iMac aanschaf tips

Pagina: 1
Acties:

• themikes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 07:27
Hallo Medetweakers.

Ik heb momenteel een iMac uit 2011 welke te traag is voor de werkzaamheden welke ik ermee verricht. Hoofdzakelijk bestaat dit uit internet - spotify - MS Office - photoshop en met name het laatste is op mijn huidige iMac te traag.

Ik bezit nu:
iMac 2011 2,5Ghz I5, 8GB RAM, 500GD SSD en 512mb videokaart geheugen.

Ik overweeg om een nieuwe of jong gebruikte iMac te kopen. Welke zal geschikt voor mij zijn?

Ik zit te twijfelen tussen:

iMac 21'5" 2015 4K en nieuwer met 8 of 16GB werkgeheugen en 2 of 4 GB videokaart geheugen.
Opslag is voor mij niet belangrijk gezien ik voor 99% in iCloud werk.
Wat is voor mij voldoende? Als ik alles high end neem zit ik sowieso de komende jaren goed, maar dat is voor mij geen must.
Prijs maakt voor mij niet uit, alhoewel, hoe goedkoper hoe beter. :P

Ik ben overigens geen fan van weinig RAM kopen en deze achteraf zelf verhogen, gezien je hierbij het scherm en lijm los moet trekken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij Alle 21,5 modellen na 2014 is het in ieder geval zo dat het RAM vastgesoldeerd zit en niet vervangen kan worden. Je zult een 21,5" dus meteen met voldoende RAM moeten kopen. Wil je de iMac niet meteen uit elkaar halen dan zul je ook een exemplaar moeten kopen met een SSD er in, dat schijnen ze standaard ook nog niet te hebben in 2014/2015.

Dit maakt je boodschappenlijstje al weer iets beperkter:
iMac 21'5" 2015 4K en nieuwer met 8 of 16GB werkgeheugen en 2 of 4 GB videokaart geheugen.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:50
Wat werkt traag?
Want een nieuwer model met slechts 8gb zal niet heel veel sneller zijn in de basis taken.. wanneer merk je vooral de traagheid? In photoshop of?

...

• themikes
koentjuh1987 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:20:
Wat werkt traag?
Want een nieuwer model met slechts 8gb zal niet heel veel sneller zijn in de basis taken.. wanneer merk je vooral de traagheid? In photoshop of?
Traag is misschien niet het goede woord, met de normale taken functioneert de iMac prima, maar in photoshop is hij soms wat traag/haperingen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Ik heb een iMac uit 2018, basis 27’ met fusion drive en 8 GB RAM.
Die was gewoon verschrikkelijk traag tot ik er 16GB heb bij gestoken.

Als je je iMac vervangt, da dan zeker voor 16GB, met minder ga je niet tevreden zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• themikes
Tommie12 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:46:
Ik heb een iMac uit 2018, basis 27’ met fusion drive en 8 GB RAM.
Die was gewoon verschrikkelijk traag tot ik er 16GB heb bij gestoken.

Als je je iMac vervangt, da dan zeker voor 16GB, met minder ga je niet tevreden zijn.
En hoe zit het met de videokaart ? Is 2GB voldoende of raad je 4GB aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
themikes schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:31:
[...]

Traag is misschien niet het goede woord, met de normale taken functioneert de iMac prima, maar in photoshop is hij soms wat traag/haperingen.
Al overwogen om je geheugen op je iMac uit te breiden? Met 32gb kun je weer prima uit de voeten. Vraag me af of de videokaart je zoveel gaat helpen...of doe je veel renderwerk?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themikes
koentjuh1987 schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:19:
[...]

Al overwogen om je geheugen op je iMac uit te breiden? Met 32gb kun je weer prima uit de voeten. Vraag me af of de videokaart je zoveel gaat helpen...of doe je veel renderwerk?
Ik heb dit inderdaad overwogen, maar zou je dit nog moeten willen met een iMac uit 2011?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
themikes schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:07:
[...]

Ik heb dit inderdaad overwogen, maar zou je dit nog moeten willen met een iMac uit 2011?
Investering in geheugen staat in schil contrast tov een nieuwe iMac...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

koentjuh1987 schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:13:
[...]

Investering in geheugen staat in schil contrast tov een nieuwe iMac...
Maar het blijft een sandy bridge machine die niet meer ondersteund of gerepareerd wordt door Apple. Op een gegeven moment is het tijd om de machine total loss te verklaren. Zeker met machines van na 2014 win je een hoop aan PCIe SSD’s, betere schermen, fors snellere processoren per klok etc.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
themikes schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:53:
[...]

En hoe zit het met de videokaart ? Is 2GB voldoende of raad je 4GB aan?
Ik heb de standaard kaart, maar ik doe niks speciaal van video.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
themikes schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:07:
Ach, ik heb hier een aantal 27" machines staan (voor de handel) en die lopen echt wel vlot. Een SSD er in, een goede sloot RAM er in en je kunt wel even vooruit. Bij een enkel model (eind 2011) kan een 2e harde schijf er in. Dan laat ik de 1 TB HDD zitten en zet ik er een SSD bij in die als systeemschijf draait. Zet je daar 32GB RAM in dan vliegt zo'n machine aardig. Enige nadeel: je hebt geen Mojave meer op die apparaten. Niet dat dit mij heel veel uit maakt maar sommige mensen moeten beslist het laatste systeem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Investering in een SSD en geheugen vallen ook reuze mee..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:47

Grin

Ride si sapis.

sypie schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:54:
[...]
Niet dat dit mij heel veel uit maakt maar sommige mensen moeten beslist het laatste systeem hebben.
Beslist het laatste systeem... An sich geen rare wens
Zo loop je, over één week, dus twee major versies achter qua OS... Dat moet je echt niet meer willen. Zorg voor hardware die de huidige software ondersteund.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Grin schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:40:
Zorg voor hardware die de huidige software ondersteund.
Dat is allemaal mooi en aardig. Maar ik heb geen behoefte om de rekening van Apple nog meer te spekken. 11 jaar geleden een MacBook gekocht. Ding doet het nog prima en El Capitan doet het ook nog prima voor mij. Gaten in de veiligheid van El Capitan heb ik weinig van gehoord, of het is dusdanig dat er fysieke toegang tot de computer nodig is. Nou ja, dan ben je op zich al bij mij thuis omdat de MacBook niet meer van tafel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga een nieuwe iMac 27" bestellen waarbij de Fusion Drive wordt vervangen (door Apple) door een 512 GB SSD.

Mijn vraag:
Is het verschil in snelheid van het 3.0 Ghz model (goedkoopste) versus het 3.1 Ghz model (middelste) het prijsverschil van zo'n 300 euro waard? Want volgens mij zijn er verder geen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:37:
Ik ga een nieuwe iMac 27" bestellen waarbij de Fusion Drive wordt vervangen (door Apple) door een 512 GB SSD.

Mijn vraag:
Is het verschil in snelheid van het 3.0 Ghz model (goedkoopste) versus het 3.1 Ghz model (middelste) het prijsverschil van zo'n 300 euro waard? Want volgens mij zijn er verder geen verschillen.
Nee, ik denk het niet.

🌞🍃

Pagina: 1