Aardlekschakelaar combi-oven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-01 13:00
Gisteravond wilde ik nog even snel een bakje pasta opwarmen.
Dat even snel werd helaas even niet. Na het zetten van de magnetron springt de aardlekschakelaar er na +/- 40 seconden uit.

Ik heb het meermaals opnieuw geprobeerd, maar hij blijft er telkens rond de 40 seconden uit springen.
Op de ALS zit alleen de oven, woonkamer en badkamer. Badkamer was op dat moment niet in gebruik en de woonkamer alleen een tv en ziggo-kastje op stand-by. Zoals ik al vanaf het begin van de bewoning heb gedaan (ongeveer 9 maanden nu).

De groep van de oven is enkel voor de oven. Hier zit verder niks op. De oven-functie doet het wel zonder problemen. Het lijkt me niet zo zeer aan de groep en/of ALS te liggen, maar eerder aan een intern probleem in de combi-oven, aangezien de ovenfunctie het wel doet.

Enig idee wat dit zou kunnen zijn? En vooral ook hoe ik dit kan oplossen?

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
En als de andere groepen helemaal uit zijn in de meterkast en je doet dezelfde actie?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34
Krijnemans schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:48:
[…]
De oven-functie doet het wel zonder problemen. Het lijkt me niet zo zeer aan de groep en/of ALS te liggen, maar eerder aan een intern probleem in de combi-oven, aangezien de ovenfunctie het wel doet.

Enig idee wat dit zou kunnen zijn? En vooral ook hoe ik dit kan oplossen?
Heb je een oude oven? Als de ovenfunctie het wel doet en de magnetronfunctie niet, dan lijkt me dat je apparaat stuk is. Denk niet dat iemand dan zo even kan zeggen wat het is ;)

Buiten het apparaat kan het natuurlijk komen door kortsluiting. Wij hebben hier met onze nieuwe keuken en oven dat probleem gehad. Bleek dat er een las niet goed was aangebracht in een doos. Gevolg, isolatie van kabels volledig gesmolten en contact gemaakt. Dat was best gevaarlijk dus. Maar wil je verder niet gangmaken :+

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:42
Kan nog steeds aan de oven liggen. Heb hetzelfde gehad: magnetron liet de zekering doorslaan, maar hetelucht en grill deden het nog.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Kan kortsluiting komen(was bij mij het geval door een niet goed aangesloten coax kabel nota bene). Deze zorgde voor lekstroom.

Wat ook blijkbaar vaak voorkomt is een defect verwarmingselement. Deze zijn blijkbaar relatief goedkoop te vervangen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Bij magnetrongebruik zou hij het verwarmingselement niet moeten gebruiken.

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Vaak komt dit omdat de diode tussen de condensator en behuizing door slaat,
vaak zien die er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/205256/files/287529186/400x355x2/universeel-universele-diode-voor-magnetron-hvr1x3.jpg

Dit is een dubbele, kan ook een enkele zijn.

Deze zijn relatief goedkoop te vervangen,

[ Voor 33% gewijzigd door dragoncry op 13-09-2019 11:08 ]

• Krijnemans
Señor Sjon schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:56:
En als de andere groepen helemaal uit zijn in de meterkast en je doet dezelfde actie?
Ik zal dit straks thuis inderdaad even proberen. Zou kunnen dat de lekstroom t.g.v. de magnetron dan net te groot wordt. Zou wel gek zijn, tijden niet geweest en dan opeens wel. We zullen zien.
JukeboxBill schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:58:
Kan nog steeds aan de oven liggen. Heb hetzelfde gehad: magnetron liet de zekering doorslaan, maar hetelucht en grill deden het nog.
Wat was uiteindelijk het probleem en hoe heb je dit dan opgelost?
kabeltjekabel schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:00:
Bij magnetrongebruik zou hij het verwarmingselement niet moeten gebruiken.
Dit dacht ik ook.
dragoncry schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:07:
Vaak komt dit omdat de diode tussen de condensator en behuizing door slaat,
vaak zien die er zo uit:

[Afbeelding]

Dit is een dubbele, kan ook een enkele zijn.

Deze zijn relatief goedkoop te vervangen,
Is dat iets wat ik zelf zou kunnen doen? Of verstandiger om een monteur voor in te schakelen? Ben an sich wel handig, maar ben ook weer geen elektricien...

• JukeboxBill
  • Laatst online: 21:42
Krijnemans schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:12:

Wat was uiteindelijk het probleem en hoe heb je dit dan opgelost?
Oven was al erg oud en ik had geen tijd om er zelf naar te kijken. Heb hem weggedaan.
Later hoorde ik dat een veel voorkomend euvel lekkage langs e.o.a. filter in de ovenwand uitval van de magnetron kan zijn. Maar dan schakelt hij af i.v.m. veiligheid. Dan gaat de stop of ALS niet er uit.

Dat filter kan je zelf vervangen zonder risico. Andere d.h.z. reparaties aan een magnetron, waarbij veel moet worden gedemonteerd, worden afgeraden i.v.m. eventueel later vrij te komen straling.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• dragoncry
  • Nu online
Krijnemans schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:12:

Is dat iets wat ik zelf zou kunnen doen? Of verstandiger om een monteur voor in te schakelen? Ben an sich wel handig, maar ben ook weer geen elektricien...
Dit zou je zelf kunnen, maar bepalen of de diode echt defect is vereist meer kennis en gereedschap,
Zorg bij het demonteren en monteren de het apparaat spanningsloos is en alle onderdeel weer netjes op de juiste plek zitten, de behuizing moet goed afsluiten ivm de straling die de magnetron opwekt.

De diode kost niet veel, dus testen met een nieuwe diode is een financieel aantrekkelijke manier om te kijken of dit het probleem is zonder te weten of de diode het probleem veroorzaakt

je kunt met een multimeter kijken of de weerstand van de diode laag (0Ohm) is, draai de meetpennen om om ook de andere richting te controleren, de diode mag nooit in 2 richtingen 0Ohm geven.
(dit is maar een basis test, geeft hij naar 2 richtingen 0Ohm dan is hij zeker stuk, de juiste waarden zijn afhankelijk van model e.d.)

disclaimer : een diode doormeten op goede werking gaat niet door de ohmse waarde te meten,
maar je kunt wel bepalen of deze defect (dood) is.

• kabeltjekabel
dragoncry schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:37:
[...]

disclaimer : een diode doormeten op goede werking gaat niet door de ohmse waarde te meten,
Zelfs multimeters van 2 tientjes hebben een stand om diodes te testen.

• Krijnemans
dragoncry schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:37:
[...]

Dit zou je zelf kunnen, maar bepalen of de diode echt defect is vereist meer kennis en gereedschap,
Zorg bij het demonteren en monteren de het apparaat spanningsloos is en alle onderdeel weer netjes op de juiste plek zitten, de behuizing moet goed afsluiten ivm de straling die de magnetron opwekt.

De diode kost niet veel, dus testen met een nieuwe diode is een financieel aantrekkelijke manier om te kijken of dit het probleem is zonder te weten of de diode het probleem veroorzaakt

je kunt met een multimeter kijken of de weerstand van de diode laag (0Ohm) is, draai de meetpennen om om ook de andere richting te controleren, de diode mag nooit in 2 richtingen 0Ohm geven.
(dit is maar een basis test, geeft hij naar 2 richtingen 0Ohm dan is hij zeker stuk, de juiste waarden zijn afhankelijk van model e.d.)

Ik heb zelf nog nooit een multi-meter gehad/gebruikt. Wel al een tijdje van plan om een te halen, maar gezien de gebruiksfrequentie is een van een paar tientjes voor mij wel genoeg denk ik... Bij de Hornbach hebben ze eentje die inderdaad ook een 'diode-functie' heeft. https://www.hornbach.nl/s...-116/8580392/artikel.html

Ik ga vanavond op onderzoek uit. Hopelijk kom ik al verder zonder dingen te moeten openmaken en doormeten! Ik zal na mijn onderzoek de bevindingen posten!

• dragoncry
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:44:
[...]

Zelfs multimeters van 2 tientjes hebben een stand om diodes te testen.
Klopt, maar deze diodes zitten in hoogspanningsgedeelte van het magnetron circuit (na de tranformator)
het gaat dus niet om standaard electronica diodes

• kabeltjekabel
dragoncry schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:52:
[...]

Klopt, maar deze diodes zitten in hoogspanningsgedeelte van het magnetron circuit (na de tranformator)
het gaat dus niet om standaard electronica diodes
Ah, ja, die vallen vaak net wat buiten het meetbereik.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34
Krijnemans schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:51:
[...]

Ik heb zelf nog nooit een multi-meter gehad/gebruikt.
[…]
Maar je wil wel een magnetron (dit is wel wat anders dan een staafmixer) openschroeven en met de electronica gaan spelen (diode vervangen)? 8)7

• Krijnemans
cryptapix schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:21:
[...]

Maar je wil wel een magnetron (dit is wel wat anders dan een staafmixer) openschroeven en met de electronica gaan spelen (diode vervangen)? 8)7
Spelen lijkt me een groot woord :) Ik ga me dan eerst inlezen op internet hoe en wat.. Als ik er dan geen goed gevoel bij krijg, zal ik dat ook niet doen hoor.. Is het me dan ook niet waard.

Maar nogmaals, ik ga eerst alle andere mogelijke oorzaken afstrepen. Hopelijk zit daar al het probleem tussen.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-02 19:39

RvL

Krijnemans schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:58:
[...]

Spelen lijkt me een groot woord :) Ik ga me dan eerst inlezen op internet hoe en wat.. Als ik er dan geen goed gevoel bij krijg, zal ik dat ook niet doen hoor.. Is het me dan ook niet waard.

Maar nogmaals, ik ga eerst alle andere mogelijke oorzaken afstrepen. Hopelijk zit daar al het probleem tussen.
Toch even een waarschuwing want die lijkt me wel op z’n plaats.

Elektriciteit prikt en bijt. Doet het dat lang genoeg of op het juiste plekje dan stopt het prikken vanzelf en doe jij niets meer. Kortom: PAS OP! Levensgevaar!

Zeker de condensator van een magnetron kan een aardige spanning hebben. Zo’n 2100V. Dat is dus een slordige 9 keer zo hoog als de netspanning. Gevaarlijk voor jou en je eventuele (meet)apparatuur!

Het nadeel van een condensator (in termen van reparatie dan) is dat ie spanning vast kan houden, ook als de stekker al een tijdje uit het stopcontact is. Je zal deze dus eerst goed moeten ontladen!

En zoals altijd met elektriciteit: als je er geen verstand van hebt, vraag dan iemand die dat wel heeft. En om heel eerlijk te zijn krijg ik niet het idee dat je er heel veel verstand van hebt...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Krijnemans
RvL schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 07:11:
[...]

Toch even een waarschuwing want die lijkt me wel op z’n plaats.

Elektriciteit prikt en bijt. Doet het dat lang genoeg of op het juiste plekje dan stopt het prikken vanzelf en doe jij niets meer. Kortom: PAS OP! Levensgevaar!

Zeker de condensator van een magnetron kan een aardige spanning hebben. Zo’n 2100V. Dat is dus een slordige 9 keer zo hoog als de netspanning. Gevaarlijk voor jou en je eventuele (meet)apparatuur!

Het nadeel van een condensator (in termen van reparatie dan) is dat ie spanning vast kan houden, ook als de stekker al een tijdje uit het stopcontact is. Je zal deze dus eerst goed moeten ontladen!

En zoals altijd met elektriciteit: als je er geen verstand van hebt, vraag dan iemand die dat wel heeft. En om heel eerlijk te zijn krijg ik niet het idee dat je er heel veel verstand van hebt...
Verstand heb ik er wel van. Maar niet 'heel veel'. Bedankt voor de waarschuwing.

Vanavond op onderzoek uit gegaan.. Magnetron aangeslingerd.. Er gebeurt niks. Nou ja.. Hij doet het. Gewoon.

Vraag me toch af wat de trigger was waardoor de ALS omsprong.. Zal toch ergens op de een of andere manier via een van de groepen.. Of een combinatie van, een lekstroom zijn geweest die groot genoeg was.

Voor nu is het dus opgelost. Hopelijk komt het niet meer voor.. Zo wel, heb ik (of andere mensen) in ieder geval nog een topic om op terug te vallen!

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en ook voor het waarschuwen!
Pagina: 1