Help, hoe werkt mijn vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 18:41

VW-Arjan

★★★★★

Topicstarter
Sinds 1 maand woon ik met mijn gezin in onze nieuwe (jaren 30) woning.
2 maanden geleden kregen wij de sleutel en zijn we gaan klussen.

Onze nieuwe woning is voorzien van vloerverwarming (buizen met warm water) en radiatoren.
De CV ketel is een Vaillant. De thermostaat is vervangen door een NEST thermostaat.

Nu is mijn vraag, hoe werkt de vloerverwarming. De vorige eigenaresse zei dat de vloerverwarming meeging met de oude thermostaat. Heb van de week de verwarming al eens aangehad en kreeg er een gloeihoofd van haha.

Nu weet ik dat vloerverwarming trage verwarming is, maar zou toch de boel optimaal willen instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xwboNpJkFje38YHDwWY7aXfZ/thumb.jpg

Op de foto de installatie zoals ik die in mijn kelder heb.
De thermostaat knop staat op stand 5 en op het grijze kastje rechts staat de draaiknop op 1 (pompsnelheid?)

Is er iemand die mij kan uitleggen hoe zo'n systeem werkt? Alvast hartelijk dan, vooral namens mrs. opcxtreme :)
...
Gebruikte hardware:
Vaillant ketel
NEST thermostaat
Diverse radiatoren
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Kleine knopje rechts van stand 1 naar stand 4 gedraaid, lijkt de pompsnelheid te zijn.
...

Beste antwoord (via VW-Arjan op 13-09-2019 11:08)

• ThorinTheGreat
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-06 15:08
Hallo TS,

Hierbij een toevoeging en op sommige vlakken verbetering van de opmerkingen hierboven.
1- De grijze knop op de pomp is de pompsnelheid hiermee kan de stroomsnelheid van het water ingesteld worden. Indien je merkt dat aan het einde van de lus het water te ver afgekoeld is zou je de pomp sneller kunnen instellen waardoor de gehele vloer netjes warm wordt ipv alleen het begin.
Indien het water aan het einde bijna net zo heet is al dat het je systeem in gaat dan zou je hem langzamer in kunnen stellen zodat er meer warmte afgegeven kan worden en je stroom bespaart.

2- De thermostaatkraan zit aan de kant waar het warme water wordt aangevoerd. Het blok waar dit in uit komt is tevens de kant waar het water welke retour komt van je vloerverwarming op uit komt. vanuit daar gaat het water ook via je pomp naar het 2e blok welke het water verdeeld over je 3 verschillende vloer verwarming zones.
Je kunt zien dat er een draad van de thermostaatknop naar het 2e blok loopt. deze meet de watertemperatuur welke je vloer in gaat, deze wil je onder de 55 graden celcius houden. en is af te lezen op de temeratuur meter welke je ziet zitten.

de thermostaatknop zal in meeste gevallen als deze op de hoogste stand staat op de 50 a 55 graden afgesteld staan.
Wat er gebeurd is dat naarmate de ingestelde temperatuur genaderd wordt de aanvoer steeds verder dicht gedraaid wordt en daarmee de verhouding tussen circuleren en toevoegen van nieuw heet water geregeld wordt.

3- via dit systeem is dus redelijk weinig in te stellen betreffende hoe warm je kamer wordt. dat heeft meer te maken met jou centrale thermostaat.
want: Zodra jou cv aan gaat zal ook jou vloerverwarming aan gaan.als het dus te warm wordt in je woonkamer zijn er een aantal dingen welke je kunt doen:
- zorgen dat je kamer thermostaat eerder uit gaat en dus je cv uitschakeld,
- de temperatuur van je vloerverwarming met de thermostaatkraan wat omlaag draaien zodat deze minder heet water door de vloer pompt en dus minder warmte zal afgeven en minder warmte zal blijven afgeven zodra de cv uit gat.
wel wordt de kamer dan ook minder snel warm.
- een 3e optie is een stuk complexer en zou inhouden dat je een slimme thermostaat krijgt waarmee ook losse thermostaatknoppen afzonderlijk ingesteld kunnen worden. verder zou je dan zo'n thermostaatknop moeten plaatsen voor de andere thermostaatknop welke er nu al zit bij je vloerverwarming.

Ik hoop dat ik zo voldoende info gegeven heb. bij eventuele verdere vragen zal ik kijken wat ik kan beantwoorden

Jeroen M

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-06 21:22
Dat kleine knopje op de pomp (het grijze kastje) zal inderdaad de pompsnelheid zijn. Het turquoise gedeelte is de verdeler. Volgens mij is de werking verder hetzelfde als een normale verwarming? Wel hoort de vloerverwarming trager op te warmen, en (veel) minder heet te zijn dan een normale verwarmingsplaat.

Edit:
Kijk ook hier eens: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 13% gewijzigd door EJlol op 13-09-2019 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan

VW-Arjan

★★★★★

Topicstarter
@EJlol Er zit ook een meter op die de temperatuur aangeeft en die staat net boven de 20.
Maar staat dan in principe goed ingesteld allemaal? Dus afblijven en lekker aan de NEST draaien als ik het warmer wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:52

Barrycade

Through the...

Ik zou eerst eens wachten op wat koude, of koelt je huis nu al zoveel af dat je de kachel aan moet?

Als je wilt testen of je vloerverwarming in ieder geval werkt zou je de radiatoren die ook warmte kunnen afgeven aan je thermostaat dicht draaien en dan de thermostaat hoger zetten.

Dan zou als het verhaal klopt van de vorige bewoonster je vloerverwarming warm moeten worden.

Edit hieronder: ik neem aan dat die 20 graden de water temperatuur is en niet de ingestelde temperatuur. Meter kan namelijk erg hoog. Lijkt me niet zo leuk voor de voetjes als je je vloer tot >100 graden kan opstoken :D

[ Voor 22% gewijzigd door Barrycade op 13-09-2019 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-06 21:22
20 lijkt me persoonlijk (maar ik heb er eigenlijk geen verstand van :X) erg laag. Ik zou zeggen, lees rustig het topic eens door wat ik mijn gewijzigde reactie geplaatst had, daar staat heel veel informatie in, ook over vloerverwarming.

Edit: er van uit gaan dat het 20 graden is als de vloerverwarming wel aan staat natuurlijk....

[ Voor 17% gewijzigd door EJlol op 13-09-2019 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Arjan

VW-Arjan

★★★★★

Topicstarter
@Barrycade Das een slimme, de radiatoren dicht en kijken wat er gebeurd.
Ik vind het persoonlijk prima in huis, de NEST geeft s' avonds nog een 20 graden aan, maar de wederhelft he, die doet alsof de hel van 63 al weer begonnen is :)

@EJlol Ja had dat topic al gelezen ja, moet eerlijk zeggen dat ik die vrij technisch vind en er niet helemaal uit kom. Ik ga ff de tip van BarryCade hierboven proberen. Bedankt voor he meedenken lig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:18
Thermokop helemaal open en 20 graden is een beetje vreemd, is dat tijdens warmtevraag?
Dat oranje kastje doet ook iets met temperatuur en pomp.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• ThorinTheGreat
Hallo TS,

Hierbij een toevoeging en op sommige vlakken verbetering van de opmerkingen hierboven.
1- De grijze knop op de pomp is de pompsnelheid hiermee kan de stroomsnelheid van het water ingesteld worden. Indien je merkt dat aan het einde van de lus het water te ver afgekoeld is zou je de pomp sneller kunnen instellen waardoor de gehele vloer netjes warm wordt ipv alleen het begin.
Indien het water aan het einde bijna net zo heet is al dat het je systeem in gaat dan zou je hem langzamer in kunnen stellen zodat er meer warmte afgegeven kan worden en je stroom bespaart.

2- De thermostaatkraan zit aan de kant waar het warme water wordt aangevoerd. Het blok waar dit in uit komt is tevens de kant waar het water welke retour komt van je vloerverwarming op uit komt. vanuit daar gaat het water ook via je pomp naar het 2e blok welke het water verdeeld over je 3 verschillende vloer verwarming zones.
Je kunt zien dat er een draad van de thermostaatknop naar het 2e blok loopt. deze meet de watertemperatuur welke je vloer in gaat, deze wil je onder de 55 graden celcius houden. en is af te lezen op de temeratuur meter welke je ziet zitten.

de thermostaatknop zal in meeste gevallen als deze op de hoogste stand staat op de 50 a 55 graden afgesteld staan.
Wat er gebeurd is dat naarmate de ingestelde temperatuur genaderd wordt de aanvoer steeds verder dicht gedraaid wordt en daarmee de verhouding tussen circuleren en toevoegen van nieuw heet water geregeld wordt.

3- via dit systeem is dus redelijk weinig in te stellen betreffende hoe warm je kamer wordt. dat heeft meer te maken met jou centrale thermostaat.
want: Zodra jou cv aan gaat zal ook jou vloerverwarming aan gaan.als het dus te warm wordt in je woonkamer zijn er een aantal dingen welke je kunt doen:
- zorgen dat je kamer thermostaat eerder uit gaat en dus je cv uitschakeld,
- de temperatuur van je vloerverwarming met de thermostaatkraan wat omlaag draaien zodat deze minder heet water door de vloer pompt en dus minder warmte zal afgeven en minder warmte zal blijven afgeven zodra de cv uit gat.
wel wordt de kamer dan ook minder snel warm.
- een 3e optie is een stuk complexer en zou inhouden dat je een slimme thermostaat krijgt waarmee ook losse thermostaatknoppen afzonderlijk ingesteld kunnen worden. verder zou je dan zo'n thermostaatknop moeten plaatsen voor de andere thermostaatknop welke er nu al zit bij je vloerverwarming.

Ik hoop dat ik zo voldoende info gegeven heb. bij eventuele verdere vragen zal ik kijken wat ik kan beantwoorden

Jeroen M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-06 17:25
55 graden? Als je dan op blote voeten loopt, loop je brandwonden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThorinTheGreat
pacificocean schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:45:
Valt heel erg mee, dat is namelijk de leiding temperatuur en deze neemt vrij snel af naarmate de leiding verder gaat.
Ook moet die temperatuur verdeeld worden over al het beton van de vloer welke om de leiding heen zit.
Bij mij thuis staat hij op 55 graden in gesteld. en geloof mij ik heb nergens het gevoel dat mijn voeten in brand staan.

De vloer is dus geen 55 graden maar het water wel.

De max temperatuur zelf is er in verband met vloeren welke kapot kunnen gaan bij te hoge temperaturen. en is dus ook enigszins afhankelijk van wat voor soort vloer er ligt.

*Uiteraard is alles vloer en vloerverwarming afhankelijk.

Jeroen M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 15:38
pacificocean schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:45:
Haha, vloerverwarming zit onder een laagje cement, tegels, etc. Dus dat valt wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Een paar uur met de thermostaat op 30 graden is al voldoende om de vloer als "heet" aan te laten voelen. Vooral als je het niet in de gaten hebt, zoals bijvoorbeeld na een feestje waar een paar grapjassen de thermostaat naar 30 graden hebben gedraaid. Ik zal maar niet vertellen hoe ik dat weet. :+ :+ |:(
Nog een gelukje dat ik vroege dienst had en daardoor niet het feestje uitgezeten heb, maar ben gaan slapen en om 6 uur alweer door het huis scharrelde, maar om 1 uur nog beneden was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan

VW-Arjan

★★★★★

Topicstarter
@ThorinTheGreat bedankt voor de tips. Ik ga er eens mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThorinTheGreat
@VW-Arjan Veel succes en benieuwt naar resultaat.

Jeroen M

Pagina: 1