Dolby Atmos met streaming diensten (Netflix, Disney+ etc.)

Pagina: 1
Acties:

• Maartendc
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08 21:26
Ik ben tevreden met mijn huidige setup in de woonkamer: een LG 55EG910V en een LG SJ9. Oké het is een van de eerste lichtingen OLED tv's dus helaas geen 4k of HDR, maar het blijft een mooie OLED tv met prachtig beeld dus ik heb niet het idee dat ik heel veel mis.

Wat ik wel mis is het gebruik maken van goed geluid, waaronder Dolby Atmos bij huidige streamingdiensten. Nu heeft Netflix en ook Disney+ steeds meer content met Dolby Atmos bijvoorbeeld, maar ik krijg het helaas niet aan de praat op mijn LG SJ9 soundbar (die Dolby Atmos ondersteunt). Ik maak gebruik van een PS4 Pro om de content af te spelen. Nu weet ik na wat zoekwerk dat de PS4 helaas niet gebruik kan maken van Dolby Atmos icm streamingdiensten. Mijn vraag is: hoe krijg ik het wel aan de praat? Is de enige optie de aanschaf van Apple TV 4k? Ik vind het nogal zonde €200 uit te geven puur om beter geluid te krijgen bij streamingdiensten (ik heb immers niks aan de 4k en HDR ondersteuning met mijn huidige tv). Of zijn er alternatieve (goedkopere) opties? Alvast bedankt voor de tips.

N.B. Ik heb overigens het duurste Netflix abbonement en sinds kort dus ook Disney+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:05
Misschien dat de shield een mogelijkheid is, alhoewel de vraag is of die Atmos kan. En in hoeverre je ooit Atmos goed gaat horen met een soundbar....

Meestal werken losse speakers daarvoor toch het beste. Zelfs de reflectie speakers kun je beter ophangen voor het betere Atmos geluid..

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een soundbar en Atmos. Heeft geen zin om je druk over te maken want bij gebrek aan speakers zul je het toch niet horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 21:17
TheKerremenke schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:17:
Misschien dat de shield een mogelijkheid is, alhoewel de vraag is of die Atmos kan. En in hoeverre je ooit Atmos goed gaat horen met een soundbar....

Meestal werken losse speakers daarvoor toch het beste. Zelfs de reflectie speakers kun je beter ophangen voor het betere Atmos geluid..
S1NN3D schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:27:
Een soundbar en Atmos. Heeft geen zin om je druk over te maken want bij gebrek aan speakers zul je het toch niet horen.
Enneh, moet je ook nog goede kabels hebben? Die anti soundbar beweging op tweakers klinkt als audiofiel 2.0.

Reflectie van geluid werkt, is een simpel natuurkundig gegeven.

Ik ben altijd wel benieuwd of dit soort reacties voortkomt uit ervaring met soundbars uit de jaren '90, of dat er daadwerkelijk is geluisterd naar een goede soundbar.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:32
j-phone schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:48:
[...]

[...]

Enneh, moet je ook nog goede kabels hebben? Die anti soundbar beweging op tweakers klinkt als audiofiel 2.0.

Reflectie van geluid werkt, is een simpel natuurkundig gegeven.

Ik ben altijd wel benieuwd of dit soort reacties voortkomt uit ervaring met soundbars uit de jaren '90, of dat er daadwerkelijk is geluisterd naar een goede soundbar.
Een soundbar is mono, het geluid komt van 1 plek. 2 luidsprekers maakt stereo. Een soundbar kan nog zo goed zijn, het is en blijft mono. Daarom ben ik anti soundbar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j-phone
aljooge schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:56:
[...]

Een soundbar is mono, het geluid komt van 1 plek. 2 luidsprekers maakt stereo. Een soundbar kan nog zo goed zijn, het is en blijft mono. Daarom ben ik anti soundbar
Mono :?

De definitie van stereo is dat er verschillende kanalen, links en rechts, worden gereconstrueerd door een signaal, speciaal opgenomen voor dat kanaal, door te sturen naar een linker of rechter speaker.

In die zin voldoet iedere soundbar daaraan.

Het geluid komt ook niet van 1 plek. Immers had je dan geen soundbar maar een enkele speaker staan?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 10:33

Mikayu

.srt

Ik word elke week doodgegooid met 'luister even naar mijn nieuwe Atmos soundbar'
Ding (van LG) heeft amper een stereobeeld als je er niet pal voor zit. Dat het geluid reflecteerd wil nog niet zeggen dat het niet te lokaliseren valt waar het vandaan komt; onder de tv.

Soundbar bezitters is niet het doelgroep voor Atmos, maar fabrikanten zetten het erop want het verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:42

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Maartendc schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:57:
Ik ben tevreden met mijn huidige setup in de woonkamer: een LG 55EG910V en een LG SJ9. Oké het is een van de eerste lichtingen OLED tv's dus helaas geen 4k of HDR, maar het blijft een mooie OLED tv met prachtig beeld dus ik heb niet het idee dat ik heel veel mis.

Wat ik wel mis is het gebruik maken van goed geluid, waaronder Dolby Atmos bij huidige streamingdiensten. Nu heeft Netflix en ook Disney+ steeds meer content met Dolby Atmos bijvoorbeeld, maar ik krijg het helaas niet aan de praat op mijn LG SJ9 soundbar (die Dolby Atmos ondersteunt). Ik maak gebruik van een PS4 Pro om de content af te spelen. Nu weet ik na wat zoekwerk dat de PS4 helaas niet gebruik kan maken van Dolby Atmos icm streamingdiensten. Mijn vraag is: hoe krijg ik het wel aan de praat? Is de enige optie de aanschaf van Apple TV 4k? Ik vind het nogal zonde €200 uit te geven puur om beter geluid te krijgen bij streamingdiensten (ik heb immers niks aan de 4k en HDR ondersteuning met mijn huidige tv). Of zijn er alternatieve (goedkopere) opties? Alvast bedankt voor de tips.

N.B. Ik heb overigens het duurste Netflix abbonement en sinds kort dus ook Disney+.
Even los van de discussie of je Atmos daadwerkelijk gaat horen met een soundbar (het blijft immers het emuleren en weerkaatsen van geluid, ipv het uitsturen van geluid vanaf de juiste locatie); is de AppleTV nooit de enige oplossing. Er zijn veel meer mediaspelers die Dolby Atmos ondersteunen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Jorgen schreef op zondag 15 september 2019 @ 01:27:
[...]

Even los van de discussie of je Atmos daadwerkelijk gaat horen met een soundbar (het blijft immers het emuleren en weerkaatsen van geluid, ipv het uitsturen van geluid vanaf de juiste locatie); is de AppleTV nooit de enige oplossing. Er zijn veel meer mediaspelers die Dolby Atmos ondersteunen.
Dat is ook waar ik eigenlijk op doelde. Enkel goedkope oplossingen zijn het eigenlijk nooit..

Vermoed zelfs dat de Shield of een Apple TV de goedkoopste Atmos oplossingen zijn. Maar ik houd me altijd aanbevolen om verbeterd te worden :*)

[ Voor 12% gewijzigd door TheKerremenke op 15-09-2019 01:38 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Mikayu schreef op zondag 15 september 2019 @ 01:19:
Ik word elke week doodgegooid met 'luister even naar mijn nieuwe Atmos soundbar'
Veel mensen in de buurt die wekelijks overstappen naar een soundbar?
Ding (van LG) heeft amper een stereobeeld als je er niet pal voor zit. Dat het geluid reflecteerd wil nog niet zeggen dat het niet te lokaliseren valt waar het vandaan komt; onder de tv.
Speakers hebben ook nauwelijks een stereobeeld als je niet in de driehoek zit. Dit is dus niet echt een argument, tenzij je in een kapitale villa zit.
Soundbar bezitters is niet het doelgroep voor Atmos, maar fabrikanten zetten het erop want het verkoopt.
Heh, Atmos is geen product maar een onderdeel van Dolby.

Ik had even naar je history gekeken mbt soundbars, maar je bent inderdaad wel erg tegen. Wellicht zet je zelf ook ergens op in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 18:35
Dan moet je ook nog direct hdmi van bijv apple tv 4k naar je soundbar, want je tv kan het atmos signaal niet doorsturen volgens mij, beperking van arc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 20:17
Yep alleen Apple tv 4K lost dit probleem op. Een shield werkt ook niet om dat die geen atmos via de Netflix app ondersteunt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:01
@Maartendc wat mis je aan je huidige geluid? Ik lees dat je zegt dat je bijv. support voor Dolby Atmos mist, maar het "enige" wat het toevoegt is de .2 in 5.1.2 en dat zijn feitelijk de kanalen om geluid van "boven" te horen (met een soundbar door het geluid naar boven te richten en via het plafond terug te laten kaatsen). Dat zal, verwacht ik, niet opeens een heel ander geluidsbeeld opleveren. Er komt niet opeens heel ander geluid uit de soundbar met Dolby Atmos, het is voornamelijk het toevoegen van extra kanalen. Het is met jouw soundbar niet mogelijk om achterspeakers toe te voegen (vaak heeft zoiets het meeste effect qua immersie in bijvoorbeeld een film).

Hoe heb je jouw apparatuur aangesloten? Dat wil zeggen: heb je de apparaten aangesloten op de LG SJ9 en die vervolgens verbonden met de TV, of heb je alles aangesloten op de TV en dat vervolgens doorgelust naar de LG SJ9? Het laatste geval geeft meer risico's dat geluidskwaliteit verloren gaat omdat niet alle TV's "lossless" geluid (zonder verlies van kanalen, kwaliteit, etc.) kunnen doorsturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan90 op 15-09-2019 08:18 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 22:10

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Soundbar en atmos heeft 0 zin. De speakers hebben de ruimte nodig om het geluid te vormen, dat gaat je niet lukken in een soundbar. Een losse 5.1 of 7.1 set kan zo iets wel. Vanzelfsprekend wel de wat duurdere setjes. Die van 100-150 euro gaan het verschil ook niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

TheKerremenke schreef op zondag 15 september 2019 @ 01:36:
[...]

Dat is ook waar ik eigenlijk op doelde. Enkel goedkope oplossingen zijn het eigenlijk nooit..

Vermoed zelfs dat de Shield of een Apple TV de goedkoopste Atmos oplossingen zijn. Maar ik houd me altijd aanbevolen om verbeterd te worden :*)
You will be ;)

O.a. apparaten op basis van een Amlogic S905 (D, W of X), S912 en S922 moeten vanaf Android 7 in staat zijn om HD audio, inclusief Atmos en DTS:X, af te spelen.

Bijv. Minix Neo U9-H, Eminent EM7680, Odroid N2, verschillende Amazon mediaspelers, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
Jorgen schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:36:
[...]

You will be ;)

O.a. apparaten op basis van een Amlogic S905 (D, W of X), S912 en S922 moeten vanaf Android 7 in staat zijn om HD audio, inclusief Atmos en DTS:X, af te spelen.

Bijv. Minix Neo U9-H, Eminent EM7680, Odroid N2, verschillende Amazon mediaspelers, enz.
Thanks B) :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26
Jorgen schreef op zondag 15 september 2019 @ 01:27:
[...]

Mijn Atmos speakers bovenop de floorstands doen hetzelfde. Die laten het geluid via het plafond botsen naar de luisterplek. Eigenlijk zouden die ook aan het plafond moeten hangen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jorgen schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:36:
[...]

You will be ;)

Moeten in staat zijn om het te kunnen, of "zijn in staat om met netflix app en disney app Dolby Atmos weer te geven"? Het is volgens mij complexer dan een chip of besturingsysteem dat het in principe zou moeten kunnen. De app moet het ook ondersteunen.

ALs ik zo her en der lees, is de appleTV op dit moment namelijk het enige apparaat waar het daadwerkelijk mee lukt voor beide streamingplatormen die hier genoemd zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 15-09-2019 09:49 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
In dat geval zou een Apple TV versie 4 (niet de 4K variant maar de HD variant) via marktplaats of V&A een reële oplossing kunnen zijn. Aangezien @Maartendc er geen €200,- voor over heeft, hetgeen de 4K variant wel zou kosten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja maar wel een vrij nutteloze investering dus :P. Dat is geld voor een atmos ledje dat aan gaat en mogelijk de betere geluidservaring door placebo effect :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1978
JvS schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:46:
[...]

Moeten in staat zijn om het te kunnen, of "zijn in staat om met netflix app en disney app Dolby Atmos weer te geven"? Het is volgens mij complexer dan een chip of besturingsysteem dat het in principe zou moeten kunnen. De app moet het ook ondersteunen.

ALs ik zo her en der lees, is de appleTV op dit moment namelijk het enige apparaat waar het daadwerkelijk mee lukt voor beide streamingplatormen die hier genoemd zijn.
Ja het is inderdaad complexer.. Zelfde met dolby vision speelt de shield ook niet af.. Als je tv geen atmos ondersteunt is een apple tv de enige oplossing.

Ik ging trouwens voor een betere tv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

k1978 schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:09:
[...]

Ik ging trouwens voor een betere tv ;)
Ja? Die TV is bijna perfect (vergeleken met bijna elke niet Oled), enige nadeel zou ik zeggen hij is krom :P. Ik ging voor een betere geluidsinstallatie.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 15-09-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

[...]

Als het goed is, dan zit atmos ondersteuning in deze soc's. Kodi en Netflix kunnen atmos afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Nog even een kleine sidenote. De Atmos ervaring thuis is toch niet te vergelijken met de bioscoop. :)
Ook niet als je thuis de complete setup hebt staan met losse speakers.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1978
JvS schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:20:
[...]

Ja? Die TV is bijna perfect (vergeleken met bijna elke niet Oled), enige nadeel zou ik zeggen hij is krom :P. Ik ging voor een betere geluidsinstallatie.
4K en HDR ga je wel zien..Dan kon atmos me gestolen worden.. maar dat wordt andere discussie.

[ Voor 4% gewijzigd door k1978 op 15-09-2019 10:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:43

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

rimave schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:39:
Nog even een kleine sidenote. De Atmos ervaring thuis is toch niet te vergelijken met de bioscoop. :)
Ook niet als je thuis de complete setup hebt staan met losse speakers.
Dan is het ook nog de vraag met welke Bioscope ga je vergelijken... de laatst ATMOS zaal waar ik in gezeten heb, had zo'n 80 speakers hangen. :)

Wat betreft de soundbars, je kunt beter een goede entry set 5.1" of 7.1" set hebben dan een dure soundbar met een ATMOS LED-je. Daar krijg je een veel mooier geluidsbeeld mee dan één speaker die voor je onder de TV staat. Anders tweedehands opzoek gaan. Zo heb ik een aantal jaar geleden een midrange Pioneer receiver gekocht en tweedehands een set B&W 600-series speakers op de kop getikt. Dat hoeft dan echt geen jackpot prijzen te worden en goed te doen als je eventueel uitbouwd. De Di-pool speakers zijn er bij mij ook pas later bij gekomen.

O en nee... ik woon absoluut niet in een vila, maar in een tussen woning van nu 11 jaar oud en geen problemen met de buren. Terwijl de SUB rustig kringen in de koffie gevulde kopjes op de salontafel kan genereren. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

[...]

De meest goedkope oplossing is een Xbox One. Kun je al (tweedehands) makkelijk voor 100 Euro vinden en ondersteunt Dolby Atmos.

Verder compleet eens met de discussie die geen discussie is, dat het met een ieder welke soundbar toch kolder is om zoiets te willen bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
_Dune_ schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:52:
[...]

Dan is het ook nog de vraag met welke Bioscope ga je vergelijken... de laatst ATMOS zaal waar ik in gezeten heb, had zo'n 80 speakers hangen. :)

Wat betreft de soundbars, je kunt beter een goede entry set 5.1" of 7.1" set hebben dan een dure soundbar met een ATMOS LED-je. Daar krijg je een veel mooier geluidsbeeld mee dan één speaker die voor je onder de TV staat. Anders tweedehands opzoek gaan. Zo heb ik een aantal jaar geleden een midrange Pioneer receiver gekocht en tweedehands een set B&W 600-series speakers op de kop getikt. Dat hoeft dan echt geen jackpot prijzen te worden en goed te doen als je eventueel uitbouwd. De Di-pool speakers zijn er bij mij ook pas later bij gekomen.

O en nee... ik woon absoluut niet in een vila, maar in een tussen woning van nu 11 jaar oud en geen problemen met de buren. Terwijl de SUB rustig kringen in de koffie gevulde kopjes op de salontafel kan genereren. ;)
True. Mijn setje was goedkoper dan het geld wat ik ving voor het verkopen van m’n Sonos set.
Ik heb een Onkyo receiver met een Jamo speaker setup. Geen sub. Die Jamo zuilen (628 serie) produceren genoeg laag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maartendc
Haha mooi om te zien dat ik een gevoelige snaar heb geraakt. Ik maak mij geen illusies hoor over een soundbar en eens met de meeste opmerkingen: een fatsoenlijke surround soet is altijd beter qua beleving. Had ook liever mijn 5.1. set van Boston Acoustics in de woonkamer geplaatst, maar helaas past dat niet in mijn huidige woonkamer (ik heb 2 deuren naast mijn tv meubel en tv, waardoor er geen speakers naast passen). Soundbar was dus enige oplossing (en die SJ9 doet het gelukkig nog best prima). Mijn 5.1. set gebruik ik op mijn game/muziek kamer dus gelukkig komt deze nog goed van pas. ;)
Arjan90 schreef op zondag 15 september 2019 @ 08:17:
@Maartendc wat mis je aan je huidige geluid? Ik lees dat je zegt dat je bijv. support voor Dolby Atmos mist, maar het "enige" wat het toevoegt is de .2 in 5.1.2 en dat zijn feitelijk de kanalen om geluid van "boven" te horen (met een soundbar door het geluid naar boven te richten en via het plafond terug te laten kaatsen). Dat zal, verwacht ik, niet opeens een heel ander geluidsbeeld opleveren. Er komt niet opeens heel ander geluid uit de soundbar met Dolby Atmos, het is voornamelijk het toevoegen van extra kanalen. Het is met jouw soundbar niet mogelijk om achterspeakers toe te voegen (vaak heeft zoiets het meeste effect qua immersie in bijvoorbeeld een film).

Hoe heb je jouw apparatuur aangesloten? Dat wil zeggen: heb je de apparaten aangesloten op de LG SJ9 en die vervolgens verbonden met de TV, of heb je alles aangesloten op de TV en dat vervolgens doorgelust naar de LG SJ9? Het laatste geval geeft meer risico's dat geluidskwaliteit verloren gaat omdat niet alle TV's "lossless" geluid (zonder verlies van kanalen, kwaliteit, etc.) kunnen doorsturen.
Heb zo goed als alles verbonden via de TV. Noodgedwongen. De soundbar heeft 1 HDMI en 1 HDMI OUT(HDMI ARC).

En nouja, ik maak mij dus geen illusies mbt Atmos op een soundbar. Maar Atmos zit er toevallig op, Netflix/Disney hebben Atmos content, dus zou er gewoon graag gebruik van maken want nu doen die speakers bovenop de soundbar toch maar niks (ook al zal het geen wereld van verschil zijn). Bovendien lees ik hier op Tweakers dat de audio überhaupt niet geweldig is van Disney+ middels een PS4, dus vandaar mijn zoektocht naar een andere optie. Ik weet ook nooit (ook bij Netflix niet) of hij wel het gewenste audioformat pakt. Mijn soundbar geeft altijd PCM aan en toont nooit Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD of DTS etc. Oftewel ik twijfel of mijn soundbar eigenlijk wel 'surround' laat horen ipv stereo... (enig idee hoe ik dat kan checken?)
Daarom op zoek naar een manier om o.a. zaken als Atmos aan de praat te krijgen, ik wil gewoon zeker weten dat de soundbar het geluid laat horen zoals het bedoeld is (en dat is toch handig als 'ie laat zien wat er wordt afgespeeld). Maar het lijkt er op dat Apple TV 4K of een Xbox vooralsnog de goedkoopste oplossingen zijn, en dat is toch best prijzig imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Maartendc schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:45:
Haha mooi om te zien dat ik een gevoelige snaar heb geraakt. Ik maak mij geen illusies hoor over een soundbar en eens met de meeste opmerkingen: een fatsoenlijke surround soet is altijd beter qua beleving. Had ook liever mijn 5.1. set van Boston Acoustics in de woonkamer geplaatst, maar helaas past dat niet in mijn huidige woonkamer (ik heb 2 deuren naast mijn tv meubel en tv, waardoor er geen speakers naast passen). Soundbar was dus enige oplossing (en die SJ9 doet het gelukkig nog best prima). Mijn 5.1. set gebruik ik op mijn game/muziek kamer dus gelukkig komt deze nog goed van pas. ;)

[...]

Heb zo goed als alles verbonden via de TV. Noodgedwongen. De soundbar heeft 1 HDMI en 1 HDMI OUT(HDMI ARC).

En nouja, ik maak mij dus geen illusies mbt Atmos op een soundbar. Maar Atmos zit er toevallig op, Netflix/Disney hebben Atmos content, dus zou er gewoon graag gebruik van maken want nu doen die speakers bovenop de soundbar toch maar niks (ook al zal het geen wereld van verschil zijn). Bovendien lees ik hier op Tweakers dat de audio überhaupt niet geweldig is van Disney+ middels een PS4, dus vandaar mijn zoektocht naar een andere optie. Ik weet ook nooit (ook bij Netflix niet) of hij wel het gewenste audioformat pakt. Mijn soundbar geeft altijd PCM aan en toont nooit Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD of DTS etc. Oftewel ik twijfel of mijn soundbar eigenlijk wel 'surround' laat horen ipv stereo... (enig idee hoe ik dat kan checken?)
Daarom op zoek naar een manier om o.a. zaken als Atmos aan de praat te krijgen, ik wil gewoon zeker weten dat de soundbar het geluid laat horen zoals het bedoeld is (en dat is toch handig als 'ie laat zien wat er wordt afgespeeld). Maar het lijkt er op dat Apple TV 4K of een Xbox vooralsnog de goedkoopste oplossingen zijn, en dat is toch best prijzig imo.
Als je even snel wilt testen dan werkt een Windows 10 laptop / PC aangesloten via HDMI ook. Wel de Edge browser gebruiken met Netflix, die ondersteund namelijk Atmos.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 13:49
Jullie zouden eens goed uit moeten zoeken wat Atmos nu echt is.
Atmos wil niet zeggen dat je persé een 7.1.2 opstelling nodig hebt. Atmos wil zeggen dat de audio-stream object gebaseerd is en realtime afgemixed wordt door jouw receiver/soundbar, die rekening dient te houden met de speaker setup en beperkingen. Dit in tegenstelling tot oudere audio-streams waarbij je alleen een bepaald kanaal harder of zachter kunt zetten.

Uiteraard haal je met een Atmos soundbar niet hetzelfde geluid in huis als bij een Dolby Atmos bioscoopzaal of een volledige 7.1.2 Atmos opstelling thuis. Je soundbar kan wel het object-gebaseerde audio-signaal zo vormgeven dat het waarschijnlijk beter klinkt dan wanneer je een 'eenvoudig' stereo of 5.1 signaal naar je soundbar stuurt.

[ Voor 5% gewijzigd door Abom op 16-09-2019 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Atmos kan je zo gek maken als je wilt, maar begint met 5.1.2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palmarenko1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-08 17:11
Dolby atmos via de netflix app werkt alleen maar op de Apple tv 4k. Netflix laat het nog altijd niet toe via andere mediaplayers, zelfs de Nvidia Shield niet.

De manier waarop ik atmos gebruik is via de netflix app van men sony 4k blurayspeler. Die ondersteunt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Misschien is de concurrentie van Disney+ toch niet zo slecht en zal Netflix Atmos straks op alle apparaten toestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb wel speciaal een Apple TV 4K gekocht hiervoor, bevalt me erg goed met Netflix Dolby Atmos.
Dit in combinatie met een Sony HT-ST5000 en LG Oled.

Mijn Sony heeft geen rear speakers maar wel goede speakers die via het plafond stralen, na enig finetunen ben ik erg blij mee, ik schrik me af en toe de pleuris van hoe realistisch het geluid is, vooral Marvel series zijn leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Abom schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:47:
Misschien is de concurrentie van Disney+ toch niet zo slecht en zal Netflix Atmos straks op alle apparaten toestaan.
Dat heeft 0,0 met Netflix te maken dat sommige apparaten geen Atmos ondersteunen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Exorcist schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:10:
[...]

Dat heeft 0,0 met Netflix te maken dat sommige apparaten geen Atmos ondersteunen...
De NVIDIA Shield ondersteund anders prima Atmos, maar de Netflix app voor Android TV niet. Blijkbaar heeft Netflix exclusive deals met bepaalde partij'en voor de ondersteuning van 4K en DOlby Atmos. Het ligt dus 100% zeker aan Netflix.

[ Voor 19% gewijzigd door Abom op 17-09-2019 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie veel negatieve reacties rondom Atmos i.c.m. een soundbar op dit forum. Ik heb zelf een HT-ST5000 soundbar van Sony met Dolby Atmos en ik hoor zeker het verschil. Ook ik heb het probleem dat Atmos nog nergens goed werkt op streamingdiensten i.c.m. mijn apparatuur. Ik heb zelf een Shield en daar kan je met Netflix helaas geen Atmos op luisteren. Ook bij Disney+ is dit helaas niet het geval. Bij amazon prima krijg ik ook alleen dolby digital plus 5.1. Dit is het maximale wat ik tegen ben gekomen. Ik lees dat amazon prima in de USA wel gewoon Atmos ondersteunt op de shield. Alleen blijkbaar in Nederland niet, ik vind sowieso de kwaliteit van streaming niet heel bijzonder qua geluid en beeld. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een bluray.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rrobinson41
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-02 21:20
Ik ben tevreden met mijn huidige setup in de woonkamer: [...]

Hi Maartendc en anderen,
er is sinds kort een 2019 model uitgekomen van de Nvidia Shield TV [Pro en normaal] . de normale kost ca 169eur [cylindervormig] en de Pro ca 200eur. Deze beide streamers hebben Netflix nu WEL met daadwerkelijk Atmos weergave, bij atmos geluidsspoor content en abonnement uiteraard. Ook een Disney+ app kan erop gezet worden, maar Atmos werkt daar nu nog niet mee [dd 4 december 2019] maar daar wordt aan gewerkt lees ik en zal "spoedig " worden geïmplementeerd, zo werd beloofd. Ik heb zelf de normale nieuwe Shield Tv dus aangeschaft, icm abo Netflix 4k/atmos en kijk nu geselecteerd materiaal daadwerkelijk met atmos geluid, via mn Pioneer Atmos AVR..
Prachtig!
En ja, Blurays met Atmos of DTS-X via HD-audiotracks klinken nog mooier dan de (Netflix etc) streaming apps met DDP5.1+ATMOS. En heb je Bluray of 4k rips met Atmos tracks op je Nas of PC, dan kun jee de shared mappen mounten en in Shield via bv VLC Player app in Atmos afspelen via AVR etc.
In de VLC player settings moet je daartoe wel Bitstream doorgifte aanzetten, dit staat standaard niet aan.
Het wordt ook anders genoemd in de settings, maar ik heb het met wat zoeken wel gevonden, die optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
Top, bedankt voor de tip! Zeker interessant en goede ontwikkeling. Toch blijf ik het bizar vinden dat ik een apart apparaat van ca 170 euro moet aanschaffen om puur die Atmos ondersteuning voor elkaar te krijgen, terwijl dit met een oude Xbox al een hele tijd kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrobinson41
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-02 21:20
Maartendc schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:16:
Top, bedankt voor de tip! Zeker interessant en goede ontwikkeling. Toch blijf ik het bizar vinden dat ik een apart apparaat van ca 170 euro moet aanschaffen om puur die Atmos ondersteuning voor elkaar te krijgen, terwijl dit met een oude Xbox al een hele tijd kan...
Ben ik met je eens. Ik had sinds enkele maanden al een nieuwe Ziggo Next mediabox (uitgifte 2e helft 2019) in huis gekeregen, met snelle nieuwe Netflix app erop, die op zich goed werkt, maar...geeft alleen DolbyDigital5.1 door (AC3) , geen DDPlus en dus ook geen ATMOS! *BAAL* en daarom ben ik nu pas geleden inderdaad ook overgegaan tot de aanschaf van de Nvidia Shield TV model 2019. Ik had toevallig nog een club coupon van 20eur korting liggen, dus ik heb de ShieldTV voor ca 150€ ipv 170€ kunnen kopen. Liever had ik streaming (netflix) Atmos min of meer gratis op de Ziggo Next box gehad uiteraard. Ligt overigens niet aan Netflix zelf maar aan de (outdated chip) hardware keuzes van Ziggo, in dit geval. Jammer weer!

Ik vind het steeds weer wonderlijk dat er mooie nieuwe ATMOS Receivers worden verkocht, maar dat als je dan na aanschaf daarvan, legaal van die mogelijkheden gebruik wil maken, je nóg een nieuw en DUUR apparaat bij moet kopen, terwijl je provider net een gloednieuwe Box heeft uitgebracht, waarvan je dan in 2019 verwacht dat die Atmos kan doorgeven, maar blijkt weer niet zo te zijn. Zoals jij ook zegt, dit blijkt ook keer op keer het geval met nieuwe technieken. Een apparaat van 2 jaar oud krijgt geen moderne updates/upgrades meer, je kunt wel blijven bijkopen van nieuwe dure apparaten. En dan blijkt dus de Atmos op de nieuwe ShieldTV ook nog niet op Disney+ te werken maar daar "wordt aan gewerkt, volgt spoedig" zo wordt ons beloofd..... Enfin, geduld is een schone zaak en veel €€€€s uitgeven blijkbaar ook als het ligt aan al die tech fabrikanten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:45
Bovenstaand dat het missen van DA puur en alleen aan de hardware ligt klopt niet helemaal.
Deels zeker maar ligt ook bij Netflix want deze hebben hoge eisen voordat de hardware door ze geschikt wordt bevonden om überhaupt DA door te mogen geven. Daarnaast heeft het met financiën te maken, dure licenties op het DA door te mogen zetten. Net zoals wij als consumenten het duurste abo dienen het hebben om van 4K en DA te mogen genieten.

Laatst op de OLED Shout out avond bij Philips kwam dit ook tersprake want er was gevraagd waarom de gewone OLED 2019 serie al wel DA doorgeeft, en de duurdere OLED+ serie met de BW sound nog niet.
Dit kwam omdat de Netflix App voor deze + modelreeks nog niet was vrijgegeven door Netflix en deze bij Philips nog verder getest moet worden, voordat deze naar verwachting rond week 50 vrij wordt gegeven.

Trouwens bij Amazon Prime wordt het DA op mijn OLED854 bij Jack Ryan in de eerste serie, mits je de UHD versie, (beschikbaar in HDR10+)kijkt gewoon doorgegeven. Ook bij Disney zit een DA signaal, alhoewel ze nog aan het testen zijn, althans dat denk ik, want de ene avond heb ik zowel een Dolby Vison als Dolby Atmos signaal, een andere avond is dezelfde serie ineens in HDR.

• Whatevar
  • Niet online
Sinds kort een Samsung HW Q90R in huis. Geweldig Dolby Atmos geluid. Hearing is believing.

Mijn TV, een Samsung Q90R, stuurt geen Dolby Atmos vanuit de Disney+ of Netflix app naar de soundbar. De soundbar geeft aan wanneer een Atmos signaal ontvangen wordt, dus testen is eenvoudig. Tevens zie je in Netflix op de TV dat in de details van een aflevering of film, het geluid 5.1 is daar waar het Atmos kan zijn.

Ik gebruik een Xbox one X om 4k Blu Ray af te spelen. Deze is direct op de soundbar aangesloten (HDMI 1). De soundbar is met Arc op de TV aangesloten. Op deze manier krijg ik netjes 4k beeld op de TV en Atmos op de soundbar. Andere configuraties werkten niet. Dus ook niet de Xbox direct op de TV. Atmos werd dan niet doorgegeven bij het afspelen van Blu Ray. Het fijne van de Xbox is dat er apps voor Netflix en Disney+ beschikbaar zijn. En beide apps geven, in tegenstelling tot de apps op de TV, wel Atmos door aan de soundbar. In de Netflix app van de Xbox zie je netjes Atmos staan daar waar op de TV 5.1 staat.

Ik hoop dat Samsung ooit nog een update uitrolt zodat er wel fatsoenlijk Dolby Atmos wordt doorgegeven. Maar tot die tijd is de Xbox een prima oplossing.

Mocht iemand andere inzichten en/of ervaringen hebben dan hoor ik dat graag.

[ Voor 9% gewijzigd door Whatevar op 13-12-2019 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij is het net omgekeerd . Ik heb de Hw q90R sounbar en een Q70R van 2019. Enkel via de Netflix tv ap ontvang ik atmos ( zoals Mowgli , 6 underground ) en via de ps4 pro app blijft deze op 5.1 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-10 20:39
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:47:
Bij mij is het net omgekeerd . Ik heb de Hw q90R sounbar en een Q70R van 2019. Enkel via de Netflix tv ap ontvang ik atmos ( zoals Mowgli , 6 underground ) en via de ps4 pro app blijft deze op 5.1 staan
De PS4 Pro kan ook geen Dolby Atmos doorgeven (helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

ThunderNet

Flits!

2e hands Xbox One S op de kop zien te tikken lijkt me op dit moment de goedkoopste optie om Atmos content af te kunnen spelen vanaf meerdere bronnen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 13:50

taz10

Party Animal

In de zoektocht om ook te genieten van mijn atmos sony receiver nu eens Disney+ uitgeprobeerd.
Lastig te vinden welke films nu Atmos doorgeven. Volgens Disney+ zelf kan je er ook niet op zoeken.
Volgens een op internet gevonden lijst zou bv de Black Panther Atmos moeten zijn, echter geeft mijn receiver Dolby+ 5.1 (2.1) ? . Als ik op Netflix een geschikte Atmos film kijk verschijnt er wel Atmos op mijn receiver.
Alles in combinatie met een geschikte Sony TV.

Dus als iemand nog een idee heeft of weet wat wel Atmos films zijn op Disney+ zou dat fijn zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:21

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 13:50

taz10

Party Animal

deze lijst had ik gebruikt, en dus krijg ik bij de black Panther geen dolby atmos melding op mijn sony versterker.
Ook nog andere films geprobeerd van deze lijst maar ook hier geen atmos melding.
En de films van Netflix met Atmos worden netjes gezien door de sony versterker als Atmos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:21
@taz10

Dan weet je iig waar het probleem ligt, hebben vast wel een webcare ofzo

Lichtpuntje...

Pagina: 1