Zonwering door pergola met schaduwlatjes - onder welke hoek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• agvdberg
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-03 20:20
Ik ben bezig met een pergola, waarop langs het huis latjes komen welke een schaduwwerking moeten geven.
De steunbalk voor de latjes (dwars op de gevel) is 125cm lang en er komen tien latten schuin op te steunen. Elke lat komt ongeveer 11 a 12cm van de ander.
De latten zijn 92mm x 24mm.
De gevel staat op zuid; 16 graden zuid-west om precies te zijn.

Ik wil maken zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.ecozonnewoning.nl/pica/latjes_zoom.jpg

Onder welke hoek zal ik de latten plaatsen?
45graden?
30graden?
Helemaal uitrekenen met hoogte van de zon in de zomermaanden met een bepaald tijdframe?
--en hoe en waar dan?

hoe diep de latten in de steunbalk worden geplaatst maakt volgens mij niet uit.

Beste antwoord (via agvdberg op 14-09-2019 22:33)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zorg dat je genoeg overlap hebt voor als de zon heel hoog staat in de zomer.
Als je minder hout wil gebruiken kun je de hoek verkleinen, tot de kieren zo klein worden dat je geen ventilatie meer hebt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je minder hout wil gebruiken kun je de hoek verkleinen, tot de kieren zo klein worden dat je geen ventilatie meer hebt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

• agvdberg
Juup schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:48:
Ja met die denkwijze kom ik ook al een stukje verder...
De zon komt als hoogste onder een hoek van 61,5 graden
(volgens https://www.nemokennislin...hoog-komt-de-zon-vandaag/)

en loodrecht daarop voor de meeste schaduw is dan 28,5 graden.

En dan kom ik ook tot de conclusie dat 11cm van elkaar met latten van 9,2cm niet genoeg is.
De latten heb ik al, dus moeten ze dichter bij elkaar om kieren te voorkomen; op 21 juni althans.

Hoek = 28,5 graden, hoogte lat = 9,2 cm
cosinus-regel => cos(hoek) = aanliggende zijde / schuine zijde
cos 28,5 = 9,2 / x -> x = 10,47 cm

thanks!

[ Voor 11% gewijzigd door agvdberg op 14-09-2019 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Of je gaat voor een compromis waarbij je 95% van de tijd goed zit en 1 week tijdens de langste dag iets meer zon hebt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agvdberg
In de praktijk ook voor een compromis gegaan; iets lagere hoek.
Plus: enige onnauwkeurigheid in het positioneren van de planken heb je altijd
Plus: wat ik vergeten was; de balken waar de planken op liggen lopen - net als het terras - iets af, 3 centimeter per 3 meter. Dat is ook weer iets meer dan een halve graad.

Volgend jaar ga ik in juni wel eens echt meten wat het geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:34
Ik wil begin volgend jaar ook een pergola gaan bouwen. Nu wilde ik eerst ook met latjes ofzo gaan werken. Maar heb bij een kennis zo'n harmonica doek gezien. Ik vind dit een mooie oplossing voor de schaduw en je kunt het eenvoudig verwijderen in de winter.

Ik weet natuurlijk niet of je dit iets vindt en of de afmetingen goed zijn. De doeken die ik had gevonden zijn van Nesling.

Nesling harmonica doeken

Ze hebben hier ook zonwering voor de zijkant van. Wellicht is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:32
Komt de pergola tegen de achtergevel? Hou je dan ook nog rekening met zon-instraling in het najaar en de winter? Een beetje zon-instraling kan je namelijk héél veel stookkosten besparen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 17:15

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik ben zelf aan het kijken/dromen voor een beweegbare variant: https://gadero.nl/schutti...mellen-scherm-flex-fence/
De maten komen alleen bij ons toevallig erg onhandig uit, dus ik moet teveel improviseren.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/http://gadero.zilvercdn.nl/uploads/webshop/49238.png

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agvdberg
Ivow85 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:02:
Komt de pergola tegen de achtergevel? Hou je dan ook nog rekening met zon-instraling in het najaar en de winter? Een beetje zon-instraling kan je namelijk héél veel stookkosten besparen.
Ja daar is de opzet juist voor bedoeld; schaduw in de zomer, licht in de rest van de seizoenen.
Maar dan onder de schuine latten door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agvdberg
Milmoor schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:29:
Ik ben zelf aan het kijken/dromen voor een beweegbare variant: https://gadero.nl/schutti...mellen-scherm-flex-fence/
De maten komen alleen bij ons toevallig erg onhandig uit, dus ik moet teveel improviseren.
Let op; bij beweegbare delen is er sprake van slijtage en onderhoud. Minder duurzaam dus, ze gaan waarschijnlijk minder lang mee.

Bij mij willen we de rest van de pergola laten begroeien door een druivenstruik, gelijk aan ons vorige huis. Die snoeien we dan in het najaar zodat het licht er weer door kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:01

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

De vraag is ook of je altijd schaduw wil. Ik heb ooit nog zoiets berekend waarbij ik enkel in de zomermaanden volledige schaduw had. Ik berekende 22 graden irc. Dan viel progressief minder binnen tot 35°. Boven de 35° volle schaduw.
https://cdn.noodweer.be/w...ngtes-tijdens-maanden.png

Zo had ik in oktober-februari nauwelijks schaduw tussen 7u en 17u. Maar in de zomermaanden nauwelijks zon tussen 8u en 16u.
Dan staan de latten wel de andere kant op. Dan heb je bvb om 6u 's ochtends en 18u 's avonds geen schaduw in jun-juli.

Zoals de foto in de OP staat, heb je bij lage zon nooit instraling. Enkel bij heel hoge zon heb je dat wel. Dat is nu net wat je vermijden wil denk ik toch?

Indien OP dat verzoekt wil ik vanavond wel even zoeken of ik mijn "technische tekening" nog terugvind. Het was potloodwerk, maar de wiskunde was wel solid.

Het bleef theoretisch omdat ik uiteindelijk rolluiken kocht en op domotica heb gezet :+ tweakers...

[ Voor 28% gewijzigd door Joindry op 22-10-2019 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agvdberg
Joindry schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:55:
Zoals de foto in de OP staat, heb je bij lage zon nooit instraling. Enkel bij heel hoge zon heb je dat wel. Dat is nu net wat je vermijden wil denk ik toch?
Voor de duidelijkheid; het raam zit links. Bij hoge zon heb je dan geen instraling. Bij lage zon gaat deze er onderdoor zodat er wel instraling is.

Op mijn blog staat het resultaat...
Er is ook een kleine indruk van de berekeningen te zien in blogpost over het rekenen.

Wel leuk (lijkt me) om ook het eindresultaat te laten zien:
Afbeeldingslocatie: https://ecozonnewoning.nl/wp-content/uploads/2019/10/IMG_20190919_192040.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

agvdberg schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:16:
[...]

Voor de duidelijkheid; het raam zit links. Bij hoge zon heb je dan geen instraling. Bij lage zon gaat deze er onderdoor zodat er wel instraling is.

Op mijn blog staat het resultaat...
Er is ook een kleine indruk van de berekeningen te zien in blogpost over het rekenen.

Wel leuk (lijkt me) om ook het eindresultaat te laten zien:
[Afbeelding]
Ik bedoelde dus écht wel de latjes 100° draaien ongeveer. Zodat je bij lage zon, een stuk straling hebt die eronder gaat, maar ook een stuk die ertussen valt. Zelfde effect bij hoge zon. Maar licht bij lagere zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agvdberg
Joindry schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:01:
[...]
Ik bedoelde dus écht wel de latjes 100° draaien ongeveer. Zodat je bij lage zon, een stuk straling hebt die eronder gaat, maar ook een stuk die ertussen valt. Zelfde effect bij hoge zon. Maar licht bij lagere zon.
Dan vrees ik dat ik je niet begrijp; de zon is rechtsboven (of gewoon rechts bij laagstaande zon).
Als de latten 100graden worden gedraaid dan staan ze in de lengte van de zonnestralen...geen schaduw dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

agvdberg schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:33:
[...]

Dan vrees ik dat ik je niet begrijp; de zon is rechtsboven (of gewoon rechts bij laagstaande zon).
Als de latten 100graden worden gedraaid dan staan ze in de lengte van de zonnestralen...geen schaduw dus.
Ja, in de lengte, onder een hoek van 20 graden. Latjes iets dichter tegen elkaar. Zie mijn link op 22okt (foto 4 van de 6)
Door de afstand tussen de latjes geven ze progressief minder zonder door als de zon hoger dan 20° komt. Op 40° en meer komt er niks meer door.
Staat de zon lager dan 20°, komt er ook weer minder door, maar door de lage hoek schijnt de meeste zon er gewoon onder.
Dat wil zeggen in de periode september tot maart komt er altijd wat zon door. (want zon komt niet tot 40°) In de 5 zomermaanden komt er tussen 10 en 18u niks door. En tussen 8 en 9u30 progressief minder, en van 17u30 tot 19u30 progressief meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agvdberg
Joindry schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:15:
[...]
Ja, in de lengte, onder een hoek van 20 graden. Latjes iets dichter tegen elkaar. Zie mijn link op 22okt (foto 4 van de 6)
Door de afstand tussen de latjes geven ze progressief minder zonder door als de zon hoger dan 20° komt. Op 40° en meer komt er niks meer door.
Staat de zon lager dan 20°, komt er ook weer minder door, maar door de lage hoek schijnt de meeste zon er gewoon onder.
Al kan ik de link niet bekijken (403-error) snap ik ondertussen wel wat je bedoelt; op zulk een manier werkt het ook, maar heb je wel meer hout nodig. Al zou ik dat verder moeten uitrekenen en vergelijken om hier echt zeker van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

agvdberg schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:55:
[...]

Al kan ik de link niet bekijken (403-error) snap ik ondertussen wel wat je bedoelt; op zulk een manier werkt het ook, maar heb je wel meer hout nodig. Al zou ik dat verder moeten uitrekenen en vergelijken om hier echt zeker van te zijn.
Gewoon even F5en op de pagina of in de link staan en enter duwen.

Je hebt iets meer hout nodig, maar HET grote voordeel is dat je in het middenseizoen, waar je warmte haalt uit je zonlicht, veel meer licht overhoudt op je ramen. Dat beetje hout, haal je er wel uit in warmte.
Pagina: 1