Vraag

• yoeri1989
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-03 01:41
Goede dag mede-tweakers,

Ik heb een pc gebouwd voor mijn neefje met de volgende specs:

- CPU: AMD Ryzen 5 3600 socket AM4
- MOBO: ASUS TUF B450-PRO GAMING, socket AM4
- RAM: Adata 16GB ddr4 2400
- GRAKA: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC
- SSD: Kingston A2000, 1 TB SSD
- HDD: Seagate Baracude 2TB
- Voeding: Thermaltake Smart SE SPS-630MPCBEU (630 watt)
- Netwerk: TP-Link TL-WN781ND wlan adapter

Waneer ik deze build aanzet gaat de CPU fan draaien als ook de casefans, echter lijkt het er op dat de grafische kaart geen stroom krijgt.(Geen fan spin en geen uitput)

De grafische kaart in een andere pc gedaan om te testen, dat werkte zonder problemen. Helaas heb ik niet de luxe van spareparts en dus veel te kunnen testen.

Gezien ik geen piepjes hoor nadat ik het systeem aanzet en alles oogt te werken op de grafische kaart na, gaat mijn eerste gedachte uit naar een te lichte voeding maar ook daar ben ik niet 100% zeker van.

Ik hoop dat er iemand is die mij de juiste richting in kan wijzen.

Beste antwoord (via yoeri1989 op 15-09-2019 14:01)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:16
Hoewel je hier en daar wel wat aparte keuzes qua componenten gemaakt hebt is het natuurlijk erg tof dat je dit doet voor je neef👍

Om de bios te kunnen flashen heb je een andere processor nodig. Een oudere zogezegd. Deze kun je, zoals hierboven beschreven, lenen van AMD (duurt wel ff) en verder loopt er ook nog ergens op het forum een topic waarbij je de CPU kunt lenen van een andere tweaker en je een soort borg betaald die je grotendeels terug krijgt van de volgende die hem nodig heeft. Ikzelf zou (ook gezien de problemen links en rechts die de 3600 heeft op een aantal b450 mobos) er voor kiezen om if het mobo om te ruilen bij de winkel voor een mobo wat wel direct goed werkt met de r5 3600. Of gewoon de r5 3600 omruilen voor een r5 2600. Die werkt meteen prima op dit mobo. Je merkt geen verschil met deze videokaart er in en je houdt 70 euro over voor games ed. ☺️

[Voor 13% gewijzigd door Baloes op 15-09-2019 14:35]

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:41
Zit de juiste bios versie op het moederbord voor 3600 ondersteuning?
Ook met een matige voeding moet ie wel opstarten lijkt me.

• yoeri1989
@mitsumark Dat weet ik dus niet, de CPU heeft geen IGPU en ik heb ook geen andere GPU om beeld mee te krijgen. Heb je wellicht een suggestie hoe ik dit zou kunnen tackelen?

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:16
Is dat https://www.asus.com/Motherboards/TUF-B450-PRO-GAMING/ ? Kan je eens kijken wat je monitor doet als je 'm aansluit op reguliere HDMI op het moederbord?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• yoeri1989
@DiedX Dat is het moederbord inderdaad, als ik de hdmi op het moederbord gebruik krijg ik ook geen signaal. Is dat niet zoals het zou moeten als de CPU geen ingebouwde gpu heeft?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@yoeri1989 Normaal gezien staat op je doos de BIOS-versie. Dus dat kan je perfect nakijken. Raadpleeg dan de lijst op de website van Asus om te zien vanaf welke versie er Zen 2-ondersteuning (3x00) is. Dat lijkt mij de meest waarschijnlijke oorzaak.

Het heeft inderdaad geen zin om op je moederbordaansluitingen een monitor aan te sluiten, aangezien je geen APU hebt gaat gaan die geen beeld geven...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Baloes
Borromini schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:36:
@yoeri1989 Normaal gezien staat op je doos de BIOS-versie. Dus dat kan je perfect nakijken. Raadpleeg dan de lijst op de website van Asus om te zien vanaf welke versie er Zen 2-ondersteuning (3x00) is. Dat lijkt mij de meest waarschijnlijke oorzaak.

Het heeft inderdaad geen zin om op je moederbordaansluitingen een monitor aan te sluiten, aangezien je geen APU hebt gaat gaan die geen beeld geven...
wilde ik net zeggen met de volgende tekst :)

Het is maar de vraag of je moederbord je CPU ondersteunt. Als je op deze pagina kijkt voor supported CPU's : https://www.asus.com/Moth...-PRO-GAMING/HelpDesk_CPU/ zie je dat er bios versie 1201 op moet staan.. Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet het geval is. Staat er niets op de doos van het mobo? Op een stikker of zo?

• yoeri1989
@Baloes @Borromini Op de doos en in het boekje staat de bios versie nergens vermeld, het moederbord dat @DiedX mentionede is wel het moederbord dat ik hier voor mij heb liggen. Is de bios zelf te flashen naar de juiste versie? Zo ja, hebben jullie suggesties hoe ik dit zou kunnen doen?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:41

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Baloes
Hoewel je hier en daar wel wat aparte keuzes qua componenten gemaakt hebt is het natuurlijk erg tof dat je dit doet voor je neef👍

Om de bios te kunnen flashen heb je een andere processor nodig. Een oudere zogezegd. Deze kun je, zoals hierboven beschreven, lenen van AMD (duurt wel ff) en verder loopt er ook nog ergens op het forum een topic waarbij je de CPU kunt lenen van een andere tweaker en je een soort borg betaald die je grotendeels terug krijgt van de volgende die hem nodig heeft. Ikzelf zou (ook gezien de problemen links en rechts die de 3600 heeft op een aantal b450 mobos) er voor kiezen om if het mobo om te ruilen bij de winkel voor een mobo wat wel direct goed werkt met de r5 3600. Of gewoon de r5 3600 omruilen voor een r5 2600. Die werkt meteen prima op dit mobo. Je merkt geen verschil met deze videokaart er in en je houdt 70 euro over voor games ed. ☺️

[Voor 13% gewijzigd door Baloes op 15-09-2019 14:35]

• yoeri1989
@Baloes @mitsumark @Borromini @DiedX
Jullie zijn ware helden, jullie hebben me de juiste richting in geholpen. Heel erg bedankt!

Het is duidelijk dat het Moederbord een andere BIOS versie nodig heeft, na me wat ingelezen te hebben begrijp ik dus dat ik of wel eerst met een andere ondersteunde CPU de BIOS moet flashen of wel de leverancier moet contacteren om een ander moederbord te krijgen welke of wel de juiste bios versie heeft, of wel de CPU inwisselen voor een generatie eerder.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:59
Koop zoiets:
V&A aangeboden: AMD Athlon 200GE, met koeler en bon in doos, zo goed als nieuw

Voor €30 verkoopt hij hem ook wel..upgrade je bios..en verkoop hem weer door voor €30.

https://wren.co/join/Devian

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@yoeri1989 Indien je de CPU en MB bij dezelfde shop hebt gekocht, mogen hun je wel informeren. Ik zou dat dan daar even vragen wat de opties zijn. als je zelf nu extra kosten moet maken aan vzk en de service schiet je er weinig mee op. Dan is de optie van @Devian ook goed. verder is je voeding keuze ook niet je van het. zeker niet voor nieuwe systemen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Niet voor 't een of 't ander maar je linkt naar de Intel-processor :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Baloes
Borromini schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:31:
[...]

Niet voor 't een of 't ander maar je linkt naar de Intel-processor :+
Damn....ga ik ff aanpassen.... 8)7 Thnx 👍

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 15:20
2 topics door elkaar gehaald 8)7

[Voor 112% gewijzigd door RedHat op 15-09-2019 15:08]

• yoeri1989
Zo juist contact gehad met Alternate, omdat het moederbord en CPU bij hun zijn aangekocht doen zij de bios flashen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee