upgrade van DSM 4.2.3222 mislukt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• wimtenhoope
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-07 13:06
Mijn vraag
Ik heb een Synology NAS met een DSM versie 4.2.3222.
Deze probeer ik te upgraden naar de laatste stand.
Ik kan op de site van Synology geen patch vinden die bij installatie niet de opmerking produceert: incompatibele versie.. wie kan mij de goede kant uit sturen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
.Apparaat betreft een DS213j

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd de upgrade op te zoeken op de download pagina van Snology maar de versie die ik heb
.staat niet vermeld en de versies erboven of eronder geven alle dezelfde fout.

Beste antwoord (via wimtenhoope op 19-09-2019 11:06)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je een backup hebt dan zou ik de meest simpele optie kiezen, harde reset: https://www.synology.com/..._reset_my_Synology_NAS#t3
Daarmee kun je gewoon de laatste versie 6 DSM in 1x installeren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mogelijk probeer je van DSM 4.x rechtstreeks naar DSM 6.x te gaan. Dat kan niet. Zover ik weet zal je eerst naar de laatste release van elke major versie moeten en dan upgraden naar de volgende release. Dus van DSM 4.x naar DSM 5.x en dan naar DSM 6.x.

Zie hier: https://community.synolog.../post/123418?reply=397099

[ Voor 42% gewijzigd door Microkid op 14-09-2019 22:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Hoe probeer je je NAS te updaten? Via de webinterface van DSM? Zo ja, dan geeft hij toch automatisch aan naar welke versie je kunt updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimtenhoope
Ik probeer er achter te komen via de synology site Dowmload dsm patches. De versie die ik heb staat niet in de keuze mogelijkheden. @capt Morgan: Je bedoelt het scherm in het configuratie onderdeel van syn assistant? Daar kies ik voor handmatig bijwerken nadat ik de patch heb gedownload.
Het scherm bljft hardnekkig aangeven dat er geen verbinding mogelijk is, Check internetverbinding.
Maar het modem/router waar mijn computer (draadloos) mee verbindt is hetzelfde als waar de NAS (via kabeltje ) is aangesloten, en de internet verbnding werkt uitstekend. Misschien zit hier een clou?

@Microkid: Ik heb de link gevolgd naar het archief van de dsm versies, maar daar stond de versie die op mijn apparaat staat niet bij. Ook upgrade naar de laatste versie in release 4,2 faalt met een incompatable patch.

[ Voor 15% gewijzigd door wimtenhoope op 15-09-2019 10:58 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 07:07
Heb je wel het juiste model? Van de ds213 heb je ook nog de + en de J versie met elk een eigen firmware/softwarre

[ Voor 19% gewijzigd door jwvdst op 15-09-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimtenhoope
Had ik al opgemerkt..
Het apparaat dat ik heb is een DS213J. Althans zo presenteert hij zich in de verkenner.
ook even gedubbel checkt, ook op de typeplaat staat dit.
Daarmee ben ik op Zoek gegaan naar de patches.

[ Voor 33% gewijzigd door wimtenhoope op 15-09-2019 21:26 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd. Maar vanuit DSM, onder "Control Panel > Update & Restore" moet je gewoon naar een volgende versie kunnen updaten, zonder handmatige downloads van de Synology site. Wellicht dat je dat een paar keer moet doen om bij de laatste versie uit te komen. Zie ook hier: https://www.synology.com/...ion_from_an_older_version

Als je daar een foutmelding krijgt over de netwerkverbinding, dan is er misschien iets mis met de netwerkverbinding... Is je NAS wel verbonden met het netwerk? Kun je hem benaderen vanaf je PC, of vanuit Android apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimtenhoope
Vanuit het interne netwerk is de NAS bereikbaar. en operationeel. Zij het niet alle functionaliteit. Back up krijg ik nog niet aan de praat. Ik zie in verkenner wel de gedeelde mappen en inhoud en kan deze lezen en schrijven.
Maar vanuit internet zie ik hem niet. Ik heb inmiddels een aantal vereiste services aangezet die nodig blijken uit de dialoog maar nog geen succes. Morgen ga ik eens proberen om het ding te registreren bij synology want die meldt zich steeds als ik probeer de NAS te bereiken met de android apps.. Overigens zie ik in de meldingen in mijn telefoon bij het weigeren dat de app uitgaat van DSM versie 5.0 of hoger. Dus is er nog wat denkwerk te gaan.

De foutmelding over de verbinding krijg ik direct als ik de assistent opstart. Vandaar dat ik geen advies krijg om te updaten.

[ Voor 0% gewijzigd door wimtenhoope op 15-09-2019 23:05 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je een backup hebt dan zou ik de meest simpele optie kiezen, harde reset: https://www.synology.com/..._reset_my_Synology_NAS#t3
Daarmee kun je gewoon de laatste versie 6 DSM in 1x installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
wimtenhoope schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:03:
De foutmelding over de verbinding krijg ik direct als ik de assistent opstart. Vandaar dat ik geen advies krijg om te updaten.
De methode die ik beschrijf (zie ook de link.....) maakt geen gebruik van Synology Assistant, maar doe je door direct in te loggen op de webinterface van Synology, zodat je in de GUI van DSM komt.

Kun je daar wel in komen?

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 16-09-2019 08:01 ]

• wimtenhoope
@cpt Morgan, nee dat lukt me niet.
Ik ga nu de suggestie van wagenveld doen, maar dan moet ik eest een backup van de NAS hebben,maar die duurt even over wifi.
Kom later met resultaat.
Het geklooi met een DSM versie 4 en een handleiding versie 6.2brengt me alleen in verwarring.
Maar vast bedankt voor het meedenken

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:43
wimtenhoope schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:12:
@cpt Morgan, nee dat lukt me niet.
Ik ga nu de suggestie van wagenveld doen, maar dan moet ik eest een backup van de NAS hebben,maar die duurt even over wifi.
Kom later met resultaat.
Het geklooi met een DSM versie 4 en een handleiding versie 6.2brengt me alleen in verwarring.
Maar vast bedankt voor het meedenken
Wat is er moeilijk aan om in te loggen op je NAS via https:\\<ip adres van je nas>
Open dan Control Panel en dan Update & Restore

Of in het NL: Configuratiescherm en dan Bijwerken en Herstellen.

Afbeeldingslocatie: https://www.synology.com/_images/tutorials/migrate_dsm5/check_dsm_version.png

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Cpt.Morgan
Als je niet in de webinterface van je NAS kunt komen is er waarschijnlijk wel meer mis met die NAS en zou ik inderdaad een reset uitvoeren (https://www.synology.com/..._to_reset_my_Synology_NAS). Overigens blijft, als het goed is, je data intact. Maar, het risico dat er toch iets mis gaat (met een nu al gammele NAS) wil je waarschijnlijk niet lopen en is het dus inderdaad verstandig een andere schijf er in te zetten (of een backup van de data te maken).

Toch nog een paar gedachten over waarom je schijnbaar geen verbinding krijgt met je NAS:
1. Je zegt dat de NAS alleen via WiFi bereikbaar is, klopt dat?
2. Hoe maak je nu precies verbinding met je NAS, op IP adres, of op netwerknaam?
3. Wat zijn de IP adressen van je NAS en je PC? Zitten die wel in hetzelfde subnet?

[ Voor 21% gewijzigd door Cpt.Morgan op 18-09-2019 13:12 ]

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-08 00:16
Aan de TS te zien kan je wel in de web interface van de Synology komen.

Lukt dat niet, ga dan naar http://find.synology.com om je Synology te vinden.

Auto update gaat niet werken met zo'n oud model, het certificaat is waarschijnlijk verlopen.

Je moet de updates handmatig downloaden van de Synology website en uploaden naar je Synology via de webinterface.

Je kunt de updates hier downloaden:
https://www.synology.com/.../download/DS213j#firmware

Je moet stapsgewijs updaten, in deze volgorde:

1 4.3-3827
2 5.0-4528
3 5.2-5967
4 6.0.3-8754
5 6.2.2-24922
6 6.2.2-24922-3

Succes.

[XBO/PSN: BroedersKolk]

• wimtenhoope
Mensen, bedankt voor het meedenken. Versie 6.2.2 update 3 staat nu geïnstalleerd en het ding werkt weer.
Nu ook direct verbinding met updates site

Dit probleem is opgelost.

• Cpt.Morgan
wimtenhoope schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:09:
Mensen, bedankt voor het meedenken. Versie 6.2.2 update 3 staat nu geïnstalleerd en het ding werkt weer.
Nu ook direct verbinding met updates site

Dit probleem is opgelost.
Fijn om te horen! Misschien kun je nog even kort aangeven wat de oplossing uiteindelijk was, dan hebben mensen er ook iets aan mochten ze later op dit topic stuiten :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimtenhoope
Zoals wagenveld aangaf, wanneer er een backup is van de data, (of deze niet meer relevant zijn), is een harde reset de simpelste oplossing.
Dus data veiligstellen;
de laatste versie van DSM downloaden;
Reset de nas tot hij een piep geeft;
dan nogmaals reset van de Nas tot hij 3 of 4 piepjes geeft, even wachten tot deze de reset heeft uitgevoerd (ong 2 minuten)
Dan via find.synology.com de nas interface starten, nas geeft melding : configuratie lost
dan via configuratie de nieuwe DSM installeren.
Achteraf blijkt de data nog steeds beschikbaar te zijn.
Pagina: 1