Speakers geven ruis icm 3.5mm jack, niet met spdif

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dameuk
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-08-2024
Ik gebruikte altijd 3.5mm to 2x rca en dat werkte prima op pc 1. Toevallig moest ik vandaag even een andere pc (pc 2) aansluiten op de randapparatuur die ik altijd gebruik en daarna wilde ik weer alles aansluiten op pc 1, toen begonnen de speakers enorm te ruisen/kraken bij het inpluggen van de 3.5mm jack, ook als de pc/voeding niet op het electriciteitsnet was aangesloten. Tot mijn verbazing werd de ruis minder als ik de ethernet kabel uit de pc haalde; helemaal weg was het niet.

Ik heb de speakers los gemaakt, en getest op een andere pc (pc 3), dit werkte zonder enig probleem.

Ik gebruik nu een spdif kabel en dit werkt ook prima, maar ik zou wel willen weten wat hier de oorzaak is voor de plotselinge ruis |:(

PS: Ik had de audio kabel en ethernet kabel even bij elkaar geknoopt met een stukje plastic om zo wat nettere kabelmanagement te hebben in m'n meubilair. Ik weet niet of dit verder relevant is.

Moederbord: Aorus Elite x570
Speakerset: R1280DB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:55
Klinkt als een aardlus. Ik denk dat je de apparatuur niet in dezelfde contactdoos had zitten als je voorheen had. Is alle ruis er nog als je alles aansluit op 1 contactdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
Als je spdif kunt gebruiken, lijkt me dat sowieso een betere optie.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dameuk
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-08-2024
aljooge schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:27:
Klinkt als een aardlus. Ik denk dat je de apparatuur niet in dezelfde contactdoos had zitten als je voorheen had. Is alle ruis er nog als je alles aansluit op 1 contactdoos?
Ik zat ook al aan zoiets te denken, maar de stekkers aan de kant van de stekkerdoos/stopcontact zijn niet veranderd tussen pc 1 en 2.

Ik weet even niet hoe alles zat, maar op een bepaald moment was er bij het aanraken van de achterkant van de pc kast en het aanraken van een van aarde polen van de stekkerdoos een verandering merkbaar in de ruis van de speakers, vreemd genoeg.

Ik heb ook even getest met alleen een van de speakers (die als versterker functioneert). 1 speaker dus, in verschillende stopcontacten getest, en dan de 2x rca kabel (naar 3.5mm jack) erin geplugd. Als je dan het uiteinde van de 3.5mm jack aanraakte, hoorde je duidelijk een behoorlijke ruis. Is dit normaal?

[ Voor 14% gewijzigd door Dameuk op 16-09-2019 18:39 ]