Toon posts:

Waarom zie ik accesspoints op 500meter afstand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nasdude
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10-08 14:13
Op vakantie in Frankrijk, we hebben een huisje midden in de wijnvelden, heerlijk ontspannen.

Er is hier geen WiFi aanwezig, maar toch vang ik een aantal orange modems (liveboxen) op in de hoek van onze tuin (en het open orange gast netwerk.)

Met een laptop zie ik de netwerken wel maar kan in er niet mee verbinden, met mijn mikrotik komt er wel een verbinding tot stand, en krijg ik ook een DHCP ip adres, signaal sterkte is -91dBM dus als er maar iets wat data overheen gaat is de lijn dood vanwege het teveel aan ruis. (De tekst van de aanmeld pagina lukt nog net, maar plaatjes is bv al teveel gevraagd) onbruikbaar dus.

Dat is niet erg, 4g is hier ook volop aanwezig.

Het gekke is, de vakantiewoning ligt zo vrij gelegen dat het eerste huis pas 400 tot 500 meter verderop staan, hemelsbreed, qua loopafstand is het nog verder, er ligt nog een vallei tussen, dus ik schat als ik het moet wandelen 800meter. (Google maps gekeken, er is hier echt niets in de buurt)

Aangezien het isp fabrieksmodems zijn, snap ik niet hoe het signaal zo ver kan dragen.

Ter verduidelijking: Dit is dus geen vraag hoe ik toch verbinding kan krijgen maar eerder waarom ik ze überhaupt zie.

Zover mijn kennis en ervaring gaat haal je max 100m in open veld onder ideale omstandigheden, dit is echt absurd ver

Sorry voor de bagger kwaliteit van de foto:

[Voor 4% gewijzigd door nasdude op 15-09-2019 20:41]

Beste antwoord (via nasdude op 18-09-2019 17:08)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
In open veld heeft wifi in ieder geval meer bereik dan in een betonnen woning, dat lijkt me duidelijk.

Het kan ook nog zo zijn dat de accesspoints daar aardig staan te schreeuwen, zodat jouw apparaten ze goed kunnen verstaan. (hoger zendvermogen) Het nadeel daarvan is dat jouw apparaten net zo hard terug moeten schreeuwen om verbinding te kunnen maken waar je iets mee kunt.

Wifi in open lucht, zeker zonder al te veel stoorzenders, kan best ver reiken zoals je ziet.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
In open veld heeft wifi in ieder geval meer bereik dan in een betonnen woning, dat lijkt me duidelijk.

Het kan ook nog zo zijn dat de accesspoints daar aardig staan te schreeuwen, zodat jouw apparaten ze goed kunnen verstaan. (hoger zendvermogen) Het nadeel daarvan is dat jouw apparaten net zo hard terug moeten schreeuwen om verbinding te kunnen maken waar je iets mee kunt.

Wifi in open lucht, zeker zonder al te veel stoorzenders, kan best ver reiken zoals je ziet.

• Wasp
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:13
Zouden het misschien straalverbindingen kunnen zijn met richtantennes?

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 2080 Super | Mijn livesets

• blokker1
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 24-09 18:07
In griekenland bij vakantie woning zit een restaurant op zon 150 meter, hebben daar gegeten en wachtwoord in mijn telefoon gezet.
Schetst mijn verbazing dat ik thuis voor de deur nog steeds wifi had. Zelfs binnen met de laptop en een zelfgemaakte richt antenne prima verbinding.
kon zelfs in het accesspoint omdat deze niet beveiligd was, het bleek een PS2-17D Ubiquiti PowerStation2 te zijn. als er vrij zicht is kan dat dus prima.
Aan de overkant op nog geen 70 meter staat een engenius enh-200 maar daar staan bosjes voor en die pak ik veel slechter.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een mooi voorbeeld van waarom het onzinnig is om te praten over "bereik" als je het over WiFi-dekking binnenhuis hebt. Zelf een low-end provider-geleverde modem/router/AP is prima in staat honderden meter ver te reiken zonder obstakels. Grap is alleen dat de meeste mensen in vrij forse obstakels wonen. Hoe een apparaat daarmee omgaat is veel relevanter dan hoe ver het in rechte lijn kan zenden en ontvangen.

Overigens, je hebt het over -92dBm. Verwacht daar geen bruikbare verbinding mee te krijgen. -80dBm is ongeveer de grens van een redelijke verbinding bij totaal geen interferentie. Dat gezegd, deze netwerken zijn maar net over de grens. Met een richtantenne (al dan niet in een Pringles-bus) zou je prima verbinding kunnen hebben ;)

Soittakaa Paranoid!

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee