Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39
Hallo,

Bij een LG OLED-televisie komt een LG Magic Remote. Dit is een zeer fijne afstandsbediening, maar hij heeft een nadeel: Hij heeft veel energie nodig. Bij mij doe ik 9 maanden op een set alkalinebatterijen en hoewel dat niet onwerkbaar is, vind ik dat kort genoeg om milieuvriendelijk bezig te willen zijn er een oplaadbare batterij in te willen hebben. Dat is iets makkelijker gezegd dan gedaan.

Allereerst valt er het één en ander op het gedrag van de Magic Remote aan te merken. De LG Magic Remote begint om nieuwe batterijen te bedelen op het moment dat de voedingsspanning onder de 2,5V zakt. 2,5V maakt 1,25V per batterij.

De ontladingskromme van een alkalinebatterij is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://www.powerstream.com/z/AA-100mA.png

Als een alkalinebatterij op 1,25V zit, zit hij volgens de ontladingskromme op ongeveer de helft van zijn capaciteit. De afstandsbediening bedelt dus om nieuwe batterijen, lang voordat de batterijen leeg zijn! Waarom LG dit doet is gissen, maar ik vermoed dat het puur een kwestie van voldoende spanning om voldoende zendvermogen te hebben. Daaruit volgt eigenlijk de conclusie dat wegwerpbatterijen voor deze afstandsbediening geen ideale keus zijn.

De bekende oplaadbare batterijen (NiMH of Nicad) leveren echter 1,2 volt. Met een afstandsbediening die minder dan 2,5 volt te weinig is het plaatsen van oplaadbare batterijen die als ze vol zijn die spanning amper halen, geen oplossing.

Er zijn echter meer soorten batterijn dan NiMH of Nicad, met afwijkende spanningen. In het bijzonder kun je Lithium-Ion (3,7), LifePO4 (3,2V) tegenwoordig in AA-formaat krijgen en er is ook nog nikkel-zink van 1,6V. Met name Lithium-Ion en LifePO4 zitten met hun voltages wel een heel eind boven de 1,5V van alkalinebatterijen en die kunnen we dan ook niet plaatsen zonder het apparaat waar we ze in willen plaatsen te bestuderen. Dat is wat ik gedaan heb.

De Magic Remote is redelijk eenvoudig te demonteren door een theelepeltje tussen de naden te drukken en dan ziet hij er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.freepascal.org/~daniel/lg_mr_overzicht.jpg

We zien dat de afstandsbediening opgebouwd is uit een centrale chip met wat componenten eromheen:

Afbeeldingslocatie: https://www.freepascal.org/~daniel/lg_mr_chip.jpg

Die chip is de Realtek RTL8762AK. Door daarop te Googelen vinden we eenvoudig een gegevensblad van de chip. In hoofdstuk 11 lezen we dat de chip werkt op een voltage van 1,8V tot 3,6V en in hoofdstuk 9 lezen we dat de chip een interne spanningsregelaar heeft: De chip werkt intern op 1,2V en genereert die spanning uit zichzelf uit de ingangsspanning.

Met deze kennis kunnen we uitspraken doen over de geschiktheid van verschillende batterijtypen. Het is duidelijk dat Lithium-Ion geen goed idee is: Opgeladen geven die 4,2V af, dat is teveel, laat staan twee stuks.

Een LifePO4-batterij heeft een nominale spanning van 3,2V. Twee LifePO4-batterijen is teveel, maar voor één stuk ziet de ontladingskromme er heel gunstig uit:

Afbeeldingslocatie: http://sustainableskies.org/wp-content/uploads/2010/10/typical-lifepo4-discharge-curve.jpg

Helemaal opgeladen zitten we op 3,5V, dat is prima, en bij 2,5V is de batterij ook echt leeg. Nu wil het toeval ook dat 2,5V het voltage is waarop een LifePO4-cel officieel leeg is en de Magic Remote dus precies op het juiste moment aan de bel trekt. LifePO4-batterijen zijn redelijk onverwoestbaar dus als de batterij onverhoopt iets verder ontlaadt is dat niet direct zijn einde.

Je kunt op AliExpress LifePO4-batterijen kopen in combinatie met een dummybatterij om zo de juiste spanning te bereiken, bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/32809384172.html

De LifePO4 lijkt dus een uitstekende keus, maar er is nog een batterijtype dat we moeten bekijken: Nikkel-zink. En nikkel-zinkbatterijen geven met hun 1,6V net dat beetje extra prik dat apparaten die een hekel hebben aan 1,2V-batterijen goed doet functioneren.

We kijken naar de ontladingskromme:
Afbeeldingslocatie: https://rightbattery.com/wp-content/uploads/2013/10/1-6v-aa-1500-mah-turnigy-rechargeable-nizn-battery-capacity.jpg

Die ziet er voor het 1,25V-punt waar ze leeg moeten zijn erg gunstig uit. Wat er wel een beetje eng uitziet is de situatie waar ze helemaal vol zijn: Dat komt net boven de 1,8V uit en dan overschreidt je het maximum van 3,6V. Hier maal ik me niet veel zorgen over: We zijn tenslotte Tweakers en we weten dat wat extra volt voeren aan een componentje niet direct leidt tot rokende componenten. Gezien de chip een interne spanningsregelaar heeft is het überhaupt maar de vraag of er sprake is van overvoltage en ik kan me er niets vij voorstellen dat een spanningsregelaar bij 3,6V perfect werkt en bij net ietsje hoger opeens doorbrandt.

In ieder geval, ik heb gekozen voor nikkel-zink, om de heel eenvoudige reden dat ik die in huis had. Die zitten er inmiddels al een maand of 4 in. Ik heb net gemeten en de batterijtjes zitten beiden nog boven de 1,7V en zitten dus nog relatief in het beginstadium van cyclus.

Conclusies:
  • Alkaline: Het is de standaardbatterij, maar blijkt geen optimale keus
  • NiMH, Nicad: Ongeschikt, niet gebruiken.
  • Li-Ion: Ongeschikt, niet gebruiken.
  • Twee stuks LifePO4: Niet doen
  • Eén stuk LifePO4 en een dummybatterij: Uitstekende keus
  • Ni-Zn: Uitstekende keus
Tot slot de opmerking: Elk type batterij heeft zij eigen lader nodig: Gebruik voor LifePO4 dus een LifePO4-lader en voor NiZN een NiZn-lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:20
Ik heb mijzelf nooit echt verdiept in de verschillende type batterijen, maar de situatie is herkenbaar.

In mijn domotica systeem zit een temperatuur en vochtigheidsmeter die al heel snel roept dat zijn batterijen leeg zijn, maar het vervolgens nog ruim een half jaar werkzaam is op diezelfde batterijen.

Kortom, ik ga dus even gaan kijken of ik eenzelfde situatie heb en of een andere type batterij mij hier van kan verlossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06 15:02
Ik heb er een setje Ikea Ladda 2450 (NiMH) in zitten en die lijken het vrij aardig en stabiel te doen, geen idee hoe dat rijmt met jouw verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
Ik ben zeer benieuwd wanneer bij jou het bericht komt dat ze leeg zijn. Als je er tegen die tijd eens een voltmeter tegenaan kan zetten, dan kan dat de kennis vergroten.

NiMH-batterijen zijn 1,2V en een sterk punt ervan is dat ze die 1,2V bijna tot het eind volhouden. Helemaal opgeladen zijn ze ongeveer 1,45V. Omdat ik 2,5V vastgesteld heb als het punt waarop de afstandsbediening nieuwe batterijen wil, ga ik ervan uit dat bij NimH het helemaal een voortijdig bericht wordt. Hoe dat in praktijk precies uitwerkt is de moeite waard om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:32

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik doe het al twee jaar met de bij mijn 65C7 meegeleverde batterijen :X

Gebruiken jullie die remote zo vaak?

Ik gebruik hem (alleen) voor het aan- en uitzetten van de tv, en het navigeren door Netflix, Amazon Prime en Disney+
Wat kun je er nog meer mee doen?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• dmantione
De reden waarom de Magic Remote meer gebruikt dan een gewone afstandsbediening is het muispijltje: Waar een gewone afstandsbediening alleen maar hoeft te zenden als je op een knop drukt moet de Magic Remote voortdurend zijn positie doorgeven als je beweegt.

Tenminste... als de muiscursor actief is. De manier om langer met de batterijen te doen lijkt me de muiscursor niet te gebruiken. Die gebruik ik evenwel zowat atijd, de TV is min of meer gemaakt voor die invoermethode.

Twee jaar kom ik in ieder geval bij lange na niet aan en na 2 sets alkaline was het tijd voor maatregelen.

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06 15:02
Nyarlathotep schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:43:
Ik doe het al twee jaar met de bij mijn 65C7 meegeleverde batterijen :X

Gebruiken jullie die remote zo vaak?

Ik gebruik hem (alleen) voor het aan- en uitzetten van de tv, en het navigeren door Netflix, Amazon Prime en Disney+
Wat kun je er nog meer mee doen?
Van mijn 65c8 waren de meegeleverde batterijen na een maand leeg, de euroshopper alkaline die ik erna erin gedaan had een half jaar of zo. Vandaar dat ik overgestapt ben op oplaadbare.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Kijk eens op Youtube naar het kanaal 'project farm'... die doet allerlei praktische tests met diverse producten waaronder ook een heel uitgebreid onderzoek naar batterijen... en als ik mij goed kan herinneren kwamen de batterijen van Ikea sowieso goed uit de test.

YouTube: project farm battery

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
Ik heb de nikkel-zink-batterijen voor het eerst moeten opladen en ze hebben het dus grofweg 6 maanden uitgehouden. Dat is dus korter dan de 9 maanden die alkaline-batterijen het uithielden, maar omdat je kunt opladen is dat geen bezwaar, ik vind 6 maanden prima acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboBonobo
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-06-2022
Hoi tweakers,

Ik gebruik zelf Duracell rechargeble 2650 mAh. Ook de muiscursor op de LG magic remote gebruik ik veel. Mijn batterijen gaan al 1/2 jaar mee zonder problemen. Ik heb de remote bij mijn LG 65C9 gekregen.

Grtz

[ Voor 10% gewijzigd door RoboBonobo op 24-08-2021 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Herken dit -gelukkig- ook niet helemaal. Nu kijken we niet dagelijks tv, maar ik heb de originele batterijen er nog in zitten sinds anderhalf jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hmm ik herken dit ook absoluut niet, ik had m'n 55B6 4 jaar en ik heb maar één keer de (originele) batterijen vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:20
Gebruik al enkele jaren oplaadbare eneloop batterijen zonder problemen in mijn magic remote. Gaan zeker 6 maanden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:05
Ik heb ruim 2 jaar met de meegeleverde batterijen in de 55" C7 gedaan... Toen ze leeg waren heb ik de gehele tv maar vervangen voor een 65" B9 :+

Ik herken niet dat de batterijen zo snel leeg gaan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 18:40
Gebruik overal oplaadbare eneloops in als die leeg zijn gaan die niet lekken.
Met niet oplaadbare kan je er zeker van zijn dat ze gaan lekken, en kan je in het ergste geval je afstandbediening ook weg gooien.
Pagina: 1