Toon posts:

Spanning TEC evenredig met temperatuurverschil?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een peltier element geeft ook spanning af als er een temperatuurverschil bestaat tussen de koude en de heete kant. Weet iemand of deze spanning rechtevenredig is met het temperatuurverschil?

Als je hem op je hand legt, is zijn het tientallen milliVolt, Als je Coltplate nog bevroeren is, dan loopt het tot 1,3Volt.

Is uit deze spanning dus het temperatuurverschil af te lezen?

Verwijderd

zou het niet weten, stuur ff een mailtje naar Dangerden of een van de andere resellers...

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59
Ik weet het ook niet. Wat ik wel weet is dat het peltier effect geen linear verband kent tussen DeltaT en U. Het omgekeerde effect zou dit dan logischerwijs ook niet hebben, maar dat weet ik niet zeker.

• Sogree
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-08 01:07

Sogree

..::te huur::..

Ik weet het ook niet, ik weet alleen wel dat "heete" maar met 2 e'en is en niet met 3 ;)

groeten je weet wel

Verwijderd

Topicstarter
Er staan wel meer fouten in... , is zijn/ bevroeren... En alleen over heete vallen dan? Leer lezen!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 juli 2001 20:27 schreef hielko het volgende:
Ik weet het ook niet. Wat ik wel weet is dat het peltier effect geen linear verband kent tussen DeltaT en U. Het omgekeerde effect zou dit dan logischerwijs ook niet hebben, maar dat weet ik niet zeker.
Er is wel een verband tussen DeltaT en U*I. Maar als je bedoelt dat 1 % geen lineair verband is...

Verwijderd

Ik heb een keer de datasheet van een peltier doorgelezen.

Hoe meer warmte energie de koude kant moet verwerken, hoe minder het temperatuurverschil bij dezelfde stroom (I).

En bij een kleiner temperatuursverschil zal er meer stroom gaan lopen.
BTW, er zit niet zo'n heel groot temperatuursverschil tussen 0 graden temp verschil en 60 graden. Een procent of 20

Ik kan het schema wel even scannen en posten als jullie dat willen.

Verwijderd

ja graag

Verwijderd

Ben me papiertje kwijt.

hier heb je een linkje:
PDF file van datasheet

Dat is dat ding die ik nu heb liggen.

Leuk dingetje :)

Verwijderd

Aangezien dat spanningsverschil veroorzaakt word door het thermoelektrisch effect zou ik zeggen dat het lineair is. Dat is het bij metaal/metaal thermokoppels ook.
Pagina: 1