Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Video afspeel problemen Ryzen 1600/R9 290X 4GB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thomas de Jong
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 14-09 23:50
Hallo Tweakers,

Hier is een lijst met specificaties van mijn pc:
HW
PSU: Corsair RM650x 650W
MB: Asus prime B350-plus
MEM: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000Mhz C15
CPU: Ryzen 5 1600
GPU: Asus R9 290X 4 GB DirectCU II
Monitor: Samsung S27D590C 1080p 60Hz via Display-poort
Corsair Lighting Node Pro Controller 2x Led Strip

SW
Besturingssysteem: Win 10 64x Build: 1903 (Up-to-date)
BIOS VER .: 5216 (Actueel)
GPU Driver ver .: 19.9.2 (Up to date)
ICUE ver .: 3.19.120 (Up-to-date)

Probleem:
Doet zich voor tijdens het afspelen van video met Google Crome, Firefox, VLC en GOM Player Pro. Volledig scherm en niet volledig scherm, 4K, 1080p en 720p.

Tijdens het afspelen van video van bijvoorbeeld een video van 10 minuten, bevriest mijn scherm na ongeveer 5 minuten en reageert mijn pc 5 à 10 seconden niet. Het geluid blijft spelen tijdens deze bevriezing. Na de 10 seconden wordt mijn display soms even zwart, maar wordt daarna weer ingeschakeld. Soms gaat de video vervolgens door met het normaal afspelen, maar op andere momenten geeft de videospeler het foutbericht weer dat de video momenteel niet kan worden afgespeeld. VLC blijft zwart, maar het geluid blijft wel afspelen. Opvallend: Wanneer het display weer wordt aanspringt, reset mijn RGB led-strookpatroon zijn lus als mijn pc weer reageerd op input.

Nadat ik deze glitch heb ervaren, wanneer ik Radeon-instellingen probeer te openen, wordt het venster niet meer correct weergegeven (transparante patch of een lege programmagrens van Windows). Na het beëindigen van de taak in Taakbeheer en het opnieuw opstarten word het weer correct weergegeven. Wanneer ik ICUE probeer te openen (de software voor mijn randapperatuur en mijn LED strips, wordt het programma op de taakbalk wel weergegeven, maar wordt scherm niet weergegeven als ik erop klik. Ook dit programma wordt weer goed weergegeven naar een herstart via Taakbeheer.

Wanneer ik de HW-monitor op de achtergrond gebruik en de glitch weer gebeurd, toont dit pieken in gebruik en wattage van de CPU en een piek van 100% GPU-gebruik en kloksnelheden. Ik heb ook GPU-Z op de achtergrond uitgevoerd en een screenshot toegevoegd van de geregistreerde sensorwaarden. https://drive.google.com/...drMg_lIV/view?usp=sharing
Je kunt de pieken aan het einde duidelijk zien wanneer de glitch zich voordoet. Ik heb ook een GPU-Z-sensorlog https://drive.google.com/...BwW3pXQy/view?usp=sharing waar de glitch optreedt rond de 10:18:38 timestamp. (Download het bestand voor betere weergave)

Het probleem begon na een mislukte update van mijn GPU-stuurprogramma's in Radeon-instellingen en na het bijwerken van Windows. Ik downloadde (in die tijd) het nieuwste GPU-stuurprogramma 19.9.1 via amd.com en voordat ik het installeerde, verwijderde ik het oude stuurprogramma's met Guru3D DDU en verwijderde ik alles in de map C: / AMD. Ik na het updaten van het stuurprogramma ook mijn Windows bijgewerkt naar build 1903.

Dingen die ik al heb geprobeerd nadat ik het probleem voor het eerst had ervaren:

Bijgewerkt GPU-stuurprogramma (schone installatie)
Bios bijgewerkt en gereset naar aanbevolen instellingen
Overgeklokte CPU in op stock en het D.O.H.C RAM-profiel uit geschakeld
MB-chipset drivers bijgewerkt
Alle updates geïnstalleerd via Windows Update
ICUE-software geupdate
browsers en videospelers geupdate
extensies in browsers uitgeschakeld
HDMI-poort in plaats van Display-poort gebruikt
Koelventilatoren en kabelverbindingen gecontroleerd
GPU opnieuw in het moederboard gestoken
Alle USB- en andere overtollige apparaten los gekoppeld van mijn pc
Mijn display-instellingen gewijzigd van 59 Hz in 60 Hz
GPU schaling en Vitual Super Resolution uitgeschakeld

Ik hoop dat ik dit probleem kan oplossen met behulp van jullie.

Mijn volgende actie zal zijn om een ​​schone installatie van Windows uit te voeren, maar ik doe het liever niet omdat dit al mijn instellingen zal resetten.

Ik heb gecontroleerd op het aanwezig zijn van een herstelpunt, maar er is er geen beschikbaar voordat de problemen begonnen.
Ik heb gamen nog niet geprobeerd sinds het probleem begon.

Bij voorbaat bedankt,

Thomas

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 15:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Probeer ook een andere videokaart. Vergeet niet dat de 290X bekend staat om hitteproblemen en dat deze ondertussen al 7 jaar in de handel is. Kan natuurlijk gewoon het begin van het einde zijn van de kaart.

I reject your reality and substitute my own

• tdn135
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Je kunt eens kijken welke bios versie je hebt van je videokaart. Ik heb voor mijn sapphire r290 tri x ooit een flash moeten doen om de kaart iets stabieler te krijgen. Met GPU z kun je de versie zien en zie je direct of de kaart op de uefi of bios modus staat. Met uefi start de pc mogelijk wat sneller op. Je moet dan een klein switchje boven op de kaart omzetten.

Overigens heb ik met mijn r290 ook problemen. Na minimaal uur komen er soms artifacts, ondanks dat de kaart goed gekoeld wordt.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True