Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik krijg HDR niet aan te praat op mijn HTPC is in combinatie met een Philips The One-tv (2019-model).

Via Nvidia's instellingen geeft hij alleen maar 8-bit als optie. 4K 60 Hertz werkt wel.
Via Windows 10-instellingen schakelt hij meteen terug als ik het schuifbalkje van Windows HD Color aan probeer te zetten.

Het betreft de volgende hardware:
- Philips 65PUS7354 Zilver tv (HDR10+, 60 Hertz, 4K)
- Intel Core i3-4330 processor
- MSI Geforce GTX 1650 Gaming X 4GB met HDMI 2.0b (ondersteund HDR, 60 Hertz, 4K)
- gecertificeerde HDMI Premium kabel (3 meter, ondersteund HDR, 60 Hertz, 4K)

Wat is er aan de hand? Andere HDMI ingang gebruiken? Moet er een speciaal software-pakket geïnstalleerd worden? Instellingen tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Klopt dit verhaal uit een ander topic nog steeds anno 2019?
stin00 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:55:
Ik heb nog even wat extra research gedaan en wat zaken nagevraagd. Karaman111 heeft gelijk, dit heeft allemaal te maken met de hoeveel bandbreedte die HDMI 2.0 (a/b) ondersteunt. Momenteel is de maximale theoretische HDMI bandbreedte 18 GBPS.

4K @ 60Hz 4:4:4 draait op grofweg 17,82 Gbps, maar alleen op de standaard 8-bit BT.709 color. Het hele punt van HDR is het verhogen van het kleur volume, hetgeen alleen mogelijk is als je het color gamut verhoogd. Dit betekent dat je naar BT.2020 toe moet wat 10- of 12-bit deep color inhoudt.

4K 60 4:4:4 (no HDR) = 17.82Gbps

4K 30 4:4:4 10b-HDR (no 60fps) = 11.14Gbps

4K 60 4:2:2 10b-HDR (no 4:4:4) = 17.82Gbps

4K 60 4:4:4 10b-HDR = 22.28Gbps

Samenvattend moet je momenteel altijd iéts opofferen omdat je anders teveel data door de kabel probeert te drukken, dat levert een zwart beeld op. Een kabel van 1 meter of 5 meter zal hier geen effect in hebben. Wel is het zo dat een kabel van 8+ meter wat meer moeite kan hebben met hogere data volumes, maar in de praktijk ben ik dit met een 15 meter kabel nog niet tegengekomen. Ik heb nog geen artefacts of andere rare dingen gezien. Wil dit graag nog eens testen door 17,82Gbps over de kabel te drukken.

Er zijn echter weinig toepassingen die 4K 60 4:4:4 HDR vereisen, behalve wellicht gaming...? veel videocontent is in 24 FPS geschoten of in 4:2:0 chroma, of een combinatie van beiden waardoor je < 18Gbps zit. Je loopt dus niet echt snel tegen de limieten van HDMI 2.0 aan.

Ik denk dat de oplossing voor @EnigmaNL is om via Nvidia control panel chroma subsampling op 4:2:0 te zetten of wellicht 4:2:2 als dat werkt op 15 meter. Verder even checken of color depth op 10 of 12 bit kan, zie de screenshot in m'n vorige post. Ik weet alleen niet wat de exacte gevolgen zullen zijn van een andere chroma subsampling, het kan onscherp beeld opleveren zoals @Anoniem: 423356 aankaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Blaze85 Het is niet de bedoeling om je topic omhoog te schoppen door binnen 24 uur meerdere keren achter elkaar te posten. Als je iets wil wijzigen of toevoegen, graag de “wijzig”-knop gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-07 18:16
Heb je al naar de instellingen op je PC gekeken? Ik moest mijn Samsung bijv in een speciale modus om HDR vanaf een bepaalde HDMI poort te ontvangen.

Ik zie het volgende staan in je handleiding: HDR is not supported in Monitor mode. The TV is able to play HDR video in Monitor mode but no HDR processing will be applied.

Waar staat je TV op ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Basekid schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:56:
Heb je al naar de instellingen op je PC gekeken? Ik moest mijn Samsung bijv in een speciale modus om HDR vanaf een bepaalde HDMI poort te ontvangen.

Ik zie het volgende staan in je handleiding: HDR is not supported in Monitor mode. The TV is able to play HDR video in Monitor mode but no HDR processing will be applied.

Waar staat je TV op ingesteld?
Ik zie inderdaad allerlei dingen over HDR In de handleiding staan _/-\o_. Daar ga ik binnenkort maar eens mee experimenteren (tv-opstelling staat momenteel niet hier).

edit: Als je de Nvidia-instellingen op 30 Hertz zet dan schakelt de tv automatisch over naar HDR. Het is dus inderdaad een breedbandte-issue. Zeer stom dat de nieuwste HDMI standaard (HDMI 2.0b) gewoon geen HDR 4K 60 Hertz in full RGB aankan.

[ Voor 16% gewijzigd door Blaze85 op 20-09-2019 14:41 ]