Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1037631

Topicstarter
Beste,

onze werkgever geeft ons de keuze om de 13de maand en de vakantie geld maandelijks bij het salaris uit te betalen.

Nu is de vraag, hoe wordt het geld belast?

en wat is verstandig om te doen?

wat zijn de voor en de nadelen?

Bedankt _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-08-2024
Dit kan vast de P&O afdeling van je werkggever goed beantwoorden met wellicht concept loonstrookjes?

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 1037631 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:17:
Nu is de vraag, hoe wordt het geld belast?
Belasting gaat altijd per kalenderjaar. Je betaalt dus uiteindelijk altijd hetzelfde.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:32

orf

Voor de belasting maakt dat niets uit. Wil je dat de werkgever voor je "spaart", zodat je op vakantie kan van je vakantiegeld, of spaar je zelf voor je vakanties e.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:10
Hoeveel je krijgt zal natuurlijk hetzelfde zijn, alleen is de vraag of je de extra's in 1 keer wilt krijgen, of in kleine beetjes.

Je zou kunnen beargumenteren dat als je het maandelijks uit laat betalen, dat je dan iets meer profijt ervan hebt, omdat je het al op een spaarrekening kan zetten bijvoorbeeld en er rente van kan trekken. Alleen zijn de rentes laatste jaren zo laag geworden, dat dat letterlijk centenwerk is geworden :+

Dus wil je elke maand €200 extra krijgen, of eens per jaar €2400 extra ontvangen? Psychologisch gezien heb je waarschijnlijk meer plezier van het in één keer uit laten betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door Hahn op 12-09-2019 19:23 ]

The devil is in the details.

Anoniem: 1037631

Topicstarter
ik dacht dat het wordt minder belast als het bij het salaris uitbetaald is

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 93986

nope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:47
orf schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:20:
Voor de belasting maakt dat niets uit. Wil je dat de werkgever voor je "spaart", zodat je op vakantie kan van je vakantiegeld, of spaar je zelf voor je vakanties e.d.?
Opzich is per maand altijd beter, als de optie er is en je zelf genoeg discipline hebt om te sparen.

Hoevaak hoor je wel niet dat in slechte tijden het geld op is en je kan fluiten naar bv. je vakantiegeld. Vooral zuur als er 11 van de 12 maanden verstreken zijn. Dan kan je het maar beter op je eigen rekening hebben.

13e maand zou ik mee oppassen, vaak krijg je deze alleen als je op x datum in dienst bent. Ga je eerder weg, dan krijg je niets. Als je het dan al gehad hebt kun je het even terugbetalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 12-09-2019 19:34 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:50
Als het voor belasting niet uit maakt zal ik altijd voor per maand gaan. Al een keer bij een werkgever gehad dat ze het uiteindelijk niet konden betalen. Uiteindelijk goed gekomen maar het risico bestaat altijd dat ze het niet voor je sparen en toch ergens anders voor nodig hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54
Anoniem: 1037631 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:29:
Dingen die bovenop je basis-salaris gaan (overwerk, bonussen) worden tegen speciaal tarief belast op je loonstrook, maar zodra je aangifte gaat doen bij de belastingdienst wordt al je brutoloon (inclusief die overuren, bonussen en vakantiegeld) op één grote hoop gegooid, en over dat bedrag betaal je loonbelasting. Het maakt daarvoor niet uit of je dan in één keer hebt ontvangen, in 12, 13, 14 stukjes, of zelfs in 52 of 365 stukjes. Alleen het totaal is daarvoor van belang.

Vervolgens wordt er gekeken hoeveel loonbelasting er als is afgedragen. Aangezien je bonussen en overwerkuren in eerste instantie tegen speciaal tarief zijn belast heb je waarschijnlijk teveel betaald, en dat teveel krijg je terug van de belastingdienst.

Dit doen ze om te voorkomen dat je te weinig betaald, want dat is voor veel mensen is het een stuk beter om geld terug te krijgen dan ineens te moeten betalen.En zeker als je meerdere (deeltijd?) banen hebt kan dit flink oplopen als het verkeerd wordt doorgegeven (bijvoorbeeld door bij beide heffingskorting toe te laten passen); maar ook bij één baan en bonussen of een 13e maand kan het hard gaan als ze daar geen rekening mee houden.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dat "speciale" tarief is gewoon het tarief van je huidige belastingschijf + de eventuele afbouw van de heffingskortingen. Dit tarief lijkt hoger dan het tarief op je maandsalaris omdat door het progressieve belastingstelsel je over het eerste gedeelte van je salaris minder belasting hoeft te betalen dan over verdere gedeeltes en hier ook al de heffingskortingen vanaf zijn gehaald. Het gemiddelde belastingtarief van je normale maandsalaris is daardoor altijd lager dan je "huidige" of "speciale" tarief. Maar laat het je niet in de war brengen: alles wat je extra verdient valt onder dit tarief, of je het nou 12x per jaar, of 1x per jaar laat uitbetalen. Er is ook geen sprake van teveel belasting betalen als je totale inkomen niet verandert, al kan het natuurlijk nooit kwaad om dit in maart even te dubbelchecken

Bla bla bla...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:50
Zou het NIET per maand laten uit betalen. Sommige partijen lokken zo toekomstig werknemers in val door te laten lijken dat het salaris per maand dik in orde is en daar trappen jonge enthousiastelingen best vaak in. Vice versa sommige enthousiastelingen kijken niet verder dan hun neus lang is.

Volgens mij is het ook in 90% van de gevallen zo dat het jaarlijks uitbetaald word.

Direct al een stok achter de deur om het te gebruiken voor vakantie (vakantiegeld) en jaarlijkse premies (13de maand) die je in januari wil betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 13-09-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 14:32
Furion2000 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:13:
Zou het NIET per maand laten uit betalen. Sommige partijen lokken zo toekomstig werknemers in val door te laten lijken dat het salaris per maand dik in orde is en daar trappen jonge enthousiastelingen best vaak in. Vice versa sommige enthousiastelingen kijken niet verder dan hun neus lang is.

Volgens mij is het ook in 90% van de gevallen zo dat het jaarlijks uitbetaald word.

Direct al een stok achter de deur om het te gebruiken voor vakantie (vakantiegeld) en jaarlijkse premies (13de maand) die je in januari wil betalen.
Hij mag kiezen dus het heeft niks met in de val lokken te maken. Daarnaast is vakantiegeld verplicht in NL dus het zit altijd in het salaris wat genoemd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Furion2000 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:13:
Dat speelt hier toch helemaal niet?
Ook dat maakt niets uit. Als dat soort bedragen maandelijks uitbetaald worden kun je deze automatisch laten overschrijven naar een extra bankrekening (de rabo kent hier de term "spaarpotje voor)". Mochten er dan in januari jaarpremies betaald moeten worden, dan heb je het geld al klaarliggen...

Onder de streep maakt het financieel niets uit, terwijl je wel eerder de beschikking hebt over je geld. Kan lekker zijn als onverwachts je wasmachine ermee kapt. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 13-09-2019 09:17 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Malt007 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:16:
Hij mag kiezen dus het heeft niks met in de val lokken te maken. Daarnaast is vakantiegeld verplicht in NL dus het zit altijd in het salaris wat genoemd wordt.
Meestal wordt er in maandloon gesproken... En daar zit het vakantiegeld dan niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Question Mark schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:16:
[...]
Dat speelt hier toch helemaal niet?

[...]

Ook dat maakt niets uit. Als dat soort bedragen maandelijks uitbetaald worden kun je deze automatisch laten overschrijven naar een extra bankrekening (de rabo kent hier de term "spaarpotje voor)". Mochten er dan in januari jaarpremies betaald moeten worden, dan heb je het geld al klaarliggen...

Onder de streep maakt het financieel niets uit, terwijl je wel eerder de beschikking hebt over je geld. Kan lekker zijn als onverwachts je wasmachine ermee kapt. ;)
Ik richt mij vooral op de vragen;
- "en wat is verstandig om te doen?"
- "wat zijn de voor en de nadelen?"

Belastingtechnisch was het al beantwoord.

Het speelt wel als je het vanuit het oogpunt van een nieuwe medewerker zou bekijken, lijkt mij niets mis mee. En ja het word in de 'normale' wereld goed neer gezet, maar ik heb al genoeg vage contracten gezien waardoor ik dit graag gezegd wilde hebben.

@Malt007 TS mag zelf kiezen, de nieuwe medewerker niet en daar doelde ik op.

Qua opmerking dat het 'om het even is' is dat natuurlijk waar, maar niet realistisch. Veel mensen willen nou juist graag dat geld een keer per jaar op hun bankrekening hebben zodat die discipline om er van af te blijven dan helemaal niet aan de orde komt.

Die wasmachine komt wel vaker voorbij, maar lijkt mij dat je daar andere potjes voor hebt. De 'spaarpotjes' zijn mij bekend.

Feitelijk heb je dus gelijk, maar ik richt mij liever op gevoelsmatig, zelf discipline en vanuit meerder invalshoeken. Hoop dat je de relevantie daarvan ziet. Zo niet, dan mag je het negeren...toch? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 13-09-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-05 11:31
Furion2000 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:59:
[...]
Veel mensen willen nou juist graag dat geld een keer per jaar op hun bankrekening hebben zodat die discipline om er van af te blijven dan helemaal niet aan de orde komt.
Voor mij is dat precies andersom :p liever maandelijks uitbetaald zodat ik maandelijks een vast bedrag spaar. Als ik in één keer een flink bedrag op mijn rekening krijg ben ik eerder geneigd een dure (en wellicht onnodige) uitgave te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Drardollan schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:33:
[...]

Opzich is per maand altijd beter, als de optie er is en je zelf genoeg discipline hebt om te sparen.

Hoevaak hoor je wel niet dat in slechte tijden het geld op is en je kan fluiten naar bv. je vakantiegeld. Vooral zuur als er 11 van de 12 maanden verstreken zijn. Dan kan je het maar beter op je eigen rekening hebben.

13e maand zou ik mee oppassen, vaak krijg je deze alleen als je op x datum in dienst bent. Ga je eerder weg, dan krijg je niets. Als je het dan al gehad hebt kun je het even terugbetalen.
Uhm...wat voor malafide toko's zijn dat? :+

Vakantiegeld is gewoon wettelijk verplicht in Nederland. Je kan als werkgever niet even besluiten om vakantiegeld niet uit laten betalen als het slechter gaat. Dat kan alleen voor variabele componenten van je salaris, zoals een bonus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
_vision schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:19:
[...]

Vakantiegeld is gewoon wettelijk verplicht in Nederland. Je kan als werkgever niet even besluiten om vakantiegeld niet uit laten betalen als het slechter gaat. Dat kan alleen voor variabele componenten van je salaris, zoals een bonus.
Modale, bovenmodale personen hebben daar vaak niet mee te maken, omdat het daar doorgaans goed geregeld is. Zelf gewerkt (tijdens mijn studie) bij iets wat jij malafide toko zou noemen, waar je geen pauze kreeg, maar wel elke dag 45 min ingehouden werd, vakantiegeld min vage kosten bij vertrek werd ingehouden en er zijn genoeg toko's die praten in uurloon en je moet zelf lezen in de 'kleine lettertjes' dat dit incl. vakantiegeld is of dat je volgens zeggen x verdient in de maand alleen dat het 'maandloon' toch lager is. Klein syntax verschil, maar er zijn genoeg mensen die daar na het eerste salaris pas achter komen en niet zomaar kunnen zeggen ik ga naar een andere werkgever toe. Het zijn vooral de starters en minder goed betaalde mensen die dit soort zaken tegen komen.

Nu weer iemand die een jaar contract krijgt aangeboden met een opzegtermijn van een jaar vanuit de werknemer's kant. Take it or leave it ;)

Tokos genoeg die zich niet echt aan de regels houden

[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 13-09-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Jup. Been there, done that. Deel van mijn ADV uitbetaling zat in mijn salaris verwerkt. Had ik dat vooraf geweten... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
_vision schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:19:
[...]

Als het bedrijf failliet gaat, dan is er niet zoveel meer te kiezen nietwaar? Dan kan het nog zo verplicht zijn, als er geen geld meer is.... dan is er geen geld meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Drardollan schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:45:
[...]

Als het bedrijf failliet gaat, dan is er niet zoveel meer te kiezen nietwaar? Dan kan het nog zo verplicht zijn, als er geen geld meer is.... dan is er geen geld meer.
Dat is een heel ander verhaal. Er is nogal een groot verschil tussen "het gaat slechter" of "faillissement". ;)

Bij de laatste gaat het bedrijf via een curator een hele juridische procedure in, waarin men probeert de schuldeisers zoveel mogelijk te compenseren. Dan is het inderdaad onzeker of je nog vakantiegeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
_vision schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:59:
[...]

Dat is een heel ander verhaal. Er is nogal een groot verschil tussen "het gaat slechter" of "faillissement". ;)

Bij de laatste gaat het bedrijf via een curator een hele juridische procedure in, waarin men probeert de schuldeisers zoveel mogelijk te compenseren. Dan is het inderdaad onzeker of je nog vakantiegeld krijgt.
Geloof mij, als het slechter gaat met een bedrijf (en ik bedoel daarmee dus op het randje zijn gekomen) dan is het vakantiegeld en pensioenafdracht het eerste wat opgeschort wordt. Dan krijg je ineens berichten dat het vakantiegeld in 2 delen komt, of een maand later....

Leuk wat er wettelijk en via curators geregeld is, maar feit is dat het opsparen van je vakantiegeld bij je werkgever een risico is voor de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 11:59

BLACKfm

o_O

Zit zelf in de bouwsector en daar krijg je per periode (4 weken) 1 vrije dag uitbetaald (43 op jaarbasis totaal, en je kunt ze 'terugkopen'), 8% vakantiegeld uitbetaald (is een keuze, maar in principe standaard) en nog wat andere potjes die worden uitbetaald. Op een modaal salaris is dat al gauw 3-400 euro bruto extra in de maand.

Daar wordt niks geheims over gedaan (in ieder geval bij de bedrijven waar ik gewerkt heb), maar is dan ook in een CAO terug te vinden.
Ik kan mij wel voorstellen dat jongeren die net beginnen of een 'weekendbaantje' hebben door gladde praatjes binnen een bedrijf gelokt worden, ik heb immers (ondanks een CAO) ook problemen ondervonden die zich tot op advocatenniveau heeft opgewerkt.

Het is alleen bedroevenswaardig dat de 'jeugd' van tegenwoordig zich niet zo snel durft te verzetten tegen werkgevers als ze benadeeld worden. Ook bij ontslag waar nog centen verwacht worden vinden mensen het vaak niet de moeite om er achteraan te gaan. Daardoor houdt je ook dat soort werkgevers in de markt.

Wat meer inhoudelijk op dit topic heb ik liever alles uitbetaald per maand. Het kan misschien een euforisch moment zijn als je aan het eind van het jaar of voor de zomer een extra zakcentje krijgt, maar ik kan (vind ik zelf) prima met geld omgaan en hou dat dus liever zelf in de gaten.

Ook bij het jobhoppen kan het zijn dat je wat meer naar je netto salaris kunt gaan kijken. Immers is deze per maand hoger dan als je enkel naar je bruto salaris kijkt, omdat daar dus al die extra potjes bovenop komen.

3000 bruto + 8% vakantiegeld + 13 maand is netto beter dan enkel 3000 bruto per maand. Effectief maakt het niet zoveel uit, maar als je bij een nieuwe werkgever netto minder per maand krijgt ga je daar toch van balen. Kun (moet) je bij een nieuwe werkgever toch beter gelijk 500 euro bruto extra per maand vragen om netto beter uit te komen, en mogelijk betalen die zaken niet per maand uit, dan is een 13e maand en vakantiegeld een nóg hogere bonus.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RickvdL_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-07-2024
Zelf vind ik het altijd lekker als alles in klap komt, 13e maand in januari is altijd lekker na de toch wat duurdere kerstmaand. Vakantiegeld is een beetje hetzelfde. Dit is puur persoonlijk, maar je gaat toch uitgeven naar wat je hebt, niet dat ik elke 19e van de maand geen cent meer te makken hebt, maar je wordt makkelijker in het uitgeven van geld als er meer is. Dan doe ik liever een keer lomp op vakantie, waar het, doordat het toch in 1 klap kwam, ook niet echt pijn doet voor de rekening.

Stukje offtopic; afhankelijk natuurlijk wat voor bedrijf het is, maar zodra het iets van investeringen met doen in materiaal o.i.d., betalingen in termijnen krijgt, is het voor een bedrijf altijd beter om zoveel mogelijk liquide middelen te hebben. Meer liquide middelen betekend meer om te investeren, meer om rendement over te halen. Als ik een bedrijf had van dat soort, dan had ik heb risico genomen om het mooi op te sparen als bedrijf en later pas in 1 klap te laten uitbetalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:22
Drardollan schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:45:
[...]

Als het bedrijf failliet gaat kan dat wel eens je redding zijn. Het UWV betaalt namelijk het vakantiegeld, vakantiedagen en niet afgedragen pensioenpremies over een heel jaar (terug te rekenen vanaf einde dienstverband). Voor ATV dagen en achterstallig loon geldt dat het UWV maximaal 13 weken betaalt.

OT:
Zoals gezegd maakt het belastingtechnisch niet uit. Of je het maandelijks wil of in een keer is een persoonlijke keuze. Ik vind het wel lekker om een keer per jaar zoiets te krijgen. Als ik het maandelijks krijg, kan ik het wel op m’n spaarrekening zetten, maar dat voelt toch anders.

[ Voor 19% gewijzigd door cryptapix op 13-09-2019 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1222698

Wij krijgen het ook per maand uitgekeerd. Stop dat in een beleggingsfonds opdat er nog wat rendement uitkomt. Per saldo krijg je dan als je dat op jaarbasis doet wat meer dan dat je het in één keer laat uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Okee, dit mag niet uitmaken. Voor de belastingdienst wordt je salaris geannualiseerd, en als er een verschil is dan krijg je dat terug.

Ik wil je wel afraden in ieder geval vakantiegeld per maand uit te laten keren. Wat er over het algemeen gebeurd, is dat je inkomen zich richten naar je inkomen (het oude tering en nering verhaal). Grofweg zul je vaak zien dat het vakantiegeld daarmee "op de grote hoop" landt, en daarmee verdampt. Als je dat wilt, dan prima.

Maar het idee van vakantiegeld is altijd geweest om Nederlandse werknemers een spaarpotje te geven om van op vakantie te kunnen. Hoewel dat doel niet helemaal gediend wordt, is het wel een goede methode om je uitgaven nog een beetje in de greep te houden....

Als je dat niet wilt, of je hebt genoeg zelfdiscipline om het bedrag opzij te zetten, dan maakt het in het geheel niet uit wat je kiest :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Anoniem: 1037631 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:29:
Onze vrienden van de belastingdienst doen een voorheffing aan de hoogste schaal, maar zoals al meerdere keren geschreven gaat de eindafrekening per kalenderjaar.
Zit je dan nog in een lagere schaal wordt dat verrekend.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Naast de reeds genoemde voor- en nadelen is er nog een potentieel nadeel: het psychologische aspect. Als jij er voor kiest om de 'extra's' per maand uit te laten betalen dan kan het toch vervelend voelen dat jij rondom de uitbetaling van vakantiegeld/eindejaarsuitkering minder 'euforisch' bent dan je collega's/vrienden die wél in een keer een smak met geld krijgen.
Zo koos de werkgever van mijn vrouw er voor om het vakantiegeld per maand uit te laten betalen. Allemaal prima, maar het voelt toch nét even iets anders in de maand mei als 'de rest van Nederland' (waaronder ik) wél vakantiegeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59

Zenix

BOE!

Bij de rijksoverheid is dat ook mogelijk vanaf volgend jaar (IKB). Het is altijd beter om dat wel te doen, want hoe eerder je het geld hebt, hoe meer rendement je kan maken. Daarnaast ben je flexibeler met je uitgaven en is het altijd duidelijk wat je per maand krijgt. Je hoeft niet te kijken wat je met je vakantiegeld of 13e maand gaat doen, gewoon alles op basis van maandsalaris.

Aantal hebben hier over psychologische aspect, maar je kan hem ook omdraaien. Als je opeens vakantiegeld krijgt denk je, ooh nu kan ik eens die mooie computer kopen, of vakantie boeken. Het is de vraag of dat psychologische aspect niet groter weegt, waardoor je juist impuls aankopen gaat doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 13-09-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

m-vw schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:25:
[...]

Onze vrienden van de belastingdienst doen een voorheffing aan de hoogste schaal, maar zoals al meerdere keren geschreven gaat de eindafrekening per kalenderjaar.
Zit je dan nog in een lagere schaal wordt dat verrekend.
Onzin, je werkgever kent je (verwachte) jaarsalaris en weet dus in welke schijf je bovenste Euro's vallen. Het wordt gewoon direct in de juiste schijf belast (inclusief afbouw van heffingskortingen). Het kan misgaan als je salaris tijdens het jaar verandert waardoor je net in een andere schijf uitkomt, maar dat zijn uitzonderingssituaties.

De belastingdienst heeft hier gewoon tabellen en rekenregels voor die werkgevers moeten volgen. Dat vakantiegeld etc. standaard bij de voorheffing in de hoogste schijf wordt belast, is echt een broodje aap verhaal.

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
In overheidsland is dit ook al mogelijk (ikb, individueel keuzebudget), als je het per maand laat betalen wordt het tegen het standaardtarief belast. Alles wat je meer dan je opbouw laat uitbetalen wordt tegen het speciale tarief belast.

(dus stel, je bouwt 600 per maand op, laat je 600 uitbetalen dan gaat dit tegen 42%.spaar je een aantal maanden, en laat je bijv 3600 uitbetalen, wordt 3600 tegen 42+8(?)% belast.)

Uiteindelijk maakt het onder de streep niks uit: in geval 1 krijg je waarschijnlijk niks terug bij je IB aangifte, bij geval 2 wel. Het gaat nl om jaarloon.

Het voordeel van per maand is dat je maandelijks wat extra hebt, en je sneller je geld hebt.
Het voordeel van jaarlijks is dat je in een keer een grote zak geld krijgt, die je niet tussentijds kan opmaken.

In tijden van bijv dubbele lasten of spaardoelen tussendoor (bijv vakantie, nieuwe auto nodig, aanschaf andere spullen) is maandelijks handig.

(bij het ikb is het trouwens zo dat je van Jan-dec spaart en niet meer van juni-mei, vakantiegeld in mei laten betalen is dus minder, maar dat wordt gecompenseerd doordat je je 13e maand ook laat uitbetalen. Hoewel deze termen wel geheel vervallen zijn, binnen het ikb. Je kan hierbinnen overigens maandelijks besluiten of je spaart of laat uitbetalen, mocht het bij TS om ikb gaan. Dat is me niet helemaal duidelijk)
Pagina: 1