Vraag

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Via de V&A heb ik een LSI SAS 9211-8i controller (in IT-mode) op de kop getikt.

De SFF 8087 connectoren zijn aangesloten op de backplane van een Inter-Tech 4U 4408, op beide backplanes is een 4TB Seagate drive en een 1TB Samsung SSD aangesloten.

Het systeem moet op Proxmox VE 6.0 gaan draaien dus ik heb een bootable stick gemaakt waarmee ik de installatie heb doorlopen.

Beide 1TB SSD's zijn in een RAIDz1 mirror gekozen voor de installatie, via de installeren waren alle schijven ook te vinden.

Nadat de installatie was afgerond is er echter geen boot device te vinden (op de USB-stick na).

Het moederbord is een Fujitsu D3644-B.

Wanneer ik boot met Hiren’s BootCD PE, zie ik de LSI controller er wel tussen staan en zijn ook de schijven wel terug te vinden.

Ik heb de kaart ook al in het andere PCI-e slot geprobeerd, zelfde resultaat helaas.

Heeft iemand een idee waarom ik de schijven niet in mijn boot sequence terugvindt?

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

Beste antwoord (via exepti0n op 19-09-2019 12:16)

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 12:16
Ondersteunt dit mainboard wel INT19? Dus dat er een bios van bv. zo'n controller ruimte krijgt om te laden bij UEFI/BIOS post.

Lijkt me net niet het bordje ervoor.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Ondersteunt dit mainboard wel INT19? Dus dat er een bios van bv. zo'n controller ruimte krijgt om te laden bij UEFI/BIOS post.

Lijkt me net niet het bordje ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Niet online
Enig idee hoe ik dat kan achterhalen?

Via Hiren’s en dan HWinfo, staat bij het moederbord “Boot via PC card: Not present”.

De SSD’s aansluiten op de SATA poorten van het moederbord werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@exepti0n

Denk dat 'Boot via PC card' opstarten via (micro)SD card is, alhoewel dat niet op het mainboard geintegreerd is.

Zie bij de specs niets staan over ondersteuning voor opstarten van dedicated (bios) controllers: https://sp.ts.fujitsu.com...ons/public/DS-D3644-B.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exepti0n
  • Niet online
Het lijkt er inderdaad op dat het niet ondersteunt wordt, booten vanaf de SATA poorten van het moederbord werkt wel dus ik heb een oplossing.

De controller werkt verder ook, dus het resultaat is hetzelfde.

Bedankt voor je reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:06

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Mosterd na de maaltijd.

Wellicht is de via V&A gekochte controller enkel vd IT firmware voorzien maar BIOS-loos, dit laatste om de bootstrap sneller te laten verlopen. Voor gebruik vd controller als pure SATA HBA is t BIOS niet nodig, wel de firmware mbt de wijze van aansturing.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Pagina: 1