Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artsneef
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-05 16:28
Mijn vraag
Ik heb een Devolo lan 1200+ waarop mijn KPN tv is aangesloten. Overdag werkt het prima. s’Avonds ging het beeld haperen en werd het lichtje op de Devolo rood, zowel bij de aansluiting op de router als bij de tv.
Mijn licht werkt via het Ikea home systeem. Als ik dat uitzet werkt de tv weer naar behoren. Alle twee de Devolo’s weer wit.
De Devolo zit elk in een eigen stopcontact zonder andere stekkers.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Router van KPN, Devolo Lan 1200+, Ikea panel lamp en twee Ikea draadloze schakelaars. Software van Ikea en Google.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Probleem is dus op te lossen door de lampen niet aan te doen met de Ikea app (of de Google home app)
Maar daar heb ik ze niet voor gekocht.

Heeft iemand soortgelijke ervaring en is hier iets aan te doen met alle apparaten werkend.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1225620

Artsneef schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:29:
Ik heb een Devolo lan 1200+ waarop mijn KPN tv is aangesloten. Overdag werkt het prima. s’Avonds ging het beeld haperen en werd het lichtje op de Devolo rood, zowel bij de aansluiting op de router als bij de tv.
Als in: je kijkt ‘s avonds TV en overdag niet?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Router van KPN, Devolo Lan 1200+, Ikea panel lamp en twee Ikea draadloze schakelaars. Software van Ikea en Google.
Het is goed gebruik in NT om merk+type van de apparatuur te noemen. Van de Devolo en IKEA weten we dat, van de router niet.

Kan je schematisch aangeven hoe dit aan elkaar is verbonden? Klopt onderstaande?
Geen Google Home Hub of andere “smart” apparaten? Waar in het schema bedien je de IKEA lampen? In A?

0. ISP
|
1. Experia >> WiFi >> A. Apparaten?
|
|—- 2. IKEA hub >> Zigbee >> B. Lamp + schakelaar
|
|—- 3. Devolo 1200 (1)+-+-+4. Devolo 1200 (2)C. Televisie
|
D. Apparaten?
Probleem is dus op te lossen door de lampen niet aan te doen met de Ikea app (of de Google home app)
In ieder geval geeft dat wel duiding
Heeft iemand soortgelijke ervaring en is hier iets aan te doen met alle apparaten werkend.
De IKEA hub communiceert vermoedelijk via “multicast” verkeer met de app. Dat betekent dat netwerkverkeer in bovenstaande schema niet alleen van A naar 2 gaat, maar ook gedeeltelijk naar een ander deel van het netwerk. Wellicht is de maximum capaciteit van je netwerk bereikt bij het kijken van IPTV en gooit de IKEA app + hub daar nog een schepje bovenop?

Staat er een optie in de KPN router (merk/type?) met de naam “IGMP Snooping”? Dat is een protocol dat van multicast verkeer (1 naar meerdere) meer unicast (1 op 1) probeert te maken. Zo ja, kan je dat eens inschakelen en testen? Geef het even de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artsneef
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-05 16:28
Bedankt. De aanname is correct. De router is de Experiabox V10a
Ik ga je voorstel bekijken in de routersoftware