze Keys gebruiken:
https://docs.microsoft.co...arted-19/vm-activation-19

edit: Over je laatste regel heen gelezen. Excuus!

BennyV wijzigde deze reactie 16-09-2019 14:34 (18%)

• Endpoint
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 21:15
Kms installeren en de volgende Keys gebruiken?

https://docs.microsoft.co...get-started/kmsclientkeys

• madsector

madsector

Insert Beer Here

Topicstarter
Bij het invoeren van de Windows Server LTSC/LTSB krijg ik geen foutmelding, alleen een scherm waarbij contact gezocht dient te worden met een activation service, dus bij het inrichten van een KMS server zou dit nog wel eens kunnen werken. Ik zal de leverancier eens vragen naar een KMS server en zal de bevindingen terugkoppelen.

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Dit is juist het licentie-model van Windows 2012-2019 DC en is niet omheen te werken.
Overigens kan je met een DC licentie zowel Standard, Essentials en DC VMs automatisch activeren, maar alleen met een Windows Server 20xx host. (en de host moet minimaal dezelfde versie als de VMs hebben, 2019 VM's op een 2016 host werkt niet)

Fixing things to the breaking point...

• BennyV
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16-01 14:22
KMS kan en Mag niet. daar heb je een SPLA key voor nodig, welke jij dus niet hebt :-)

• Endpoint
Volgens mij zijn spla licenties voor onder andere service providers etc.

Volgens is de omgeving van TS gewoon hun eigen bedrijfsomgeving

• madsector

madsector

Insert Beer Here

Topicstarter
Klopt, dat is inderdaad het geval. Ik ga me maar eens verdiepen in Hyper-V. En dan kijken waar ik de tijd vandaan moet gaan halen om alles om te zetten. En de backup omgeving, want die is gebaseerd op VMware. Wat heb ik hier geen zin in zeg...

• Endpoint
De migratie van VMware naar Hyper-V is geen klein klusje. Ik zou er persoonlijk niet zomaar mee akkoord gaan aangezien je dan ook zaken als SCVMM af moet gaan nemen om vCenter te gaan vervangen.

Ik weet niet hoe het aanschaf traject is verlopen, maar hier kan je leverancier toch ook wat in betekenen?

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19:51
Net even in AVMA gedoken, want ik was 't nog niet eerder tegen gekomen.
Je bent duidelijk niet de enige die worstelt met activatie op niet Hyper-V machine. Hoewel het licentietechnisch mag, is Microsoft niet heel duidelijk over de technische implementatie.

Korte post hier, die heeft 't over MAK keys (keys!! dus niet licentie) om de boel te activeren.
https://www.reddit.com/r/...on_vmware_avma_licensing/

Door duwen bij Microsoft en/of je provider dat je MAK keys wil/moet hebben om handmatig te kunnen activeren.

Maar het is dus niet handig om AVMA licenties te gebruiken op andere hypervisors dan Hyper-V, maar daar ben je inmiddels wel achter.

• madsector

madsector

Insert Beer Here

Topicstarter
Bonjour; even een update.

Microsoft bevestigd dat er geen AVMA workaround is, als mogelijke oplossing word Software Assurance genoemd waarbij je blijkbaar wat meer kanten op kan met het product. Ik ga maar eens informeren bij de leverancier wat dat gaat kosten.

• Dennism
madsector schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:15:
Bonjour; even een update.

Microsoft bevestigd dat er geen AVMA workaround is, als mogelijke oplossing word Software Assurance genoemd waarbij je blijkbaar wat meer kanten op kan met het product. Ik ga maar eens informeren bij de leverancier wat dat gaat kosten.
Wat voor licenties heb je gekocht?

Als je een of meer 2019 Datacenter volume licentie(s) hebt gekocht krijg je normaliter ook ook key's voor standaard in je portal voor zover ik weet (ik heb ze in ieder geval bij iedere relatie waar ik toegang heb).

Als je OEM hebt gekocht zal je inderdaad zelf voor een geldige Server 2019 Standard media en key moeten zorgen. Met een 1 MAK key kan je dan alle Windows Server 2019 Standard installaties activeren.

Als je dus al een MAK key hebt voor Windows Server 2019 Standaard zou je die kunnen gebruiken.

Heb je die nog niet dan zou je er voor kunnen kiezen om 1x een Windows Server 2019 Standard volume licentie aan te kopen, dan krijg je een MAK key en kan je gemakkelijk alle machines uitrollen en activeren. Software assurance is niet nodig, maar kan wel makkelijk zijn. Kies je voor deze route zorg dan wel dat je een volume licentie koopt, anders krijg je geen MAK key en ben je nog nergens.

Overstappen naar Hyper-V kan natuurlijk ook, ben je echter wel je investering in VMware licenties kwijt. Of dit wenselijk is zal lastig te adviseren met de informatie in dit topic. Maar het kan je mogelijk wel de aanschaf van een Windows Server 2019 Standard licentie schelen. Een overstap naar Hyper-V zal mogelijk ook veel kosten (denk bijv. aan aanschaf System Center Suite) afhankelijk van de wensen en beheersmogelijkheden die je wil hebben.

• madsector

madsector

Insert Beer Here

Topicstarter
OEI (Original Equipment Installer?) licenties. Groot oei gehalte in elk geval...
Server 2019 Standaard media blijkt uiteindelijk gewoon dezelfde DVD te zijn, maar goed, geen keys.
De VMware omgeving is eind 2017 overgezet naar Essentials Plus en was zo'n 3500,- investering. Maar ik vermoed dat de System Center Suite ook aardig wat moet gaan kosten. En bovendien hebben we amper kennis van Hyper-V, VMware werk ik al vele jaren mee.

• Endpoint

Ik weet niet of je hun direct om AVMA licenties gevraagd heb? Zo nee, dan zou ik het wel zo chique vinden dat hun een oplossing verzinnen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Dennism
Endpoint schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:16:

Daar zou ik eigenlijk niet heel veel van verwachten. AVMA is een feature van Windows Server Datacenter editie's. Niet iets waar je specifiek om vraagt (of voor betaald). Het zit in iedere Windows Server Datacenter Sku.

De leverancier had mogelijk wel kunnen vertellen dat je bij OEM Datacenter licenties zelf verantwoordelijk bent voor geldige activatie sleutel wanneer je Standaard edities wil gaan virtualiseren.

Kijkende naar de situatie van TS, vrij recente upgrade van VMware, geen Hyper-V kennis, investering naar System Center e.d, zou ik gewoon een Windows Server 2019 Standaard volume licentie kopen zodat ze een MAK key hebben. Kost je helaas wel een kleine 1000 euro, maar minder dan de andere opties imho.

Wat TS trouwens nog wel kan doen is gewoon als Investeren in een volume licentie voor 2019 standaard geen optie is, is allemaal Datacenter Editie VM's uitrollen. Deze moet je namelijk wel gewoon kunnen activeren met de key die je nu hebt. Maar het hebben van een MAK key is gewoon het makkelijkst imho, ook als je bijv. met templates e.d. gaat werken.

• madsector

madsector

Insert Beer Here

Topicstarter
Ik heb twee datacenter licenties; mag je dan wel datacenter editie VM's onbeperkt uitrollen? Of slechts twee?

• madsector

madsector

Insert Beer Here

Topicstarter
Ik heb de leverancier overigens al gevraagd naar Windows 2019 Standaard via open license, en Software Assurance is geen optie aangezien dit al langer dan 90 dagen speelt.

In de afgelopen zeven jaar zijn we al twee keer geaudit door Microsoft, ben benieuwd hoe de volgen audit er uit gaat zien :|

madsector wijzigde deze reactie 25-09-2019 21:44 (27%)

• Dennism
madsector schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:41:
[...]

Ik heb twee datacenter licenties; mag je dan wel datacenter editie VM's onbeperkt uitrollen? Of slechts twee?
Dat mag gewoon onbeperkt, de vraag is alleen wel of een OEM key zich onbeperkt laat activeren. Vandaar dat het gebruikelijk is Windows Server standaard MAK key's te gebruiken.

Ben benieuwd wat je leverancier aangeeft over Server 2019 Standaard in Open License, dat is imho namelijk de mooiste oplossing.

Nu je het trouwens over audits hebt, ik zie het nergens terugkomen in je post, je hebt in dit project toch wel je Windows Server Cals ook opgewaardeerd naar 2019 toch? ;)

• madsector

madsector

Insert Beer Here

Topicstarter
Ja, ik heb 85 envelopjes in de kluis liggen... Hadden er ook 5 kunnen zijn volgens mij, 4 20-packs en 1 5-pack ;-)

• Dennism
madsector schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:00:
Ja, ik heb 85 envelopjes in de kluis liggen... Hadden er ook 5 kunnen zijn volgens mij, 4 20-packs en 1 5-pack ;-)
Alleen daarom al zou ik lekker volume licensing gaan doen, alles overzichtelijk digitaal bij MS. Geen zaken die je in een kluis moet leggen behalve een uitdraai van je contract, geen gezeur met CoA's, SAM audits gaan zeer vlot omdat al je licenties al bij MS geregistreerd staan.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23:28

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon de VM's met je datacenter licentie inrichten je hoeft geen windows Standard te installeren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• madsector

madsector

Insert Beer Here

Topicstarter
Ik vind dat een te groot risico; als tijdens een audit blijkt dat dit licentietechnisch niet mag, zijn we aan de beurt. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het geoorloofd is om onbeperkt VM's met een datacenter key te installeren omdat je toevallig één datacenter licentie hebt.

• twiekert
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06:11

twiekert

is professioneel prutser

Dat juist de bedoeling:

Standard edition license stacking for OSEs

Standard edition is licensed for 2 operating system environments (OSEs)*1 or Hyper-V containers.
Additional OSEs require additional licenses.

*1 Datacenter is licensed for unlimited OSEs.

https://download.microsof...nsing_datasheet_EN_US.pdf

EDIT: Moet je wel een Datacenter MAK key regelen. Staat de DC licentie ook in je microsoft licensing portal? grote kans dat daar KMS en MAK keys staan.

twiekert wijzigde deze reactie 29-09-2019 13:50 (16%)

Nu even niet!

• madsector

madsector

Insert Beer Here

Topicstarter
Bonjour

Nog maar even een update.

We hebben uiteindelijk een Open License Windows 2019 Standard aangeschaft, zodat ik nu 45 maal 2016 en 45 maal 2019 kan activeren. Dat lijkt me voorlopig wel afdoende.

Omdat er nu zoveel activaties beschikbaar zijn, hebben we ook maar besloten om een aantal servertaken over meerdere servers te verdelen. Zo hebben we nu vijf licentie servers draaien, die allemaal een andere versie van Sentinel draaien voor allemaal verschillende software pakketten. Stond vroeger allemaal op één server (waar nu nog 6 andere netwerklicenties op draaien ;-), geen flauw idee hoe ik dat ooit werkend heb gekregen ;-)

Bedankt voor alle suggesties!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True