Nieuw Zeeland, international rijbewijs of vertaling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
Ik heb een Nederlands rijbewijs dat geldig is tot 2021. Ik woon al 4 jaar niet meer in Nederland en heb geen IRB (Internationaal Rijbewijs) van de ANWB (https://www.anwb.nl/auto/.../internationaal-rijbewijs). Deze kan je zover ik weet alleen fysiek ophalen bij een ANWB winkel. Dat zal mij niet lukken aangezien ik in Singapore woon.

Nu staat op de ANWB website dat ik voor Nieuw Zeeland een IRB nodig heb, maar ik vind bijvoorbeeld ook vertaalbureaus zoals deze die je rijbewijs kunnen vertalen voor Nieuw Zeeland. Heeft iemand hier ervaring mee? Zal zo'n officiële vertaling genoeg zijn om daar te mogen rijden?

edit: ik wil een auto huren, dus ik neem aan dat dat per verhuurbedrijf ook nog kan verschillen.

[ Voor 13% gewijzigd door Martijn19 op 15-09-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:33
In 2017 kon ik bij nzrentacar gewoon een auto huren zonder IRB. Dit is een soort franchise organisatie, en het zal wel afhankelijk zijn van de lokale garage / verhuurder of een IRB wel of niet nodig is. Geen idee hoe het er aan toe gaat bij de "grote jongens" want daar blijf ik zelf altijd liever ver vandaan. (spend local)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Ik heb 1.5 uur op de luchthaven gezten om een vertaling te krijgen.

Kopie rbw / papoort door mailen (gelukkig gratis wifi) en betalen met creditcard (60 euro)via den telefoon.

Mijn advies regel dit op vooraf.. ondanks het niet verplicht is krijgen wij van europcar geen auto mee zonder deze vertaling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Bedankt beiden voor jullie ervaring! Dan weet ik in elk geval dat ik niet naar NL hoef om een IRB op te halen. Ik ga online een vertaling regelen vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

3_s

Ik zou zeggen, bel het verhuurbedrijf.
In Australië kregen we geen auto mee zonder internationaal rijbewijs.
(is al wel tien jaar geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Ik heb contact opgenomen met NZ Rent A Car en die vertelden mij dat mijn Nederlands rijbewijs + een vertaling genoeg is. Een IRB is voor NZ dus niet nodig.

Voor andere landen zal dat natuurlijk verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:49
Martijn19 schreef op maandag 16 september 2019 @ 02:10:
Ik heb contact opgenomen met NZ Rent A Car en die vertelden mij dat mijn Nederlands rijbewijs + een vertaling genoeg is. Een IRB is voor NZ dus niet nodig.

Voor andere landen zal dat natuurlijk verschillen.
Houdt er rekening mee dat wat voor een verhuurbedrijf voldoende is om je een auto mee te geven anders kan zijn als voor een agent die je aanhoudt. (Ervaringsdeskundig voor een Australische situatie)

Een verhuurbedrijf die een OK geeft, geeft geen garantie voor de overheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Semyon op 16-09-2019 02:55 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als een land een IRB vereist zou ik persoonlijk niet de omwegen gaan zoeken om met een vertaling of andere vliegkunsten proberen dat te ontwijken. Als er wat gebeurd, je staande wordt gehouden etc. dan kan je sowieso vergif op innemen dat je rijbewijs niet geldig is en dus ook niet verzekerd bent en daarmee misschien een celstraf riskeert of andere consequenties.
Maar als je niet in Nederland woont, kan je dan niet beter in Singapore zorgen dat je een rijbewijs van het land zelf hebt? Hoe is het daar geregeld qua je verzekering en geldigheid van je eigen rijbewijs. Straks mag je daar ook nog gaan afrijden en rijbewijs halen. Of is dat zo om te zetten?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
itsalex schreef op maandag 16 september 2019 @ 03:28:
Als een land een IRB vereist zou ik persoonlijk niet de omwegen gaan zoeken om met een vertaling of andere vliegkunsten proberen dat te ontwijken. Als er wat gebeurd, je staande wordt gehouden etc. dan kan je sowieso vergif op innemen dat je rijbewijs niet geldig is en dus ook niet verzekerd bent en daarmee misschien een celstraf riskeert of andere consequenties.
Maar als je niet in Nederland woont, kan je dan niet beter in Singapore zorgen dat je een rijbewijs van het land zelf hebt? Hoe is het daar geregeld qua je verzekering en geldigheid van je eigen rijbewijs. Straks mag je daar ook nog gaan afrijden en rijbewijs halen. Of is dat zo om te zetten?
De ANWB zegt dat een IRB nodig is. De overheidswebsites van NZ zeggen dat een vertaling genoeg is, daar stonden ook links naar goedgekeurde vertaalbureaus.
Mijn vraag hier op Tweakers was meer om ervaringen van anderen te horen :)

Op https://www.newzealand.co...ing-licences-and-permits/ staat het volgende:
A translation of your overseas licence or permit can be issued by:

A translator approved by the NZ Transport Agency
A diplomatic representative at a high commission, embassy or consulate; or
The authority that issued your overseas licence (an international driving permit may be acceptable as a translation).

Ik kan inderdaad mijn Nederlandse rijbewijs omzetten naar een Singaporese. Helaas zijn de toetsdata vaste data en ben ik bang dat ik niet genoeg tijd heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Martijn19 op 16-09-2019 05:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:27

Kettrick

Rantmeister!

Martijn19 schreef op maandag 16 september 2019 @ 05:02:
[...]

De ANWB zegt dat een IRB nodig is. De overheidswebsites van NZ zeggen dat een vertaling genoeg is, daar stonden ook links naar goedgekeurde vertaalbureaus.
Mijn vraag hier op Tweakers was meer om ervaringen van anderen te horen :)

Op https://www.newzealand.co...ing-licences-and-permits/ staat het volgende:
A translation of your overseas licence or permit can be issued by:

A translator approved by the NZ Transport Agency
A diplomatic representative at a high commission, embassy or consulate; or
The authority that issued your overseas licence (an international driving permit may be acceptable as a translation).

Ik kan inderdaad mijn Nederlandse rijbewijs omzetten naar een Singaporese. Helaas zijn de toetsdata vaste data en ben ik bang dat ik niet genoeg tijd heb.
De vraag is of dat relevant is, gezien de volgende tekst eerder op die pagina
If the licence is not in English, you must carry an accurate English translation.
Voor zover ik weet staat er Engelse tekst op het Nederlandse rijbewijs en heb je dus geen vertaling nodig.
Semyon schreef op maandag 16 september 2019 @ 02:54:
[...]

Houdt er rekening mee dat wat voor een verhuurbedrijf voldoende is om je een auto mee te geven anders kan zijn als voor een agent die je aanhoudt. (Ervaringsdeskundig voor een Australische situatie)

Een verhuurbedrijf die een OK geeft, geeft geen garantie voor de overheid.
Je kan als toerist in Australia gewoon met een Nederlands rijbewijs rondrijden, geen probleem. Ik ben meerdere keren staande gehouden ( alcohol controle ;) ) en mijn normale Nederlandse rijbewijs was voldoende. Als je hier langer verblijft is het een ander verhaal, maar dat heeft niets te maken met een internationaal rijbewijs.

[ Voor 23% gewijzigd door Kettrick op 16-09-2019 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:11
Ben een paar maanden geleden in Nieuw Zeeland geweest. En inderdaad moesten ze daar een geldige vertaling hebben van mijn rijbewijs. Dit omdat het Nederlandse rijbewijs ook tot mijn verbazing geen Engels bevat. In Nederland is dit te regelen bij de ANWB. Maar ook het verhuurbedrijf in NZ kan dit voor je regelen kost alleen een halfuur meer op het vliegveld (auckland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:49
Kettrick schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:01:
Je kan als toerist in Australia gewoon met een Nederlands rijbewijs rondrijden, geen probleem. Ik ben meerdere keren staande gehouden ( alcohol controle ;) ) en mijn normale Nederlandse rijbewijs was voldoende. Als je hier langer verblijft is het een ander verhaal, maar dat heeft niets te maken met een internationaal rijbewijs.
Denk dat je geluk hebt gehad, of het is veranderd. In mijn geval (maar dat is alweer een tijd terug hoor, toen we nog roze briefjes ipv pasjes hadden) oordeelden men dat er toch een vertaling bij moest.

Maar verder is dat is mijn hele punt niet... Mijn enige punt is dat je niet (alleen) een huur bedrijf moet gaan vragen wanneer je een auto kan afhalen, maar dat je ook even in de regels van de overheid moet kijken.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:39

Yucon

*broem*

Semyon schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:18:
[...]
Maar verder is dat is mijn hele punt niet... Mijn enige punt is dat je niet (alleen) een huur bedrijf moet gaan vragen wanneer je een auto kan afhalen, maar dat je ook even in de regels van de overheid moet kijken.
Hoewel ik het op zich wel met je eens ben dat dit de meest zekere optie is, is het wel zo dat grote bedrijven vaak extreem risicomijdend zijn met dit soort zaken. Zonder rijbewijs krijg je ook geen auto mee. Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat ze je een auto meegeven met iets waar je officieel niet mee mag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
boeke209 schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:17:
Ben een paar maanden geleden in Nieuw Zeeland geweest. En inderdaad moesten ze daar een geldige vertaling hebben van mijn rijbewijs. Dit omdat het Nederlandse rijbewijs ook tot mijn verbazing geen Engels bevat. In Nederland is dit te regelen bij de ANWB. Maar ook het verhuurbedrijf in NZ kan dit voor je regelen kost alleen een halfuur meer op het vliegveld (auckland).
Jij had dus een IRB (international rijbewijs) van de ANWB? Die heb ik in het verleden ook gehad, dat is zo'n boekje met je rijbewijs vertaald in een heleboel talen.

In dit geval ben ik van plan een gewone Engelse vertaling van een NZ's vertaalbureau te halen, dat omdat ik niet fysiek naar een ANWB winkel kan gaan.
Kettrick schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:01:
[...]

De vraag is of dat relevant is, gezien de volgende tekst eerder op die pagina

[...]

Voor zover ik weet staat er Engelse tekst op het Nederlandse rijbewijs en heb je dus geen vertaling nodig.

[...]

Een Nederlands rijbewijs bevat zeker geen Engels. Ik heb in het verleden dan ook een IRB gehad voor bijvoorbeeld Indonesië en Maleisië. Maar zover ik weet zit tussen een IRB en een "vertaling" van een vertaalbureau toch nog wel een verschil.

[ Voor 36% gewijzigd door Martijn19 op 16-09-2019 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDirk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07-2021
De overheid van NZ heeft een lijst van erkende vertalers die je rijbewijs mogen vertalen, waar 2 of 3 vertalers bijzitten die Nederlands doen. Heb daar vorig jaar ook gebruik van gemaakt in precies dezelfde situatie (besloot pas toen we al in ZO-Azië waren om in NZ met een campervan rond te rijden).

Ik heb gebruik gemaakt van tomlex.co.nz, voor iets van 25 euro. Een week voor aankomst in NZ geregeld. Zo'n vertaling helpt je niet alleen om een auto te huren, maar is *ook* (ondanks wat hierboven door anderen geschreven wordt) een erkende manier om aan politie/autoriteiten te laten zien dat je mag rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door TheDirk op 16-09-2019 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn19
TheDirk schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:12:
De overheid van NZ heeft een lijst van erkende vertalers die je rijbewijs mogen vertalen, waar 2 of 3 vertalers bijzitten die Nederlands doen. Heb daar vorig jaar ook gebruik van gemaakt in precies dezelfde situatie (besloot pas toen we al in ZO-Azië waren om in NZ met een campervan rond te rijden).

Ik heb gebruik gemaakt van tomlex.co.nz, voor iets van 25 euro. Een week voor aankomst in NZ geregeld. Zo'n vertaling helpt je niet alleen om een auto te huren, maar is *ook* (ondanks wat hierboven door anderen geschreven wordt) een erkende manier om aan politie/autoriteiten te laten zien dat je mag rijden.
Perfect! Bedankt voor het bevestigingen van mijn vermoeden!

De ANWB had inmiddels ook gereageerd en zegt nu dat voor NZ een IRB inderdaad niet nodig is en dat een vertaling van een erkend bureau voldoende is voor zowel verhuurbedrijven als autoriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDirk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07-2021
Martijn19 schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:20:
[...]

Perfect! Bedankt voor het bevestigingen van mijn vermoeden!

De ANWB had inmiddels ook gereageerd en zegt nu dat voor NZ een IRB inderdaad niet nodig is en dat een vertaling van een erkend bureau voldoende is voor zowel verhuurbedrijven als autoriteiten.
Geen probleem. Zorg wel dat je een vertaalbureau die op deze lijst staat gebruikt. https://www.nzta.govt.nz/...ors/approved-translators/ (Control+F en zoek op 'Dutch').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
TheDirk schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:26:
[...]

Geen probleem. Zorg wel dat je een vertaalbureau die op deze lijst staat gebruikt. https://www.nzta.govt.nz/...ors/approved-translators/ (Control+F en zoek op 'Dutch').
Ik zal Tomlex een berichte sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar wat moet er dan vertaald worden? :?
Want er staat naar verhouding bar weinig Nederlandse tekst op ons rijbewijs.

Ja, de tekst "Rijbewijs" en daarnaast "Driving Licence", "Permis de Conduire", "Führerschein"
En voor de rest vooral codes, cijfers en symbolen met geldigheidsdatum.
En op de achterzijde icoontjes van een brommer tot aan een tractor.

Wat valt er te vertalen aan een plaatje van een auto?

BTW, een NZ exemplaar lijkt toch verdacht veel op het EU exemplaar:
Afbeeldingslocatie: https://www.drivingtests.co.nz/resources/wp-content/uploads/2014/10/Full-back1014.jpg

Er staat op het NZ model zelfs meer tekst dan op het EU model. ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/large/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/rijbewijs-achterzijde-bsn.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 16-09-2019 11:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-06 15:07
Zelf ook auto gehuurd met enkel vertaling. Dit via onderstaande dienst:

The Translation Service
Department of Internal Affairs, National Library, Lower Ground Level, 70 Molesworth Street, Wellington CBD, PO Box 805, Wellington
Freephone: 0800 872 675
Email: translate@dia.govt.nz
Website: www.translate.govt.nz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 16:42
Mijn 2 cents: vorig jaar ook naar NZ gegaan, autoverhuurder gaf idd aan dat een IRB niets toevoegd aangezien een EU-rijbewjis duidelijk genoeg is. Even vooraf bellen met de verhuurder verschaft je welicht wat zekerheid.

Qua wet met je zelf inschatten wat je acceptabel vindt: ergste is dat een overijverige ambtenaar je een boete geeft wegens rijden zonder dat je geldige papieren kunt tonen (is overigens weer iets anders dan rijden zonder het bezit van een geldig rijbewijs).

Overigens hebben we vooral vaak politie gezien bij mobiele snelheidscontroles. Aan de snelheid houden dus, ook als de kiwi's het niet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:11
Zwartoog schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:40:
Mijn 2 cents: vorig jaar ook naar NZ gegaan, autoverhuurder gaf idd aan dat een IRB niets toevoegd aangezien een EU-rijbewjis duidelijk genoeg is. Even vooraf bellen met de verhuurder verschaft je welicht wat zekerheid.

Qua wet met je zelf inschatten wat je acceptabel vindt: ergste is dat een overijverige ambtenaar je een boete geeft wegens rijden zonder dat je geldige papieren kunt tonen (is overigens weer iets anders dan rijden zonder het bezit van een geldig rijbewijs).

Overigens hebben we vooral vaak politie gezien bij mobiele snelheidscontroles. Aan de snelheid houden dus, ook als de kiwi's het niet doen ;)
ik had dus geen geldige vertaling bij mij, ik had ook niet verwacht dat ik dit nodig zou hebben. Ik ga minstens 2 maanden per jaar naar australlie en daar heeft men mij nog nooit om een vertaling gevraagd. Dus ik was dan ook zeer verast dat ik dit in Nieuw Zeeland nodig zou hebben, Bij de verhuurmaatschappij ook aangegeven dat ik dit onzin vind en dat ik het er wel op wou gokken. Helaas wouden zij mij de auto niet verhuren als ik de vertaling niet had, dus hebben zij de vertaling geregeld voor 70 NZ dollar. (afzetters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Chaker Maar wat is er dan vertaald? Er staan vrijwel geen Nederlandse teksten op het EU rijbewijs... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
itsalex schreef op maandag 16 september 2019 @ 03:28:
Een IRB van de ANWB is ook niets meer dan een vertaling van het nederlandse rijbewijs
Wat is een internationaal rijbewijs?
Een internationaal rijbewijs is een vertaling van je rijbewijs voor het buitenland. Er staan meerdere talen op, zodat iedereen begrijpt welke voertuigen je mag besturen.

Het internationale rijbewijs is alleen nodig in bepaalde landen buiten de Europese Unie en dan vooral bij het huren van een auto. Je moet 'm altijd in de auto meenemen, net als je originele Nederlandse rijbewijs. Je Nederlandse rijbewijs blijft namelijk het officiële document.
bron: https://www.anwb.nl/auto/.../internationaal-rijbewijs

Het IRB wordt ook uitgegeven door een commerciële partij en niet door een overheidsinstantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:56
Martijn19 schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:32:
Ik heb een Nederlands rijbewijs dat geldig is tot 2021. Ik woon al 4 jaar niet meer in Nederland en heb geen IRB (Internationaal Rijbewijs) van de ANWB (https://www.anwb.nl/auto/.../internationaal-rijbewijs). Deze kan je zover ik weet alleen fysiek ophalen bij een ANWB winkel. Dat zal mij niet lukken aangezien ik in Singapore woon.

Nu staat op de ANWB website dat ik voor Nieuw Zeeland een IRB nodig heb, maar ik vind bijvoorbeeld ook vertaalbureaus zoals deze die je rijbewijs kunnen vertalen voor Nieuw Zeeland. Heeft iemand hier ervaring mee? Zal zo'n officiële vertaling genoeg zijn om daar te mogen rijden?

edit: ik wil een auto huren, dus ik neem aan dat dat per verhuurbedrijf ook nog kan verschillen.
Ik heb al een paar keer met mijn Nederlandse rijbewijs een auto gehuurd in Australië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:56
3_s schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:21:
Ik zou zeggen, bel het verhuurbedrijf.
In Australië kregen we geen auto mee zonder internationaal rijbewijs.
(is al wel tien jaar geleden)
Vreemd, ik wel, langer dan 10 jaar geleden en korter geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:25

Blokker_1999

Full steam ahead

ehtweak schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:21:
@Chaker Maar wat is er dan vertaald? Er staan vrijwel geen Nederlandse teksten op het EU rijbewijs... :?
Geen idee hoe het met NZ zit, maar als ik naar mijn Japanse vertaling kijk (niet dat ik het zelf kan lezen) dan maak ik daar uit op dat er verduidelijking staat van met welke voertuigen ik wel of niet mag rijden. Zoals je op de foto van het NZ rijbewijs kan zien spreken ze daar niet over een categorie B, maar een categorie 1. Hoewel je simpelweg kunt zeggen dat het pictogram genoeg zegt heb je met zo een vertaling een bevestiging van iemand die daarvoor geschikt is gevonden om te zeggen dat die twee het zelfde betekenen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:18
ehtweak schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:21:
Ik zou toch eens iets beter naar je rijbewijs kijken ;)
Al die cijfercodes die je noemt staan achterop aan de zijkant uitgelegd, met Nederlandse tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
pacificocean schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:24:
[...]

Een IRB van de ANWB is ook niets meer dan een vertaling van het nederlandse rijbewijs

[...]

bron: https://www.anwb.nl/auto/.../internationaal-rijbewijs

Het IRB wordt ook uitgegeven door een commerciële partij en niet door een overheidsinstantie.
ja dat las ik ook uiteindelijk. Het is iets heel commercieels en waar partijen flink geld uit kunnen slaan zoals ANWB, want je mag ieder jaar verlengen en is totaal niet noodzakelijk. Zoals ik Australië is bij de ene staat wel nodig en de andere weer niet. Soms moet je eerst lokaal ergens een rijbewijs halen, dat sport natuurlijk ook niet en is zo krom geregeld. Het idee was leuk maar nu de uitvoering nog zullen er maar zeggen. Heel veel agenten schijnen het ook niet te kennen dus eigenlijk heb je er niets aan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
itsalex schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:04:
[...]

ja dat las ik ook uiteindelijk. Het is iets heel commercieels en waar partijen flink geld uit kunnen slaan zoals ANWB, want je mag ieder jaar verlengen en is totaal niet noodzakelijk. Zoals ik Australië is bij de ene staat wel nodig en de andere weer niet. Soms moet je eerst lokaal ergens een rijbewijs halen, dat sport natuurlijk ook niet en is zo krom geregeld. Het idee was leuk maar nu de uitvoering nog zullen er maar zeggen. Heel veel agenten schijnen het ook niet te kennen dus eigenlijk heb je er niets aan.
Australië heeft net als Nieuw Zeeland het VN verdrag over het IDP getekend. Lokaal een rijbewijs halen hoeft daar dus nooit als je daar als toerist bent.
https://treaties.un.org/P...er=11&Temp=mtdsg5&lang=en
Pagina: 1