Thunderbolt3 en HDMI, verschil?

Pagina: 1
Acties:
  • 455 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-12-2023
Mijn vraag
Ik wil een nieuwe 32 inch monitor kopen samen met een EGPU voor mijn MacBook Pro. Ik wil graag 144mhz en 1ms monitor, deze zijn er maar zonder Thunderbolt3. Haal ik met een HDMI 2.0 kabel dezelfde snelheden als een Thunderbolt 3?

Ik heb veel op internet gekeken maar weet nog niet helemaal zeker of er groot verschil in zit. Er zijn wel monitoren op de markt met Thunderbolt 3 maar deze zijn van mindere kwaliteit.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:21
Een snelle Google actie leert mij dat je alle display port monitoren op thunderbolt 3 kan aansluiten.

HDMI is voor monitoren die je een pc aansluit de tweede keus, achter dp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Ik zou mezelf nog eens inlezen hoe een EGPU werkt. Een externe monitor wordt namelijk rechtstreeks aangestuurd door de EGPU of door de interne igpu (en dan uiteraard.zonder EGPU-versnelling.

Het is dus:
Macbook Pro-> EGPU (via Thunderbolt) -> Externe monitor (via wat voor uitgangen je dan ook op je EGPU hebt zitten, Displayport, HDMI, etc)

Thunderbolt wordt hier alleen voor de communicatie gebruikt met de EGPU.

Het is niet zo:
Macbook Pro-> EGPU (via Thunderbolt) -> Macbook Pro (via Thunderbold) -> Externe monitor (via Thunderbolt)

Volledige hardware
Nu was het in dit geval niet nodig, maar als je precies vermeldt welke monitor en welke Macbook Pro, dan kunnen we je gelijk helpen met eventuele beperkingen/incompatabiliteit van de hardware. Veel 144hz (geen MHz) monitoren doen dat namelijk alleen maar via Displayport en niet via HDMI (dan max 60 hz).

Er wordt niet voor niets gevraagd:
Voor hetzelfde geld kom je met een Macbook Pro uit 2006 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
418O2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:00:
Een snelle Google actie leert mij dat je alle display port monitoren op thunderbolt 3 kan aansluiten.

HDMI is voor monitoren die je een pc aansluit de tweede keus, achter dp
Goedemorgen, dus een monitor met display poort kan op Thunderbolt3? Is een DisplayPort dezelfde aansluiting als een TB3 en haalt deze dezelfde snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08

Cyphax

Moderator LNX
koenfehrmann schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:59:
[...]

Goedemorgen, dus een monitor met display poort kan op Thunderbolt3? Is een DisplayPort dezelfde aansluiting als een TB3 en haalt deze dezelfde snelheden?
Nee: Thunderbolt is USB-C en DisplayPort niet (en van DisplayPort heb je ook nog een mini-variant). Qua snelheden is het het makkelijkst om de specs er even bij te zoeken. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Je stelt heel onlogische vragen :)

Thunderbold is als een weg, er kunnen van allerlei soorten vervoer overheen, zoals de Displayport-data (vrachtvervoer).

Is een weg sneller dan vrachtvervoer (wat voor weg, autoweg, autosnelweg, wat voor vrachtvervoer, achter op de scooter, vrachtwagen, per Boeing 747?

Het Displayport- protocol kan rechtstreeks lopen naar je monitor, maar ook via een USB-C-aansluiting lopen (mits die controller het ondersteunt) en het kan ook in de data van een Thunderbolt-stroom gezet worden.
koenfehrmann schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:59:
[...]

Goedemorgen, dus een monitor met display poort kan op Thunderbolt3?
Ja, want het Displayport 1.2-protocol is onderdeel van de Thunderbolt 3-standaard, Displayport 1.4 is heel nieuw en nog geen standaard.
Is een DisplayPort dezelfde aansluiting als een TB3
De Displayport-data kan over een aantal verschillende kabels lopen en 1 daarvan is de usb-c-aansluiting. Die zelfde aansluiting wordt ook gebruikt voor Thunderbolt 3.

Indien je van je Macbook Pro naar een externe monitor met Displayport gaat, heb je dus een USB-C naar Displayport-kabel nodig. (Maar zie mijn verhaal.over EGPU-> Externe monitor.)
en haalt deze dezelfde snelheden?
Nee,
Thunderbolt doet 40 Gbit/'s en Displayport 1.2 maximaal 10,8 Gbit/'s en Displayport 1.4 32,4 Gbit/'s.

Maar zoals aangegeven, het is maar de vraag of dat überhaupt enig effect heeft op jouw situatie. Het maakt ook niet uit dat een 5 baans-snelweg meer auto's aan kan dan een 2-baans. Je bent nog steeds gebonden aan een max van 120/130. Je gaat niet opeens sneller op je bestemming aankomen omdat het een 5-baans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
White Feather schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:57:
Ik zou mezelf nog eens inlezen hoe een EGPU werkt. Een externe monitor wordt namelijk rechtstreeks aangestuurd door de EGPU of door de interne igpu (en dan uiteraard.zonder EGPU-versnelling.

Het is dus:
Macbook Pro-> EGPU (via Thunderbolt) -> Externe monitor (via wat voor uitgangen je dan ook op je EGPU hebt zitten, Displayport, HDMI, etc)

Thunderbolt wordt hier alleen voor de communicatie gebruikt met de EGPU.

Het is niet zo:
Macbook Pro-> EGPU (via Thunderbolt) -> Macbook Pro (via Thunderbold) -> Externe monitor (via Thunderbolt)

Volledige hardware
Nu was het in dit geval niet nodig, maar als je precies vermeldt welke monitor en welke Macbook Pro, dan kunnen we je gelijk helpen met eventuele beperkingen/incompatabiliteit van de hardware. Veel 144hz (geen MHz) monitoren doen dat namelijk alleen maar via Displayport en niet via HDMI (dan max 60 hz).

Er wordt niet voor niets gevraagd:
[...]

Voor hetzelfde geld kom je met een Macbook Pro uit 2006 ;)
Het wordt de nieuwste MacBook Pro, videokaart AMd RX 5700 XT Gaming OC 8G of Radeon Pro WX 9100 via Sonnet eGFX Breakaway Box 650. Monitor LG 34GK950F.

Ik stel al die onlogische vragen omdat ze voor mij niet logisch zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door koenfehrmann op 16-09-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Je gaat dus gewoon met Thunderbolt van Macbook Pro naar de Breakaway. Vanuit de Breakaway ga je via de EGPU naar de monitor (mooi ding trouwens :) )

Om de monitor volledig aan te sturen incl HDR heb je Displayport 1.4 nodig en dat zit op alle Gpu's die je noemt.

De Macbook Pro zou via de usb-c- poorten door middel van Displayport 1.4 de monitor aan kunnen sturen op volledige specs, maar alleen als de Macbook Pro een extra interne gpu heeft (buiten de Intel). De Intel kan namelijk maximaal Displayport 1.2 aan.

Maar ja, die AMD's zijn niet echt de kaart om het uiterste uit je monitor te halen.

Thunderbolt en usb-c zijn gewoon erg lastige "standaarden", er zijn veel zaken optioneel en weer afhankelijk van de bron (zoals bij Intel max Displayport 1.2, terwijl de controller in de Macbook 1.4 kan.)

[ Voor 14% gewijzigd door White Feather op 16-09-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
White Feather schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:43:
Je gaat dus gewoon met Thunderbolt van Macbook Pro naar de Breakaway. Vanuit de Breakaway ga je via de EGPU naar de monitor (mooi ding trouwens :) )

Om de monitor volledig aan te sturen incl HDR heb je Displayport 1.4 nodig en dat zit op alle Gpu's die je noemt.

De Macbook Pro zou via de usb-c- poorten door middel van Displayport 1.4 de monitor aan kunnen sturen op volledige specs, maar alleen als de Macbook Pro een extra interne gpu heeft (buiten de Intel). De Intel kan namelijk maximaal Displayport 1.2 aan.

Maar ja, die AMD's zijn niet echt de kaart om het uiterste uit je monitor te halen.

Thunderbolt en usb-c zijn gewoon erg lastige "standaarden", er zijn veel zaken optioneel en weer afhankelijk van de bron (zoals bij Intel max Displayport 1.2, terwijl de controller in de Macbook 1.4 kan.)
Dus deze spec kan maar display poort 1.2 aan?

1.7GHz quad‑core 8th‑generation Intel Core i7 processor, Turbo Boost up to 4.5GHz
8GB 2133MHz LPDDR3 memory
128GB SSD storage
Retina display with True Tone
Intel Iris Plus Graphics 645
Two Thunderbolt 3 ports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar als je een externe GPU gaat gebruiken, is het toch totaal irrelevant wat er op je MacBook zit. Daar ga je je monitor toch niet op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
koenfehrmann schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:01:
[...]

Dus deze spec kan maar display poort 1.2 aan?

1.7GHz quad‑core 8th‑generation Intel Core i7 processor, Turbo Boost up to 4.5GHz
8GB 2133MHz LPDDR3 memory
128GB SSD storage
Retina display with True Tone
Intel Iris Plus Graphics 645
Two Thunderbolt 3 ports
De onboard Intel inderdaad alleen maar 1.2, maar je EGPU heeft gewoon 1.4 dus dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
White Feather schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:04:
[...]

De onboard Intel inderdaad alleen maar 1.2, maar je EGPU heeft gewoon 1.4 dus dat werkt prima.
Goed te horen, was even puzzelen maar dit is helder zo.

Ik ga de spullen bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

2)
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Dan ben je duidelijk nog niet klaar om een topic te openen. Dicht.

Zie ook:
CAA beleid

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.