Google Wifi testsnelheid in app hoger dan via speedtest etc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-06 23:45
Mijn vraag
Hoe kan het dat de Google Wifi-app een andere snelheid meet dan bijv. speedtest.net of speedtest.nl etc?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb 200/200 Mbit glas van KPN. Voorheen gebruikte ik 2 AP's en haalde ik bij metingen altijd rond de 200 Mbps. 1 van de AP's begon de laatste weken te haperen. Resets haalden niets uit, dus ben heb ik uiteindelijk besloten 2 Google Wifi nodes aan te schaffen. Na alles ingesteld te hebben, lijkt de verbinding stabiel. Echter probeer ik te achterhalen welke snelheid ik nou haal. Test ik de snelheid op mijn telefoon of laptop via speedtest.net of speedtest.nl, dan schommelt hij heel sterk tussen de 10 Mbps en 60 Mbps. Doe ik op hetzelfde moment en test via de Google Wifi-app, dan geeft hij aan dat mijn internet "razendsnel" is, met een download van tegen de 200 mbps en een upload dierichting de 250 mpbs. Iemand die dit kan verklaren?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Meerdere test achter elkaar en door elkaar gedaan om uit te sluiten dat er steeds net op het verkeerde moment tussen 2.4Ghz en 5Ghz wordt gewisseld.

Beste antwoord (via KlaasjeNL op 15-09-2019 22:36)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:14
Die speedtest is tussen het accesspoint en internet, bedraad dus. Speedtest is vanaf je mobiel via wifi dus naar het internet
What do the results mean?
The internet speed test measures the download and upload speeds from your primary Wifi point.
https://support.google.com/wifi/answer/6246634?hl=en

En mbt je vraag. Ik zou het terugbrengen, google wifi is zeer beperkt. Anders nodes bijplaatsen Zodat het 5ghz bereik beter is en dan hope. Dat de toestelleb de 5 dan wel pakken

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 15-09-2019 21:17 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:35
Misschien gebruikt Google andere test servers cq. een andere verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Even een update: het probleem lijkt in het wisselen tussen 2.4 Ghz en 5 Ghz te zitten. Zowel de telefoon als laptop maken volgens de instellingen verbinding via 2.4 Ghz, waarvan het signaal weliswaar sterker is, maar waarvan de band ook veel voller is en ik constant snelheidswisselingen ervaar. Dit was ook de reden om op 2.4 Ghz op mijn oude AP's uit te schakelen. Bij Google Wifi lijkt het uitschakelen van de 2.4 Ghz band niet mogelijk en ook de telefoon en laptop waarop ik de tests uitvoer hebben geen mogelijkheid om te forceren dat er enkel met 5 Ghz verbinding wordt gemaakt. Om nog maar te zwijgen van de Google Mini's, Google Hub en Chromecasts in huis. Het verklaart overigens nog niet waarom de speedtest in de Google Wifi app klaarblijkelijk wel via de 5 Ghz band plaatsvindt.

Iemand een oplossing voor deze situatie? 2.4 Ghz werkt hier gewoon niet en heb ik ook niet nodig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Die speedtest is tussen het accesspoint en internet, bedraad dus. Speedtest is vanaf je mobiel via wifi dus naar het internet
What do the results mean?
The internet speed test measures the download and upload speeds from your primary Wifi point.

En mbt je vraag. Ik zou het terugbrengen, google wifi is zeer beperkt. Anders nodes bijplaatsen Zodat het 5ghz bereik beter is en dan hope. Dat de toestelleb de 5 dan wel pakken

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 15-09-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
laurens0619 schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:16:

[...]

Bedankt voor de toelichting. Klink zo heel logisch. :F |:(

Wat betreft dat terugbrengen of uitbreiden met extra nodes heb je vermoedelijk gelijk. Overigens opmerkelijk na contact met support van Google: ze gaven aan een device te gebruiken dat je forceert om alleen via 5ghz verbinding te maken. Mijn Xiaomi Mi A1 met Android One kan het niet, maar bepaalde Android toestellen wel. Als ik een Chromecast instel met een telefoon die verbinding maakt via 5ghz, zou de Chromecast ook voorkeur aan dat 5ghz netwerk moeten geven op de Google Wifi. In hoeverre klinkt dat plausibel? Ik zet er namelijk vraagtekens bij of een Chromecast inderdaad op die manier werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Niet :)

Je zou eens kunnen meten hoe sterk het 2.4 en 5ghz signaal is in rssi.
Maar band steering etc werkt niet top. Heb thuis ubiquiti maar heb het 2.4 netwerk ook afgesplitst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
laurens0619 schreef op maandag 16 september 2019 @ 06:51:
Niet :)

Je zou eens kunnen meten hoe sterk het 2.4 en 5ghz signaal is in rssi.
Maar band steering etc werkt niet top. Heb thuis ubiquiti maar heb het 2.4 netwerk ook afgesplitst
Dankjewel, ik denk dat het zonder verder te testen al wel duidelijk is dat de nodes teruggaan. ;w
Pagina: 1