Isoleren houtskeletbouw via buitenkant met glaswol

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1254212

Topicstarter
Ik heb de buitenkant van een houtskeletgebouw voorzien van zacht isolatiewol van 80mm dik, zoals te zien is op onderstaande foto, op sommige plekken 2 lagen dik.

en afgedek met een damp open folie.

Nu zie ik dat zachte isolatie vooral aan de binnenzijde wordt aangebracht. Later komen er nog latjes overheen voor ventilatie en het aanbrengen van andere gevelbekleding.

Ik vroeg mij af of dit zo goed is aangebracht of dat ik de zachte isolatie platen moet vervangen voor harde PIR platen?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1254212 op 03-01-2020 18:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 23:26
Harde pit platen zorgen wel voor betere isolatie. Maar je hebt al wel een dampscherm geplaatst, als je de boel inderdaad waterdicht kan afsluiten zie ik geen probleem met hoe je het hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:51

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Pir isoleert idd beter, maar wol isoleert ook een stuk meer geluid.

Hoe je het aangebracht hebt ziet er goed uit :)

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Harde of zachte isolatie maakt voor de positie in de constructie niet uit. Zachte is wel gevoeliger voor (doorslaand) vocht, maar daarvoor heb je de folie aangebracht. Latten er op en gevelbekleding en dat is het in principe goed.

Of de gehele constructie bouwfysisch goed is is alleen te beoordelen als we weten wat er achter de steenwol zit. Ik mag hopen een dampremmende laag?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vergeet niet een dampdichte folie aan de binnenkant aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties _/-\o_ ! Ik geloof dat ik op de goede weg zit.

Enkel heb ik geen dampremmende folie aan de binnenzijde van het glaswol. Het ziet er ongeveer zo uit:

gevelbekleding-> latjes (komen nog) -> damp open folie -> glaswol -> enkele cm ruimte -> houten plaat -> gipsplaten geschroeft op houten platen

Afbeeldingslocatie: http://31.21.195.40/pic/IMG-20190913-WA0007.jpg

Er zit op de meeste plaatsen nog een ruimte van enkele cm achter het glaswol maar daarachter zit dus meteen een houten plaat met daartegen aan de binnenzijde van het pand gipsplaten, en geen folie. Is dat heel erg of zou ik aan de binnenkant, dus tegen de gipsplaten aan nog iets van een dampdichte folie of nog een isolatielaag kunnen aanbrengen? Of is goed ventileren voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Als je later geen spijt wilt krijgen: zorg dat de ruimte achter de isolatie er niet is en plaats een goed aangesloten dampremmende folie aan de binnenkant.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:03
Je wilt dat er geen warme binnenlucht de isolatie in kan, want zodra die bij een koud deel komt koelt die lucht af en condenseert het vocht eruit. Dan wordt je glaswol nat, isoleert het minder en gaat het houtwerk rotten. Tegelijkertijd wil je wel dat het glaswol nog iets kan ademen, zodat vocht dat er toch inkomt weer kan ontsnappen. Daar heb je al voor gezorgd met een dampopen folie. Maar aan de binnenzijde ben je dus je dampscherm vergeten.

Topicstarter
Zou dat nog op te lossen lossen zijn door binnenshuis tegen de gipsplaat een dampremmende folie en een laag glaswol met voorzetwand te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02
Is idd een optie. Folie en direct gips erop kan je ook doen. Gaat erom dat er geen warme lucht condenseert in je isolatie.

• klaaas
  • Nu online
Met enkel iets toevoegen aan de huidige constructie los je de valse spouw niet op helaas.

Hij wil.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:49
Waarom heb je die miofol verticaal aangebracht en niet overlappend horizontaal (dakpansgewijs)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen!

ik ga de ruimte achter het glaswol verder opvullen met meer glaswol om zo de valse spouw te verhelpen. Het was niet mogelijk een dampremmende folie aan de andere zijde van het isolatie te plaatsen vanwege veel obstakels en scherpe schroefpunten. Ik ga deze dus aan de binnenkant plaatsen met nog een laag isolatie en voorzetwand. Dus dan wordt het zoiets?:

gevelbekleding-> latjes -> damp open folie -> glaswol -> houten plaat -> gipsplaat <- dampdichte folie <- glaswol <- voorzetwand.

Ik heb die Miofol op sommige delen horizontaal aangebracht uit gemak, de naden zijn wel goed afgeplakt. Ik begrijp uit de reactie dat dat niet de beste manier van plaatsen is dus, wellicht dat ik het nog aanpas bij het plaatsen van de gevelbekleding. Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02
Die extra laag glaswol tussen dampdichte folie en voorzetwand zou ik achterwege laten. Reden voor die dampdichte folie is dat je geen huisvocht in de isolatie wilt, ga je er vervolgens nog een laag isolatie voor plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_JGC_ schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:18:
Die extra laag glaswol tussen dampdichte folie en voorzetwand zou ik achterwege laten. Reden voor die dampdichte folie is dat je geen huisvocht in de isolatie wilt, ga je er vervolgens nog een laag isolatie voor plaatsen.
(y) ik laat dat achterwegen dan, scheelt weer een hoop extra werk.
Pagina: 1