Bouwvergunning aanvragen en slapende honden wakker maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1104161

Topicstarter
Vorig jaar hebben we een geschakeld huis gekocht. De enige tuin is aan de voorzijde. Er staat een schutting omheen met een soort inham waar we de auto kunnen parkeren (tegen de grens met de buren). Achter in die inham zit de schuttingdeur die toegang geeft tot de tuin (achter de tuin de voordeur). Visite en wijzelf lopen dus langs de auto door die inham en daar komen ze binnen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/djVpv4c/CC17-D90-D-108-C-4-C1-A-A6-D6-B9779-C356265.jpg

Nu zou ik heel graag de ingang pal aan de stoep maken en de auto 'binnen' achter een roldeur/garagedeur zetten en dan onder een carport. Vanaf de straat zie je dan niet meer een inham, maar een gesloten erfafscheiding met een loopdeur en een garagedeur. De auto staat op dezelfde plaats, alleen iets naar achteren (staat nu deels met de neus op de stoep) en uit het zicht.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/W0vSYMk/AD9-F7-A26-05-A2-40-B5-BF53-79-C1551-FE500.jpg

De blokhut (fietsenstalling/rommelschuurtje) moet een kwartslag gedraaid zodat er iets meer ruimte is voor de auto.

Omdat het allemaal aan de voorkant is, zal ik er ongetwijfeld een bouwvergunning voor nodig hebben.

We hebben het huis zo gekocht en ik vermoed dat de schutting voor een deel op gemeentegrond staat (gearceerd op de tekening, linksboven). Verder is de schutting met 1,80 m misschien eigenlijk te hoog. Ook weet ik niet zeker of zo'n blokhut mag. Maar goed, dit staat er allemaal al een tijdje zo.

Nu mijn vraag: Als ik bij de gemeente ga informeren naar wat er toegestaan is, hoeveel kans loop ik dan dat ik problemen krijg vanwege de illegale grond en de schutting?

Als ik de schutting zou moeten afbreken zou ik veel erger af zijn dan nu. Ik ben daar bang voor. Dan kan ik beter geen slapende honden wakker maken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou het op zichzelf wel heel erg prettig vinden als de auto buiten bereik van onbevoegde staat en ook als hij droog staat (hij wordt zo snel vies door regen en stof).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1104161 op 13-09-2019 17:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Het hangt er volgens mij vanaf hoe de rooigrens gedefinieerd is, maar als dat zo is zou je mogelijk dat stukje grond kunnen kopen van de gemeente. Die rooigrens is belangrijk omdat je er helemaal niets op mag zetten als die verkeerd loopt.. en dan is het eigendom ineens ook wat minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, maar de vraag is eigenlijk: slaan ze bij de gemeente meteen aan op een stukje onrechtmatig grondgebruik als je bouwvergunning wilt (in een andere hoek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je wel een echte inrit, anders heb je daar ook een vergunning voor nodig?
en de bestaande schutting afdak/ blokhut is die legaal?
Persoonlijk zou ik de tekeningen van het huis gaan bekijken bij de gemeente zodat je kan zien wat daar bekend is, want zonder vergunning is je hele voortuin illegaal (schutting, afdak, blokhut.)

Heb je veder geen achtertuin? op deze manier wordt het wel een beetje fort knox en gemeentes zijn daar niet gek op. dus de kans op afwijzing is behoorlijk (check ook even het bestemmingplan en de welstandsnota) overgens mogen carports in het voorerfgebied maar zelde. (zijgevel en dan 1 meter achter de voorgevel is vaak de max)
Je zegt: "het staat er lang en ik heb het zo gekocht", let op! Er zit op illegale bouw geen verjaring, op het moment dat handhaving geeist wordt moeten ze het of legalizeren of jij moet het afbreken.
(vandaar staat er ook altijd de vraag in de vragenlijst bij een koopwoning, "zijn er illegaal gebouwde delen.")

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:15

Illusion

(the art of)

Je kan in ieder geval op https://www.pdok.nl/viewer/ even kijken of dat stukje grond van jou of van de gemeente is.
Eerst inzoomen naar je woning, en dan de laag "Kadastrale percelen" aanzetten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik zou het wel aandurven tegen de gemeente als ze zouden zeggen dat je geen erfafscheiding of tuinhuis aan de voorzijde mag in deze situatie.. Wat zegt het bestemmingsplan er over? Aangezien hieraan getoetst moet worden, en welstand niets mag verbieden wat planologisch is toegestaan (uitspraak rechtbank), is dat je houvast.

Het is afhankelijk van de gemeente en de ambtenaar of je slapende honden wakker maakt. De een beantwoordt puur je vraag, de ander kijkt wat gedetailleerder naar de situatie en zegt daar wat van. En bij weer een ander wordt handhaving ingeseind.
Geen peil op te trekken dus.

Als het puur weten is wat mag, mag je me ook wel een DM sturen met je adres, dan zoek ik het bestemmingsplan er wel even bij voor je. Mogelijk vind ik daar ook aanwijzingen over het vermeende onrechtmatige grondgebruik.

[ Voor 15% gewijzigd door Hsb-3 op 14-09-2019 02:11 ]

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:08

Jrz

––––––––––––

DLekker op za/zo werken. Er is dan geen handhaving, ookal bel je met de gemeente, of politie om ze te vertellen dat er dingen gedaan worden zonder dat sr een vergunning is
Letterlijke antwoord: “de brutalen gebben de werel “ dat is Amsterdam trouwens

[ Voor 5% gewijzigd door Jrz op 14-09-2019 03:47 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hsb-3
@Jrz ,want als het er eenmaal staat dan kan je er ook niet meer op handhaven? Slecht advies.. Alles wat TS wil is vergunningplichtig en gebeurt voor aan de straat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Jrz schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 03:47:
DLekker op za/zo werken. Er is dan geen handhaving, ookal bel je met de gemeente, of politie om ze te vertellen dat er dingen gedaan worden zonder dat sr een vergunning is
Zou ik niet doen ... al helemaal niet in het 'zicht'
( er lopen tientallen topic's op GOT over "moet je nu eens zien wat mijn buren doen .... wat is mijn recht" )

Ik heb in mijn achtertuin een overkapping/afdak tegen mijn schuur gezet, en na 3 maanden stond er een BOA aan de deur, er waren klachten over de 'rechtmatigheid' en de afmetingen
Na opmeten bleek ik 4 cm ONDER de toegestane breedte te zitten, en kon het blijven staan.
De BOA zei zelfs dat ik een jaartje moest wachten met aanschroeven van een zonnescherm of dergelijke, omdat het anders wel lastig zou worden ;)

( de klagende buur is niet bekend gemaakt, mijn directe buren waren het iig niet, of ze liegen ;) )

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Hsb-3 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 07:23:
@Jrz ,want als het er eenmaal staat dan kan je er ook niet meer op handhaven? Slecht advies.. Alles wat TS wil is vergunningplichtig en gebeurt voor aan de straat.
Sja. Hier werkt het helaas zo. Ik heb de gemeente een aantal keer gebeld, politie. Er wordt niets mee gedaan, dus blijkbaar werkt het zo

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jrz schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 09:48:
[...]

Sja. Hier werkt het helaas zo. Ik heb de gemeente een aantal keer gebeld, politie. Er wordt niets mee gedaan, dus blijkbaar werkt het zo
je moet ze ook niet bellen, kastje muur, niemand heeft iets gezien.

De juiste weg is een handhavings verzoek door een belang hebbende laten sturen. kunnen ze echt niet omheen. en zullen ze minimaal moeten vertellen waarom ze niet handhaven. waar je dan weer tegen in bezwaar kan ;)

• Jrz

Jrz

––––––––––––

twain4me schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:16:
[...]

je moet ze ook niet bellen, kastje muur, niemand heeft iets gezien.

De juiste weg is een handhavings verzoek door een belang hebbende laten sturen. kunnen ze echt niet omheen. en zullen ze minimaal moeten vertellen waarom ze niet handhaven. waar je dan weer tegen in bezwaar kan ;)
Is gedaan. Maar als de werkzaamheden gedaan zijn, heeft het geen zin meer.
In het weekend is geen handhaving. Wel voor horeca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19
Als de ambtenaar je vraag beantwoord en het opmerkt zal hij het aan handhaving melden. Of die er iets mee doen zal afhangen of ze die dag zin hebben om naar buiten te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Jrz schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:18:
[...]

Is gedaan. Maar als de werkzaamheden gedaan zijn, heeft het geen zin meer.
In het weekend is geen handhaving. Wel voor horeca
Waarom geen zin meer? Ze kunnen het dan of mogelijk legaliseren met een vergunning en anders moeten ze het afbreken. Wel afhankelijk van de handhavingsprioriteiten, maar als er om wordt verzocht moet er gehandhaafd worden. "geen tijd/geen zin" is geen reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jrz schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 03:47:
Klinkt heel leuk.
Maar ik weet dat er in Amsterdam met enige regelmaat luchtfoto's gemaakt worden die worden vergeleken met de vorige foto's. En als er dan ineens een bouwwerk op verschijnt, wordt er gecontroleerd of er een vergunning voor is afgegeven. Zo niet, gaat er een controleur langs. En in veel gevallen komt het dan neer op: afbreken.
Dus handhaving kan ook achteraf plaats vinden.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Hsb-3 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:40:
[...]

Waarom geen zin meer? Ze kunnen het dan of mogelijk legaliseren met een vergunning en anders moeten ze het afbreken. Wel afhankelijk van de handhavingsprioriteiten, maar als er om wordt verzocht moet er gehandhaafd worden. "geen tijd/geen zin" is geen reden.
Omdat de schade aan de voorgevel als is geschied door het verkeerd reinigen. En omdat monumentale deuren en panelen dan als met de container weg zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jrz schreef op zondag 15 september 2019 @ 05:15:
[...]

Omdat de schade aan de voorgevel als is geschied door het verkeerd reinigen. En omdat monumentale deuren en panelen dan als met de container weg zijn
Dat is natuurlijk een extreem voorbeeld, en totaal niet representatief voor de illegale bouw.waar TS mogelijk mee te maken heeft. iets wat onmogelijk terug te draaien is kan je natuurlijk niet terug draaien , net doen alsof het de keuze is van de gemeente om niet te handhaven is dan ook de wereld op zijn kop.
Overgens is het uitdelen van boetes ook handhaving ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 16:04
Kijk eens op www.ruimtelijkeplannen.nl en zoek op je adres dan kan je het bestemmingsplan erbij pakken en kijken wat mogelijk is. Heeft je voortuin als bestemming ‘bouwvlak’ dan kan je mazzel hebben. Heeft het bestemming ‘tuin’ dan kan je het wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@Milo85 , vaak wel. Maar in dit specifieke geval, een woning zonder achtertuin/achtererfgebied, zou je nog kunnen vragen of de gemeente ontheffing wil verlenen. Het is zo'n specifieke situatie, het zou niet terecht zijn om enige vorm van bebouwing/erfafscheiding te verbieden hier. Maar ook gezien de situatie, verwacht ik er op dat er deels een woonbestemming op ligt omdat de gemeente dat ook wel inziet. Datt zou het het makkelijkste maken.

Dus @Anoniem: 1104161 , als je wil dat ik even met je meekijk mag je een DM sturen. Of anders inderdaad op ruimtelijke plannen kijken, maar die site is een gedrocht sinds de update dat je op laag moet selecteren. Werkt absoluut niet intuitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 11:05
Wat @Milo85 zegt. Kan zomaar zijn dat hier hoge erfafscheidingen wel toegestaan zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
M'n pa is na wat klachten over een dakkapel op de woning van m'n zusje eens met een camera door de buurt gaan fietsen.

Met terug werkende kracht bleek het hondje wat te hard gekeft te hebben - zo deed de gemeente het althans voorkomen ;)

Kan geen inschatting maken van jouw situatie. Open, vriendelijke 'gevels' van huizen hebben mijn voorkeur.

Sowieso. Terug keffen tegen overheid kan. Zeker bij de kleinere honden :D

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 10:33
Op www.ruimtelijkeplannen.nl zou je het geldende bestemmingsplan moeten kunnen inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
@Hsb-3 klopt, maar de gemeente heeft niet altijd hele logische bestemmingsplannen. En het hangt af van de gemeente of zij medewerking willen verlenen, ik heb geen idee in welke gemeente de TS woont en in hoeverre zij hierin schappelijk zijn. Daarom kan je beter maar wat voorwerk hebben gedaan voordat je achteraf alles moet proberen te legaliseren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hsb-3
@Milo85 ,dat sowieso! Bouwen zonder vergunning raad ik hoe dan ook af. Maar al zou de gemeente "Nee" zeggen tegen een eventuele ontheffing, zou ik het wel aandurven om bezwaar aan te tekenen tegen een weigering van de vergunningaanvraag om ontheffing.

Maargoed, we weten niet wat de bestemming is, dus alles wat nu verder komt is speculatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt, allemaal. Ik kom er binnenkort op terug. @Hsb-3 ik zal je dm'en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo te zien mag er toch wel het e.e.a. @Hsb-3 Ik ga het even rustig lezen.

Artikel 11 Tuin - Parkeren

11.1 Bestemmingsomschrijving 11.1.1 Algemeen
11.1.2 Specifiek

11.2 Bouwregels 11.2.1 Algemeen
11.2.2 Gebouwen en overkappingen
11.2.3 Andere bouwwerken
11.2.4 Bestaande bouwwerken

11.3 Afwijken van de bouwregels 11.3.1 Andere bouwwerken
11.3.2 Algemene randvoorwaarden voor afwijken van de bouwregels

11.4 Specifieke gebruiksregels

11.1 Bestemmingsomschrijving

11.1.1 Algemeen

De voor 'Tuin - Parkeren' aangewezen gronden zijn bestemd voor:
a. parkeervoorzieningen, waarbij:1. binnen de bestemming ten minste één parkeerplaats per woning dient te worden gerealiseerd;
2. van iedere parkeerplaats de oppervlakte ten minste 15 m2, de diepte ten minste 6 m en de breedte ten minste 2,5 m dient te bedragen;

met daaraan ondergeschikt:
b. tuinen en erven behorende bij de op de aangrenzende gronden gesitueerde bestemmingen.

11.1.2 Specifiek

Ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van verkeer - carport' zijn de gronden tevens bestemd voor een bestaande carport.

11.2 Bouwregels

11.2.1 Algemeen
a. op de in artikel 11.1 bedoelde gronden mogen uitsluitend bouwwerken ten dienste van de bestemming worden gebouwd;
b. bebouwing mag slechts worden opgericht indien geen afbreuk wordt gedaan aan de parkeerfunctie van de percelen, waarbij de bedoelde parkeervoorzieningen vrij bereikbaar en ten alle tijden volledig bruikbaar dienen te blijven.

11.2.2 Gebouwen en overkappingen
a. Bij ieder hoofdgebouw mag een erker, entree- of tochtportaal worden gebouwd, waarbij geldt dat:1. de afstand tot de grens van het openbaar gebied niet minder mag bedragen dan 2 m;
2. de diepte, gemeten vanuit de (voor)gevelrooilijn, niet meer mag bedragen dan 1,5 m voor een erker en 2 m voor een entree- of tochtportaal;
3. de totale grondoppervlakte niet meer mag bedragen dan 6 m2;
4. de breedte niet meer mag bedragen dan 60% van de breedte van de betreffende gevel van de woning;
5. de bouwhoogte niet meer mag bedragen dan de eerste bouwlaag van de woning, vermeerderd met 0,25 m tot een maximum van 4 m.

b. Bij iedere hoofdgebouw mag aan de zijgevel een overkapping (zoals een carport) worden gebouwd, waarbij:1. de diepte gemeten uit:◾de (lijn welke kan worden getrokken in het verlengde van de) achtergevelbouwgrens van het hoofdgebouw niet meer dan 3 m mag bedragen;
◾de zijgevel van het hoofdgebouw niet meer dan 3 m mag bedragen;

2. de afstand tot:◾de (lijn welke kan worden getrokken in het verlengde van de) (voor)gevelrooilijn van het hoofdgebouw minimaal 1 m zal bedragen;
◾de zijdelingse perceelsgrens minimaal 1 m zal bedragen, tenzij de overkapping wordt gerealiseerd op de perceelsgrens;
◾de zijdelingse perceelsgrens minimaal 2 m zal bedragen, indien deze grenst aan het openbaar gebied;

3. de bouwhoogte niet meer mag bedragen dan de hoogte van de eerste bouwlaag van het hoofdgebouw vermeerderd met 0,25 m tot een maximum van 4 m;
4. voldaan dient te worden aan het bepaalde in sub d.

c. bij ieder hoofdgebouw mogen vrijstaande overkappingen (zoals een carport) worden gebouwd, waarbij:1. de bouwhoogte niet meer dan 3 m mag bedragen, gemeten ten opzichte van het aansluitende terrein;
2. de afstand tot:◾de (lijn welke kan worden getrokken in het verlengde van de) (voor)gevelrooilijn van het hoofdgebouw minimaal 1 m zal bedragen;
◾de zijdelingse perceelsgrens minimaal 1 m zal bedragen, tenzij de overkapping wordt gerealiseerd op de perceelsgrens;
◾de zijdelingse perceelsgrens minimaal 2 m zal bedragen, indien deze grenst aan het openbaar gebied;
◾de zijgevel ten minste 1 m zal bedragen;

3. voldaan dient te worden aan het bepaalde in sub d.

d. de overkappingen als bedoeld onder b en c mogen slechts worden opgericht, indien:1. de maximale grondoppervlakte van de gebouwen en overkappingen op het perceelsgedeelte met de bestemming 'Tuin - Parkeren' en de bestemming waarbij de bestemming 'Tuin - Parkeren' hoort, buiten het bouwvlak, niet meer bedraagt dan 75 m2, indien de oppervlakte van het perceelsgedeelte met de bestemming 'Tuin - Parkeren' en de bestemming waarbij de bestemming 'Tuin - Parkeren' hoort, buiten het bouwvlak, minder dan 300 m2 bedraagt;
2. de maximale grondoppervlakte van de gebouwen en overkappingen op het perceelsgedeelte met de bestemming 'Tuin - Parkeren' en de bestemming waarbij de bestemming 'Tuin - Parkeren' hoort, buiten het bouwvlak, niet meer bedraagt dan 100 m2, indien de oppervlakte van het perceelsgedeelte met de bestemming 'Tuin - Parkeren' en de bestemming waarbij de bestemming 'Tuin - Parkeren' hoort, buiten het bouwvlak, tussen de 300 en 500 m2 bedraagt;
3. de maximale grondoppervlakte van de gebouwen en overkappingen op het perceelsgedeelte met de bestemming 'Tuin - Parkeren' en de bestemming waarbij de bestemming 'Tuin - Parkeren' hoort, buiten het bouwvlak, niet meer bedraagt dan 150 m2, indien de oppervlakte van het perceelsgedeelte met de bestemming 'Tuin - Parkeren' en de bestemming waarbij de bestemming 'Tuin - Parkeren' hoort, buiten het bouwvlak, tussen meer dan 500 m2 bedraagt;
4. het perceelsgedeelte met de bestemming 'Tuin - Parkeren' en de bestemming waarbij de bestemming 'Tuin - Parkeren' hoort, buiten het bouwvlak, voor niet meer dan 50% van de oppervlakte wordt bebouwd en minimaal 35 m2 onbebouwd en onoverdekt blijft.

e. In afwijking van het hierboven bepaalde is ter plaatse van de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - carport' tevens een bestaande carport toegestaan. De bestaande, afwijkende maatvoering geldt als maximale maatvoering.

11.2.3 Andere bouwwerken

Er mogen andere bouwwerken worden gebouwd, waarbij geldt dat de hoogte niet meer mag bedragen dan:
a. 1 m voor erf- en terreinafscheidingen voor de voorgevel;
b. 2 m voor erf- en terreinafscheidingen achter de voorgevel;
c. 1 m voor overige andere bouwwerken voor de voorgevel;
d. 3 m voor overige andere bouwwerken achter de voorgevel.

11.2.4 Bestaande bouwwerken

Bouwwerken, welke niet voldoen aan het bepaalde in de leden 2.1 t/m 2.3, zijn toegestaan voor zover deze rechtsgeldig zijn gebouwd of een rechtsgeldige bouwtitel hebben op het tijdstip van ter inzage legging van het ontwerp van dit plan. De bestaande, afwijkende maatvoering geldt dan als maximale maatvoering.

11.3 Afwijken van de bouwregels

Bevoegd gezag kan bij een omgevingsvergunning afwijken van de bouwregels voor:

11.3.1 Andere bouwwerken

De bouw van overige andere bouwwerken voor de voorgevel tot 3 m.

11.3.2 Algemene randvoorwaarden voor afwijken van de bouwregels

De genoemde afwijkingen bij een omgevingsvergunning kunnen slechts worden verleend mits:
a. er geen afbreuk wordt gedaan aan de parkeerfunctie van de percelen, waarbij de bedoelde parkeervoorzieningen vrij bereikbaar dienen te blijven;
b. de geluidsbelasting op de gevel van geluidsgevoelige gebouwen niet hoger zal zijn dan de daarvoor geldende grenswaarde uit de Wet geluidhinder of de vastgestelde hogere grenswaarde;
c. geen onevenredige aantasting plaatsvindt van:1. de kwaliteit van de openbare ruimte, zoals een samenhangend straat- en bebouwingsbeeld;
2. de verkeersveiligheid;
3. de sociale veiligheid;
4. het aantal parkeervoorzieningen;
5. de functionele en ruimtelijke structuur, zoals aansluiting op (structurele) groenelementen en waterelementen;
6. de bebouwingsmogelijkheden, gebruiksmogelijkheden en/of bezonning van de aangrenzende gronden en bouwwerken;
7. het milieu.

11.4 Specifieke gebruiksregels

Tot een gebruik strijdig met deze bestemming wordt in ieder geval gerekend het gebruik:
a. van bouwwerken voor bewoning;
b. van gronden en/of bouwwerken voor prostitutie;
c. van gronden en/of bouwwerken ten behoeve van een seksinrichting;
d. van onbebouwde terreinen voor de opslag van caravans, boten en overige zaken;
e. van gronden en/of bouwwerken voor de opslag van vuurwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hsb-3
Kan je misschien ook een snapshot maken van de plankaart? Ivm je twijfel of een deel jouw grond of gemeentegrond is?

Edit: je zit vooral, als ik de regels zo lees, met het probleem dat het niet voor de voorgevel gebouwd mag worden. Het leest wat lastig door de opmaak, maar artikel 11.2.2 b en c gelden voor je carport.

Ik lees ook dat erfafscheidingen voor de voorgevel maar 1,0m hoog mogen zijn, dat is al een probleempje..

11.3.2 geeft mogelijkheid tot afwijken.

Verder kom ik er morgen op terug!

[ Voor 63% gewijzigd door Hsb-3 op 17-09-2019 21:45 ]

• Hsb-3
@Anoniem: 1104161 ,zou je een snapshot van de plankaart kunnen posten of via DM? Dan kan ik de situatie beter inschatten. En ook je vraag over grondgebruik.

Het lijkt me dat er voor tuinhuisjes wel een ontheffing verleend kan worden, maar niet voor erfafscheidingen. Of ze moeten het zo interpreteren dat "gebouwen" onder 11.2.2 vallen, en daardoor geen "ander bouwwerk" is.
De kruimelgevalregeling (artikel 4 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht) geeft wel nog mogelijkheden om eea te bouwen maar dan moet je verder goede ruimtelijke argumenten kunt aandragen en de gemeente moet meedenkend zijn en niet star. Is er in je gemeente ook iets van een afwijkingsbeleid?

Alleen is de kans bij het doen van een aanvraag dat je een "Nee" krijgt en de bestaande schutting moet verwijderen. Dat is dus wel een lastige.

• Milo85
@Hsb-3 Het hangt er ook een beetje vanaf wat de buren bijvoorbeeld in de voortuin hebben staan. De gemeente is er nou zelf ook niet heel happig op om de hele straat te gaan handhaven. En als het bij de buren nou wel legaal is schept het een precedentwerking en daar kan de TS dan ook weer van profiteren. (of de hele buurt heeft pech....).
Pagina: 1