Rolluik gaat niet meer omhoog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:39
Oeps, even niet opletten bij het neerlaten van het elektrische rolluik en toen stond er nog een object onder waardoor het rolluik scheef ging. -O-

Bij het verwijderen van het object klapte het rolluik verder naar beneden alsof deze niet meer vast zat.

Na het verwijderen van de kap zag ik dat alle ophangveren los waren geschoten en 1 zelfs afgebroken.

Ik heb de resterende veren terug gezet maar het rolluik wil nog niet omhoog. De motor gaat een klein stukje draaien en slaat dan af. Normaal gesproken doet deze dat alleen als ie zijn gewenste stand heeft bereikt.

Als ik het rolluik omlaag doe gaat de motor wel draaien maar dit is uiteraard de verkeerde kant op. Als ik dan door ga dan schieten de veren weer los.

In mijn optiek lijkt het rolluik te denken dat ie al omhoog is wat dus niet zo is.

Ik heb via Google/klusforum/YouTube al gezocht naar oplossingen maar heb nog niks gevonden.

Ook weet ik niet om welk merk of type rolluik het gaat daar deze al op de woning zaten toen ik die kocht.

Weet iemand wat ik nog kan proberen om dit probleem te tackelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Contact opnemen met de leverancier lukt niet?
sommige ZZP'ers nemen nog weleens de telefoon op, op zondag.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Opnieuw inleren van de eindstand van de rolmotor. Kijk aan de zijkant van de rolmotor of er drukknoppen of draaiknoppen op zitten.

Als het drukknoppen zijn, dan even allebei de knoppen indrukken. Rolluik helemaal omhoog. Drukknop van boveneindstand uit klikken. Dan rolluik helemaal naar beneden en in die stand de andere drukknop uit drukken.

[ Voor 45% gewijzigd door Nomis op 15-09-2019 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:11

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Krijg je de rolluik zelf helemaal beneden?

Blad dus helemaal naar beneden, blad afkoppelen van de buis, die metalen haakjes dus. De motor laten draaien via schakelaar naar beneden tot hij afklikt. Daarna haakjes terug vast hangen en hopen dat je er niet te veel naast zit, anders het eindpunt van boven aanpassen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
Lip schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:29:
Contact opnemen met de leverancier lukt niet?
sommige ZZP'ers nemen nog weleens de telefoon op, op zondag.
Ik schat in dat de installatie circa 20 jaar oud is en heb geen idee waar het vandaan komt.

Plus we zitten hier op Tweakers dus het is mijn intentie om het zelf te fixen. Ik moet alleen ff achterhalen hoe. ;)
Nomis schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:22:
Opnieuw inleren van de eindstand van de rolmotor. Kijk aan de zijkant van de rolmotor of er drukknoppen of draaiknoppen op zitten.

Als het drukknoppen zijn, dan even allebei de knoppen indrukken. Rolluik helemaal omhoog. Drukknop van boveneindstand uit klikken. Dan rolluik helemaal naar beneden en in die stand de andere drukknop uit drukken.
Ik ga morgen even kijken. Zijn die knoppen alleen zichtbaar als de hele kap is verwijderd?
Jellabie schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:36:

Blad dus helemaal naar beneden, blad afkoppelen van de buis, die metalen haakjes dus. De motor laten draaien via schakelaar naar beneden tot hij afklikt. Daarna haakjes terug vast hangen en hopen dat je er niet te veel naast zit, anders het eindpunt van boven aanpassen.
Ik dacht dit geprobeerd te hebben maar dat de motor dan bijna direct afsloeg omdat er geen weerstand was. Ik zal het morgen ff testen.

Ook bij het 'zitten op Tweakers' hoort dat je geen tripleposts maakt...

[ Voor 59% gewijzigd door Señor Sjon op 16-09-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
Twee

[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 16-09-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
*snip*

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 16-09-2019 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Remi schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:57:
[...]

Ik dacht dit geprobeerd te hebben maar dat de motor dan bijna direct afsloeg omdat er geen weerstand was. Ik zal het morgen ff testen.
Hij slaat niet af vanwege weerstand.

Een rolluik motor heeft een start en een stoppunt. Waarschijnlijk "denkt" de motor dat hij bijna boven is, en daarom stopt hij met verder omhoog gaan.

Zoals eerder gezegd: De rolluik veren allemaal afkoppelen, motor helemaal "omlaag" laten draaien, en dan de veren weer aankoppelen. Dan zou hij redelijk goed moeten gaan, het kan zijn dat je een beetje de start/stop punten moet bijstellen doordat de veren nu net anders geplaatst zijn en hij dus iets te hoog/laag eindigt nu.

Die 1e veer die afgebroken is kan je gewoon vervangen, koop dan meteen nieuwe voor alle veren, om te voorkomen dat de rest alsnog gaat binnenkort. Kan je gewoon online vinden (google: rolluik ophangveren)

Mijn kennis is pure ervaring, ook mijn rolluik is wel eens naar beneden gedenderd, gewoon proberen en je leert vanzelf hoe die techniek werkt ;)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-04 19:15
Zijn het ophangveren of spiraal/balansveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomis
  • Nu online
Op een buismotor (onder de grote kap op de rolluik) zit altijd een begin / eindstop regeling. Als het een Somfy motor is en hij is niet al te oud, dan zijn het drukknoppen die verborgen zitten onder een kapje.

https://www.sunstyle-zonw...9e6YyF7ch08xoC8-AQAvD_BwE

Als je dat kapje er af klikt zie je dus 2 knoppen. Als dit het geval is, hoef je echt je rolluik niet meer los te maken. Gewoon die 2 knopjes helemaal in klikken en je kunt het rolluik weer gewoon bedienen. Dan het rolluik helemaal naar boven laten draaien (opletten, want doordat je die knopjes hebt ingedrukt heb je de begin en eindsensor uit geschakeld). Als het rolluik boven is (of hoog genoeg naar je zin) dan druk je het 1e knopje in, waardoor het naar buiten komt. Dan is je beginsensor ingesteld. Nu laat het het rolluik weer volledig zakken tot hij precies gesloten is. Dan druk je het 2e knopje weer in zodat dat naar buiten komt. Nu staat ook de eindsensor ingesteld.

Op youtube zijn zeker filmpjes te vinden van hoe dit aan te pakken. Zoek op somfy motor afstellen.

Als je geen somfy motor hebt, maar een ander type, kan het instellen anders zijn. (niet heeeel anders, maar toch...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-04 20:07
ConQuestador schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:00:
[...]

Een rolluik motor heeft een start en een stoppunt. Waarschijnlijk "denkt" de motor dat hij bijna boven is, en daarom stopt hij met verder omhoog gaan.

Zoals eerder gezegd: De rolluik veren allemaal afkoppelen, motor helemaal "omlaag" laten draaien, en dan de veren weer aankoppelen. Dan zou hij redelijk goed moeten gaan, het kan zijn dat je een beetje de start/stop punten moet bijstellen doordat de veren nu net anders geplaatst zijn en hij dus iets te hoog/laag eindigt nu.

Die 1e veer die afgebroken is kan je gewoon vervangen, koop dan meteen nieuwe voor alle veren, om te voorkomen dat de rest alsnog gaat binnenkort. Kan je gewoon online vinden (google: rolluik ophangveren)

Mijn kennis is pure ervaring, ook mijn rolluik is wel eens naar beneden gedenderd, gewoon proberen en je leert vanzelf hoe die techniek werkt ;)
Als een rolluik teveel weerstand krijg gaat deze ook in veiligheid, als je geen rommel hebt zitten tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:55
Het ligt er allemaal maar net aan welk type motor je hebt.

Ten eerste ligt het eraan of het rolluik afstandsbediend is, of een schakelaar heeft. Verder ligt het eraan of het gaat om een weerstandsmotor, of een oude "normale" motor. In het laatste geval zijn er inderdaad draaiknopjes, of drukknopjes te vinden op de motor.

Als het een rolluik is die gebruik maakt van een weerstandsmotor (tegenwoordig de norm), en het gaat om een (Somfy) afstandsbediening valt deze meestal met de afstandsbediening af te stellen.

Van welk merk is deze motor, dat je weet?

Als het een schakelaar motor is, met weerstand, is het afstellen wat lastiger, als er geen knopjes aan de zijkant zitten.
ConQuestador schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:00:
[...]

Ik weet niet precies hoe dat twintig jaar geleden was, maar tegenwoordig is de norm bij rolluiken wel om weerstandsmotoren te gebruiken die afslaan zodra ze teveel weerstand voelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Jantje2000 op 16-09-2019 11:58 ]

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Jantje2000 schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:56:
Het ligt er allemaal maar net aan welk type motor je hebt.

Ten eerste ligt het eraan of het rolluik afstandsbediend is, of een schakelaar heeft. Verder ligt het eraan of het gaat om een weerstandsmotor, of een oude "normale" motor. In het laatste geval zijn er inderdaad draaiknopjes, of drukknopjes te vinden op de motor.

Als het een rolluik is die gebruik maakt van een weerstandsmotor (tegenwoordig de norm), en het gaat om een (Somfy) afstandsbediening valt deze meestal met de afstandsbediening af te stellen.

Van welk merk is deze motor, dat je weet?

Als het een schakelaar motor is, met weerstand, is het afstellen wat lastiger, als er geen knopjes aan de zijkant zitten.

[...]

Ik weet niet precies hoe dat twintig jaar geleden was, maar tegenwoordig is de norm bij rolluiken wel om weerstandsmotoren te gebruiken die afslaan zodra ze teveel weerstand voelen.
Ik plaats voorzet rolluiken en traditionele rolluiken, rolluiken met weerstand kom ik echt nooit tegen. Mss dat het vroeger wel gedaan werd tho.

Maar ivm het afstellen, vooral bij somfy iig, en dan bedraad moet ik ze afstellen via een bedraad insteltoestel, de huidige kan je dus niet meer afstellen met de knop of aan de motor.

Vooral leuk als je het zelf wil afstellen als particulier zijnde :/

Maar dit is offtopic uiteraard :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:55
Jellabie schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:25:
[...]

Ik plaats voorzet rolluiken en traditionele rolluiken, rolluiken met weerstand kom ik echt nooit tegen. Mss dat het vroeger wel gedaan werd tho.

Maar ivm het afstellen, vooral bij somfy iig, en dan bedraad moet ik ze afstellen via een bedraad insteltoestel, de huidige kan je dus niet meer afstellen met de knop of aan de motor.

Ik werk bij een zonweringen / rolluiken fabriek. Wij leveren rolluiken altijd met weerstandmotoren :P

Ja dat bedraad afstellen is echt vervelend inderdaad. Vroeger had je van die draaistiften (SLT motoren dacht ik), dat werkt een stuk beter, echter moet je dan weer wel de kap open hebben, wat weer wat lastiger was tijdens de montage.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
Jellabie schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:36:

Excuses voor de late reactie maar dit was toch de oplossing inderdaad! _/-\o_

Toch nog een tweetal vragen:

1. Er zaten dus 5 bladveren verspreid als bevestiging tussen het luik en de balk maar omdat er 1 kapot is gegaan heb ik de resterende 4 evenredig verspreid en opnieuw aangesloten. Wat zijn de mogelijke gevolgen hiervan en is het aan te raden om alsnog 1 (of meer) toe te voegen?

2. Bij het omhoog gaan gaat de motor, zodra het luik helemaal is opgerold, nog 3a4 keer snel het luik laten zakken en weer heisen. Uiteindelijk is het luik helemaal opgerold maar dit gedrag is nieuw voor mij. Is dit schadelijk en kan ik het verhelpen?
Jellabie schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:25:
[...]

Bediening is dmv een schakelaar, op afstand zou ik wel willen maar heb ik mij nog niet in verdiept wat ik dan het beste kan kopen.

De vorige bewoners moesten de schakelaar naar links/rechts houden om het rolluik te laten stijgen/zakken. Ik heb daarna een onderdeel uit de schakelaar gehaald waardoor deze gewoon op de gewenste stand blijft staan en ik er niet meer bij hoef te blijven. Het rolluik stopt nu vanzelf met stijgen/zakken.

[ Voor 32% gewijzigd door Remi op 17-09-2019 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Remi schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:37:
[...]

Excuses voor de late reactie maar dit was toch de oplossing inderdaad! _/-\o_

Toch nog een tweetal vragen:

1. Er zaten dus 5 bladveren verspreid als bevestiging tussen het luik en de balk maar omdat er 1 kapot is gegaan heb ik de resterende 4 evenredig verspreid en opnieuw aangesloten. Wat zijn de mogelijke gevolgen hiervan en is het aan te raden om alsnog 1 (of meer) toe te voegen?

2. Bij het omhoog gaan gaat de motor, zodra het luik helemaal is opgerold, nog 3a4 keer snel het luik laten zakken en weer heisen. Uiteindelijk is het luik helemaal opgerold maar dit gedrag is nieuw voor mij. Is dit schadelijk en kan ik het verhelpen?

[...]

Bediening is dmv een schakelaar, op afstand zou ik wel willen maar heb ik mij nog niet in verdiept wat ik dan het beste kan kopen.

De vorige bewoners moesten de schakelaar naar links/rechts houden om het rolluik te laten stijgen/zakken. Ik heb daarna een onderdeel uit de schakelaar gehaald waardoor deze gewoon op de gewenste stand blijft staan en ik er niet meer bij hoef te blijven. Het rolluik stopt nu vanzelf met stijgen/zakken.
1: normaal geen probleem, wij steken er altijd meer dan echt nodig is.

2: kan ik eigenlijk niet echt een antwoord op geven, maar zitten er stoppers op je blad? If so, die eraf halen.

Als je een afstandsbediening wil moet je of een andere motor kopen, of waar nu de schakelaar zit vervangen door een ander kastje met relais. Somfy verkoopt die ook als het goed is.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
Jellabie schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:48:
[...]

1: normaal geen probleem, wij steken er altijd meer dan echt nodig is.

2: kan ik eigenlijk niet echt een antwoord op geven, maar zitten er stoppers op je blad? If so, die eraf halen.

Als je een afstandsbediening wil moet je of een andere motor kopen, of waar nu de schakelaar zit vervangen door een ander kastje met relais. Somfy verkoopt die ook als het goed is.
1: Ik zie dat ze geen drol kosten dus bij de volgende schoonmaakbeurt zal ik ze wel vervangen. De huidige zijn ook enigszins verbogen dus het luik is nu ook iets lawaaiiger dan voorheen.

2. Ik zie geen stoppers, zitten die toevallig aan de zijkanten van het luik?

Gezien de leeftijd van de luiken en het gebrek aan documentatie over onderhoud denk ik dat de motor misschien wel 17/18 jaar oud is. Op termijn zal ik deze toch wel geheel gaan vervangen door een nieuwe die ik op afstand kan bedienen.
Pagina: 1