Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC 1440p 144Hz ~€1800,- incl monitor

Pagina: 1
Acties:

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 22:23
Na 4,5 jaar trouwe dienst van mijn huidige game PC ben ik weer toe aan een volgende stap: gamen op 1440p @ 144Hz/FPS. Ik heb daarom de laatse 1,5 maand het discussietopic rondom het 1440p BBG systeem van september zeer belangstellend gevolgd, dat systeem en bijbehorende discussie kwam eigenlijk op het perfecte moment voor mij om me weer eens goed te verdiepen in de huidige staat van de hardware om het zo maar te zeggen :) Aangezien ik aardig wat budget heb lijkt het mij niet zinvol om mijn huidige 1080P systeem te vervangen voor weer een 1080p systeem, dus ik zou graag een stapje hoger willen naar een 1440p systeem op een 27 inch monitor met 144 Hz refreshrate. De monitor is 1 van de componenten waar ik nog wel wat over twijfel, maar daarover hieronder meer.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen dus op 1440p resolutie, met een zo hoog mogelijke FPS. 144 FPS zou erg mooi zijn, ik snap dat ik om dat te halen niet alles op ultra zou kunnen spelen, maar dat hoeft ook niet.
Momenteel speel ik eigenlijk alleen maar Apex Legends, maar een (tijdelijke) terugkeer naar WoT is nooit uit te sluiten en titels als CoD:Modern Warfare zijn natuurlijk ook altijd interessant ;) Kortom: het systeem moet nieuwe, moderne games vloeiend kunnen draaien

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had oorspronkelijk € 1500,- in mijn hoofd, omdat ik dat eerlijk gezegd al best veel geld vind voor een PC. Maar ja, ik heb eigenlijk alles nieuw nodig, ook een monitor en zelfs een nieuwe headset, dus dat zal niet genoeg zijn. Ik hoop incl monitor en headset onder de € 1.800,- te blijven, maar gelukkig heb ik wel iets meer geld op de bank staan dan dat dus er overheen is niet zo erg ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eigenlijk gaan alleen muis en tobo mee, de rest moet allemaal nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Deels gebaseerd op de BBG van september ben ik op onderstaande initiële build uitgekomen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 461,01€ 461,01
1BehuizingenNZXT H500 Wit€ 74,19€ 74,19
1MonitorenMSI Optix MAG271CQR Zwart€ 399,-€ 399,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 103,40€ 103,40
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 87,90€ 87,90
1Gaming headsetsHyperX Cloud II Red€ 77,66€ 77,66
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 98,49€ 98,49
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 120,66€ 120,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.752,26

Twijfel is voornamelijk over videokaart en daarmee automatisch de monitor (G sync vs FreeSync). Zie over dit dilemma de laatste vraag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, heb een game PC met AMD CPU gehad en Intel CPU, gaat me voornamelijk om best mogelijke CPU voor het doel dat ik voor ogen heb. Gezien de discussies hier op het forum lijkt me een AMD CPU voor gaming momenteel zonder twijfel de beste keus.Qua GPU geldt hetzelfde, maar hierover dus de twijfel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stiller is natuurlijk altijd beter, maar echt specifieke dingen kan ik niet verzinnen.

Ga je overklokken?
Misschien een beetje pielen met RAM en GPU settings, maar geen spectaculaire dingen.

Wat verwacht je van ons?
Tja, dit is eigenlijk de belangrijkste reden om dit topic te openen. Ga ik met deze setup lekker kunnen gamen op 1440p met een zo hoog mogelijke FPS? Ik heb zoals gezegd de discussie in het 'BBG samenstel topic' gevolgd, vooral de discussie 5700 XT vs 2070 Super was voor mij natuurlijk een interessante :) Om eerlijk te zijn heeft geen van beide 'kampen' me helemaal kunnen overtuigen, dus daarom ook de twijfel.

Hamvraag is eigenlijk: is de 5700 XT goed genoeg voor 1440p @ 144FPS, laten we zeggen op mid settings in Apex Legends? De 2070S lijkt overall sowieso wat sneller, maar ga ik het verschil echt merken? Hij is namelijk al gauw minimaal € 60,- duurder dan de XT (afhankelijk natuurlijk van welke leverancier). Op zich neig ik stiekem wel naar een 2070S, maar dan komt gelijk het tweede dilemma om de hoek kijken: de monitor. Degene die ik nu heb uitgekozen lijkt mij een prima monitor, maar deze ondersteunt Freesync en geen G Sync, en is dus niet geschikt voor Nvidia kaarten als ik deze optie wil gebruiken (wat wel aan te rade valt). Of is dat inmiddels geen probleem meer? Lees op internet dat Nvidia inmiddels ook Freesync ondersteunt, werkt dit gewoon naar behoren?

De monitor die ik nu heb is curved. Hier heb ik geen ervaring mee. Zijn er mensen die een curved monitor gebruiken en iets kunnen vertellen over hun ervaringen? Hoe ervaar je curved namelijk als je huis tuin en keuken dingen op je PC doet zoals browsen, excel gebruiken, etc.? Alternatieven die ik heb kunnen vinden:
pricewatch: Acer Nitro VG271UP Zwart en
pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart
Wellicht heeft iemand nog een andere suggestie? Als die MSI niet curved was dan had ik er verder niet over getwijfeld, monitor lijkt me verder gewoon helemaal prima.

Laatste twijfel: de Windows licentie. Goedkoopste OEM versie is toch alweer minimaal € 100,-. Toch beter om een USB installatiedisk te gebruiken en een licentie te kopen via zo'n key site? Mensen hier ervaring mee? Is dit nou helemaal legaal? Lijkt me vooralsnog vooral een grijs gebied voor zover ik kan lezen online...

Anyway, super bedankt alvast voor de feedback!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zou een paar dingetjes aanpassen. :)

-De Gigabyte is wat goedkoper dan de Sapphire. Heb zelf de Gigabyte en met de ventilatoren op 34% cappen in Wattman zou het redelijk geruisloos moeten zijn. Er is eigenlijk ook niks van Nvidia dat interessant is in deze prijsklasse. Of te duur of langzamer. Neem de Gigabyte van zowel de RTX2070S als RX5700XT. Het is botweg dezelfde koeler, maar de RX5700XT is ruim €100 goedkoper voor een paar procent langzamer. Dit zou geen discussie moeten zijn. Die hooguit paar frames merk je gewoon nauwelijks tijdens gaming en ik merk het verschil in framerates toch vrij makkelijk.

Nvidia ondersteund inmiddels ook Freesync dus dat zou het probleem ook niet moeten zijn. Niet dat je die RTX2070S zelfs maar zou moeten overwegen. Het is het gewoon niet waard. Koop van het prijsverschil gewoon een of twee games of stop het in een SSD, betere monitor etc. Desnoods spaar je het op en als Navi 12 (big Navi) verschijnt en de RTX2070S en RTX2080S helemaal doodschopt, dan verkoop je de RX5700XT en koop je een RX5800. :P

-Ik zou eerder een FD Meshify C halen vanwege de veel betere airflow.
-Micron E-die RAM overclockt gewoon beter.
-De FD voeding is niet goed te krijgen dus maar een RMx.
-Ik zou eerder een klein beetje uitsparen voor een normale SSD. Ze zijn zeer vergelijkbaard qua snelheid met M.2 SSD's, maar iets goedkoper. Kan je altijd nog een M.2 kopen.
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 446,01€ 446,01
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 76,04€ 76,04
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 82,90€ 82,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,-€ 92,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 111,50€ 111,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.138,40

Dan Windows. Die keysites zijn op haar best altijd grijs, erg grijs. Maar waarom niet je licentie van je huidige PC overzetten? Er zijn opties genoeg en een W10 licentie zit aan een account, niet noodzakelijk aan de PC. Windows laat zelfs stiekem nog steeds toe om een Windows 7 key om te zetten in Windows 10. ;)

edit: Oh en over schermen moet je eigenlijk niet bij mij zijn. Weet wel wat, maar eigenlijk niet genoeg om echt te zeggen dat ik weet welke je moet nemen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Mr_Size
Ha, mede naamgenoot, dank voor je reply :)

-Die behuizing had ik in eerste instantie ook wel in mijn lijstje staan, maar aangezien in de reviews een behoorlijk aantal mensen vonden dat het een gepriegel was met kabels ben ik voor de NZXT gegaan. Bovendien spreekt dat design me ook wel aan, hoewel ik niet per se tempered glass hoef te hebben aangezien ik toch geen RGB spul neem.

-Goede tip mbt de GPU! Ik zal die in de overweging meenemen. Ik heb jouw argumenten in de verschillende discussie/advies topics natuurlijk al gelezen, vandaar nu in de basis voor een 5700XT gegaan. Volgens jou dus (ruim) voldoende voor 1440p?

-Ook goede tip mbt het RAM. Er is zo f*cking veel RAM op de markt dat het lastig te onderscheiden is wat nu 'goed' is. Zo kan ik bijv. nergens vinden of RAM Micron E-die geheugen heeft of niet, maar wellicht kijk ik verkeerd :P

-Jammer dat de voeding idd niet zo goed te verkrijgen is, ik had die Corsair al als backup staan dus die kan ik idd ook altijd nemen als die FD langer slecht leverbaar blijft.

-SSD: weet dat er niet veel merkbaar verschil zit tussen de SATA600 en M2 SSD's, maar het is er wel degelijk. En we hebben het hier over een prijsverschil van € 9,-, dus die besparing is maar heel klein. De NVMe SSD blijft er in ;)

-Windows: ik heb in mijn huidige PC een OEM licentie. Die kan ik dus niet meenemen naar een nieuwe PC met nieuwe hardware, of wel?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mr_Size schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:28:
Ha, mede naamgenoot, dank voor je reply :)

-Die behuizing had ik in eerste instantie ook wel in mijn lijstje staan, maar aangezien in de reviews een behoorlijk aantal mensen vonden dat het een gepriegel was met kabels ben ik voor de NZXT gegaan. Bovendien spreekt dat design me ook wel aan, hoewel ik niet per se tempered glass hoef te hebben aangezien ik toch geen RGB spul neem.
Ik heb echt een hekel aan glas, RGB maar ook behuizingen waar moeilijk lucht aan de voorkant erin kan komen. Dat is voor mij meer de overweging dan wat vervelende kabels.
-Goede tip mbt de GPU! Ik zal die in de overweging meenemen. Ik heb jouw argumenten in de verschillende discussie/advies topics natuurlijk al gelezen, vandaar nu in de basis voor een 5700XT gegaan. Volgens jou dus (ruim) voldoende voor 1440p?
Ja. :P
Desnoods zet je MSAA naar 4x i.p.v 8x. Op hogere resoluties heb je toch al snel minder MSAA nodig. Dat of hier en daar een setting iets lager en er zou geen game moeten zijn waar je geen goede framerates zal halen. In veel games zit je toch al snel tegen of over de 100fps. Dat is eigenlijk afdoende. Het verschil tussen ultra en high is tegenwoordig ook niet zo groot meer, behalve in je FPS. Je kan in veel games zo een combinatie tussen high en ultra settings pakken voor 98% resultaat en veel betere framerates. Mensen staren zich tegenwoordig veel te veel dood op een fps getalletje. Oh deze is een paar hoger dus veel beter. In de praktijk ga je echt niet voor elke game opzoeken hoeveel het elders is. Nee, je start de game op, kijkt even naar je framerate, past hier en daar misschien wat aan en gamen maar. Dat is gewoon geen €100 waard voor een klein beetje.

Als alles perfect moet zijn dan moet je ook geen 3600 kopen, maar een 9900K of zelfs nog even wachten op de 9900KS en de boel op 5GHz+ laten lopen. Met een Ryzen 3600 + RX5700XT vs. RTX2070S zie ik het verschil eerder nog iets kleiner worden dan het al was in benchmarks. Je hebt waarschijnlijk ook gelezen hoe ik de getallen van Techpowerup corrigeerde door de te oude of vreemde titels eruit te gooien. Dat was al een paar procent verschil, en het zal alleen maar kleiner worden.

Die hele discussie, ik word er eigenlijk moe van. Jaren geleden zou deze discussie ook niet gevoerd zijn. Iedereen zou de gewoon de RX5700XT kopen omdat de prijs/kwaliteit zoveel beter is. Tegenwoordig is misschien 10% sneller kennelijk heel erg veel en €100 waard. Ik ben misschien ouderwets maar voor €100 wil ik heel wat meer winst zien. Nota bene beschouw ik de RX5700XT eigenlijk ook al iets te duur voor wat het is. Ik zou maximaal €400 een betere prijs vinden, maar dat zie ik de komende maanden niet gebeuren.
-Ook goede tip mbt het RAM. Er is zo f*cking veel RAM op de markt dat het lastig te onderscheiden is wat nu 'goed' is. Zo kan ik bijv. nergens vinden of RAM Micron E-die geheugen heeft of niet, maar wellicht kijk ik verkeerd :P
Dat kan je ook niet zomaar vinden. Maar Crucial = Micron. Crucial setjes met AES aan het einde van de productnaam hebben die chips en deze overclocken vrij aardig. Het meeste andere 3200C16 spul overclockt nauwelijks tot niet.
-Jammer dat de voeding idd niet zo goed te verkrijgen is, ik had die Corsair al als backup staan dus die kan ik idd ook altijd nemen als die FD langer slecht leverbaar blijft.
Volgens mij zijn de krachtigere modellen wel normaal te krijgen. De Corsair is alleen ook een voeding waar je tien jaar mee kan doen. De kabels zijn alleen wel erg stug, ik weet er alles van. Je moet er wel echt even aan trekken en buigen. Die FD zou juist heel soepele kabels hebben. Is meer een klein dingetje, maar het is er wel.
-SSD: weet dat er niet veel merkbaar verschil zit tussen de SATA600 en M2 SSD's, maar het is er wel degelijk. En we hebben het hier over een prijsverschil van € 9,-, dus die besparing is maar heel klein. De NVMe SSD blijft er in ;)
Jouw PC. :P
-Windows: ik heb in mijn huidige PC een OEM licentie. Die kan ik dus niet meenemen naar een nieuwe PC met nieuwe hardware, of wel?
Ik draai W10 op mijn 2009 W7 licentie. Je kan je Windows licentie registreren bij Microsoft op een account en na een hardwarewissel overzetten. Soms zal het tegenstribbelen en dan moet je ze bellen. Meestal werkt het gewoon en dan activeert het. Google het proces maar, best simpel eigenlijk. :)

[ Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-09-2019 20:37 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Mr_Size
Ik draai W10 op mijn 2009 W7 licentie. Je kan je Windows licentie registreren bij Microsoft op een account en na een hardwarewissel overzetten. Soms zal het tegenstribbelen en dan moet je ze bellen. Meestal werkt het gewoon en dan activeert het. Google het proces maar, best simpel eigenlijk. :)
Ah ok, dat registreren is nieuw voor me, maar wel handig. Ga ik naar kijken, thanks!

edit: toch nog even de behuizing aangepast. Die NZXT is nauwelijks meer leverbaar, dus dat schiet niet op. Windows is er nu uit, dus dat scheelt aanzienlijk ;) Dat koppelen via MS account is volgens mij al lang gebeurd (kan nu niet checken, zit op vakantieadres), dus is het alleen nog een kwestie van een USB installatiedisk maken ;)

Met jouw overige input kom ik nu tot de volgende lijst:

1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,-€ 79,-
1MonitorenAOC AG271QX Zwart, Rood€ 359,-€ 359,-
1Gaming headsetsHyperX Cloud II Red€ 77,90€ 77,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.587,42

Mis ik nog iets?

Voor de monitor ga ik wel ff een draadje openen in een andere gedeelte van dit forum ;)

edit2: ben er denk ik wel uit qua monitor. Had gisterenavond deze al gevonden die ik nog niet op mijn shortlist had staan: pricewatch: AOC AG271QX Zwart, Rood
Na het lezen van wat reviews lijkt me dit een prima scherm voor mij. Dat curved lijkt me toch vervelend worden op een gegeven moment, zeker als je ff niet gamed op je PC wat natuurlijk ook zeker voorkomt :P Mooie bijkomstigheid is nog dat deze monitor € 40,- goedkoper is dan die MSI en dan kom ik nu zelfs onder de € 1.600 uit! Dat is wel erg netjes zeg ;)
(Moet me wel inhouden om niet gelijk de SSD in te ruilen voor een Samsung EVO en niet toch voor de Ryzen 7 3700X te gaan, maar ja dan vlieg ik gelijk weer richting of over die € 1.800,- heen en ik heb niet het idee dat ik de prestatieverschillen ga merken. Ik ga niet streamen ofzo, dus die 2 extra cores zijn mij geen € 140,-(!!) meer waard)

[ Voor 92% gewijzigd door Mr_Size op 15-09-2019 14:32 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Mr_Size Ik heb zelf een 3700X en ik kan je eigenlijk niet vertellen waarom dit beter is dan een 3600 dus. :P
Maar qua schermen, waarom niet een 144Hz scherm met een VA of IPS paneel en HDR? Dat zou ik namelijk doen als ik nu van 1080P zou gaan. HDR is alleen wat lastig omdat de implementatie per scherm verschilt in kwaliteit, eigenlijk of het echt HDR is of iets dat in de buurt komt. Het resultaat mag er alleen wel wezen als het een beetje goed is. :)

Oh en full disclosure. Ik heb nu bijna een week mijn RX5700XT en de drivers zijn niet helemaal optimaal. Ik heb zeer specifiek problemen in the Witcher 3 als ik zwem in Velen en in AC Odessey zitten ook willekeurige crashes. Bekende problemen, maar toch. Het zal wel opgelost worden, maar voor nu is het voor mij irritant. Ik zou nog steeds mijn RX5700XT halen, maar ik ga het wel zeggen.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
deze is wel ietsjes duurder maar wellicht ook het overwegen waard, heeft een IPS paneel wat geen ghosting heeft en ook zeer degelijke input lag (1ms is niet speelbaar) pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart
je zou eventueel ook voor dit geheugen kitje kunnen gaan pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D32AESB

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:06
Rem_NL schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:03:
deze is wel ietsjes duurder maar wellicht ook het overwegen waard, heeft een IPS paneel wat geen ghosting heeft en ook zeer degelijke input lag (1ms is niet speelbaar) pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart
je zou eventueel ook voor dit geheugen kitje kunnen gaan pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D32AESB
Dat scherm is idd een goede keuze. Enige nadelen zijn het contrast en redelijk matige kleureninstelling out of the box. Dit kan je wel verhelpen met een iic profiel.

• Mr_Size
Ja, die LG had ik ook op een shortlist staan :) Hij is niet 'ietsje' duurder hoor, het scheelt ruim € 130,-
Uit de reviews van dat scherm maak ik op dat het scherm nogal last heeft van IPS glow, iets wat mijn huidige monitor (ook een IPS scherm) ook heeft en wat me best wel stoort. De AOC is een TN paneel en zou dit niet moeten hebben. Kijkhoeken boeien me niet, ik zit er toch zelf recht voor.

Wat bedoel je precies met 1 ms is niet speelbaar? Zowel de AOC als de LG hebben 1ms inputlag. Beter is er toch niet voor een game scherm?

En wat is er precies beter of anders aan dat RAM kitje? Zo op het oog lijkt het nagenoeg hetzelfde setje :)

edit: zie het al, betreft single channel vs dual channel RAM. Ik heb liever dual channel tbh, het is toch algemeen bekend dat dat sneller is dan single channel? Of heb ik 1 of andere spectaculaire ontwikkeling gemist? ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Mr_Size op 15-09-2019 21:35 ]

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Mr_Size schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:59:

Wat bedoel je precies met 1 ms is niet speelbaar? Zowel de AOC als de LG hebben 1ms inputlag. Beter is er toch niet voor een game scherm?

En wat is er precies beter of anders aan dat RAM kitje? Zo op het oog lijkt het nagenoeg hetzelfde setje :)

edit: zie het al, betreft single channel vs dual channel RAM. Ik heb liever dual channel tbh, het is toch algemeen bekend dat dat sneller is dan single channel? Of heb ik 1 of andere spectaculaire ontwikkeling gemist? ;)
de LG krijgt zware artefacts als je overdrive (1ms) hebt aanstaan, dus eigenlijk is het gewoon een 5ms scherm.

Wat ik kan zien is het het zelfde setje, maar is hij beter leverbaar, de subtimings zijn het zelfde iig
https://www.crucial.com/usa/en/bls16g4d32aesb
https://eu.crucial.com/eur/en/bls2k8g4d32aesbk

• Mr_Size
Ah zo. Maar dan nog begrijp ik je niet helemaal, haha. Je komt met een suggestie voor een scherm dat € 130,- duurder is dan de AOC die ik nu heb geselecteerd en dan blijkt hij ook nog eigenlijk een 5 ms scherm? Nee bedankt ;)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Weet je, veel 1ms schermen kunnen dat helemaal niet. Ik zou toch eens gaan kijken op sites zoals:
https://www.tftcentral.co.uk of https://pcmonitors.info/. Ik zou echt kijken voor een goede HDR implementatie.

VESA DisplayHDR600 dus want 400 is geen goede HDR. Ik verwacht in de komende twee jaar eigenlijk wel naar 1440P of 4K te gaan en ik ga absoluut voor een goed HDR scherm. Ik kan het iedereen aanraden. :)
https://www.tftcentral.co...splayhdr-400-needs-to-go/

[ Voor 42% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-09-2019 23:52 ]

• Decomputergids
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-12-2020
Beste Mr_Size,

Na wat gepriegel kwam ik hierop uit: Link

Zit onder andere een RTX 2080, 1tb m2 schijf en ryzen 3600 in.

Groeten,

Emil

De computer gids

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-11 09:56
Qua pc kom je er wel uit denk ik. Een scherm dat ik echt kan aanraden:

Samsung LC27JG50QQUXEN
pricewatch: Samsung LC27JG50QQU Zilver

Een 27", 144hz, 1440p, curved met een VA paneel. Ik speel voornamelijk FPS en tegenwoordig ben ik aan het racen. Echt een dikke plus voor dit scherm! In het begin liet ik me afschrikken door de 4ms reactietijd en ontbreken van G-sync of Freesync, maar ik ben blij dat ik ervoor heb gekozen hem toch te nemen. Omdat ik bijna altijd boven de 120fps speel, merk ik niks van tearing. Ook al ontbreekt de Sync-techniek.

Ook de 4ms heb ik 10 seconde gemerkt toen ik BF5 net opstartte, daarna waren mijn ogen hieraan gewend en merk ik er niks meer van. En dat terwijl ik in 90% van mijn shooter games bij de top 3 sta. Ik kom van 3 monitoren welke allemaal 1ms waren en dacht dat dit de heilige graal was....

En niet onbelangrijk; hij is betaalbaar. Hierna ga ik voor een grotere variant, maar de sweetspot is echt 1440p - 144hz imho. Ik ga overigens op een i5 8400k, 1080ti en 16gb geheugen.

Ik woon in Breda....mocht je langs willen komen om te testen en een bak koffie te drinken ;) .

[ Voor 10% gewijzigd door StealthyPeanut op 16-09-2019 14:26 ]

• Mr_Size
Thanks voor de input allen :)

2080 is zijn prijs niet waard, die past niet in deze build imo. Een 2070S zou ik nog overwegen, gezien de marginaal betere prestaties en mogelijk stabielere drivers, maar met een 2080 erin moet ik op zoveel plekken concessies gaan doen...

Curved durf ik toch niet aan denk ik. Ik heb ook liever een scherm met Freesync om eerlijk te zijn. Dus de schermkeuze blijft ook ;)

Enige dat nog in het achterhoofd blijft is het drivers verhaal van de 5070 XT, dat lijkt me wel vervelend. Ik ben eigenlijk al jaren Nvidia gewend qua grafische kaarten en wat drivers betreft vind ik Nvidia altijd wel top.

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-11 18:56
Mr_Size schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:59:
Ja, die LG had ik ook op een shortlist staan :) Hij is niet 'ietsje' duurder hoor, het scheelt ruim € 130,-
Uit de reviews van dat scherm maak ik op dat het scherm nogal last heeft van IPS glow, iets wat mijn huidige monitor (ook een IPS scherm) ook heeft en wat me best wel stoort. De AOC is een TN paneel en zou dit niet moeten hebben. Kijkhoeken boeien me niet, ik zit er toch zelf recht voor.

Ik heb de LG, maar ik zie/merk helemaal niks van ips glow. (misschien heb ik geluk?)
Maar de kleuren zijn zoveel mooi dan een tn paneel.
Ook is het de snelste ips paneel en sneller dan sommige tn gaming schermen.
Totaal geen last van ghosting of andere vage dingen.
En de mogelijkheid voor g-sync en freesync ;)

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-11 22:32
Mr_Size schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:14:
[...]

Ah ok, dat registreren is nieuw voor me, maar wel handig. Ga ik naar kijken, thanks!

edit: toch nog even de behuizing aangepast. Die NZXT is nauwelijks meer leverbaar, dus dat schiet niet op. Windows is er nu uit, dus dat scheelt aanzienlijk ;) Dat koppelen via MS account is volgens mij al lang gebeurd (kan nu niet checken, zit op vakantieadres), dus is het alleen nog een kwestie van een USB installatiedisk maken ;)

Met jouw overige input kom ik nu tot de volgende lijst:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.587,42

Mis ik nog iets?

Voor de monitor ga ik wel ff een draadje openen in een andere gedeelte van dit forum ;)

edit2: ben er denk ik wel uit qua monitor. Had gisterenavond deze al gevonden die ik nog niet op mijn shortlist had staan: pricewatch: AOC AG271QX Zwart, Rood
Na het lezen van wat reviews lijkt me dit een prima scherm voor mij. Dat curved lijkt me toch vervelend worden op een gegeven moment, zeker als je ff niet gamed op je PC wat natuurlijk ook zeker voorkomt :P Mooie bijkomstigheid is nog dat deze monitor € 40,- goedkoper is dan die MSI en dan kom ik nu zelfs onder de € 1.600 uit! Dat is wel erg netjes zeg ;)
(Moet me wel inhouden om niet gelijk de SSD in te ruilen voor een Samsung EVO en niet toch voor de Ryzen 7 3700X te gaan, maar ja dan vlieg ik gelijk weer richting of over die € 1.800,- heen en ik heb niet het idee dat ik de prestatieverschillen ga merken. Ik ga niet streamen ofzo, dus die 2 extra cores zijn mij geen € 140,-(!!) meer waard)
Kast is een verstandige keuze, ik heb de NZXT h500 en kom van een Fractal design R4. Waardeloze kwaliteit die NZXT kast, glasbak met herrie is het.

De headset is top, CPU presteert prima, voeding goed, al deze onderdelen heb ik ook.
SSD is een verstandige keus, ik heb nav alle tweakers posts een intel 660p genomen en heb daar spijt van, kan 'm niet aanraden.

Koeler heb ik deze: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Vond ik mooier staan in de glasbak.

Zelf heb ik een 5700XT gehad, maar terug gestuurd vanwege geklooi met drivers. Ik had het al gelezen, maar vanwege al de hype op tweakers toch maar besteld. Dezelfde dag van ontvangen heb ik 'm weer ingepakt, dag later op de post terug. Ik weet dus niet of drivers inmiddels verbeterd zijn.

• Mr_Size
Uiteindelijk toch maar voor een 2070S gegaan (sorry Daniël :P). Heb geen zin in gezeik met drivers en ben stiekem toch ook wel Nvidia fan. Jammer dat de kaart bijna € 100,- duurder is, maar er was gelukkig nog ruimte in het budget. Ook het moederbord nog omgewisseld omdat die Mortar wat lastig leverbaar is. Heb zojuist onderstaande lijst besteld:

1MoederbordenMSI B450 Gaming Plus Max€ 97,85€ 97,85
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC€ 541,50€ 541,50
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 85,29€ 85,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.665,05

Van het weekend lekker bouwen :D
Bedankt allen voor het meedenken!

• Mr_Size
Nou de PC zit in elkaar hoor ;)

Moet eerlijk bekennen: mixed emotions. Het gamen gaat super lekker op 1440p resolutie, alles ziet er prachtig uit en Apex loopt lekker smooth. Ik kan echt veel meer detail zien, waardoor ik tegenstanders eerder ontdek. Dus dat is echt een vooruitgang t.o.v. mijn vorige systeem.

Er zijn echter wel 2 flinke nadelen: het systeem maakt pleuris veel herrie en wordt erg heet tijdens het gamen. Ik vermoed dat het de fans van de videokaart zijn die standaard maximaal staan te blazen tijdens het gamen wat voor de herrie zorgt. De behuizing is wat dat betreft niet isolerend genoeg om de herrie tegen te houden. Daarnaast straalde de kast erg veel warmte uit, de videokaart was constant zo'n 65 graden. Dat is voor een GPU natuurlijk vrij normaal, maar man wat was m'n kamer snel warm zeg.. Het was afgelopen zomer af en toe al niet te doen om te gamen, maar met dit systeem is het met het huidige weer al afzien...

Ik heb nog een hoop te tweaken wat dat betreft.. MSI afterburner gedownload, maar kan nou niet echt zeggen dat ik dat een heel duidelijk tooltje vind. Maar eens ff gaan googlen hoe en wat.
Pagina: 1