Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrrrtijn
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-08-2024
Ik heb een economische studie gedaan, maar ben altijd zeer handig geweest in programmeren. Nam op de HEAO de les Bedrijfskundige informatica over van de docent. Ben handig met VBA, programmeer voor de Arduino. Ik merk gewoon dat ik dit soort dingen snel onder de knie heb en het erg leuk vind. Ook in mijn huidige werk heb ik veel te maken met projectmanagement waar veel software applicaties onderdeel van uitmaken. Vanuit die rol schrijf ik veel functionele analyses.

Ik overweeg om een carriere switch te maken en met bovenstaande zaken iets te gaan doen.

Hoe zou ik dit kunnen aanpakken? Eerst opleiding volgen? en zo wat voor opleiding? Breed, smal?
Rechtstreeks met een werkgever contact opnemen? Ideeen?

Dank voor jullie reactie,

martijn

Beste antwoord (via mrrrtijn op 22-09-2019 08:52)

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
Erkel schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:32:
Als je interesses meer liggen bij analyse en presentatie van de data is misschien iets als Mendix wat?
Ik heb zelf 2 jaar geleden een switch gemaakt vanuit de financiële branche (management consultant) naar IT en bij toeval Mendix ingerold. Mendix is erg geschikt als je wel affiniteit met IT hebt en snel waarde wil kunnen toevoegen, zonder eerst een lang leertraject in te gaan om veel te leren over een specifieke programmeertaal. Gezien de hoeveelheid berichten van recruiters die ik krijg, lijkt me dat er veel vraag naar is. Mocht je meer willen weten over mijn switch, Mendix of Mendix-partijen, kun je me altijd een berichtje sturen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Hi Martijn,

Hoe oud ben je? Wat is je persoonlijke situatie (Vrouw, kinderen, koop/huur huis).
Ben zelf niet zo thuis in de programmeerwereld, maar kan me zo maar voorstellen dat diit sort informatie een belangrijke rol gaat spelen in het advise wat je hier gaat krijgen :-)

En belangrijkste natuurlijk: Wat wil jij? Wil je volledig als Dev aan de slag gaan? Of juist meer de ProjectManagement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrrrtijn
Hi Benny,

Financieel is dit niet zo'n issue. schaapjes zijn in zekere zin op het droge.

ben 44.

Ik denk dat ik eerst wel als Developer wilt werken ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 10:18
Vanuit je TS kan ik niet heel veel opmaken, maar er zijn wel een aantal punten om over na te denken:
  • Welke kant wil je op gaan met programmeren? (Denk aan webdevelopment, applicaties, mobile, embedded, etc,etc)
  • Welke talen beheers je (en welke talen wil je gaan leren).
  • Heb je al kennis van bepaalde methodes / principes zoals SOLID en DRY?
Programmeren is m.i. een breed vlak, met veel verschillende smaken. Wat ik denk dat belangrijk is:
  • Dat je eerst in kaart brengt wat je precies wil gaan doen
  • Probeer een inschatting te maken van het niveau dat je hebt
  • Zoek afhankelijk van het niveau dat je hebt er een opleiding bij
  • Indien je geen opleiding wil doen (of denkt het niet nodig te hebben) is het misschien een idee om je bij een Open Source project aan te sluiten om alvast een soort van CV op te bouwen of misschien zelf een github op te zetten met software die je hebt geschreven.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 13:15
Hallo Martijn,

Ik werk zelf al een aantal jaartjes als software ontwikkelaar, en kan je wel wat tips meegeven.

Als toevoeging op @Erkel ;

- Via de website https://up-for-grabs.net/#/ kan je meehelpen aan open source projecten. Er is een speciale categorie voor starters.
- Leer talen waar veel vraag naar is vanuit het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld Javascript, C#, Java en Python.
- Schaf een paar boeken aan, deze vond ik zelf erg goed;
https://www.amazon.com/Cl...aftsmanship/dp/0132350882

[ Voor 3% gewijzigd door PWSteal op 14-09-2019 11:53 ]

• mrrrtijn
Erkel schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:29:
Vanuit je TS kan ik niet heel veel opmaken, maar er zijn wel een aantal punten om over na te denken:
  • Welke kant wil je op gaan met programmeren? (Denk aan webdevelopment, applicaties, mobile, embedded, etc,etc)
  • Welke talen beheers je (en welke talen wil je gaan leren).
  • Heb je al kennis van bepaalde methodes / principes zoals SOLID en DRY?
Programmeren is m.i. een breed vlak, met veel verschillende smaken. Wat ik denk dat belangrijk is:
  • Dat je eerst in kaart brengt wat je precies wil gaan doen
  • Probeer een inschatting te maken van het niveau dat je hebt
  • Zoek afhankelijk van het niveau dat je hebt er een opleiding bij
  • Indien je geen opleiding wil doen (of denkt het niet nodig te hebben) is het misschien een idee om je bij een Open Source project aan te sluiten om alvast een soort van CV op te bouwen of misschien zelf een github op te zetten met software die je hebt geschreven.
Thx voor je antwoord. Een goede reactie. Geeft me richting hoe ik verder moet denken en handelen. Zo’n opensource project is al wel een idee. Ik maak ook al games voor de Gamebuino (arduino based gameconsole). Daar is ook een (kleine) community mee bezig. Leuk maar erg eenvoudig. Snake bijvoorbeeld had ik in een half uurtje gemaakt.

Waar mijn interesses liggen is met name op data analyse en de grafische weergave ervan. Dit gebeurt steeds meer online, althans de UI is online.

Thx.

• mrrrtijn
Edwin__ schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:52:
Hallo Martijn,

Ik werk zelf al een aantal jaartjes als software ontwikkelaar, en kan je wel wat tips meegeven.

Als toevoeging op @Erkel ;

- Via de website https://up-for-grabs.net/#/ kan je meehelpen aan open source projecten. Er is een speciale categorie voor starters.
- Leer talen waar veel vraag naar is vanuit het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld Javascript, C#, Java en Python.
- Schaf een paar boeken aan, deze vond ik zelf erg goed;
https://www.amazon.com/Cl...aftsmanship/dp/0132350882
Goede tips! Dank je!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 10:18
Als je interesses meer liggen bij analyse en presentatie van de data is misschien iets als Mendix wat?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:10
Gewoon de grote detacheerders contacten. Easy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrrrtijn
TweakerVincent schreef op zondag 15 september 2019 @ 02:29:
Gewoon de grote detacheerders contacten. Easy
ow ok. Is er zo'n groot tekort aan mensen of kunnen die me de weg wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:10
mrrrtijn schreef op zondag 15 september 2019 @ 11:08:
[...]

ow ok. Is er zo'n groot tekort aan mensen of kunnen die me de weg wijzen?
Daar is het mogelijk om als junior te starten en in deze tijd is 44 jaar wss niet een enorm probleem, echter ga je wss wel veel minder verdienen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
Erkel schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:32:
Ik heb zelf 2 jaar geleden een switch gemaakt vanuit de financiële branche (management consultant) naar IT en bij toeval Mendix ingerold. Mendix is erg geschikt als je wel affiniteit met IT hebt en snel waarde wil kunnen toevoegen, zonder eerst een lang leertraject in te gaan om veel te leren over een specifieke programmeertaal. Gezien de hoeveelheid berichten van recruiters die ik krijg, lijkt me dat er veel vraag naar is. Mocht je meer willen weten over mijn switch, Mendix of Mendix-partijen, kun je me altijd een berichtje sturen.
Pagina: 1