Toon posts:

Fietsketting afstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 26-11 21:46
Pas geleden kwam mijn vrouw met de opmerking dat haar fiets al enige tijd herrie maakt bij het fietsen.
Dus ik heb eens gekeken wat er loos was.

Volgens mij is de ketting uitgerekt en moet opnieuw op spanning gebracht worden.
Wat kan ik hierin het beste doen ?

1. Een schakel ertussenuit halen (indien ik genoeg over heb)
2. Een gehele nieuwe ketting plaatsen

Of 3 wat ik ook wel gelezen had dat dit een stelschroef is om de ketting te spannen.

Wat kan ik volgens jullie het beste in dit geval doen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Beste antwoord (via MdO82 op 15-09-2019 16:35)

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Dit los je niet op met stellen, want je stelmoer is al helemaal ingedraaid. Gooi er gewoon een nieuwe ketting op. Anders loop je kans dat je versleten ketting de tandwielen nog verder gaat opvreten. Je tandwiel ziet er namelijk ook al aardig versleten uit.

[Voor 28% gewijzigd door Microkid op 15-09-2019 16:14]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Dit los je niet op met stellen, want je stelmoer is al helemaal ingedraaid. Gooi er gewoon een nieuwe ketting op. Anders loop je kans dat je versleten ketting de tandwielen nog verder gaat opvreten. Je tandwiel ziet er namelijk ook al aardig versleten uit.

[Voor 28% gewijzigd door Microkid op 15-09-2019 16:14]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

schakel er tussen uithalen of nieuwe ketting

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MdO82
Microkid schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:12:
Je tandwiel ziet er namelijk ook al aardig versleten uit.
Als ik het goed heb wordt dat ook wel het crank tandwiel genoemd ?
Dat is meer een kwestie van geheel vervangen.

Is dat overigens voor iemand die enige kennis heeft te doen of kan ik hem beter wegbrengen ?

De fiets heeft overigens in totaal 3 versnellingen

[Voor 6% gewijzigd door MdO82 op 15-09-2019 16:50]

2250 WP Zuid PVoutput

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Ik zou hem lekker wegbrengen.

3000Wp zonnestroom

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Gezien de staat van onderhoud (als de ketting een indicatie is) zou ik er een paar schakels tussenuit halen zodat je stelschroef ook weer bruikbaar is. Alles even zelf nalopen ketting en tandwielen goed schoonmaken en smeren en het geld uitsparen en volgend jaar naar een andere fiets gaan kijken, en die dan gewoon ieder jaar naar de fietsenmaker te brengen voor een beurt van een paar tientjes. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
https://invite.bestsecret.nl/VAQ-JLR-89U

• cordonbleu
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 02:55
Nieuwe ketting betekent meestal ook nieuw achtertandwiel.

• MdO82
Flagg schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:07:
Gezien de staat van onderhoud (als de ketting een indicatie is) zou ik er een paar schakels tussenuit halen zodat je stelschroef ook weer bruikbaar is. Alles even zelf nalopen ketting en tandwielen goed schoonmaken en smeren en het geld uitsparen en volgend jaar naar een andere fiets gaan kijken, en die dan gewoon ieder jaar naar de fietsenmaker te brengen voor een beurt van een paar tientjes. :)
Vandaag een kettingpons gehaald.
Kom ik net een halve schakel te kort om er 1 eruit te kunnen halen :')

Nu heb ik de stelschroeven aan beide kanten aangedraaid zodat de ketting verder op spanning kwam.
Daar had ik nog niet eerder aan gedacht.

Zal van de week ontvetter halen en de ketting en tandwielen schoonmaken.
Weet dat het wellicht niet veel helpt, maar dan kan ik het wellicht rekken tot volgend jaar.

Het is een gesloten kettingkast dus olie voor droog terrein is voldoende ?

2250 WP Zuid PVoutput

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 01:16
Nog even een laatste tip, vergeet niet de stelmoer weer helemaal naar voren (dus het moertje helemaal naar achter) te draaien. Als je dan een nieuwe ketting erop legt, en hij rekt een beetje uit kan je de stelmoer weer aandraaien. Anders ben je over half jaar weer terug bij af.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee