Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zonnepanelen met schaduw va +- 17uur (sept)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11 10:54
Hallo,

Ben op zoek naar wat tips bij het bepalen van aantal zonnepanelen, ligging, omvormer.

Situatie:
- Dak op het zuiden
- Eigen verbruik +-2500kwh, verwachte stijging naar 3000. In toekomst wellicht elektrische auto/warmtepomp
- 1x35A hoofdaansluiting
- Wasmachinegroep beschikbaar. Is op dit moment 16A via vaste kabel met 2,5mm2 dikte.

Voorkeur is om gebruikt te maken van deze groep. Ik heb begrepen dat het wellicht mogelijk is om een pv-verdeler te maken met 20A aansluiting voor de zonnepanelen, als ik de groep in meterkast vervang door hogere zekering zie discussie HIER
Nieuwe kabel trekken is niet mogelijk.

Situatie:

Vandaag om 17 uur
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hcStf4N/schaduw2.jpg

Afgelopen week om 18 uur (incl. buren)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/v1HQ1v8/schaduw.jpg

Einde van de dag heb ik dus wat schaduw vanwege bomen. Schaduw zal in oktober wellicht wat verder komen vanwege lager staande zon.

2 offertes ontvangen inclusief installatie:

Eerste:
12x monokristal full black 300w (merk onbekend)
12x solaredge P300 optimizer
SolarEgde SE3500H
Exclusief pv-verdeler waarschijnlijk (wisten niet wat dit was :| )
Prijs: 4700 excl. (1,31/wp)

Tweede:
11x 320wp fullblack halfcut-cell (Trina of DMEGC)
11x P370 solaredge optimizer
SolarEdge SE3000 HD Wave
Prijs: 4350 excl. (1,24/wp)
Deze stelt dit legplan voor:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/t8xX8qk/0368583-297820.png

Ik zat zelf te denken om het legschema van de buren aan te houden, zodat ik max 14/15 zonnepanelen kwijt kan (afhankelijk van ruimte bij 'schoorsteen'. Zou ik de onderste rij vrij houden (vanwege schaduw, dus panelen zo hoog mogelijk plaatsen), dan kan ik er 12 kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tDRf0NB/schaduw-1.jpg

Omvormer
Stel ik ga uit van 14 panelen a 320wp = 4480 wp. Met een onderdimensionering van 75 a 80% (heb begrepen dat ik dan grofweg 1% piekverlies heb) kom ik dan uit op een omvormer tussen 3,36 en 3,6kw)

Schaduw
Beide partijen bieden SolarEdge optimizers aan. Is dat wel verstandig?
Er is schaduw vanaf rond 5 a 6 uur. Na september zal dat al eerder zijn.

Ik heb gelezen dat het tegenwoordig mogelijk is om schaduwzonnepanelen via bypass te omzeilen? Dus een string, waarbij ik een aantal panelen in de schaduw automatisch laat uitschakelen?
Of anders met 2 strings werken, waarvan 1 in de schaduw. Of is een Tigo optimizer handig?
Ik wil natuurlijk niet al mijn panelen qua vermogen inzakken zodra de schaduw om de hoek komt zetten, maar ik twijfel of SolarEdge optimizers daar het meest handig voor zijn.

Mijn vragen dus concreet:

- Kloppen mijn aannames qua vermogen van de omvormer in relatie tot wp?
- Neem aan dat ik bij kiezen van een omvormer goed moet kijken naar maximaal AC vermogen? Ik zou verwachten dat de SE3680H bedoelt is voor een 16A aansluiting, maar die heeft dus een max. vermogen van 4000VA.
- Hoe om te gaan met schaduw? Aanbieders rekenen met SolarEdge optimizers. Is dat wel zo handig? Ik heb alleen schaduw op laatste uren van de dag. Ik zou liever kosten besparen en hiermee meer panelen neerleggen.
- Weten jullie wellicht een tool waarbij ik de gemiddelde opbrengst per uur(tijdstip) (in kwh over gehele jaar) kan berekenen? Ik wil graag bepalen hoeveel kwh ik verlies per jaar, stel dat 3 panelen het hele jaar vanaf 5 uur in de volle schaduw liggen.

Alle reacties

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 21:54
Ik zou niks doen aan die paar panelen in de schaduw, gewoon een string omvormer nemen met schaduwmanagrment. Na 17h is neemt de productie toch flink af.

Heb zelf een SMA met schaduw van de dakkapel (vol op zuid ook). Daar wel links en rechts 2 tigos onder de panelen.

Om 17:00 deden de panelen vandaag nog amper 140 watt waar ze in de middag nog 260 watt deden. Denk dat je verlies zult hebben maar economisch gezien heb je geen voordeel van solaredge.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het is een beetje waar je zelf voor kiest: wil je waar voor je geld, dan pak je een stringomvormer en pak je een paar procent verlies, of je wil het laatste restje opbrengst uit je panelen persen met een meerprijs.

Wat zou ik doen?
Dak vol, maximum aantal panelen met hoog vermogen, zeker 320/330 wp met optimizers. Tigo of solaredge. De se3680 is idd bedoeld om precies op een 16a zekering te gaan.

(tip: kijk eens naar afwijkende maten zoals 72 of 96 cells panelen om je dak optimaal vol te krijgen). Heb je dat kleine raampje rechtsonder echt nodig? :+

Wise enough to play the fool

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:21
Tja hoe gevoelig ben je voor verlies ? En hoeveel is je dat waard ? Denk dat je met een sma met optitrac het ook voor een groot gedeelte rechttrekt voor die ~1 mischien 200 kwh op jaarbasis = ~20/40 euro verlies is 10/20+ jaar tvt (sma zal iets van ~4 tot 500 euro goedkoper zijn als solaredge).

Bijkomend voordeel is dat je optimizers niet stuk kunnen gaan. En ja er zit garantie op die optimizers maar die moeten dan ook nog geplaatst worden en dat lang niet bij elke zonnepanelen boer onder de garantie ;).

En aub leg die linker rij niet ietsje lager als de middelste dat is zo ongelooflijk lelijk dat gaat altijd opvallen. Iig mij valt dat wel altijd op als ik zo'n 'kunstwerk' zie.

Kun je geen 3 x 4 mm2 door de pijp halen? Want met 3600 watt zit je net op het randje.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-man op 14-09-2019 23:13 ]

• Frankvbr
Bedankt voor alle reactie's!
roelzadh schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:23:
Ik zou niks doen aan die paar panelen in de schaduw, gewoon een string omvormer nemen met schaduwmanagrment. Na 17h is neemt de productie toch flink af.

Heb zelf een SMA met schaduw van de dakkapel (vol op zuid ook). Daar wel links en rechts 2 tigos onder de panelen.

Om 17:00 deden de panelen vandaag nog amper 140 watt waar ze in de middag nog 260 watt deden. Denk dat je verlies zult hebben maar economisch gezien heb je geen voordeel van solaredge.
Ik dacht dat bij een string, de vermogen van de panelen/stuk gelijk is aan het vermogen van het slechts presterende paneel. Als ik SMA optitrac bekijk, zou dit het probleem dus moeten oplossen.

Het zonnepaneel wat dus vol in schaduw ligt, wordt niet meer meegenomen. Hoe dit technisch precies werkt is me niet duidelijk. Kijkt de omvormer dus of het totale vermogen zonder dit paneel hoger ligt dan met?

Bijvoorbeeld? 10 panelen, waarbij 9x 200watt, 1x 100 watt. Totaal vermogen indien allemaal ingeschakeld: 10x100 = 1.000 watt. Totaal vermogen indien slechtste paneel uitgeschakeld: 9x200 = 1800.
Of werkt dit op een andere manier?

Als bovenstaande verhaal juist is heb ik dus 2 optie's met SMA optitrac:

- Accepteren dat een aantal zonnepanelen vanaf 5 a 6 uur niet mee meedraaien.
of
- Panelen die gedeeltelijk in de schaduw liggen (wellicht dus uitgeschakeld worden) voorzien van een SMA optimizer, zodat er nog wel vermogen uit komt.

Ik ga even navragen in het grote topic, of iemand data beschikbaar heeft over het percentage opbrengst wat per jaar wordt genereerd na 1700/1800 uur.

Klopt mijn redenatie? Ik ben vooral benieuwd wat er gebeurt bij optitrac met de panelen die bijv. 30% in schaduw liggen.
teacher schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:47:
Het is een beetje waar je zelf voor kiest: wil je waar voor je geld, dan pak je een stringomvormer en pak je een paar procent verlies, of je wil het laatste restje opbrengst uit je panelen persen met een meerprijs.

Wat zou ik doen?
Dak vol, maximum aantal panelen met hoog vermogen, zeker 320/330 wp met optimizers. Tigo of solaredge. De se3680 is idd bedoeld om precies op een 16a zekering te gaan.

(tip: kijk eens naar afwijkende maten zoals 72 of 96 cells panelen om je dak optimaal vol te krijgen). Heb je dat kleine raampje rechtsonder echt nodig? :+
Doel voor mij is:
- Zoveel mogelijk kwh per jaar voor zo min mogelijk geld
- Volledig gebruik maken van de 16A (evt 20A) groep, maar het beperkt houden daarbij (dus geen uitbreiding groepenkast etc.)
- Dak logisch indelen. Als ik minder panelen plaats dan mogelijk, dan moet dit in toekomst nog kunnen. Dus verticaal lijkt me onhandig.

Verlies wil ik dus even berekenen op basis van verbruikdata.
Jan-man schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:12:
Tja hoe gevoelig ben je voor verlies ? En hoeveel is je dat waard ? Denk dat je met een sma met optitrac het ook voor een groot gedeelte rechttrekt voor die ~1 mischien 200 kwh op jaarbasis = ~20/40 euro verlies is 10/20+ jaar tvt (sma zal iets van ~4 tot 500 euro goedkoper zijn als solaredge).

Bijkomend voordeel is dat je optimizers niet stuk kunnen gaan. En ja er zit garantie op die optimizers maar die moeten dan ook nog geplaatst worden en dat lang niet bij elke zonnepanelen boer onder de garantie ;).

En aub leg die linker rij niet ietsje lager als de middelste dat is zo ongelooflijk lelijk dat gaat altijd opvallen. Iig mij valt dat wel altijd op als ik zo'n 'kunstwerk' zie.

Kun je geen 3 x 4 mm2 door de pijp halen? Want met 3600 watt zit je net op het randje.
Wasmachinegroep is een vaste kabel. Helaas niet via buis. Alles binnen huis wordt breekwerk. Buiten huis wordt zichtbaar tot lelijk. Daarnaast kostbare uitbreiding meterkast.

Op basis van mijn huidige informatie wordt het denk ik:
- Optitrac indien ik het verlies neem
- Solaredge indien verlies te groot is
Optitrac met een paar tigo's komt qua prijs dichtbij Solaredge. Dan kan ik beter helemaal SolarEdgen. Kan ik in toekomst altijd nog wat op het noorden gooien als saldering weg is.

Ter aanvulling: Voordeel van zoveel mogelijk opbrengst rond 5 a 6 uur is natuurlijk wel, dat er op dat tijdstip ook meer verbruik zal zijn. Dus als salderingsregeling weg is.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het is wel een aardig dak voor optimizers, de vraag is inderdaad of je het terug gaat verdienen maar het gaat in ieder geval niet om een "kinderachtige schaduw" van een pijpje.

Je legt maar 1x panelen, dus ik zou het beschikbare vlak gelijk zo vol mogelijk leggen. Een paneel meer of minder kost je de kop niet en als je later wil uitbreiden is dat een heel gedoe.

Een beetje aftoppen is ook niet erg, net als dat een beetje schaduw dat ook niet hoeft te zijn.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Frankvbr
BlueTooth76 schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:59:
Het is wel een aardig dak voor optimizers, de vraag is inderdaad of je het terug gaat verdienen maar het gaat in ieder geval niet om een "kinderachtige schaduw" van een pijpje.

Je legt maar 1x panelen, dus ik zou het beschikbare vlak gelijk zo vol mogelijk leggen. Een paneel meer of minder kost je de kop niet en als je later wil uitbreiden is dat een heel gedoe.

Een beetje aftoppen is ook niet erg, net als dat een beetje schaduw dat ook niet hoeft te zijn.
met 14 panelen a 320, zit ik al ruim 20 procent boven een omvormer die op 16A past.

Geen probleem als 2 of 3 panelen schaduw pakken einde dag, als dat maar niet de andere panelen meetrekt. En begrijp dus dat met SMA optitrac niet het geval is.

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Omdat plaatjes met bewijs altijd meer zeggen dan theorie :)

Hier een paar plaatjes met schaduw van een boom om 19.15 en 20.00 uur rond de langste dag in juni.
Omvormer SMA met optitrac. Verwacht geen wonderen van optitrac, leg liever zoveel mogelijk panelen zodat de “pijn” van de gemiste kWh's draaglijk wordt :+

19.15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/27oimvcjEoWJwrnrhzS8TYLv/thumb.jpg
20.00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XoIuxMFSmSln5Cfnl5axaKQf/thumb.jpg

2 stringen.
Boven 2 rijen (9 panelen van 325 Wp - rode lijn)
Onderste 2 rijen (10 panelen van 325 Wp - gele lijn)

[ Voor 9% gewijzigd door JoKo op 17-09-2019 06:44 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@JoKo

Kleine nuance, jij hebt dak zuid-west, hij zuid.

Zuid gaat niet zo hard meer vanaf 17:00, mijn 3800Wp zuid met schaduw dakkapel.
Kwa kWh niet veel om te winnen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qaxmu9vy.jpeg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Frankvbr
JoKo schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 06:39:
Omdat plaatjes met bewijs altijd meer zeggen dan theorie :)

Hier een paar plaatjes met schaduw van een boom om 19.15 en 20.00 uur rond de langste dag in juni.
Omvormer SMA met optitrac. Verwacht geen wonderen van optitrac, leg liever zoveel mogelijk panelen zodat de “pijn” van de gemiste kWh's draaglijk wordt :+

19.15
[Afbeelding]
20.00
[Afbeelding]

2 stringen.
Boven 2 rijen (9 panelen van 325 Wp - rode lijn)
Onderste 2 rijen (10 panelen van 325 Wp - gele lijn)
Dat valt me echt heel erg tegen.
Dan kan je die hele string wel afschrijven vanaf 17uur.

Als ik grofweg reken kost me dat wel 250 a 300kwh per jaar.

Misschien is Solaredge dan nog niet eens zo'n slecht idee. Pak je ook nog wat rendement in ongelijke degradatie. Begreep ook dat nadeel van SMA optitrac wel als nadeel kon hebben dat diodes teveel inschakelen bij panelen en dat dit slecht zou zijn voor levensduur.

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ik quote mezelf ff van eind juli.
JoKo in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 4"

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Tevens zijn op aanvraag nog steeds Jinko Maxim 315 watt verkrijgbaar. Heeft de optimiser er al in en werkt dus prima in schaduw-situaties. Ik zou in dit soort gevallen geen solar-edge nemen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:33
Frankvbr schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:56:
[...]

Dat valt me echt heel erg tegen.
Dan kan je die hele string wel afschrijven vanaf 17uur.
Als de string voor meer dan de helft in de schaduw ligt lijkt het me ook nogal logisch dat je opbrengst halveert... Een optimizer voorkomt dat een paneel in de schaduw de opbrengst van de andere (zonnige) panelen naar beneden haalt, maar gaat de schaduw niet wegtoveren he!

schaduw = schaduw

PVOutput

• Frankvbr
botn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:28:
[...]

Als de string voor meer dan de helft in de schaduw ligt lijkt het me ook nogal logisch dat je opbrengst halveert... Een optimizer voorkomt dat een paneel in de schaduw de opbrengst van de andere (zonnige) panelen naar beneden haalt, maar gaat de schaduw niet wegtoveren he!

schaduw = schaduw
Van de 10 panelen liggen er 4 voor gemiddeld de helft in de zon. (Plaatje 1). Opbrengst zakt met 50%.
Als je effectief die 4 panelen eruit zou filteren, zou je al op 60% uitkomen. Dus niet alleen heb je geen opbrengst van de beschaduwde panelen, ook opbrengst van rest gaat drastisch omlaag. En had verwacht dat optitrac daar iets aan zou doen.

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:33
Frankvbr schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:35:
[...]
Opbrengst zakt met 50%. Als je effectief die 4 panelen eruit zou filteren, zou je al op 60% uitkomen. Dus niet alleen heb je geen opbrengst van de beschaduwde panelen, ook opbrengst van rest gaat drastisch omlaag. En had verwacht dat optitrac daar iets aan zou doen.
je hebt het over 10% opbrengst van de helft van de panelen, gedurende een paar uur per dag ('s avonds, dus niet op je piek, al helemaal niet voor een zuid georiënteerd dak), op de dagen dat de zon ook effectief schijnt...

zeker, je verliest wat opbrengst door de suboptimale setting. de vraag is echter hoeveel je daarvan effectief zal recupereren met je optimizers. puur financieel gezien zal een extra paneel vaak meer renderen dan optimizers (ook al komen die extra panelen af en toe in de schaduw te liggen).

maar als een mooiere productiegrafiek je een betere nachtrust geeft, ga dan gerust voor optimizers!
(verwacht er alleen geen wonderen van)

PVOutput

• Frankvbr
botn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:46:
[...]

je hebt het over 10% opbrengst van de helft van de panelen, gedurende een paar uur per dag ('s avonds, dus niet op je piek, al helemaal niet voor een zuid georiënteerd dak), op de dagen dat de zon ook effectief schijnt...

zeker, je verliest wat opbrengst door de suboptimale setting. de vraag is echter hoeveel je daarvan effectief zal recupereren met je optimizers. puur financieel gezien zal een extra paneel vaak meer renderen dan optimizers (ook al komen die extra panelen af en toe in de schaduw te liggen).

maar als een mooiere productiegrafiek je een betere nachtrust geeft, ga dan gerust voor optimizers!
(verwacht er alleen geen wonderen van)
Zit op dit moment te rekenen en denk er inderdaad ook aan om gewoon 14 panelen erop te gooien.
In 2 strings van 7 panelen. Als ik 15% van het jaar helemaal geen opbrengst heb op de schaduwstring, dan schat ik met 4480wp een opbrengst van grofweg 3700kwh (als ik even ruwweg factor ,9xwp gebruik).
Indien ik dan wel kan kopen voor 1 euro/wp, kom ik uit op ruime 5,5jaar tvt.

Kan ik dan heel simpel gaan voor een omvormer met 2 mpp trackers, zodat één string zonder schaduw gewoon vol presteert. Of zie ik dan iets over het hoofd?

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ik heb met véél meer schaduw dan jouw van 1/9/2018 t/m 31/8/2019
6.675 kWh opgewekt met 6.175 kWp.
Ik heb nu al om 15.30 schaduw.

Wel een extreem zonnig jaar.
Ik zit aan de kust, wzw (234 graden), ligging op 35 graden dak. (Jij ook ongeveer zo te zien aan je dakhelling )

Zal aan mij liggen maar je calculeert wel erg laag in.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 07:37
@Frankvbr Je zou Sunpower P19-330 (of 310-340 modellen) kunnen gebruiken.

Die hebben dan 6x rijen in landscape mode als de schaduw van onder naar boven op het paneel valt per stuk uitschakelen.
Verder kunnen ze ook nog in 3 blokken de schaduw van links naar rechts opvangen (in landscape mode)

Dat helpt dan wellicht nog om iets uit een paneel te krijgen bij complexe schaduw.
Geen idee of het de meerprijs van de panelen ooit eruit haalt. Ze kosten iets rond 230 Euro per paneel.

Ik ga ze maar nemen voor mijn minst goede kant en de meerprijs nemen omdat ze ook nog eens mooi zwart zijn (eis vrouw)

normaal:
P19 normal

Landscape schaduw:
P19 landscape shading

Portrait Schaduw:
p19 portrait shading

Dit komt uit een reclame video van Sunpower en ze gebruiken uiteraard een x jaar oud concurerend paneel zodat de wattage verschillen nog groter lijken. Meer naar de percentages kijken. En er zijn ook zat panelen met meer dan 3 bushbars en diode's

[ Voor 33% gewijzigd door jacovn op 17-09-2019 13:49 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Frankvbr
JoKo schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:24:
Ik heb met véél meer schaduw dan jouw van 1/9/2018 t/m 31/8/2019
6.675 kWh opgewekt met 6.175 kWp.
Ik heb nu al om 15.30 schaduw.

Wel een extreem zonnig jaar.
Ik zit aan de kust, wzw (234 graden), ligging op 35 graden dak. (Jij ook ongeveer zo te zien aan je dakhelling )

Zal aan mij liggen maar je calculeert wel erg laag in.
Ik reken dan gewoon met wp*90 wat misschien iets te pessimistisch is maar minder zonuren iig in Zuidoost Nederland.
En 15% geen opbrengst vanwege gedeeltelijke schaduw is wel realistisch toch, indien geen optimizers/sma? Hele vermogen van die string zakt dan in.
jacovn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:52:
@Frankvbr Je zou Sunpower P19-330 (of 310-340 modellen) kunnen gebruiken.

Die hebben dan 6x rijen in landscape mode als de schaduw van onder naar boven op het paneel valt per stuk uitschakelen.
Verder kunnen ze ook nog in 3 blokken de schaduw van links naar rechts opvangen (in landscape mode)

Dat helpt dan wellicht nog om iets uit een paneel te krijgen bij complexe schaduw.
Geen idee of het de meerprijs van de panelen ooit eruit haalt. Ze kosten iets rond 230 Euro per paneel.

Ik ga ze maar nemen voor mijn minst goede kant en de meerprijs nemen omdat ze ook nog eens mooi zwart zijn (eis vrouw)

normaal:
[Afbeelding: P19 normal]

Landscape schaduw:
[Afbeelding: P19 landscape shading]

Portrait Schaduw:
[Afbeelding: p19 portrait shading]

Dit komt uit een reclame video van Sunpower en ze gebruiken uiteraard een x jaar oud concurerend paneel zodat de wattage verschillen nog groter lijken. Meer naar de percentages kijken. En er zijn ook zat panelen met meer dan 3 bushbars en diode's
Ook maar eens in verdiepen dan. Zal wel stuk prijziger zijn. 70ct/wp vs 50 inkoopsprijs panelen.
Maar moet je je omvormer hier niet alsnog op aanpassen?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 07:37
Frankvbr schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:31:

[...]

Dan maar eens in verdiepen dan. Zal wel stuk prijziger zijn. 70ct/wp vs 50 inkoopsprijs panelen.
Maar moet je je omvormer hier niet alsnog op aanpassen?
Ik gebruik SolarEdge inverter, maar dat is niet zaligmakend. Lees mijn problemen maar eens door:
jacovn in "Issue met Solaredge opzet oplossen"

En de algemene problemen met SolarEdge:
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Kortweg:
- als Solardge 8 panelen schrijft, lees dan 8 panelen zonder de schaduw panelen etc.
- En een vol schaduw paneel remt bij Solaredge ook de opbrengst van de rest van de panelen in de zon af.
- En eigenlijk geen orientaties combineren in een Solaredge string als een van die orientaties dik in de schaduw zit op enig deel van de dag dat de andere orientatie in de zon ligt demt de panelen in de zon af.

De prijzen van Sunpower P19 zijn van mijn instalateur goedkoper dan de panelen van Panasonic HIT Kuro.

Dus iets van €230 voor 325 WattPeak, €240 voor 330 WattPeak van Panasonic Kuro panelen.
Dat is 70,7 cent en 72,7 cent per Watt incl BTW.

Ik neem de panelen met de meeste opbrengst voor €10 meer wel. Voor mij is het belangrijk dat ze goed zwart zijn, en dat lijken ze te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 17-09-2019 20:51 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1