Buitenkabel 5 draad

Pagina: 1
Acties:
  • 6.319 views

• stijn1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-11 21:47
Hallo

In mijn tuin heeft de elektricien een buiten kabel gelegd met vijf draden. Geel, blauw, bruin zwart en grijs.

Kan ik hier meerdere zaken aansluiten zoals lampen en stopcontacten. Of maar een van de twee. Er is ook een duwknop voorzien binnen in het huis. Waarschijnlijk om lampen aan te steken als ze aangesloten zijn.

Het is een nieuwbouwwoning.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het nieuwbouw is misschien beter even met de aannemer opnemen?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• daanwintjes
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-12 19:27
Dit is een 3-fase kabel.
Geel/groen = aarde
Blauw = nuldraad
Bruin, zwart en grijs zijn fasedraden.

• stijn1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-11 21:47
daanwintjes schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:15:
Dit is een 3-fase kabel.
Geel/groen = aarde
Blauw = nuldraad
Bruin, zwart en grijs zijn fasedraden.
Wat kan daarop aangesloten worden?

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:37
Hetgeen je vind met een Google opdracht :+

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:38
Deze kabel ligt niet in de grond mag ik hopen? Daar moet je speciale grondkabel voor gebruiken, grondkabel heeft een staalscherm en blanke aardlitze in plaats van een groen/gele ader.

Je zou de 3 fasegeleiders (bruin, zwart, grijs) kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld vaste spanning voor contactdozen (bruin) en 2 verschillende verlichtingsschakelingen (zwart en grijs). Misschien zit het zo ook wel aangesloten met die schakelaars. Dat kunnen wij op afstand natuurlijk niet zien.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

stijn1989 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:40:
[...]

Een complete groepenkast, als je dat zou willen :*) Maar zoals hierboven al staat: Die kabel hoort eigenlijk niet onbeschermd zónder mantelpijp / buis in de grond te liggen.

TS (@stijn1989) is van België? Daar is de regelgeving weer nét wat anders dan in NL.....

[ Voor 33% gewijzigd door Will_M op 14-09-2019 17:54 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• memphis
  • Laatst online: 23:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Beetje onduidelijk waar de kabel naar toe gaat, ik kan mij niet voorstellen dat het ergens buiten aankomt en zo gelaten is. Aangezien het nieuwbouw is zou ik met de makelaar/aannemer praten welk doel die kabel had en of ze iets vergeten zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Alles eigenlijk wel, als de stekker past, past het.. Je hebt gewoon 3 groepen in 1 kabel zitten. 3500 watt per bruin/zwart/grijs.. No problemo..

Edit:
Maar.. Heb je geen overzicht in je meterkast voor je automaten? Als er maar 1 automaat zit voor buiten, dan zijn zwart en grijs niet aangesloten.. En dan vervalt bovenstaande eigenlijk wel :P

[ Voor 24% gewijzigd door RaZ op 14-09-2019 18:51 ]

Ey!! Macarena \o/

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Xander schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:46:
Deze kabel ligt niet in de grond mag ik hopen? Daar moet je speciale grondkabel voor gebruiken, grondkabel heeft een staalscherm en blanke aardlitze in plaats van een groen/gele ader.

Je zou de 3 fasegeleiders (bruin, zwart, grijs) kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld vaste spanning voor contactdozen (bruin) en 2 verschillende verlichtingsschakelingen (zwart en grijs). Misschien zit het zo ook wel aangesloten met die schakelaars. Dat kunnen wij op afstand natuurlijk niet zien.
Waarom niet, XFVB mag in een wachtbuis zo de grond in ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• SA007
  • Laatst online: 18:21

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

• Xander
  • Laatst online: 01:38
Damic schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:37:
[...]
Waarom niet, XFVB mag in een wachtbuis zo de grond in ;)
Ben niet bekend met Belgische benamingen, maar XFVB lijkt me gewoon grondkabel. Dat voldoet dan toch precies aan wat ik schrijf? :)
Xander schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:46:
Daar moet je speciale grondkabel voor gebruiken, grondkabel heeft een staalscherm en blanke aardlitze in plaats van een groen/gele ader.
Aderidentificatie: Blauw, Bruin, Zwart, Grijs
Isolatie: XLPE
Bewapening: Staalbanden
Ik lees trouwens nergens iets over een wachtbuis, maar de kabel die je linkt lijkt me prima geschikt om zonder buis in de grond te leggen. Alleen heeft TS die kabel dus niet want die spreekt van 5 aders waaronder een geel/groene. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik krijg iets anders te zien en staat ook in, pdf :)
Installatie
In kabelkanaal
In kabelgoot
In open lucht, mits afscherming van directe UV-straling
In industrie
In woning
Niet in de grond zonder bescherming
en ja blijkbaar :/ die heeft XVB-F2 5G2.5 kabel

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 14-09-2019 19:53 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:22
Er bestaan 5 aderige kabels met mantel, en zoals hierboven aangegeven moet een grondkabel een mantel hebben en op ca 60 cm diep liggen.
Ik neem aan dat je weet waar de kabel begint en eindigd.
Normaal gesproken verbind je de mantel aan de uiteinden met de geel / groene aarde zodat, als je met een schop door de kabel gaat, je altijd eerst de aarde raakt.
Blauw is de nul.
Bruin is de permanente fase en zwart en grijs zijn schakeldraden.
Toepassing is bijvoorbeeld koelkast en lamp in de schuur en buitenlamp die je vanuit huis wil aansturen
- stopcontact in schuur (blauw, bruin en geel/groen), schakelaar naast de deur plaatsen (bruin na schakelaar wordt zwarte schakel draad) naar de lamp, plus blauw voor nul en evt gg voor aarde
- buitenlamp via blauw en zwart En evt gg voor aarde.
Door een schakelaar aan het ‘begin’ van de kabel op zwart en of grijs te zetten kan je op afstand zaken schakelen.
Succes.

• sypie
  • Niet online
@stijn1989 Wat staat er op de grijze buitenkant van de kabel? Er moet een code op staan over wat voor kabel het is. In Nederland zou dat iets zijn zoals "YMVK-AS 5G2,5".

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Exact wat @Xander zegt. Maar indien maar 1 schakelaar zal er een ongebruikte ader zijn.
RaZ schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:48:
[...]

Alles eigenlijk wel, als de stekker past, past het.. Je hebt gewoon 3 groepen in 1 kabel zitten. 3500 watt per bruin/zwart/grijs.. No problemo..

Edit:
Maar.. Heb je geen overzicht in je meterkast voor je automaten? Als er maar 1 automaat zit voor buiten, dan zijn zwart en grijs niet aangesloten.. En dan vervalt bovenstaande eigenlijk wel :P
Prutser

Per kabel altijd maar 1 groep

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

kabeltjekabel schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:30:
Exact wat @Xander zegt. Maar indien maar 1 schakelaar zal er een ongebruikte ader zijn.

[...]

Prutser

Per kabel altijd maar 1 groep
Tjah, niet iedereen kent het vakjargon he.. Maar blijkbaar wordt het in lekentaal ook niet gewaardeerd..

Maar gelukkig wordt de prutser verbetert door de betweter ;) Thank dude :Y

Ey!! Macarena \o/

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:27

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

No offence maar als je weinig weet van elektra kan je dit dan niet beter door een vakman laten doen?
Elektra kan gevaarlijk zijn als je er verkeerd mee omgaat...

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Mensen, dit is wel zulke basale informatie dat we daar geen topic aan gaan besteden. Met dit soort vragen is het beter helemaal niet aan de kabel te komen. Hint, zoek op YMVK of YMVK-as.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.