Game PC zelf gebouwd / Controle

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldro19
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-01 14:13
Mijn vraag
...

1)
Ik heb afgelopen weekend eindelijk mijn eigen Game PC gebouwd.
De onderdelen die ik in mijn PC heb zitten zijn onderstaande:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 150,71€ 150,71
1MoederbordenMSI Z390-A PRO€ 115,49€ 115,49
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 Super Gaming OC 8G€ 453,-€ 453,-
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 75,59€ 75,59
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,54€ 29,54
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 81,90€ 81,90
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 72,-€ 72,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 978,23

Nu heb ik een aantal foto's gemaakt van de binnenkant. De vraag is, Zit alles volgens jullie goed in elkaar?
Ik snap dat de video kaart bijvoorbeeld maar op 1 plaats kan, en dus altijd goed zit.
Het gaat bijvoorbeeld meer over de Fan's.

2)
Afgelopen weekend was mijn PC klaar, en heb ik in 1e instantie alle drivers ge-update.
Driver's van de Video kaart / GPU handmatig. Ook heb ik de Intel driver assistant gedownload en laten draaien.
Het probleem is dat als ik aan het gamen ben, afgelopen weekend Fortnite zie ik in mijn taakbeheer dat de CPU 100% in gebruik is continu. Het lijkt mij heel erg sterk, ik heb ook Speccy gedownload (Zie onderstaande resultaten tijdens het gamen:

Kwaliteit 1440p of 1080p maakt geen verschil.
144Hz.

Speccy: http://prnt.sc/p6mt2j
Taakbeheer: http://prnt.sc/p6mtem

Onderstaande foto's zijn van de binnenkant van mijn PC:
http://prnt.sc/p6mwl6
http://prnt.sc/p6mws2
http://prnt.sc/p6mx0v

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Zie bovenstaande build

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Alle drivers voorzien van de laatste Updates. Speccy gedownload om te kijken of ik hier ook een 'oververhitte' CPU terug zag. Dat was niet het geval.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Ja hoor, lijkt allemaal prima aangesloten. Verder ook niet gek dat je CPU op 100% draait want dat is wel de bottleneck van deze build. Enige wat je nog kan kijken is hoe hoog je CPU cores boosten onder load. Als ze strak op 2.9GHz blijven draaien is mogelijk je koeler niet goed geinstalleerd of heb je het windows energieschema op energiebesparing staan (in dat geval even op hoge prestaties zetten). Met die koeler erop zou je CPU naar 4-4,1 GHz moeten boosten onder load, op welk punt je CPU waarschijnlijk nog steeds op 100% zal draaien omdat ie nou eenmaal niet zo heel geweldig is t.o.v. je videokaart.

Check overigens even wat je primaire PCI-e slot is, ik vermoed dat het bovenste slot X16 is, maar het slot dat je nu gebruikt "slechts" x8. Op zich geen heel groot probleem, maar kan iets performance opleveren.

[ Voor 14% gewijzigd door kgd92 op 16-09-2019 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldro19
kgd92 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:30:
Ja hoor, lijkt allemaal prima aangesloten. Verder ook niet gek dat je CPU op 100% draait want dat is wel de bottleneck van deze build. Enige wat je nog kan kijken is hoe hoog je CPU cores boosten onder load. Als ze strak op 2.9GHz blijven draaien is mogelijk je koeler niet goed geinstalleerd of heb je het windows energieschema op energiebesparing staan (in dat geval even op hoge prestaties zetten). Met die koeler erop zou je CPU naar 4-4,1 GHz moeten boosten onder load, op welk punt je CPU waarschijnlijk nog steeds op 100% zal draaien omdat ie nou eenmaal niet zo heel geweldig is t.o.v. je videokaart.

Check overigens even wat je primaire PCI-e slot is, ik vermoed dat het bovenste slot X16 is, maar het slot dat je nu gebruikt "slechts" x8. Op zich geen heel groot probleem, maar kan iets performance opleveren.
Bedankt voor je reactie!
Wanneer mijn CPU constant 100% draait hoort die toch ook wel warmer te worden als wat Speccy aan geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Eldro19 Speccy heb je niets aan.

Als je Chrome gebruik hebt van 1.7GB RAM zal dat ook CPU gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
Speccy is niet echt het juiste programma om dat te monitoren. Probeer HWInfo eens en dan onder load je CPU frequentie en temperatuur volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldro19
kgd92 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:35:
Speccy is niet echt het juiste programma om dat te monitoren. Probeer HWInfo eens en dan onder load je CPU frequentie en temperatuur volgen.
Zal ik vanavond eens proberen. Maar volgens jou is het dus wel echt het geval dat mijn CPU 100% in gebruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgd92
Zou zomaar kunnen, vooral als je ook nog browser e.d. open hebt staan. Is nou eenmaal geen hele denderende CPU. Maar kijk eerst eens hoever hij boost onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldro19
kgd92 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:56:
Zou zomaar kunnen, vooral als je ook nog browser e.d. open hebt staan. Is nou eenmaal geen hele denderende CPU. Maar kijk eerst eens hoever hij boost onder load.
Nog 1 vraagje, ik kijk vanavond even met het programma wat je me door hebt gegeven.

Heb jij een programma om het maximale te vragen van de PC, of is het open zetten van een game bijvoorbeeld al voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
Prime 95. Totaal onrealistische workload, maar als ie dan netjes naar 4.1 boost op alle cores en onder de 80 graden blijft draait t verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldro19
kgd92 schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:55:
Prime 95. Totaal onrealistische workload, maar als ie dan netjes naar 4.1 boost op alle cores en onder de 80 graden blijft draait t verder prima.
Heb zojuist HWinfo gedownload. Prime 95 gedownload, na minuut of 10 werd de CPU 66/67 graden. Heb de test hierna maar gestopt.
Er wordt inderdaad wel gewoon 4.1Ghz gebruikt. Wat je al zei is zo'n zware test onrealisrisch toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgd92
prime 95 workload is puur om je CPU tot het uiterste te pushen qua warmteproductie en op 100% load. Dat deze frequentie en temps gehaald worden betekent dat alles gewoon prima werkt, maar dat in de games die je speelt je CPU de 2060S bottleneckt. Dat kun je voor lief nemen of je kan een snellere CPU halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldro19
kgd92 schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:34:
prime 95 workload is puur om je CPU tot het uiterste te pushen qua warmteproductie en op 100% load. Dat deze frequentie en temps gehaald worden betekent dat alles gewoon prima werkt, maar dat in de games die je speelt je CPU de 2060S bottleneckt. Dat kun je voor lief nemen of je kan een snellere CPU halen.
Ik heb de 2060 omgewisseld, en in het primaire slot gezet.
Wanneer ik nu mijn PC aan zet werkt alles naar behoren, en zie ik op de 2060 ook "Gigabyte" branden.
Wanneer ik hem aan zet draaien de 3 fans even, maar wanneer de PC is opgestart stoppen ze met draaien.

Ligt dit aan de poort waar de kaart in zit of is er iets anders niet helemaal goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Eldro19 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:15:
Wanneer ik hem aan zet draaien de 3 fans even, maar wanneer de PC is opgestart stoppen ze met draaien.

Ligt dit aan de poort waar de kaart in zit of is er iets anders niet helemaal goed?
De videokaart is semi-fanless wat wil zeggen dat de fans pas gaan draaien als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt. Meestal een graad of 60.
De semi-fanless mode treedt in werking als de videodrivers zijn geladen dus idd als het systeem geheel is opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldro19
Uszka schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:20:
[...]

De videokaart is semi-fanless wat wil zeggen dat de fans pas gaan draaien als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt. Meestal een graad of 60.
De semi-fanless mode treedt in werking als de videodrivers zijn geladen dus idd als het systeem geheel is opgestart.
Ik had al zo'n vermoeden. Ik kan dit niet ergens uit zetten denk ik of wel?
Toen mijn 2060 namelijk in de andere poort zat had ik dit probleem niet, en draaide alle 3 de fan's eigenlijk continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom zou je het uit willen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldro19
Uszka schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:29:
Waarom zou je het uit willen zetten?
Nouja uitzetten hoeft niet perce.
Ik zou wel graag willen weten of ze het nog naar behoren doen.
Vind het vreemd waarom ze in het andere slot wel continu draaide, en nu niet meer.

Maar als jij zegt dat dit zo hoort geloof ik het hoor.
Pagina: 1