Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legarambor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-11-2024
Beste iedereen,

nadat mijn oude videokaart (1080 inno3d herculez x4) de geest heeft gegeven en ik een bedrag terug heb gehad van de webshop, kom ik er vooralsnog niet uit waar ik het aan moet uitgeven. Ik ben blij dat we tegenwoordig weer wat keus hebben, maar door het (ogenschijnlijk) kleine verschil probeer ik, via jullie advies, erachter te komen wat een beetje de beste optie voor mij is. (waarom zou ik wel / niet 100 euro meer moeten uitgeven aan een super 2070)

ik gebruik de kaart enkel voor games en doe dit waar mogelijk op 4k en heb 600 euro te besteden. met de inno3d (lichte OC) ging dat, afhankelijk van het spel, best prima (The Witcher niet, maar DOOM wel). met mijn nieuwe videokaart wil ik graag met de meeste spellen, waaronder Witcher, dit kunnen.

de huidige opties (vanwege geluidsniveau / temp) die ik online vind zijn:
XT5700:
ASUS TUF x3 rx 5700 XT OC (~va € 500,-)
MSI 5700 XT gaming-x (~va € 500,-)
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G (~va € 450,-)

2070 super
Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 3X 8G (~va € 575,-)
Palit GeForce RTX 2070 Super JS (~va € 590,-)
MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X (~va € 600,-)

Uit reviews zie ik dat de FPS bij AMD's AIB/board-partner kaarten niet veel hoger zijn dan de referentie, bij de XT5700 zie ik zelfs vrijwel geen verschil (hooguit 2/3%) in reviews bij OC en vraag ik me af wat de meerwaarde is om een duurdere variant te kopen als uiterlijk mij niet zo heel veel uitmaakt? (ik hoop dat iemand mij hier het antwoord op kan geven) :) de 2070 super lijkt iets verder te overclocken (tot 6/7% gezien)?

TLDR: nieuwe kaart: 2070 super of 5700xt (welke & waarom), ik heb geen echte merk voorkeur(en), budget is ~ €600,-.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wil je €130,- uitgeven voor iets betere prestatie ?
pricewatch: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G
pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 3X 8G
In Witcher3 amper verschil

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legarambor
Ik heb eigenlijk nooit eerder ervaring gehad met AMD.. verhalen over niet werkende drivers en trage optimalisatie updates geven mij het gevoel dat die 130 euro het mogelijk waard is.

met een blik naar de toekomst ook weet ik niet zo goed welke het beste zal blijven werken. als de 2070 super iets meer over te clocken is, is deze dan ook meer future proof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
verhalen over slechte drivers en trage optimalisatie waren mogelijk waarheidsgetrooi jaren terug, maar dat is zeker niet meer het geval.
NVidia is soms eerder met optimalisatie, maar dat betekend niet dat het voor AMD niet draait. Optimilisaties zullen over het geheel niet de prestaties met meer dan 10% verbeteren.
De drivers zijn de laatste tijd bij AMD beter dan bij NVidia. Als je gaat zoeken zul je altijd anecdotes kunnen vinden van mensen bij wie het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Legarambor schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:02:
Ik heb eigenlijk nooit eerder ervaring gehad met AMD.. verhalen over niet werkende drivers en trage optimalisatie updates geven mij het gevoel dat die 130 euro het mogelijk waard is.

met een blik naar de toekomst ook weet ik niet zo goed welke het beste zal blijven werken. als de 2070 super iets meer over te clocken is, is deze dan ook meer future proof?
Drivers komen snel opvolgend uit bij nieuwe GPU's. Dat is gelijk bij Nvidia en AMD. Verder zou ik me niet teveel aantrekken van deze roddels. 3dagen geleden is er alweer nieuwe driver uitgebracht en ik denk dat de meeste verhalen er waren toen de gpu echt net uitkwam

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legarambor
bluebear schreef op maandag 16 september 2019 @ 03:57:
verhalen over slechte drivers en trage optimalisatie waren mogelijk waarheidsgetrooi jaren terug, maar dat is zeker niet meer het geval.
NVidia is soms eerder met optimalisatie, maar dat betekend niet dat het voor AMD niet draait. Optimilisaties zullen over het geheel niet de prestaties met meer dan 10% verbeteren.
De drivers zijn de laatste tijd bij AMD beter dan bij NVidia. Als je gaat zoeken zul je altijd anecdotes kunnen vinden van mensen bij wie het niet werkt.
aha, dank voor je antwoord, ik zat er wat op te zoeken inderdaad en zag het niet zozeer bij de super, vandaar dat ik ermee kwam. wat is jouw gedachten met het overclocken en wat zou jouw go-to kaart zijn in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Legarambor schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:32:
[...]

aha, dank voor je antwoord, ik zat er wat op te zoeken inderdaad en zag het niet zozeer bij de super, vandaar dat ik ermee kwam. wat is jouw gedachten met het overclocken en wat zou jouw go-to kaart zijn in deze?
Op het moment denk ik dat de 5700 en de 5700XT de meeste waar voor het geld bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:43
De rtx 2070 super FE is op dit moment verkrijgbaar op Nvidia NL. 539 plus game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Legarambor
Dank voor alle reacties. het is uiteindelijk de ASUS TUF x3 rx 5700 XT OC geworden, deze was tijdelijk voor 427 euro te koop van Amazon :) te goed om te laten liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metal Earth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-04 22:33
Legarambor schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:39:
Dank voor alle reacties. het is uiteindelijk de ASUS TUF x3 rx 5700 XT OC geworden, deze was tijdelijk voor 427 euro te koop van Amazon :) te goed om te laten liggen
Wil je laten weten hoe de videokaart bevalt? Er zijn erg weinig reviews terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephrex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10-2024
Metal Earth schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:03:
[...]

Wil je laten weten hoe de videokaart bevalt? Er zijn erg weinig reviews terug te vinden.
Zit ook in hetzelfde schuitje en neig naar de 5700.. Zou heel graag horen hoe deze jou bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 08:51
Heb 1-2 weken geleden de 'MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X' besteld en teruggestuurd. Nu een RTX 2070 Super draaien.

Waarom?
Alles leek prima te lopen, tot je een game afsluit en ineens je scherm op zwart gaat en niet meer aan wilt. Hierna online gezocht, veel mensen met zelfde BSOD probleem die aanraden met de Wattman settings te spelen en mijn Mobo (X570) op Gen 3 te zetten. Gedaan maar maakte geen verschil. Ook zeiden mensen dat een voeding van minimaal 700W nodig is, ik heb 750W (gloednieuw) dus ook dat kon het probleem niet zijn.

De kaart liep verder perfect in games zoals BFV, maar in 'oudere' games zoals Smite was het een complete lagfest... Sommige mensen hebben hier totaal geen last van en sommige noemen het drama. Enige oplossing op dit moment, indien dit gebeurd, is het spelen met Wattman en overige settings. Voor dit bedrag had ik daar geen zin in en ben direct weer terug gegaan naar Nvidia. AMD drivers uninstalled, Nvidia drivers weer installed en sinds dien loopt alles perfect (en BFV met RTX on, kind of a gimmick).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

StephanN93 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:42:
Heb 1-2 weken geleden de 'MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X' besteld en teruggestuurd. Nu een RTX 2070 Super draaien.

Waarom?
Alles leek prima te lopen, tot je een game afsluit en ineens je scherm op zwart gaat en niet meer aan wilt. Hierna online gezocht, veel mensen met zelfde BSOD probleem die aanraden met de Wattman settings te spelen en mijn Mobo (X570) op Gen 3 te zetten. Gedaan maar maakte geen verschil. Ook zeiden mensen dat een voeding van minimaal 700W nodig is, ik heb 750W (gloednieuw) dus ook dat kon het probleem niet zijn.

De kaart liep verder perfect in games zoals BFV, maar in 'oudere' games zoals Smite was het een complete lagfest... Sommige mensen hebben hier totaal geen last van en sommige noemen het drama. Enige oplossing op dit moment, indien dit gebeurd, is het spelen met Wattman en overige settings. Voor dit bedrag had ik daar geen zin in en ben direct weer terug gegaan naar Nvidia. AMD drivers uninstalled, Nvidia drivers weer installed en sinds dien loopt alles perfect (en BFV met RTX on, kind of a gimmick).
Veel mensen zeggen maar watt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trainsim87
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-02-2023
De Gigabyte 2070 super is echt een aanrader, ik heb de gewone 2070 met de 3 koelers en deze draait enorm stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legarambor
[...]

Ik zal er rekening mee houden! :) hij wordt vooralsnog deze dinsdag geleverd en zal hem dan deze week nog installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
StephanN93 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:42:

Je hebt niet minimaal een 700W voeding nodig. Wel kan jouw voeding veel te krap zijn, maar dat is onmogelijk om te zeggen als je niet verteld welke je hebt en het duidelijk is waar de rest van de PC uit bestaat.

Als de rest van de PC niet veel verbruikt. Bijvoorbeeld een Ryzen 5 3600, 16GB werkgeheugen en een NVMe SSD dan is een high-end 450W voeding als de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W bijvoorbeeld prima.

Heb je echter een bagger voeding zoals bijvoorbeeld de pricewatch: Inter-Tech Combat Power 750W, pricewatch: Inter-Tech Combat Power 750W, pricewatch: MS-Tech MP-750 of pricewatch: MS-Tech MS-N750-VAL-CM. Dan kun je wel zeggen dat de voeding totaal onvoldoende kan leveren en absoluut niet geschikt is voor de PC.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 08:51
-The_Mask- schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:05:
[...]

Je hebt niet minimaal een 700W voeding nodig. Wel kan jouw voeding veel te krap zijn, maar dat is onmogelijk om te zeggen als je niet verteld welke je hebt en het duidelijk is waar de rest van de PC uit bestaat.

Als de rest van de PC niet veel verbruikt. Bijvoorbeeld een Ryzen 5 3600, 16GB werkgeheugen en een NVMe SSD dan is een high-end 450W voeding als de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W bijvoorbeeld prima.

Heb je echter een bagger voeding zoals bijvoorbeeld de pricewatch: Inter-Tech Combat Power 750W, pricewatch: Inter-Tech Combat Power 750W, pricewatch: MS-Tech MP-750 of pricewatch: MS-Tech MS-N750-VAL-CM. Dan kun je wel zeggen dat de voeding totaal onvoldoende kan leveren en absoluut niet geschikt is voor de PC.
In dat geval:
Ryzen 3700x
Corsair RM750x
16GB 3200 DDR4
1x M.2 SSD
1x Samsung EVO SSD
2x Barracuda 2tb HDD

Persoonlijk verwacht ik niet dat het aan de setup lag. Ook was de support van AMD niet geweldig wat dit betreft. Mijn reactie is ook gebaseerd op reviews / verhalen van mensen met +/- dezelfde setup omdat ik wilde weten wat zij precies gedaan hebben. De ene heeft de voeding geüpgraded naar 1000Watt, de ander met instellingen zitten spelen (per game).

Een beetje tweaken vind ik leuk en prima, maar 1000Watt lijkt mij onnodig en om veel tijd te spenderen om de 'perfect setting voor jou graphics card' te vinden, hoort wat mij betreft bij een super-high-end of juist low-end kaart..

[ Voor 17% gewijzigd door StephanN93 op 15-10-2019 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legarambor
[...]

Goedemiddag,

net het product (iets eerder dan verwacht) mogen ontvangen. en geïnstalleerd. Zonder iets te wijzigen: Tijdens het gamen onder full load maakt de kaart een aardige dot geluid. Meer dan ik had verwacht maar behoorlijk minder dan mijn 1080 van Inno3d. Eveneens is het geluid een stuk minder wanneer het 'laden' gedaan is. Het geluid is dus niet constant hoog. De FPS zijn keurig 60+ in Witcher en WoW alles op ultra en 4k. Wel moet ik zeggen dat om één of andere reden het beeld heeeeeeel licht 'stuttert' in WoW. waar dat aan ligt, geen idee (freesync, radeon sharpening enabled, misschien eens proberen zonder enabled). verder is het gewoon een mooie kaart van buitenaf gezien.

Overigens was ik niet erg tevreden over hoe de kaart in de doos stak, de plate die je bevestigd aan je PC was iets naar binnen gebogen waardoor deze niet langs mijn moederbord kon steken, het is een zacht metaal dus terugduwen ging makkelijk, maar netjes vind ik het niet. De uitlijning van de aansluitingen komt PRECIES op de rand van men kast (Define R6). dus dat ging net aan.

wanneer ik wat meer heb zitten rondkijken zal ik een review plaatsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaPegasus
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:23
Dat radeon sharpening enabled gaf bij mij heel veel problemen. Nadat ik dat had uitgezet, liep alles vloeiend. Zelfs filmpjes in mijn browser gingen er van laggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Legarambor
ThaPegasus schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:48:
Dat radeon sharpening enabled gaf bij mij heel veel problemen. Nadat ik dat had uitgezet, liep alles vloeiend. Zelfs filmpjes in mijn browser gingen er van laggen.
vele malen dank hiervoor, ik heb geen lag gehad met browsers en filmpjes of iets. maar kwam erachter dat die 'stutters' die ik ervaarde waarschijnlijk gekoppeld zijn hieraan, ik heb het nu disabled en heb het probleem niet meer ervaren. (zie hieronder de grafiek voor de GPU clock welke random inzakte).

radeon sharpening disabled:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fWXyhbQ.png

radeon sharpening enabled:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/incXAme.png
Pagina: 1