Twee sets van dezelfde speakers aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techboy2
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-07-2022
Mijn vraag
Kun je twee precies dezelfde speaker sets aansluiten?

Ik ben nu 16 en heb helaas nog niet veel geld om te besteden aan audio en dergelijke maar probeer zo hier en daar toch de beste deals te halen. Ik heb nu een marantz sr 7500 receiver en twee dali suite 2.5 speakers.

Nu heb ik nog een set van die dali's gezien, en toen vroeg ik me af of het dan mogelijk was om die dan te kopen en dan aan allebij de kanten 2 speakers te plaatsen. Zodat ze dan de dubbele weerstand bieden en het dus makkelijker maken voor de versterker en het dubbele vermogen aan kunnen en de helft van de compressie van de speakers omdat het nu verdeeld wordt over 2 speakers in plaats van 1.

Ik vraag me nu alleen af of dit niet nadelig is voor de soundstage omdat je geluidsbron nu "breder" is.

En ik vroeg me ook af of je dit kunt doen zit er problemen te krijgen met de crossover, ik ben zitten kijken naar een nieuwe versterker die een a,b en een c heeft en die de b en c dan intern in serie schakelt.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Beste antwoord (via Techboy2 op 16-09-2019 19:03)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Magnetisch zullen ze elkaar niet echt beinvloeden op 20cm afstand. Maar geluidstechnisch wel. Je krijgt allmeaal pieken en dalen in je geluid rondom door interferentie. Denk aan twee stenen die naast elkaar in een plas water gooit. Bij eentje krijg je een mooie cirkel aan golven. Bij twee een onregelmatig patroon door interferentie.

Speakers in serie zetten is ook geen goed idee. Over het algemeen wordt aangeraden om niet meer dan 10% van de "weerstand" in de kabels te hebben (omdat het de werking van het wisselfilter kan beinvloeden). Als je twee speakers in serie zet, heb je altijd meer dan 50% van de weerstand in de "kabel" (voor de ene speaker is de andere een kabel).
M14 schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:21:
[...]
Maar: Dit is een totale non-discussie. De betreffende versterker ondersteunt speaker A/B, wat juist bedoelt is voor een dubbele front-set. Zie pagina 30:
https://www.us.marantz.co.../DFU_SR7500_Final_Eng.pdf

Problem solved.
Op pagina 30 van diezelfde handleiding staat:
"Be sure to use speakers with the specified impedance as shown on the rear panel of this unit"

En op de achterkant staat: FRONT A AND B : MINIMUM 8 OHMS

Case weer open? :P
Techboy2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:56:
[...]

Mijn speakers zijn 4 ohm en ik weet dat dat tot veel verstoring kan zorgen in de versterker, daarom dacht ik dat als je ze in de versterker in serie kan schakelen zodat het 8 ohm wordt dan treedt er minder verstoring op en kunnen de speaker meer hebben omdat het verdeeld wordt over twee speakers.
Nee, dit is onzin. Die versterker kan prima 4 ohm speakers handlen (doet-ie nu toch ook). Twee parallel zetten is niet aan te raden. Speakers in serie zetten ook niet en al helemaal niet als verbetering
Is het dan misschien slimmer om een betere set te kopen?
Ik heb geen idee wat je precies wilt. Ik heb het idee dat je uit misvatting een "probleem" wilt verhelpen en je vooral met een vage "oplossing" bezig bent.

Misschien kan je aangeven welk probleem je nu precies ervaart.

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 16-09-2019 14:47 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:55
4 frontspeakers lijkt me niet zo’n goed idee. 2 is genoeg. Die dingen beinvloeden elkaar ook en zijn magnetisch. 2 aan 2 in onderlinge liefdeskoppeltjes geeft wat onderlinge aantrekking *;

[ Voor 3% gewijzigd door aljooge op 16-09-2019 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-10 17:59
Een speaker is gewoon een enorme weerstand, door er meer toe te voegen wordt de weerstand alleen maar groter en niet kleiner :)

Aangezien je een surround receiver hebt, kun je ze natuurlijk wel als rears gaan gebruiken voor het kijken van films. Dan kom je op een 4.0 set. Center zou er 5.0 van maken en een subwoofer 5.1 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:08

FeaR

In GoT we trust

Weerstand kan halveren of verdubbelen (indien speakers met dezelfde weerstand aan worden gesloten, als je gaat mixen kom je op andere waardes). Zet je twee speakers van 8 Ohm in serie dan kom je op 16 Ohm uit, twee speakers van 8 Ohm parallel en je zit op 4 Ohm.

Ik zou ook zeggen haal die speakers en zet ze in als Rear Left en Rear Right. Daar is de receiver voor gemaakt, hij kan het aan en je hoeft je verder geen zorgen te maken over dingen als weerstand of vermogen. De toegevoegde waarde van zo'n setup zie ik nog wel in, twee keer Front Left en Front Right niet.

Het deel van de crossover kan ik ook niet helemaal volgen. Je hebt toch geen subwoofer? Dan krijgen alle speakers het volledige signaal binnen en werk je niet met een crossover.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een luidspreker heeft een crossover. ALs je twee luidsprekers in serie zet, kunnen die elkaar beïnvloeden.

Verder is dit gewoon een slecht idee (maar typisch voor een 16 jarige * JvS ook :P). Het klinkt niet beter, het gaat niet (amper) harder het is alleen maar meer... Vier speakers in vier hoeken zetten kan wel, als je voornaamste interesse is een kamer "vullen" of als je van de surround gebruik wilt maken.

Maar als je muziek zo "hi fi" mogelijk wilt weergeven heb he genoeg aan 1 paar speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10 14:24

M14

Ossi schreef op maandag 16 september 2019 @ 01:19:
Een speaker is gewoon een enorme weerstand, door er meer toe te voegen wordt de weerstand alleen maar groter en niet kleiner :)

Aangezien je een surround receiver hebt, kun je ze natuurlijk wel als rears gaan gebruiken voor het kijken van films. Dan kom je op een 4.0 set. Center zou er 5.0 van maken en een subwoofer 5.1 :)
Fout :).

Wanneer je 2 weerstanden (of luidsprekers) parallel aansluit wordt de gezamenlijke weerstand kleiner. De stroom die gaat lopen wordt daardoor groter.

Bij een serieschakeling is het juist andersom.

@Techboy2
Je maakt een hoop stellingen / aannames in je startpost die niet (helemaal) kloppen.

Wat me niet helemaal duidelijk is: De receiver die je noemt heeft 7 versterker kanalen. Vaak kan kanaal 6/7 worden gebruikt voor een 2'e set front luidsprekers. Met de receiver kan je dan kiezen of je voor front kanaal 1/2 wil, 6/7 of beide. Waarom zou je dat niet doen?

Mocht je toch 2 luidsprekers per versterker kanaal willen aansluiten, ik denk niet dat het een probleem vormt. Die Dali's hebben een impedantie van 4 ohm, dat wordt dan 2.
Maar ik zie ook niet direct de voordelen er van in, tenzij je een hele grote en brede ruimte hebt. Ik zou ze als rear gebruiken ;)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:03
Eens met @FeaR , die Marantz ondersteunt meerkanaals stereo volgens de specificaties op de websites: https://www.marantz.nl/nl...sr7005&status=discontinue. Iedere speaker heeft dan zijn eigen versterker, en je vermijd te lage en te hoge impedanties.

Edit: verkeerde model link. Ondersteunt de SR 7500 multi channel stereo?

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 16-09-2019 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heeft die verzeker geen uitgang voor A, en B groepen speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techboy2
martyw schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:43:
Eens met @FeaR , die Marantz ondersteunt meerkanaals stereo volgens de specificaties op de websites: https://www.marantz.nl/nl...sr7005&status=discontinue. Iedere speaker heeft dan zijn eigen versterker, en je vermijd te lage en te hoge impedanties.

Edit: verkeerde model link. Ondersteunt de SR 7500 multi channel stereo?
Ja dat doet hij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techboy2
JvS schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:35:
Een luidspreker heeft een crossover. ALs je twee luidsprekers in serie zet, kunnen die elkaar beïnvloeden.

Verder is dit gewoon een slecht idee (maar typisch voor een 16 jarige * JvS ook :P). Het klinkt niet beter, het gaat niet (amper) harder het is alleen maar meer... Vier speakers in vier hoeken zetten kan wel, als je voornaamste interesse is een kamer "vullen" of als je van de surround gebruik wilt maken.

Maar als je muziek zo "hi fi" mogelijk wilt weergeven heb he genoeg aan 1 paar speakers.
Mijn speakers zijn 4 ohm en ik weet dat dat tot veel verstoring kan zorgen in de versterker, daarom dacht ik dat als je ze in de versterker in serie kan schakelen zodat het 8 ohm wordt dan treedt er minder verstoring op en kunnen de speaker meer hebben omdat het verdeeld wordt over twee speakers.

Maar het is dus niet relevant om het te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techboy2
aljooge schreef op maandag 16 september 2019 @ 00:50:
4 frontspeakers lijkt me niet zo’n goed idee. 2 is genoeg. Die dingen beinvloeden elkaar ook en zijn magnetisch. 2 aan 2 in onderlinge liefdeskoppeltjes geeft wat onderlinge aantrekking *;
Is dit goed te horen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techboy2
Blasterxp schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:50:
Heeft die verzeker geen uitgang voor A, en B groepen speakers?
Dat heeft hij wel Maar dan zet hij ze parallel

@Techboy2 gebruik ik het vervolg de Wijzig-knop als je iets toe te voegen hebt aan een post. Het is niet de bedoeling meerdere malen achter elkaar te posten.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 16-09-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 00:04
[...]
Als de Speakers het zelfde zijn ( zoals het topic titel doet vermoeden ) zou het niet heel veel problemen moeten geven.

Het is even verstandig om te kijken wat de Minimale en maximale impendantie is van de versterker,
Vaak is deze ook wel 8 ohm, dan kan je ze prima in Serie zetten.

Als je een A/B kanaal hebt of meerdere uitgangen voor speakers zou ik ze los zetten, omdat je dan meestal in de versterker meerdere mogelijkheden hebt.

Maar eigenlijk de allerbelangrijkste vraag is, Waarom zou je het willen ?
Kom je vermogen te kort, of wil je op meerdere plekken speakers plaatsen ?
Techboy2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:05:
[...]
Dat heeft hij wel Maar dan zet hij ze parallel
Als dat je dat zeker weet, dan ga je naar 2 ohm toe, en dat lijkt me wat aan de lage kant, de meeste Consumenten versterkers vinden dan niet prettig.

[ Voor 13% gewijzigd door _trickster_ op 16-09-2019 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

[...]

Oh? Leg eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gewoon proberen of het aan je verwachtingen voldoet. Je kunt er uiteenlopende adviezen aan vast knopen over al of niet nadelige invloed op elkaar, maar je vernielt er niets mee. Bevalt het? Laat ie fijn zijn, zo niet, dan draai het simpel weer terug. Kortom, er gaat niets boven de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 00:04
Ik denk dat Verstoring niet helemaal het juiste woordt is,
Het is gewoon puur de weerstand wie dan erg laag wordt en waarschijnlijk buiten de specificaties van de versterker zal komen te vallen, en daardoor snel gaat clippen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je ze parallel zet, maar in serie verdubbel je die weerstand. En dan heb je je geen last van wat je schetst. En dat in serie zetten wordt hier voorgesteld. Weinig problemen dus. Hooguit de vraag of het aan TS z'n verwachtingen beantwoord, maar indien niet, dan is er nog geen man overboord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

_trickster_ schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:10:
[...]

Ik denk dat Verstoring niet helemaal het juiste woordt is,
Het is gewoon puur de weerstand wie dan erg laag wordt en waarschijnlijk buiten de specificaties van de versterker zal komen te vallen, en daardoor snel gaat clippen
Ik ben juist benieuwd hoe @Techboy2 daar over denkt. Uit alles blijkt dat hij aannames maakt uit onvolledige kennis. En dat is niet erg, als je er maar van leert :).

Betreft het clippen, klopt. Maar het zijn +100W versterker kanalen. Ik denk dat het in de praktijk best meevalt ...

Maar: Dit is een totale non-discussie. De betreffende versterker ondersteunt speaker A/B, wat juist bedoelt is voor een dubbele front-set. Zie pagina 30:

Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
[...]

Problem solved.
Volgens mij is dat precies wat hij zoekt. Lekker aansluiten dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:55
ooit een keer geprobeerd. Een linker en rechter veel te dicht bij elkaar en ben eigenlijk vergeten wat er toen gebeurde, klonk niet heel jofel. Kan je zelf uittesten, linker en rechter naast elkaar. Dacht een brom, maar weet het niet meer. Om dezelfde magnetische reden mag je ook geen elektronica zoals een smartphone op een.speaker leggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Magnetisch zullen ze elkaar niet echt beinvloeden op 20cm afstand. Maar geluidstechnisch wel. Je krijgt allmeaal pieken en dalen in je geluid rondom door interferentie. Denk aan twee stenen die naast elkaar in een plas water gooit. Bij eentje krijg je een mooie cirkel aan golven. Bij twee een onregelmatig patroon door interferentie.

Speakers in serie zetten is ook geen goed idee. Over het algemeen wordt aangeraden om niet meer dan 10% van de "weerstand" in de kabels te hebben (omdat het de werking van het wisselfilter kan beinvloeden). Als je twee speakers in serie zet, heb je altijd meer dan 50% van de weerstand in de "kabel" (voor de ene speaker is de andere een kabel).
[...]

Problem solved.
"Be sure to use speakers with the specified impedance as shown on the rear panel of this unit"

[...]

Nee, dit is onzin. Die versterker kan prima 4 ohm speakers handlen (doet-ie nu toch ook). Twee parallel zetten is niet aan te raden. Speakers in serie zetten ook niet en al helemaal niet als verbetering
Ik heb geen idee wat je precies wilt. Ik heb het idee dat je uit misvatting een "probleem" wilt verhelpen en je vooral met een vage "oplossing" bezig bent.

Misschien kan je aangeven welk probleem je nu precies ervaart.

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 16-09-2019 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Op zich zijn die Suite 2.5 al mooie zuilen die als paartje prima een kamer mooi kunnen vullen. Als je een extra paar op de kop kan tikken zou ik zoals eerder vermeld ze gewoon lekker als achterkanalen inzetten. Als je dan op den duur de bijpassende center kan vinden heb je echt een zeer behoorlijke surround opstelling in combinatie met die Marantz receiver. Uiteraard is de Marantz qua techniek niet meer helemaal up to date, maar als je op die leeftijd al iets dergelijks hebt staan ben je verder dan waarschijnlijk 90% van je leeftijdsgenoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

JvS schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:36:

[...]

[...]
Als die versterker niks met 4Ohm kan: Raam open en gooien :+

Pagina 13 bedoel je dan. Daar vind ik het tenminste terug ;). En die text op de achterkant zie ik nu net ook. Ik vraag me af waarom. Wanneer dezelfde luidsprekers als 'surround back' worden gebruikt kan het magischerwijs wel. Een bron luisteren met multi channel stereo heeft dan hetzelfde effect als A/B. Ik krijg het gevoel dat het een soort disclaimer is voor een te lichte voeding. Een los versterker kanaal is niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

M14 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:40:
[...]

Pagina 13 bedoel je dan. Daar vind ik het tenminste terug ;). En die text op de achterkant zie ik nu net ook. Ik vraag me af waarom. Wanneer dezelfde luidsprekers als 'surround back' worden gebruikt kan het magischerwijs wel. Een bron luisteren met multi channel stereo heeft dan hetzelfde effect als A/B. Ik krijg het gevoel dat het een soort disclaimer is voor een te lichte voeding. Een los versterker kanaal is niet het probleem.
Omdat een brond beluisteren met multi channel niet hetzelfde is. Speakers A/B is gewoon hetzelfde als twee speakers parallel aansluiten op 1 speakeraansluiting en op dezelfde eindversterker. Daarom moet de impedantie ook wat hoger zijn.

De andere aansluitingen hebben allemaal een eigen eindversterker. Daarom kan je daar wel gewoon speakers op aansluiten zonder dat je versterker de impedantie te laag vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

JvS schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:56:
[...]
Omdat een brond beluisteren met multi channel niet hetzelfde is. Speakers A/B is gewoon hetzelfde als twee speakers parallel aansluiten op 1 speakeraansluiting en op dezelfde eindversterker. Daarom moet de impedantie ook wat hoger zijn.
Ik zou niet weten waarom die ontwerpkeuze zou worden gemaakt, van uitgaande dat alle versterker kanalen identiek zijn. En dat zijn ze als ik de manual mag geloven (allemaal 105W 8Ohm / 135W 6Ohm).

Wanneer speaker A/B inderdaad hetzelfde is als parallel op 1 luidsprekeraansluiting moet in het ontwerp elektronica (lees: enkele relais) worden toegevoegd wat de betreffende terminals van kanaal 6/7 los koppelt en naar versterker kanaal 1/2 brengt. Maar om alleen paar B te gebruiken moet terminal 1/2 kunnen worden losgekoppeld van versterker kanaal 1/2.

Dit kan prima in de voorversterker worden geregeld door audio naar de juiste versterker kanalen te redirecten en ik kan geen enkele reden verzinnen om dit anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Juist. Van die lap tekst volg ik helemaal niets.

Die versterker heeft 9 speakeraansluitingen en 7 eindversterkers. Surround back L + R hebben elk een eigen eindversterker, Zowel L als R tront speakers A delen er eentje met front speakers B.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 16-09-2019 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondersteund zijn versterker geen bi-amping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techboy2
Bedankt voor al het meedenken van jullie, misschien had ik sommige dingen niet helmaal goed verwoord. Ik wilde weten of het mogelijk was om vier dezelfde speakers aan te sluiten op een stereo. Hierbij had ik zelf de problemen dat ik niet wist of het effect op elkaar zou hebben en daardoor de "klank" zou veranderen, oftewel de freqensie responts. En als je ze intern in een versterker in serie schakeld of dat dan de speakers effect op elkaar zouden hebben.

Het is nog niet volledig beantwoord maar ja, niet iedereen weet alles.
Alsnog bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techboy2
Verwijderd schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:44:
Ondersteund zijn versterker geen bi-amping?
Nee dat doet hij niet maar dat was ook niet het probleem, want het zou op een kanaal moeten anders klopt heel de theorie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

JvS schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:21:
Juist. Van die lap tekst volg ik helemaal niets.

Die versterker heeft 9 speakeraansluitingen en 7 eindversterkers. Surround back L + R hebben elk een eigen eindversterker, Zowel L als R tront speakers A delen er eentje met front speakers B.
Never mind, ik zie het nu ook. Ik ging even van het zelfde concept uit als bij mijn versterker. Daar kan het surround back kanaal als zone 2 of speaker B worden gedeeld.

Bij deze versterker hebben ze dus inderdaad de moeite genomen om 2 terminals en wat relais toe te voegen. Maar daar had ik dus overheen gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-10 20:16
Je hebt een set prima speakers. Wat is de reden om nog een set bij te plaatsen?

In serie zetten zou ik niet doen.

Parallel ook niet. Je versterker ziet dan 2 ohm belasting. Dat is veel te laag.
Je versterker zou onnodig warm worden en mogelijk kapot gaan als je langdurig op hoog vermogen speelt.

Maar het kan wel anders:
Op blz 17 van de manual staat dat de multi / back kanalen ook als bi wire toegewezen kunnen worden.
Oftwel je hebt 2 extra versterker kanalen over voor je nieuwe front speakers.
Zo kun je gewoon een extra set 4 ohm speakers aansluiten die precies het zelfde signaal krijgen als je front speakers zonder je versterker onnodig te belasten.

Ik lees nergens dat er dat er filtering wordt toegepast of dat het ene kanaal op laag moet en het andere op hoog moet dus volgens mij moet het kunnen.
Je kunt het eerst testen met een andere set speakers.

2 speakers vlak naast elkaar gaan zichzelf echt niet magnetisch beïnvloeden. Dat is onzin.

Hoe het qua klank en stereo beeld gaat uitpakken. Is vraag 2.

[ Voor 13% gewijzigd door ronnie vd op 17-09-2019 04:19 ]

Pagina: 1