Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aanbevolen luidspreker set (2-weg en 3-weg) voor zelfbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RebornLoophole
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 20-10 20:01
Ik wil beginnen met het bouwen van een actieve DSP luidsprekerset op basis van de BeoCreate kaart.
Deze heeft 2 Klasse D uitgangen per kanaal en ik wil daar eens lekker mee aan de slag zodat de donkere dagen er weer aan komen. Kan iemand mij een bij elkaar passende set luidsprekers aanbevelen die ik hier voor zou kunnen gebruiken ? Mijn vragen die ik bijvoorbeeld heb:

- Full range speaker met een aparte subwoofer of juist een aparte tweeter?
- Ik wil er misschien als eerste een sound bar van maken maar ook te gebruiken zonder TV dus voor Audio.
- Prijs van de speakers is minder van belang, maar wil niet meteen doorschieten eerst maar eens leren.

Ik gebruik verder SigmaStudio voor de DSP en wil later ook de stap maken naar Room Equalisation.
Alle goede tips zijn welkom en alvast bedankt.

RebornLoophole wijzigde deze reactie 13-09-2019 23:05 (3%)

Beste antwoord (via RebornLoophole op 19-09-2019 22:09)

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13-11 18:01
Interessante versterker, deze kende ik nog niet. :) Is er ergens technische informatie beschikbaar? Op de website van Hifiberry staat eigenlijk net niks. Op het filmpje zie ik 3x TPA3128D2 versterkers.

De DSP kan je het best instellen aan de hand van metingen met bijvoorbeeld ARTA en een meetmicrofoon.

Qua drivers is dit mooi om te bouwen, als je een normale boekenplankluidspreker wilt bouwen: https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-mon/ maar dan natuurlijk zonder het passieve filter. Deze luidspreker heeft een erg goed afstraalgedrag, is tweeweg en speelt diep genoeg voor de meeste muziek. Als hij lager moet gaan, kan je de poort of passieve radiator lager afstemmen en de respons met de DSP repareren. Mocht het niet lukken met de DSP, dan kan je altijd nog het passieve filter bouwen.

Als je een sound bar maakt zou ik kijken naar de Peerless PLS-50N25AL01-08, ondersteund door een woofer of subwoofer. Dit is een prima betaalbare breedbander. Voor een 2" breedbander heeft hij relatief weinig vervorming vanaf de middentonen en een redelijk mooie afstraling. Afhankelijk van hoe hard hij moet, kan je hem inzetten vanaf ongeveer 300 Hz.

TBTL wijzigde deze reactie 15-09-2019 13:39 (74%)

Alle reacties

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Is het niet misschien makkelijker om eerst room eq wizard te leren gebruiken, voordat je jezelf in diepe stort?
Verder doet goed gereedschap, het halve werk. :*) Zaag en een freesmachine is dan wel erg fijn, om in de schuur te hebben.

Lip wijzigde deze reactie 14-09-2019 03:29 (36%)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• RebornLoophole
Hoi Lip bedankt voor je advies. Ik heb REW inderdaad overwogen en die startkosten zijn te overzien. Maar heb toch besloten om eerst een sound bar te maken; simpel omdat ik dat leuker vind en omdat ik eerst eens op het gehoor (gaat het uiteindelijk toch om) wil luisteren hoe zo'n bar dan klinkt en wat ik daar nog aan kan veranderen met de DSP en SigmaStudio software. Mijn eerste houten box maak ik dan ook niet zo zeer voor de mooi, maar meer voor hoe hij klinkt.....als dat met de DSP niet beter gaat klinken kan ik altijd iets veranderen; dus eigenlijk een beetje prototypen. Goed gereedschap is verder geen probleem.

PS: Mooie samenvatting van heel wat kennis trouwens op jouw topic "Zo doe je dat". Chapeau ! En om te kijken of je lezers scherp blijven heb je de formule voor het berekenen van vermogen een eigen draai gegeven :+ als je schrijft : ".........wanneer je een bovenmatige interesse hebt in de audio Hi-Fi wereld en gelijktijdig weet wat ........ P=UxR (Wet van Ohm) ........" ;)

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
RebornLoophole schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 08:32:
gelijktijdig weet wat ........ P=UxR (Wet van Ohm) ........" ;)
P=U*I of P=I²R

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11:55

Cheezus

Luiaard

De wet van PUR geldt vooral in de bouw :P

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• TBTL
Interessante versterker, deze kende ik nog niet. :) Is er ergens technische informatie beschikbaar? Op de website van Hifiberry staat eigenlijk net niks. Op het filmpje zie ik 3x TPA3128D2 versterkers.

De DSP kan je het best instellen aan de hand van metingen met bijvoorbeeld ARTA en een meetmicrofoon.

Qua drivers is dit mooi om te bouwen, als je een normale boekenplankluidspreker wilt bouwen: https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-mon/ maar dan natuurlijk zonder het passieve filter. Deze luidspreker heeft een erg goed afstraalgedrag, is tweeweg en speelt diep genoeg voor de meeste muziek. Als hij lager moet gaan, kan je de poort of passieve radiator lager afstemmen en de respons met de DSP repareren. Mocht het niet lukken met de DSP, dan kan je altijd nog het passieve filter bouwen.

Als je een sound bar maakt zou ik kijken naar de Peerless PLS-50N25AL01-08, ondersteund door een woofer of subwoofer. Dit is een prima betaalbare breedbander. Voor een 2" breedbander heeft hij relatief weinig vervorming vanaf de middentonen en een redelijk mooie afstraling. Afhankelijk van hoe hard hij moet, kan je hem inzetten vanaf ongeveer 300 Hz.

TBTL wijzigde deze reactie 15-09-2019 13:39 (74%)

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09:13
Helemaal eens met @TBTL
Arta is een heel fijn meer programma, gebruik het zelf veel. Maar REW is voor crossover ontwerp nog net iets makkelijker. Je kan daarmee een doel respons maken, bijv 4e orde high pass. En dan filters toevoegen, handmatig en/of automatisch. En die exporteren als biquads en zo je dsp in knallen (iig in het geval van een minidsp).

Edit: en over room correction; ik kan he als je wil een paper linken waarin duidelijk onderbouwd wordt waarom dat voor lage frequenties (<200hz) een goed idee is en voor hoge frequenties niet :). Dat laatste kan je niet met eq oplossen maar vereist een goede luidspreker met goed off axis gedrag, wat @TBTL al aanstipte.

Jag wijzigde deze reactie 15-09-2019 13:54 (31%)

• RebornLoophole
Zowel @TBTL als @Jag bedankt voor jullie interessante toevoegingen en sorry voor mijn late reactie.
Ik heb even zitten kijken waar ik de voorgestelde Peerless (goedkoop) kan kopen in Nederland, maar dat kom niet zo gauw naar voren uit mijn zoekopdracht. Dus als jullie nog een tip hebben voor een NL of andere betrouwbaar en betaalbare site, dan zou dat mooi zijn. Verder wil ik beginnen met REW om de boel door te fluiten, maar zal ook eens naar ARTA kijken; kende die nog niet.
@TBTL Voor de sound bar raad je een woofer of subwoofer aan; heb je daar nog een bijpassend type voor in gedachten?
@Jag Ik zou het leuk vinden om je paperlink te ontvangen; zit toch nog in de verkennende en leermode dus erg welkom.

• RebornLoophole
Oh ja @TBTL ik heb zelf ook nog geen schema's kunnen vinden van het BeoCreate DSP board.Zou wel handig zijn. Mocht je iets specifieks willen weten, dan kan ik altijd even kijken op mijn board.

RebornLoophole wijzigde deze reactie 19-09-2019 22:25 (40%)

• TBTL
Dankjewel!

Volgens mij is dit 'm: Tymphany 830983 http://www.audio.nl/Aprod...type=product&Product=1252
Peerless is van Tymphany. Dit bedrijf heeft meerdere luidsprekers die sterk op elkaar lijken.

Welke woofer je kiest is afhankelijk van hoeveel ruimte er beschikbaar is. Als de woofer in de sound bar zelf moet passen is de Dayton ND91 misschien interessant, als de subwoofer in een los kastje naast de sound bar komt is er zoveel keuze in 8" - 12" woofers dat een aanbeveling erg willekeurig zou zijn. Over het algemeen zit je met goedkopere woofers vast aan een grote kast. Als je het leuk vindt om te experimenteren, zou je een redelijke 5" tot 8" woofer kunnen kopen die een Qts van rond de 0,4 heeft en die in een gesloten kast, basreflex, bandpass e.d. kunnen stoppen en vergelijken. Met een kleine woofer blijft de hoeveelheid hout die je nodig hebt om de kasten te bouwen beperkt. Als je in één keer iets goeds wilt maken, zou ik een wat grotere woofer nemen en een conventionele (grote) basreflexkast maken.

TBTL wijzigde deze reactie 20-09-2019 12:51 (56%)

• RebornLoophole
Super. IK ga er de komende tijd mee verder en laat nog van me horen al ik meer weet of heb.

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
speakerenco.nl in Haarlem en speakerland.nl in Oss hebben Peerless luidsprekers (en vele andere)

bouwfraude wijzigde deze reactie 21-09-2019 17:43 (28%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True