Wasmachine trommel slaat niet aan.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Ik heb een wasmachine (BEKO WMD25120T volgens mij) die momenteel niet functioneert.

Als de wasmachine water opzich neemt en wil draaien, dan draait de trommel even 1x rond en slaat vervolgens af. Dit blijft hij dan in het oneindigheid doen.

De wasmachine is ruim 15 jaar oud, maar is deze wellicht nog te fiksen.

Ik las over de koolborstel mogelijk vervangen, maar ik las dat de trommel dan helemaal niet zou moeten draaien. Terwijl die van mij nog enig sinds probeert te draaien.
Als ik met de hand de trommel draai, lukt dit zonder problemen. Hij loopt niet ergens op vast.

Zou dit eventueel wel helpen?

Toevoeging: fotos koolborstels.
Afbeeldingslocatie: https://www.wehodo.nl/tmp/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.wehodo.nl/tmp/2.jpg

Zijn deze versleten?

[ Voor 11% gewijzigd door WeHoDo op 16-09-2019 19:33 ]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
als de koolborstels versleten zijn doet de motor inderdaad helemaal niks meer.

Handleiding al eens bekeken bij het hoofdstuk troubleshooting?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-05 19:35

InFamous

excommunicado

Inderdaad als de koolborstels versleten zijn dan draait de trommel in zijn geheel niet meer. Dit probleem klinkt als een defecte aanloop condensator, gelukkig relatief makkelijk te vervangen en de kosten zijn daarbij nog te overzien.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WeHoDo schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:26:
Ik heb een wasmachine (BEKO WMD25120T volgens mij) die momenteel niet functioneert.

Als de wasmachine water opzich neemt en wil draaien, dan draait de trommel even 1x rond en slaat vervolgens af. Dit blijft hij dan in het oneindigheid doen.

De wasmachine is ruim 15 jaar oud, maar is deze wellicht nog te fiksen.

Ik las over de koolborstel mogelijk vervangen, maar ik las dat de trommel dan helemaal niet zou moeten draaien. Terwijl die van mij nog enig sinds probeert te draaien.
Als ik met de hand de trommel draai, lukt dit zonder problemen. Hij loopt niet ergens op vast.

Zou dit eventueel wel helpen?
https://www.europart.nl/w...erdelen/beko/koolborstels

Koolborstels die aan het slijten zijn, dan wel bijn a versleten, kunnen de trommel nog af en toe laten draaien. Slijtage gaat geleidelijk en de problemen dus ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 16-09-2019 09:37 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:22
Maak hem eens open, of bij een simpele machine als deze: zet hem op de zijkant. Misschien kan je meteen al zien waar het probleem zit en kan je het verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
InFamous schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:29:
Inderdaad als de koolborstels versleten zijn dan draait de trommel in zijn geheel niet meer. Dit probleem klinkt als een defecte aanloop condensator, gelukkig relatief makkelijk te vervangen en de kosten zijn daarbij nog te overzien.
Bedoel je deze?
https://www.witgoedparts....storings-condensator/beko

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:00
Kunnen ook de koolborstels zijn, vaak bij het vullen draait ie een stuk de ene kant op en daarna de andere kant op. Het kan goed dat ie nog wel 1 kant op kan draaien maar niet meer de andere kant (heb ik iig bij mijn laatste wasmachine gehad en die doet het nu weer prima nadat de koolborstels vervangen zijn.)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
Als ik de koolborstels eruit haal, kan ik dan zien of deze versleten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
WeHoDo schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:41:
Als ik de koolborstels eruit haal, kan ik dan zien of deze versleten zijn?
Yup, dat zie je meteen. Normaal gesproken zijn die helemaal zwart (kool ;) ) en is de draad die erin zit niet zichtbaar. Als ze versleten zijn zie je het metaal van de draad door de kool heen komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
redwing schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:42:
[...]

Yup, dat zie je meteen. Normaal gesproken zijn die helemaal zwart (kool ;) ) en is de draad die erin zit niet zichtbaar. Als ze versleten zijn zie je het metaal van de draad door de kool heen komen.
Ik ga vanavond kijken en zal dan indien mogelijk een foto plaatsen ter beoordeling:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
Heb de koolborstels toegevoegd in de OP.
Mijn gevoel zegt dat deze OK zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Koolborstels zijn in orde, volgens de foto's.

Dus de aanloopcondensator blijft min of meer over.

Je zou eventueel nog naar de snaarspanning kunnen kijken. Deze snaar loopt van de motor om de trommel. Als die te slap staat en de motor draait wel even maar daarna niet meer dan zou dat ook nog een dingetje kunnen zijn, afhankelijk van of er controle op de rotatie van de trommel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
sypie schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:15:
Koolborstels zijn in orde, volgens de foto's.

Dus de aanloopcondensator blijft min of meer over.

Je zou eventueel nog naar de snaarspanning kunnen kijken. Deze snaar loopt van de motor om de trommel. Als die te slap staat en de motor draait wel even maar daarna niet meer dan zou dat ook nog een dingetje kunnen zijn, afhankelijk van of er controle op de rotatie van de trommel zit.
Weet je waar ik deze kan vinden? Zo'n aanloopcondensator?
De snaar lijkt mij ook in orde, deze gaat prima rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://polparts.nl/51471-large_default/condensator-22-uf.jpg

cm of 4 doorsnede, cm of 8-10 hoog.

[ Voor 28% gewijzigd door sypie op 16-09-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
sypie schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:27:
Ziet er ongeveer zo uit:
[Afbeelding]

cm of 4 doorsnede, cm of 8-10 hoog.
Thanks, heb hem nalaten kijken en er bleek meer aan de hand te zijn met de machine.
Lagers versleten, scheurtjes in de rubber bij de deur.

Daarom ook een nieuwe besteld aangezien deze 15 jaar oud is en inmiddels de nieuwe binnen.

Bedankt allen voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Aanloop condensator??? die zit al jaren niet meer in een wasmachine!!

Die koolborstels zijn helemaal op.. die horen bijna net zover uit het huis te komen als het huis lang is.

Hij kan wel even draaien maar als hij niet genoeg toerental ziet( tacho wikkeling) voor de stroom die hij erop zet zet hij de motor af.

maar als inderdaad de lagers ook stuk zijn -> einde oefening.. 15 jaar is keurig voor beko... niks van te zeggen.

euhmmmm

• redwing
Die koolborstels zijn inderdaad aardig versleten en gecombineerd met slechte lagers draait ie dan niet meer fatsoenlijk en schakelt ie automatisch uit. Waarschijnlijk als je maar 1 van de 2 problemen had gehad had ie het nog wel een paar maanden gedaan ;)

Voor een BEKO van 15 jaar oud is het dan de goede keuze om een nieuwe te kopen.

[removed]

Pagina: 1