Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben toe aan een nieuwe laptop. Gebruik het apparaat om tekst te verwerken, te mailen en te browsen, maar ook om met enige regelmaat foto's en video's te bewerken (bijv Premiere Pro, Lightroom). Laptop wordt verder niet gebruikt om te gamen oid. Enig zoekwerk deed me uitkomen bij laptops met minimaal een i5 processor en minimaal een GTX1050 videokaart. Verder wegstrepen naar mijn wensen deed me uitkomen bij de Lenovo S540 (pricewatch: Lenovo ideapad S540-15IWL 81SW001SMH ) en de Acer Aspire 7 (pricewatch: Acer Aspire 7 715-72G-543L ).
De processor in de Lenovo is iets minder kracht dan die in de Acer + er is minder SSD geheugen beschikbaar (dat is geen probleem, ik sla mijn foto/videobestanden sowieso op een aparte schijf op). Wél heeft de Lenovo een betere grafische kaart. Daarnaast vermoed ik dat alléén de Acer een ethernetpoort heeft en de Lenovo niet.

Qua budget dacht ik aan ongeveer 750 euro, maar iets meer is mogelijk. Laptop zal niet veel worden versleept. Welke laptop past het beste bij mijn eisen? Of mis ik nog een waardig alternatief in mijn zoektocht? Wellicht kan ik in het kader van editten beter kiezen voor een laptop met een i5 9300h in combinatie met GTX 1050? (ipv 15 8265 met GTX 1650)?

EDIT: klein foutje in de titel, zou moeten gaan om de Acer Aspire 7 750.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2019 12:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Anyone?

Ik heb zelf ook nog even verder gekeken en zag deze Lenovo L340 ook staan pricewatch: Lenovo ideapad L340-15IRH Gaming (81LK0091MH) Hoewel ik geen gamer ben, heeft deze wel het beste van beide werelden als ik'm vergelijk met bovenstaande: krachtigste variant van de i5 (9300h) én de gtx650. Daarnaast nog een ethernetpoort. Wordt wel wat meer sparen of wachten op een mooie aanbieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haste
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-08 12:39
Over de S540 hebben Tweakers (pricewatch: Lenovo ideapad S540-15IWL 81SW001SMH) en Hardware.info (https://nl.hardware.info/...pad-s540-15iwl-81sw001smh) een artikel geschreven. Dit is voor de prijs van momenteel 829 euro de beste koop die er is en uitermate geschikt voor wat jij wil doen.

Meer geld investeren levert je een betere laptop op, maar dat is eigenlijk alleen nuttig als je meer zou willen gamen.

Succes met je keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 13:55

anc

Wat je vraagt is bijna persoonlijk.
Je geeft zelf al aan wat de voor en nadelen van de laptops zijn en wat je keuze prefereert. Overigens zou ik wel op de productpagina van de leverancier kijken welke poorten erop zitten en wat niet, dan ben je er zeker van. Pricewatch wilt nog wel eens iets missen.
Persoonlijk sla ik alles van Acer over, maar dat komt omdat bij mij de reputatie van jaaaaaren terug nog ingekerfd zit en dan vergelijk je het nota bene ook nog met een merk waarbij ik op dit moment erg veel positieve ervaringen heb.
Maar!
Je hebt wel een valide punt, de CPU van de Acer is volgens wat simpele benchmark sites zo'n 10% tot 20% sneller. Ga je dit merken? Misschien als je beide laptops koopt en zelf wat gaat testen, maar anders denk ik niet zo.
Meer opslag capaciteit is wel nuttig! zeker ook de stap van 256 naar 512GB, als je meerdere videoprojecten naast elkaar hebt dan gaat het wel hard.
Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@haste @anc Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik had het artikel van de S540 inderdaad even gelezen, erg positief natuurlijk.

Klopt inderdaad, ik denk dat ik dezelfde benchmarksites heb bezocht als jij;). In het dagelijks gebruik denk ik niet dat je veel verschil merkt tussen 8256u en 9300h, wellicht wél met editten. Maar ik vraag me even af of dat verschil in prestaties (iets betere grafische kaart, iets betere processor en natuurlijk ook geheugen van 1 tb) me die 80-100 euro prijsverschil waard is. Zou het dan alleen voor de processor doen. Dus in dat kader lijkt die S540 prijstechnisch het beste van beide werelden: vlotte processor, goede videokaart. Wellicht inderdaad persoonlijke voorkeur;).

Wat betreft opslagruimte; dat is op zich geen probleem. Ik werk structureel vanaf een externe hdd met projecten opslaan en daar is ruimte zat. Backup gaat dan weer op een andere schijf, zodat ik altijd 'safe' zit.

In elk geval dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkpls
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:40
Beste tweakers,

Voor studenten met een geldig email adres van de onderwijsinstelling is op de site van Lenovo de 81SW002XMH te koop voor slechts 849.15! Deze is (volgens mij) gelijk aan de 81SW001SMH, maar dan met I7 processor en 512 GB. Indien je als student deze kunt bestellen, is dit een erg mooi alternatief!
Specificaties: https://psref.lenovo.com/...54015IWL_GTX?M=81SW002XMH

Lenovo site: https://www.lenovo.com/nl...d-S540-15IWL/p/81SW002XMH
Pagina: 1