Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Ik ben voor een kennis op zoek naar een simpele mailserver die de Hmailserver die hij nu gebruikt gaat vervangen.

Op zich is het een simpel geval, er draaien maar zo'n 15 mailboxen op. Het probleem is dat de mailboxen best groot zijn, waardoor de server de laatste tijd tijdens het syncen van de mailboxen out of memory geeft. Omdat hmailserver al een tijd stil ligt qua ontwikkeling denken we erover om over te stappen naar wat anders. (Ja, ik weet dat er een onofficiële 64 bit versie is, maar ik heb geen idee wat ik aan support kan verwachten)

Aangezien ik de support moet gaan doen prefereer ik een Windows applicatie, al is een Linux applicatie niet helemaal uitgesloten, maar ga niet van mij verwachten dat ik even in een terminal 15 opdrachten ga inkloppen om het te installeren. Ik heb bijvoorbeeld al met NetHserver gespeeld en dat werkte qua installatie en gebruik erg goed. Alleen jammer dat het geen meerdere domeinen ondersteund. Ja, je kan met aliassen gaan werken, maar dat is geen optie.

Wat ik ook vaak tegenkom is dat ze een beperkte gratis versie hebben, die weer te beperkt zijn, maar zodra je net iets meer nodig hebt je gelijk de hoofdprijs moeten gaan betalen.

Office365 is budgettair geen optie. (15x5x12= 900 ex btw per jaar)

Wat zoek ik:
Budget: tot 300 euro
Meerdere domeinen
Imap en SMTP en evt Activesync (zou leuk zijn, geen must)
Liefst windows
Stabiel

Hardware/software vereisten maken niet uit, de mailserver komt in een hyper-v te draaien op een machine met 48 GB ram.

Iemand een suggestie?

[ Voor 4% gewijzigd door Marc H op 15-09-2019 21:53 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Beste antwoord (via Marc H op 20-09-2019 08:50)

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:00
Als ik jouw was zou ik eens kijken naar Kerio Connect, iets mogelijk iets boven je budget maar voldoet aan al jouw eisen. Zit mooi tussen Exchange en hmailserver in qua specs en mogelijkheden.

Alle reacties

• Room42
  • Niet online
Zijn al die mailboxen wel echte gebruikers of kunnen dat ook equipment mailboxen zijn, want die zijn gratis binnen Office 365. Als het maar 1 echte user is, kun je 14 mailboxen zonder licentie maken. Met die ene gebruiker log je dan in op die andere mailboxen.

Betreft het trouwens een zakelijke omgeving of particulier?

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 15-09-2019 21:56 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:18
Ik mis nog wat je nou eigenlijk een grote mailbox noemt (aantal berichten en aantal GB's) ?

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Oops, vergeten te vermelden, het is zakelijk.

Groepsmailboxen op office 365 heb ik ook over nagedacht, maar die werken niet goed op een mobiele telefoon. Zelfs de outlook variant voor Android kan er niet fijn mee overweg.

De grote mailboxen zijn tussen de 8 en 15 GB groot, maar omdat de meeste mails alleen maar tekst bevatten en het aantal en de grote van de bijlagen beperkt is betekend dat het syncen erg lang duurt. Ook omdat ze vaak in oude mais moeten terugzoeken is het beperken van de mails naar de laatste jaar of 2 jaar wat de gebruikers betreft geen optie,

[ Voor 43% gewijzigd door Marc H op 15-09-2019 22:05 ]

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is een NAS met zarafa ofzo geen makkelijke start?

Heb je verder gekeken naar dovecot, postfix, etc.?

[ Voor 35% gewijzigd door DJMaze op 15-09-2019 22:05 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Marc H en de meeste mail gewoon "offline" zetten zodat het wel doorzoekbaar is? Toevallig net gedaan voor iemand met een 26GB mailbox met een portable Thunderbird en alles in localfolders. Of is dat weer lastig met multi-user gebruik oid?

specs

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:18
Mjah dovecot en eventueel aangevuld met lucene of solr voor server-side search zou er z'n hand niet voor omdraaien.
Maar ik neem aan dat er voor 300 euro per jaar toch nog wel ergens een (linux based) mailhoster moet zijn waar dit zou moeten kunnen zonder het persé zelf te willen beheren.

Overigens heb je volgens:
Wikipedia: Comparison of mail servers
Niet heel veel keuze, op windows heeft alles z'n prijs, behalve .. hmailserver.

[ Voor 34% gewijzigd door gekkie op 15-09-2019 22:23 ]

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
DJMaze schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:03:

Heb je verder gekeken naar dovecot, postfix, etc.?
We hebben al een best dikke server staan, i5, 48 GB ram en voldoende storage (SSD's NVME en Sata, en een berg HDD storage) om daarnaast nog een nas neer te gaan zetten is niet mijn eerste keuze.

Dovecot en postfix zijn voor een niet linux jongen niet makkelijk. Ik weet best wel wat van mailservers af, ik heb professioneel Exchange beheerd, maar linux heb ik tot nu toe weinig mee gedaan.
maratropa schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:10:
@Marc H en de meeste mail gewoon "offline" zetten zodat het wel doorzoekbaar is? Toevallig net gedaan voor iemand met een 26GB mailbox met een portable Thunderbird en alles in localfolders. Of is dat weer lastig met multi-user gebruik oid?
Jij bedoelt Mailstore of iets degelijks? Ik heb er naar gekeken, maar inderdaad, dat is weer lastig voor meerdere gebruikers, ook omdat ze lang niet altijd op kantoor zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door Marc H op 15-09-2019 22:19 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Marc H nja mailstore heb ik ook getest, maar op zich vond ik het wel een fijn idee om de boel in een opensource client beschikbaar te maken.
Maar als het om een statisch archief wat niet meer veranderd gaat dan is het toch geen groot punt om dit als kopie op iemands laptop te kwakken, bijv?

specs

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-11 14:51
DJMaze schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:03:
Gemakkelijk wellicht, maar niet echt verstandig gezien Zarafa al bijna 3 jaar niet meer wordt doorontwikkeld. Maar misschien bedoel je de opvolger Kopano wel. Met Z-Push kun je ook nog eens gemakkelijk je mobiele apparaten laten syncen.

Acties:
  • Beste antwoord

• jjbstolk
  • Laatst online: 14:00
Als ik jouw was zou ik eens kijken naar Kerio Connect, iets mogelijk iets boven je budget maar voldoet aan al jouw eisen. Zit mooi tussen Exchange en hmailserver in qua specs en mogelijkheden.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Marc H schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:12:
We hebben al een best dikke server staan, i5, 48 GB ram en voldoende storage (SSD's NVME en Sata, en een berg HDD storage) om daarnaast nog een nas neer te gaan zetten is niet mijn eerste keuze.
Ik voel hier een probleem. Je hebt het over een "dikke" server, maar wat doe je als de stroom er af is, of hij is stuk, of er is data verlies?
Ik mis essentiële onderdelen in je verhaal, anders is er veel meer mis dan een mail servertje.

Dan kan je net zo goed al die mailboxen legen, zeggen dat het stuk was, en klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 16-09-2019 10:19 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
DJMaze schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:18:
[...]

Ik voel hier een probleem. Je hebt het over een "dikke" server, maar wat doe je als de stroom er af is, of hij is stuk, of er is data verlies?
Ik mis essentiële onderdelen in je verhaal, anders is er veel meer mis dan een mail servertje.
Stroom eraf is geen probleem, er is een fallback mx record naar de provider met een catchall adres, die via een pop agent weer leeggetrokken wordt en over de mailboxen worden verdeeld als de server weer in de lucht is. Zo doen we het nu en ik verwacht weer iets dergelijks te doen op de nieuwe server.

Met altaro maken we elke dag een backup van de VM naar een hot swap bay en die gaat ook elke nacht naar de cloud. Als de hotwap hdd nog werkt zet ik die zo over naar een andere machine en anders heb ik hem in een paar uur weer gedownload en op een andere machine weer in de lucht. De MX records hebben een TTL van 15 minuten, dus dat is ook geen probleem.
Dan kan je net zo goed al die mailboxen legen, zeggen dat het stuk was, en klaar.
Helaas, de backup procedure hebben we getest.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

Marc H schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:01:

Groepsmailboxen op office 365 heb ik ook over nagedacht, maar die werken niet goed op een mobiele telefoon. Zelfs de outlook variant voor Android kan er niet fijn mee overweg.

De grote mailboxen zijn tussen de 8 en 15 GB groot, maar omdat de meeste mails alleen maar tekst bevatten en het aantal en de grote van de bijlagen beperkt is betekend dat het syncen erg lang duurt. Ook omdat ze vaak in oude mais moeten terugzoeken is het beperken van de mails naar de laatste jaar of 2 jaar wat de gebruikers betreft geen optie,
Je kunt shared mailboxen prima gebruiken met een IMAP client (you name it welke...).
Wanneer je een user full control geeft op de shared mailbox kun je dus met die user op de shared box inloggen.
Dat werkt dus even goed als wat je nu gebruikt.

Daarnaast reken jij €5,- per user, maar een Exchange Online Plan 1 kost toch echt €3,40 per user per maand.
Als je dan ook nog gaat kijken naar shared mailboxen ipv alleen maar user boxen scheelt je dat toch behoorlijk.

Deze advertentieplaats is te huur!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55
Marc H schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:01:

Dit is redelijk recent aangepast en werkt echt zonder problemen. Werkt nu hetzelfde als een reguliere mailbox op een mobiele telefoon ;)

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
jjbstolk schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:57:
Dat ziet er inderdaad er erg goed uit. Bedankt!

Voor wat betreft Office365, is er een nadeel aan groepsmailboxen. Als je mail verzend via een groepsmailbox komt de verzonden mail niet in de verzonden items van de mailbox, maar in je eigen mailbox terecht. Dat is een dingetje waar veel over geklaagd wordt en de enige oplossing is om er een echte mailbox van te maken, die je dan bij de gebruiker toevoegt.

[ Voor 33% gewijzigd door Marc H op 20-09-2019 08:56 ]

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:39
Marc H schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:51:
[...]

Dat ziet er inderdaad er erg goed uit. Bedankt!

Voor wat betreft Office365, is er een nadeel aan groepsmailboxen. Als je mail verzend via een groepsmailbox komt de verzonden mail niet in de verzonden items van de mailbox, maar in je eigen mailbox terecht. Dat is een dingetje waar veel over geklaagd wordt en de enige oplossing is om er een echte mailbox van te maken, die je dan bij de gebruiker toevoegt.
Dat is niet helemaal waar. Je kan met powershell dit gewoon omzetten.

https://www.e-office.com/...-mailbox-exchange-online/
Pagina: 1