Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• oner
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-02-2024
hallo allemaal,

ik ben zo ongeveer klaar met het verduurzamen van mijn woning. Ben benieuwd naar jullie mening hierover:
10x305wp met growatt 3000 omvormer (ligging zuid west)
4x310wp panelen met growatt 1200 omvormer (ligging noord oost)
oeg zonneboiler met 200liter vat
CV Pelletkachel Biodom H20 - 18,3kW

hiermee is de bedoeling dat ik van het gas kan en hopelijk mijn electra verbruik kan opvangen.

wat vinden jullie?

kampenpower

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Pellets zijn duur, voor die prijs heb je ook een luxe houtvergasser die op goedkoop hout stookt.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Waarom pellets en geen WP?
Ook had ik gekozen voor een WPB i.p.v. een ZB en dan 2x extra PV maar daar verschillen de meningen over geloof ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• digifun
  • Niet online

digifun

Als dat salderen straks vervalt is het nog maar de vraag of een warmtepomp zo goedkoop is.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

digifun schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:32:
Als dat salderen straks vervalt is het nog maar de vraag of een warmtepomp zo goedkoop is.
Als je straks geen hout meer mag stoken is het maar de vraag of die houtvergasser zo'n goed idee is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je écht wilt verduurzamen dan ga je eerst kijken waar je minder mee gaat verbruiken. Met zonnepanelen ga je niks minder verbruiken, is dus alleen goedkoper omdat je je energieboer minder hoeft te betalen.

Wanneer je bovenstaande in gedachten neemt, en de reacties van hierboven, dan ga je eerst kijken naar je isolatie, je eigen gedrag (korte broek in de winter bijvoorbeeld) om er voor te zorgen dat je met minder toe kunt.

• oner
sypie schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:36:
Als je écht wilt verduurzamen dan ga je eerst kijken waar je minder mee gaat verbruiken. Met zonnepanelen ga je niks minder verbruiken, is dus alleen goedkoper omdat je je energieboer minder hoeft te betalen.

Wanneer je bovenstaande in gedachten neemt, en de reacties van hierboven, dan ga je eerst kijken naar je isolatie, je eigen gedrag (korte broek in de winter bijvoorbeeld) om er voor te zorgen dat je met minder toe kunt.
natuurlijk is dat ook al gedaan:
wasdroger energie label B vervangen door a+++
vaatwasser vervangen door a+++
wasmachine vervangen door a+++
lampen vervangen voor led lampen
vriezer en koelkast vervangen voor a+++

alleen de wasdroger en vaatwasser besparen me 50kWh per maand.
we komen van ongeveer 5000kWh per jaar naar zo rond de 3000kWh - 3250kWh per jaar.

kampenpower

• digifun
  • Niet online

digifun

Rol-Co schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:34:
[...]

Als je straks geen hout meer mag stoken is het maar de vraag of die houtvergasser zo'n goed idee is.
Een houtvergasser heeft een gestuurde optimale verbranding en krijgt daar ontheffing voor. De meeste moeten nu al aan allerlei millieueisen voldoen. In de industrie en in de landbouw worden die best wel vaak gebruikt.

• Rol-Co

Rol-Co

Gezien de hoeveelheid solar er tegenwoordig gelegd word zal de tendens naar goedkopere stroom neigen, daarom is een all electric huis nog de beste keuze.

Hout verbranden op wat voor manier dan ook begint hier en daar al disputabel te worden ivm fijnstof enz.
Een zonneboiler was vroeger een goedkoop alternatief t.o.v de dure zonnepanelen om wat te besparen op warm water maar dat is ruim ingehaald en vergt ook meer onderhoud. Een goedkoper alternatief is een warmtepomp boiler en een paar zonnepanelen, eindeloos warm water, ook in de winter.

• oner
nouja ik weet niet wat de toekomst brengt en waar ze nog mee gaan komen.
pelletkachel vind ik mooi en geeft sfeer in huis daarom is er voor die oplossing gekozen, en de zonneboiler is er voor zodat de kachel in de zomer nauwelijks aan hoeft.

kampenpower

• digifun
  • Niet online

digifun

Het vervelende is dat als het koud is dat dan de zon ook niet zo hard schijnt.

Fijnstof is prima op te vangen met filters en katalysatoren en dat soort systemen zijn ook al op de markt.

Bij een pelletkachel stook je trouwens plaatselijk en je wilt ook verwarming in de andere vertrekken hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door digifun op 14-09-2019 14:04 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

oner schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:00:
nouja ik weet niet wat de toekomst brengt en waar ze nog mee gaan komen.
pelletkachel vind ik mooi en geeft sfeer in huis daarom is er voor die oplossing gekozen, en de zonneboiler is er voor zodat de kachel in de zomer nauwelijks aan hoeft.
Klopt, niemand heeft een glazen bol ;)

Stroom kost geld maar zolang we salderen niet.
Hout of pellets (heb zelf ook een pelletkachel voor de sfeer) kosten ook geld, altijd.

Mijn huis, en we zijn met zijn 5e is n.o.m maar heb toch een verbruik afgelopen jaar van 7180 kWh, netto kosten per maand van -10,-

• digifun
  • Niet online

digifun

En dan is het ook niet koud in huis want dan komt de zonnewarmte door de ramen. Moet je wel heel iets bijverwarmen maar dat is echt niet veel in een goed geisoleerd huis.

Maar als het donker wordt dan wordt het wel koud en doen die zonnepanelen helemaal niks meer.
Trouwens zoveel van dat soort winterse dagen hebben we niet in nederland.

• Rol-Co

Rol-Co

digifun schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:22:
[...]

En dan is het ook niet koud in huis want dan komt de zonnewarmte door de ramen. Moet je wel heel iets bijverwarmen maar dat is echt niet veel in een goed geisoleerd huis.
Ja, en dat doet de warmtepomp overdag op zonne energie van eigen dak met een cop 5 in de vloer steken
Maar als het donker wordt dan wordt het wel koud en doen die zonnepanelen helemaal niks meer.
De zonneboiler ook niet.
Trouwens zoveel van dat soort winterse dagen hebben we niet in nederland.
Nope, maar licht is het toch bijna elke dag. :)

• oner
ik heb dan voor de avonden de pelletkachel. verbruikt natuurlijk ook stroom maar niet veel.

kampenpower

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Nouja, als je uit persoonlijke overwegingen persé pellets wilt dan is het een goede setup toch?
Al vraag ik me af of die pelletcv echt niet aan hoeft, volgens mij zijn er best dagen dat de collector niet voldoende levert. 200L moet na 2 dagen echt bijgewarmd worden anders koude douche. Dus zal je soms toch de pelletCV aan moeten slingeren puur voor sww. Maar je hebt altijd nog de optie voor een gratis (subsidie) WPB als backup.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• oner
Jim423 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:29:
Nouja, als je uit persoonlijke overwegingen persé pellets wilt dan is het een goede setup toch?
Al vraag ik me af of die pelletcv echt niet aan hoeft, volgens mij zijn er best dagen dat de collector niet voldoende levert. 200L moet na 2 dagen echt bijgewarmd worden anders koude douche. Dus zal je soms toch de pelletCV aan moeten slingeren puur voor sww. Maar je hebt altijd nog de optie voor een gratis (subsidie) WPB als backup.
ik kan de boiler ook nog altijd electrisch verwarmen mocht het nodig zijn.
ik wil nadat alles geïnstalleerd is eerst een jaar kijken waar ik nog wat tekort kom, kan dan altijd nog nieuwe maatregelen nemen.

kampenpower

Pagina: 1