Wiebelende schutting. Advies nodig.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 22:39
Een paar maanden terug is de confirenhaag tussen mij en de buren gerooid en hebben we er een schutting laten plaatsen. Prijs was goed. Althans het kwam overeen met wat ik ook er aan uit wilde geven. Buren en ik waren beide akkoord.

Bij het plaatsen verbaasden we ons al enigzins over het feit dat de gebruikte palenboor wel een beetje ruim was voor het gat. Men gaf aan dat dat geen probleem was. Ze hebben de palen het laatste stuk met de hamer verder in de grond geslagen en de grond rondom het gat aangestampt.

Nu zijn we weer een tijdje verder en de schutting heeft de elementen kunnen ervaren. De schutting staat vrij open. M.a.w. ik heb vrij uitzicht achter, dus de wind heeft alle vrijheid hier. Daardoor is de schutting ook wat mee gaan varen met de wind met als gevolg dat de paalgaten wat ruimer zijn geworden en de schutting licht uit het lood staat. Hij ligt nog lang niet plat gelukkig en ik denk ook niet dat dat zsm gaat gebeuren, maar er moet wel een oplossing komen.

Ik had het idee om wat van dat pur achtig spul (paalvast heet het in de handel) bij het gat in te gooien zodat de paal weer vast. De buren willen dat niet. Die wil geen beton rommel oid in de grond. Ze komen met het idee om schoren te plaatsen. Sja, dat vindt ik weer geen kijk gelijk.

Is er een tussenoplossing mogelijk om de schutting te versterken zodat hij ook de komende 10 jaar blijft staan?

We hadden natuurlijk terug moeten gaan naar de schuttingbouwer, maar die heeft na lang aandringen eindelijk een reactie gegeven dat hij wegens gezondheidsklachten momenteel niet mag werken. Enige dagen later is de website van de bouwer ook offline gegaan. Ik weet ook niet in hoeverre de bouwer van de schutting verantwoordelijk is. Hij heeft wel wat planken qua lengte wat kort gezaagd zodat ze net in de paal zitten, maar dat de schutting nu uit het lood staat en wiebelt is de bouwer niet aan te rekenen toch?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:18
Laat de buren lekker schoren plaatsen en dan stort jij aan jou kant gewoon lekker wat beton. Opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:16

Emiel1984

Made in NL

Waarom willen de buren geen beton ? Het is enkel om de palen zelf heen dus ik snap niet waarom ze daar zo moeilijk over doen. Dat dit niet is gedaan bij de plaatsing verbaast me eigenlijk meer. Je spreekt er namelijk al over dat de schutting op een open plek staat. Heb je al advies gevraagd van een 'speciaalzaak' ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:27
m.i. is wat beton idd de beste oplossing. Je ziet er niets van en het is heel plaatselijk.
Bij de oude schutting in de tuin hadden ze dit ook gedaan en het viel reuze mee om dit uit de grond te krijgen. Echt niet vreselijk veel meer werk dan alleen oude palen verwijderen.

Ik zou zelf in ieder geval nooit schoren plaatsen. Is gewoon lelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@rimave Het bedrijf even bellen wie de schutting heeft gezet. waarschijnlijk zijn de palen niet diep genoeg geslagen en de grond er omheen niet goed aangestampt. (weet verder niet hoe de schutting is gezet)
Dus even vragen of op de factuur kijken hoe lang de palen zijn, en wat de maat nu is qua hoogte.

[ Voor 19% gewijzigd door Hackus op 16-09-2019 12:28 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonestander
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 14:22
rimave schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:11:

Ik had het idee om wat van dat pur achtig spul (paalvast heet het in de handel) bij het gat in te gooien zodat de paal weer vast. De buren willen dat niet. Die wil geen beton rommel oid in de grond. Ze komen met het idee om schoren te plaatsen. Sja, dat vindt ik weer geen kijk gelijk.

Is er een tussenoplossing mogelijk om de schutting te versterken zodat hij ook de komende 10 jaar blijft staan?
Heb even gekeken naar Paalvast, dit lijkt me wel fijn materiaal om mee te werken.
Ook ik zou hierna neigen of naar beton. Voor mijn eigen schutting toen ook beton gebruikt alleen rondom de palen. Alles beter dan Schoren!

Ken ook een ander verhaal waarbij beton in een goot was gestort waar de palen dan in stonden... Daar ben ik een hele dag bezig geweest om uit de hele goot het beton te verwijderen, voordat de nieuwe schutting geplaatst kon worden..Misschien dat je buren daarvoor bang zijn. Een idee om rustig met een bakje koffie om tafel te zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door Lonestander op 16-09-2019 12:30 ]

PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Waarom heb ik jullie niet als buren? :)

Nee, ik snap ook de aversie van de buurvrouw tegen beton niet zo. Zij is bang dat als de palen ooit weer uit de grond moeten dat een rotklus wordt, maar paalvast is geen beton en het is maar een klein beetje wat om de paal gaat. Ik heb geen aandelen in dit product, maar dit ziet er aardig solide uit: https://gadero.nl/paal-vast/.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47

pistole

Frutter

Hackus schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:27:
@rimave Het bedrijf even bellen wie de schutting heeft gezet. waarschijnlijk zijn de palen niet diep genoeg geslagen en de grond er omheen niet goed aangestampt. (weet verder niet hoe de schutting is gezet)
Dus even vragen of op de factuur kijken hoe lang de palen zijn, en wat de maat nu is qua hoogte.
Tja, lijkt mij ook dat je wel een beetje 'garantie' mag claimen? Tenzij dat expliciet is uitgesloten in de opdracht...

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Hackus schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:27:
Het bedrijf geeft geen thuis meer. Website is ook offline. Het zag er wel uit als een solide bedrijf, maar de enige reactie die ik van hem kreeg is dat hij wegens ziekte nu (op het moment) niet meer mag werken. En vervolgens krijg ik nu ook geen contact meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luceos
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 08:00
Dat het bedrijf niet meer aanspreekbaar is en geen website heeft betekent niet dat zijn aansprakelijkheid verdwijnt. De vraag is eerder of jij die moeite wilt doen om additionele kosten op een (mogelijk) zieke man te verhalen. Normaliter zou hij dan de reparatie moeten laten uitvoeren, op iedere klus (van een bedrijf met een factuur) zit namelijk een gangbare garantie. (ik ben geen jurist)

Lekker met de buur op de koffie en een oplossing verzinnen, al dan niet met een nieuw bedrijf, is denk ik sowieso wel verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:43

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

tsja, coniferenhaag weggehaald; ongeveer een halve meter verse losse grond dus......Dat stamp je niet in één keer vast.

Niks meer te halen bij aannemer, dus zelf klussen:

Met iets van formaat panlat langs de palen opnieuw aanstampen is wrs wel afdoende. Eerst zoveel mogelijk ruimte maken door de schutting te bewegen, dan panlat rechtop zo diep mogelijk met de hand, dan nog even met vuistje. pan lat er uittrekken wat ophoogzand erbij en herhalen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Hoe ver gaan de palen de grond in en hoe hoog is de schutting?
Zijn de coniferen met wortel en al verwijderd? Zoja, hoe is de aarde daarna verdicht?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 16-09-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Luceos schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:35:
Dat het bedrijf niet meer aanspreekbaar is en geen website heeft betekent niet dat zijn aansprakelijkheid verdwijnt. De vraag is eerder of jij die moeite wilt doen om additionele kosten op een (mogelijk) zieke man te verhalen. Normaliter zou hij dan de reparatie moeten laten uitvoeren, op iedere klus (van een bedrijf met een factuur) zit namelijk een gangbare garantie. (ik ben geen jurist)

Lekker met de buur op de koffie en een oplossing verzinnen, al dan niet met een nieuw bedrijf, is denk ik sowieso wel verstandig.
Klopt. Mee eens, alleen ik vrees dat dat een lange kwestie gaat worden. Het is sneller opgelost als we zelf even de handen uit de mouwen steken. Misschien eerst de palen even weer in het lood zetten en dan tijdelijk even met schoren vast tot de grond voldoende gezet is na aanstampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:45
Wellicht een optie om zand in te spoelen met water?
Gewoon tuinslang er op met een harde straal, dan spoelt het zand met water naar beneden.
Water loopt op den duur weg en zand zit onder in het gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Beton krijg je vrij makkelijk weg. De horrorverhalen komen van mensen die een halve kuub per paal gestort hebben, maar dat is niet aan de orde. Dit is gewoon wat bijvullen. Als je het weg wil hebben tik je het er met een gehuurde boorhamer zo weer uit.

Ik denk dat die pur grotere troep is.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 16-09-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Anoniem: 39993 schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:40:
Hoe ver gaan de palen de grond in en hoe hoog is de schutting?
Zijn de coniferen met wortel en al verwijderd? Zoja, hoe is de aarde daarna verdicht?
Coniferen zijn verwijderd en daarna met de minikraan de wortels eruit gehaald.
Schutting verloopt van 1.20 meter hoogte tot 1.80 meter. Ongeveer 1/3 van de paal zit in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
brambo123 schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:42:
Wellicht een optie om zand in te spoelen met water?
Gewoon tuinslang er op met een harde straal, dan spoelt het zand met water naar beneden.
Water loopt op den duur weg en zand zit onder in het gat.
Ik zou dit inderdaad doen. Als je de planten eruit trekt raakt de grond los, dan snap ik wel dat de schutting wiebelt. Als het niet helpt kan je altijd nog wat anders doen, maar inspoelen is niet veel werk en helpt om de aarde te stabiliseren.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

rimave schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:44:
[...]

Schutting verloopt van 1.20 meter hoogte tot 1.80 meter. Ongeveer 1/3 van de paal zit in de grond.
Paal van 2.40 of 2.70m ?
de grond er omheen moet ook goed aangestampt zijn zoals ik al zei.

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 16-09-2019 13:05 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 07-05 13:37
rimave schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:29:
Waarom heb ik jullie niet als buren? :)

Nee, ik snap ook de aversie van de buurvrouw tegen beton niet zo. Zij is bang dat als de palen ooit weer uit de grond moeten dat een rotklus wordt, maar paalvast is geen beton en het is maar een klein beetje wat om de paal gaat. Ik heb geen aandelen in dit product, maar dit ziet er aardig solide uit: https://gadero.nl/paal-vast/.
Alsof die buurvrouw ook maar iets met de palen gaat doen, beton of niet.

Ik heb hier de palen in nomix beton laten storten. Stond als een huis. Woon er niet meer, maar zie ook geen verandering als ik er langs rijd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:02
Bij ons is onlangs een nieuwe schutting geplaatst en is er wel beton gebruikt, niet 'paalvast' wat het ook mag zijn. Het zal inderdaad een rotklus zijn om de palen er ooit weer uit te halen, maar dat zal mij dan ook een rotzorg zijn :)

[ Voor 11% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 16-09-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

rimave schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:44:
[...]

Lengte van de palen is dus OK. Dan zou het in principe genoeg zijn om de grond rond de erfgrens goed aan te stampen en aan te vullen met wat extra zand of een beetje beton. Maar ook zonder beton zou het eigenlijk wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Zorg dat je de palen eerst recht hebt staan. Hierna, zoals hierboven al geopperd, lekker met extra zand en een tuinslang spelen :) Kwestie van de loze ruimte zo goed mogelijk vullen, en hierna met een straal water alles zo diep mogelijk erin spoelen. Je zult dit waarschijnlijk een aantal keren mogen herhalen per paal, maar na een dagje staan ze dan ook wel muurvast.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Je heb maar 2 opties eigenlijk of de paal in het beton gooien (nomix is een handige oplossing) dus paal iets uitgraven en vol gooien maar.

Of schoren plaatsen maar dat ziet er niet uit. maar werk prima. Wat je ook kan doe een om de paar meter een kleine dwars schutting maken maar dat is weer een hoop werk.

Na de winter zal hij wel iets vaster gaan zitten aarde die verder verdicht en de gaten die voller lopen. Maar het kost veel tijd plus een goede storm kan alles omblazen.

Zelf zou ik beton doen ander tijdelijk schoren plaatsen en hopen dat hij in de toekomst vaster komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-05 18:46
staat de schutting ook al aan het huis vast (als dit mogelijk is natuurlijk). Dit doet ook al wonderen voor de stevigheid. Al zal 20 meter schutting ook niet als een huis gaan staan met 1 paal vast. Verder als je aan het eind van de schutting deze vast kan zetten aan een andere schutting oid. die dwars staat heb je ook al meer stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Heb je de schutting laten plaatsen door een 3e partij of hebben de buren het geplaatst?
Anders terug naar de leverancier en daar het probleem op tafel leggen? Het is immers niet goed geplaatst en haalt niet de termijn die logischerwijs te verwachten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folke
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:56
Tens schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:36:
tsja, coniferenhaag weggehaald; ongeveer een halve meter verse losse grond dus......Dat stamp je niet in één keer vast.

Niks meer te halen bij aannemer, dus zelf klussen:

Met iets van formaat panlat langs de palen opnieuw aanstampen is wrs wel afdoende. Eerst zoveel mogelijk ruimte maken door de schutting te bewegen, dan panlat rechtop zo diep mogelijk met de hand, dan nog even met vuistje. pan lat er uittrekken wat ophoogzand erbij en herhalen.
@rimave Dit is de beste oplossing op beton na. Ik kan uit ervaring zeggen dat het goed werkt. Ik heb zelf een zware stalen pijp die ik ervoor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Folke schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:16:
[...]

@rimave Dit is de beste oplossing op beton na. Ik kan uit ervaring zeggen dat het goed werkt. Ik heb zelf een zware stalen pijp die ik ervoor gebruik.
Het zal wel van de grondsamenstelling afhangen. Met wit zand heb je een andere situatie dan met klei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 07-05 13:37
nldls schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:13:
Heb je de schutting laten plaatsen door een 3e partij of hebben de buren het geplaatst?
Anders terug naar de leverancier en daar het probleem op tafel leggen? Het is immers niet goed geplaatst en haalt niet de termijn die logischerwijs te verwachten is.
Die is AWOL. Zie de reacties van TS erover.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
squashedraven schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:08:
staat de schutting ook al aan het huis vast (als dit mogelijk is natuurlijk). Dit doet ook al wonderen voor de stevigheid. Al zal 20 meter schutting ook niet als een huis gaan staan met 1 paal vast. Verder als je aan het eind van de schutting deze vast kan zetten aan een andere schutting oid. die dwars staat heb je ook al meer stevigheid.
Dat is allemaal helaas niet mogelijk. Het idee was ook om de palen om en om vast te zetten met paalvast of beton o.i.d. Maar ik ga de zand/water tip uitvoeren. Kijken waar dat ons brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:01

Japie.G

Colour Classic

Wij hebben aan de kant waar de palen heen 'gedrukt' worden een 60x60 oude grindtegel tegen de paal aan gezet in de grond. Om zo het drukvlak te vergroten. Werkt geweldig goed!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:43

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Japie.G schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:43:
Wij hebben aan de kant waar de palen heen 'gedrukt' worden een 60x60 oude grindtegel tegen de paal aan gezet in de grond. Om zo het drukvlak te vergroten. Werkt geweldig goed!
hoef je die zware ondingen ook niet meer af te voeren. >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:01

Japie.G

Colour Classic

Tens schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:20:
[...]

hoef je die zware ondingen ook niet meer af te voeren. >:)
exact!! win-win :)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:50

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wij hadden dit op de oprit. Wapperende schutting omdat de palen te veel beweegruimte hebben.

Met zand, water en aanstampen los je dit slechts tijdelijk op. De schutting zal altijd wat speling hebben in de wind, en dan wordt dit zand gewoon weer omhoog gedrukt.
Zeker een grote schutting vangt veel wind en er zal altijd beweging zijn.

De buurman heeft toen rondom de palen wat beton gegoten. En nu staat de schutting als een huis.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:47
Dan zeg je toch tegen de buuf dat je heb gehoord dat je het op kan lossen door het gat te vullen met wat fijner zand. Dan haal je voor een paar euro wat zakken zand en die gooi je in een speciekuip. Paar goeie scheppen portland erbij en op naar de schutting. Het is geen beton maar wel goed genoeg :P

Maar eigenlijk moet dat bedrijf het gewoon voor je oplossen. En anders is schoren toch ook prima, zolang de buren dat maar aan hun kant doen. Als je dat een beetje goed doet hoeft dat ook maar aan een kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
beetje snelbeton werkt goed. Of idd die betontegel tip hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

rimave schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:11:. De buren willen dat niet. Die wil geen beton rommel oid in de grond. Ze komen met het idee om schoren te plaatsen.
Prima oplossing van de buren. Gewoon zorgen dat ze er genoeg aan hun kant zetten zodat jij niks meer hoeft te plaatsen.

Dus hun de schoren en het werk, jij een stabiele schutting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ik wacht gewoon tot de buurvrouw op vakantie is en dan giet ik er snel beton in. >:)
Jammergenoeg is ze gepensioneerd en eigenlijk altijd thuis.

Pagina: 1