Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC - gaming, virtualisatie, RamDisk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game niet veel meer maar af en toe vind ik dit nog wel leuk. Ik heb 2 schermen met 2k, dus met virtualisatie zou ik dan dual monitor willen gamen, maar niet prio #1.
Ik wil voor werk/studie wat met virtualisatie doen, dus meerdere VM's draaien, hier is CPU en Memory voor nodig. Wil ook nog wat met RamDisk gaan proberen, maar dat zal een enkele nutteloze test zijn.

Ik gebruik zo af en toe nog wat 3D teken programma's zoals SolidWorks en doe af en toe wat programmeren. Dat zijn main purposes

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500-2k

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, heb een voorraad aan (mechanische) toetsenborden (waarvan ik eigenlijk de cheap bluetooth het beste vind) en muizen en wat monitoren. En heb nog een paar oude GPU's (R9 390, 7970, 480 (semi-defect)en GTX 560. En heb nog een paar 3TB en 4TB disken die mee kunnen. Heb dus door de jaren heen een flinke verzameling opgebouwd.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat AMD in mijn geval het beste is, ook heeft intel security issue's wat meer virtualisatie vooral problemen geeft, gevolg hypertreading uit en prestatie verlies dus die valt af. Mijn oog viel natuurlijk op deze CPU: pricewatch: AMD Ryzen 9 3900X Boxed
Maar twijfelde ook tussen deze: pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 2920X Boxed

Volgens mij is die qua single core performance wat minder, dat vind ik ook nog wel belangrijk.

Dan kwam ik uit op deze lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 549,-€ 549,-
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 264,99€ 264,99
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Zwart)€ 123,50€ 123,50
1WaterkoelingNZXT Kraken X72€ 184,49€ 184,49
2Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD824A€ 122,44€ 244,88
2Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 165,-€ 330,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.696,86

Twijfelde dus tussen CPU. Maar ook voor deze RAM: pricewatch: Kingston KCS-UC424LQ/64G

Geinige module, 64GB. Maar weet niet of het moederbord tot 256GB support, vaak staat er een limiet bij, maar geloof niet dat dat echt de grens is. Echter is 256GB een beetje overkill, zat dus eerder aan 64GB of 128GB te denken.

Voeding, twijfel. Ik heb nog een 2000W voeding maar dat hoeft niet bij dit systeem een in mijn oude systeem zit een Seasonic 750W voeding, maar die laat ik daar liever in zitten. Dus denk dat ik daar nog even achteraan moet. Vermoedelijk deze: pricewatch: Corsair RM750x (2018) Zwart

SSD's gaan denk ik in RAID, even uitzoeken hoe dat met de performance zit. Betreffende veiligheid twijfel ik aan RAID5, maar is ook niet echt nuttig denk ik. Gooi er wat HDD's achter voor de back-up.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neej, niet echt, liever geen MSI moederborden omdat die Killer network chips weleens memory leaks hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Cores en CPU dus. 2e hands ideeën zijn ook top.

Ga je overklokken?
Zoiezo

Wat verwacht je van ons?[i]
Twijfel dus welke AMD CPU ik wil. De Ryzen 3900X is slecht leverbaar, kan ook nog wel maandje wachten hoor. Threadripper is qua cores ook interessant.
En als iemand nog 2e hands ideeën heeft is dat altijd prima. De Videokaart wil ik zoiezo 2e hands kopen, dan ga ik voor een GTX1080ti als ik er wat mee wil doen.

我的名字是Mirno

Alle reacties

• sh1fT
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-01 22:53
Ik vraag me af of je die 64GB aan RAM gaat gebruiken, ook is de ssd vrij duur, als ik jou was ging ik voor deze pricewatch: Kingston A2000 1TB
750 Watt is wel genoeg als je de 1080Ti gaat kopen.

• thegod
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 16:02
Paar dingen:
- Je kan waarschijnlijk besparen op je mobo, oudere mobo's(x470, b450) zijn ook compatible met de 3900x, en 100-150 eur minder
- Meer ram == meer gecached -> snellere pc
- 64gb ram is niet raar voor deze setup(virtualisatie e.d.)
- De snelheid van het geselecteerde ram is laag(2400mhz), 3900x ondersteund 3200-3600mhz -> maakt de pc sneller.
- Raid gaat waarschijnlijk niet veel prestatiewinst opleveren.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 18:42
mirno schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:56:

SSD's gaan denk ik in RAID, even uitzoeken hoe dat met de performance zit. Betreffende veiligheid twijfel ik aan RAID5, maar is ook niet echt nuttig denk ik. Gooi er wat HDD's achter voor de back-up.
2 SSDs van 1TB zijn nu goedkoper dan 1 van 2TB, die kan ik volgen. RAID5 niet, tenzij je doelt op een NAS die je er nog bij wilt kopen. RAID0 of JBOD zou ik afraden, als 1 van de SSDs faalt heb je een herinstallatie te pakken. Twee losse disks is handig als je je Windows installatie wilt scheiden van data.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Okeej,
Die x570 borden hebben PCI-E 4. Dus vandaag mijn keuze. VRM's verschilt natuurlijk per bord, hoewel dat bij alle X570's goed zou moeten zitten, zijn vast enkele B450 borden die onvoldoende stroom bieden aan zo'n 12 core CPU.

Ook hebben die X570's betere RAM support. Maargoed, wordt nog ff uitzoeken welk geheugen ik nu wil. Zoiezo moeten het 32GB modules zijn. Dus 2x32GB denk ik als begin.

CPU is nog niet leverbaar dus moet nog even op zich laten wachten.

Die Samsung EVO is toch een slag sneller dan die Kingston? Houdt er rekening mee dat er zo'n 3-5 PC's tegelijk kunnen draaien

Voeding wordt denk ik toch een nieuwe, 650-750W met deze specs moet wel prima zijn.

Tot slot de koeler, waterkoeling lijkt me wel gaaf en deze kwam goed uit de testen, ben zelf niet erg van het onderhoud, maar dat moet wel goed gaan lijkt me.
In de behuizing wil ik mogelijk nog een LED-cube bouwen, en eventueel wat meer fans erin doen, maar ervaar daar nooit enorm veel voordeel van.

Komt voor sommige gevallen een extra GPU bij. Dus een EATX moederbord twijfel ik ook nog over. Kan je makkelijker swappen.

[ Voor 29% gewijzigd door mirno op 15-09-2019 19:15 ]

我的名字是Mirno

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:40
Lol
Ik wil voor werk/studie wat met virtualisatie doen, dus meerdere VM's draaien, hier is CPU en Memory voor nodig.
Wil ook nog wat met RamDisk gaan proberen, maar dat zal een enkele nutteloze test zijn.
En daar heb je dan minimaal 12 cores, 64 GB geheugen, Samsung Evo's in Raid, 750 watt voedingen, E-ATX-moederborden met ondersteuning voor meerdere gpu's en PCI-E 4.0 voor nodig? _O-

Alsof een 3700x met 32 GB, een normaal ATX-moederbord met B450 chipset, een Kingston A2000 (Samsung is 40% duurder en nauwelijks sneller) en 650 watt voeding niet ruim voldoende zou zijn.

Besparing op:
Cpu: € 200
Geheugen € 150
Moederbord € 100-150 verschil tussen goed B450 en X570 met SLI-ondersteuning tot zelfs 350-400 tov een E-ATX-bord van bijna € 500!?

Als je ruimte wilt om een gpu te wisselen (ga je SLI draaien?) moet je een grote E-ATX-kast nemen, een extra stuk moederbord gaat je daarbij weinig helpen. Er moeten sowieso 2 sloten tussen de pci-e gpu/sloten zitten anders passen er geen 3-brede kaarten in. Maar ATX heeft al 7 plekken.

4-5 pc's en dan is de 2,2 GB/'s en 250.000 iops niet voldoende? Wat voor VM's wil je in vredesnaam gaan draaien dat ze 400 mb/'s gemiddeld gaan doen?

Ik denk dat je echt nutteloos veel geld wilt gaan uitgeven.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:22
Qua ‘thuis wat doen met virtualisatie’

je zult niet snel IO of CPU bound zijn. Als ik naar de specs van m’n eigen servertjje kijk (hp bakje met een 4 core i3 Xeon er in) dan staat de CPU nooit ver boven de 10% en draait er een handvol vm’s, inclusief een aantal niet heel geoptimaliseerde ‘virtual appliances’ geheugen loopt wel op. Dat alles loopt op 1 enkele SSD fluitend mijn lab te zijn.

Heb je overwogen om het virtualisatie deel op een aparte machine te doen?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

"doe maar een computertje", ik "iets met virtualisatie doen".
Sorry als je advies wil. is het belangrijk dat je aangeeft wat je exact wil.

Wat je nu roept, daar is een 2e hands 6700k prima geschikt voor en heb je geen dure hardware voor nodig.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
White Feather schreef op maandag 16 september 2019 @ 02:32:
Lol

[...]

[...]

En daar heb je dan minimaal 12 cores, 64 GB geheugen, Samsung Evo's in Raid, 750 watt voedingen, E-ATX-moederborden met ondersteuning voor meerdere gpu's en PCI-E 4.0 voor nodig? _O-

Alsof een 3700x met 32 GB, een normaal ATX-moederbord met B450 chipset, een Kingston A2000 (Samsung is 40% duurder en nauwelijks sneller) en 650 watt voeding niet ruim voldoende zou zijn.

Besparing op:
Cpu: € 200
Geheugen € 150
Moederbord € 100-150 verschil tussen goed B450 en X570 met SLI-ondersteuning tot zelfs 350-400 tov een E-ATX-bord van bijna € 500!?

Als je ruimte wilt om een gpu te wisselen (ga je SLI draaien?) moet je een grote E-ATX-kast nemen, een extra stuk moederbord gaat je daarbij weinig helpen. Er moeten sowieso 2 sloten tussen de pci-e gpu/sloten zitten anders passen er geen 3-brede kaarten in. Maar ATX heeft al 7 plekken.

4-5 pc's en dan is de 2,2 GB/'s en 250.000 iops niet voldoende? Wat voor VM's wil je in vredesnaam gaan draaien dat ze 400 mb/'s gemiddeld gaan doen?

Ik denk dat je echt nutteloos veel geld wilt gaan uitgeven.
White Feather,

Je reactie begrijp ik. De VM's zullen als infastructuur werken, Denk hierbij aan RHEL Identity Management (2x) en satellite. Hier ben je 3 vm's aan kwijt. Zo'n VM wil ik 2 threads geven. Dus dan ben je 6 threads kwijt. Plus nog de daarbij behorende andere VM's om het aan te sturen. Je zit gauw aan 5 VM's dus zo'n 10 threads. Ook aannemend dat een VM 4GB krijgt toegewezen. Dat is zo'n 20GB RAM, hoewel dit uiteraard te reduceren is.
overhyped schreef op maandag 16 september 2019 @ 05:35:
Qua ‘thuis wat doen met virtualisatie’

je zult niet snel IO of CPU bound zijn. Als ik naar de specs van m’n eigen servertjje kijk (hp bakje met een 4 core i3 Xeon er in) dan staat de CPU nooit ver boven de 10% en draait er een handvol vm’s, inclusief een aantal niet heel geoptimaliseerde ‘virtual appliances’ geheugen loopt wel op. Dat alles loopt op 1 enkele SSD fluitend mijn lab te zijn.

Heb je overwogen om het virtualisatie deel op een aparte machine te doen?
Hoewel ik je gelijk moet geven is het geen full load en zal het systeem voor test en studie doeleinden zijn, maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben. Momenteel kom ik met een i7 4770k en 16GB RAM gewoon tekort.

Maar true, een 8-core CPU zou ook voldoende zijn. Daarbij vindt ik het zonde om nu niet voor PCI-e 4.0 te kiezen, hoewel dat niet volledig benut kan worden.

Soms zal ik windows machines aanzetten met RDP, dan kan je extern inloggen op de PC.

E-ATX is mogelijk met de behuizing.

Wat betreft de SSD's. Terrecht, ik kan deze beter apart draaien.

我的名字是Mirno

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 12:23

edeboeck

mie noow noooothing ...

mirno schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:28:
[...]Wat betreft de SSD's. Terrecht, ik kan deze beter apart draaien.
Inderdaad, prestatiewinst zal nauwelijks merkbaar zijn, nog los van het feit dat je spreekt van RAID5, terwijl je maar 2 SSD's in je lijst hebt staan... voor RAID5 heb je minimaal 3 disks (A-B-Parity) nodig.
Veel hangt natuurlijk af van het gebruik van de VM's maar voor een testsetup (wat spelen met servers en clients) draaiden we indertijd 3 VM's op klassieke HDD's... niet bepaald razendsnel, maar dat ging nog wel... als je die dus vanaf SSD's gaat draaien met voldoende RAM, moet dit echt wel vlot gaan.

Wat al eerder gezegd is: AMD cpu's zijn echt wel gebaat met snel RAM-geheugen... persoonlijk zou ik daar dus voor RAM aan maximale snelheid gaan.

Wat eveneens al eerder gezegd is: heel veel hangt af van waarvoor de VM's gebruikt zullen worden... de meeste hedendaagse processoren (uit het krachtigere segment) zijn voldoende om vlot te kunnen virtualiseren.
Reken daarnaast eens uit hoeveel schijfruimte je nodig hebt voor elke VM... misschien loont het wel de moeite om de VM's zoveel mogelijk over verschillende SSD's te spreiden... 2 VM's op 1 retesnelle SSD van 2 TB zouden weleens trager kunnen zijn dan op 2 iets tragere SSD's van 1 TB (om maar iets te zeggen). Zelf heb ik verschillende OneDrive-clients tegelijk draaien... sinds ik een tweede SSD erbij stopte (en de 2 "zwaarste" op verschillende schijven zette), merk ik duidelijk verschil.

M.a.w. toch nog een en ander uit te zoeken... veel succes!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
edeboeck schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:48:
[...]
Inderdaad, prestatiewinst zal nauwelijks merkbaar zijn, nog los van het feit dat je spreekt van RAID5, terwijl je maar 2 SSD's in je lijst hebt staan... voor RAID5 heb je minimaal 3 disks (A-B-Parity) nodig.
Veel hangt natuurlijk af van het gebruik van de VM's maar voor een testsetup (wat spelen met servers en clients) draaiden we indertijd 3 VM's op klassieke HDD's... niet bepaald razendsnel, maar dat ging nog wel... als je die dus vanaf SSD's gaat draaien met voldoende RAM, moet dit echt wel vlot gaan.

Wat al eerder gezegd is: AMD cpu's zijn echt wel gebaat met snel RAM-geheugen... persoonlijk zou ik daar dus voor RAM aan maximale snelheid gaan.

Wat eveneens al eerder gezegd is: heel veel hangt af van waarvoor de VM's gebruikt zullen worden... de meeste hedendaagse processoren (uit het krachtigere segment) zijn voldoende om vlot te kunnen virtualiseren.
Reken daarnaast eens uit hoeveel schijfruimte je nodig hebt voor elke VM... misschien loont het wel de moeite om de VM's zoveel mogelijk over verschillende SSD's te spreiden... 2 VM's op 1 retesnelle SSD van 2 TB zouden weleens trager kunnen zijn dan op 2 iets tragere SSD's van 1 TB (om maar iets te zeggen). Zelf heb ik verschillende OneDrive-clients tegelijk draaien... sinds ik een tweede SSD erbij stopte (en de 2 "zwaarste" op verschillende schijven zette), merk ik duidelijk verschil.

M.a.w. toch nog een en ander uit te zoeken... veel succes!
Ik weet uiteraard dat je voor RAID5 3 disks nodig hebt, maar zode van het geld om in dit scenario een extra SSD bij te plakken, RAID 0 lijkt me ook al niet zo handig.

Ik wil wat scenario's nabootsen voor soort virtueel datacenter, denk aan SQL databases, Identity management noem maar op. Daar is wat power en snelheid voor nodig.
Omdat PC's (bouwen) ook jarenlang mijn hobby is geweest vind ik het ook gewoon leuk om zo'n beest te bouwen.
Maar moet opletten dat het niet te gek wordt.

Ik het moment heb ik een laptop en PC met quad-core i7. en 16GB. Maar 16GB is simpelweg niet meer genoeg.

Bedankt voor de tip va het snellere geheugen. Ik keek voornamelijk naar de latency eerlijk gezegd. Maar je geeft dus aan dat het beter is om naar de kloksnelheid te kijken, des noods pas ik de Clock cycles aan en verhoog de kloksnelheid wat.
KillerAce_NL schreef op maandag 16 september 2019 @ 06:55:

Wat je nu roept, daar is een 2e hands 6700k prima geschikt voor en heb je geen dure hardware voor nodig.
6700k ga ik niet pakken, quad-cores heb ik al. Redt ik het niet mee.
Daarnaast zorgen die intel bugs ervoor dat ik geen hypertreading meer kan gebruiken.

Nieuw lijstje gebouwd en zat hieraan te denken:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 135,90€ 135,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
2Geheugen internG.Skill Aegis F4-2666C19S-16GIS€ 63,50€ 127,-
1VoedingenSeasonic Focus Plus 650 Gold€ 94,95€ 94,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 968,04

Memory misschien nog wat sneller en twijfel tussen X470 en X570 moederbord.
Er komen waarschijnlijk soms 2-3 GPU's in (niet 24/7 gebruik | geen SLI/Crossfire) dus die e-ATX kan nog wel handig zijn.

Qua SSD ben ik wel gebaat bij snelheid, hoewel deze ruim voldoende moet zijn, ik zal ze weleens op hun staart gaan trappen, dus moet nog even goed uitzoeken wat ik nodig denk te hebben. Er komt in de toekomst zoiezo een extra M2 SSD bij. En heb hier nog wat 128/256G/500B sata SSD's liggen die ik kan gebruiken. Back-ups kunnen hierop. EN gooi er nog wat oude HDD's in. Zo'n 6-9 SATA drives heb ik nog. Weet nog niet welke ik ga gebruiken.

Oja, en luchtkoeler vs waterkoeler. Met glazen case is die waterkoeler misschien wel mooier.

我的名字是Mirno

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:59
mirno schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 13:16:
[...]

.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 968,04

Er komen waarschijnlijk soms 2-3 GPU's in (niet 24/7 gebruik | geen SLI/Crossfire) dus die e-ATX kan nog wel handig zijn.

Qua SSD ben ik wel gebaat bij snelheid, hoewel deze ruim voldoende moet zijn, ik zal ze weleens op hun staart gaan trappen, dus moet nog even goed uitzoeken wat ik nodig denk te hebben. Er komt in de toekomst zoiezo een extra M2 SSD bij. En heb hier nog wat 128/256G/500B sata SSD's liggen die ik kan gebruiken. Back-ups kunnen hierop. EN gooi er nog wat oude HDD's in. Zo'n 6-9 SATA drives heb ik nog. Weet nog niet welke ik ga gebruiken.

Oja, en luchtkoeler vs waterkoeler. Met glazen case is die waterkoeler misschien wel mooier.
Je wilt echt sneller geheugen...Richting 3200-3400 is wel sweetspot. Kijk ook even welk geheugen je mobo support.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:32

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

KillerAce_NL schreef op maandag 16 september 2019 @ 06:55:

of een ryzen 5 1400/2400G is makkelijker vindbaar en goedkoper

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Jelle Brolnir schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 13:26:
[...]

Je wilt echt sneller geheugen...Richting 3200-3400 is wel sweetspot. Kijk ook even welk geheugen je mobo support.
X570 borden hebben betere support.
PCI-e 4.0 ziet er voor nu nog niet interessant uit, 3.0 wordt amper volledig benut.

Heb je hier misschien een site met uitleg over of wat resultaten? Ik dacht zet om de CL wat hoger te zetten, waardoor de klok frequentie wat omhoog zou kunnen, of is dat te simpel gedacht?
Ludwig005 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:24:
[...]

of een ryzen 5 1400/2400G is makkelijker vindbaar en goedkoper
Wil minimaal 8-cores. Hexo core is een te kleine upgrade, 4-cores is niet genoeg op het moment. Dus twijfel nu zelfs tussen 8 en 12 core...Voor die 200-300 euro meer.

我的名字是Mirno

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

mirno schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 13:16:
[...]

Ik weet uiteraard dat je voor RAID5 3 disks nodig hebt, maar zode van het geld om in dit scenario een extra SSD bij te plakken, RAID 0 lijkt me ook al niet zo handig.

Ik wil wat scenario's nabootsen voor soort virtueel datacenter, denk aan SQL databases, Identity management noem maar op. Daar is wat power en snelheid voor nodig.
Omdat PC's (bouwen) ook jarenlang mijn hobby is geweest vind ik het ook gewoon leuk om zo'n beest te bouwen.
Maar moet opletten dat het niet te gek wordt.

Ik het moment heb ik een laptop en PC met quad-core i7. en 16GB. Maar 16GB is simpelweg niet meer genoeg.

Bedankt voor de tip va het snellere geheugen. Ik keek voornamelijk naar de latency eerlijk gezegd. Maar je geeft dus aan dat het beter is om naar de kloksnelheid te kijken, des noods pas ik de Clock cycles aan en verhoog de kloksnelheid wat.

[...]

6700k ga ik niet pakken, quad-cores heb ik al. Redt ik het niet mee.
Daarnaast zorgen die intel bugs ervoor dat ik geen hypertreading meer kan gebruiken.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 968,04

Geen hyperthreading ? Naja, beetje overdreven he. Die attacks zijn zeer moeilijk uit te voeren en als ze al lukken heb je 99% van de keren teveel rechten als user. (overgrote deel heeft local access nodig...). En ze duren ook zeer lang, daarbij gaat het grotendeels om information leaks en geen hacks die je systeem overnemen.
Maar goed, waarom x470, moet je eerst flashen voordat je cpu werkt. Dit bord heeft geen flashback, dus leverancier vragen om voor je te flashen of een cpu via AMD regelen...
Je gaat alleen maar "pruts vm-metjes bouwen" dus maak je niet te druk om IO. Je kunt wel een virtueel dc nabouwen maar die vm's zullen nowhere near belast worden qua IO schat ik zo in.

Koop 3200 of 3600 mhz mem met lage cl (14). in het ryzen topic kun je veel ervaring met ram setjes vinden.
Pagina: 1