Simpele TV voor ouderen zonder losse decoder.

Pagina: 1
Acties:

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-05 23:23
Sinds de komst van digitale TV, heeft mijn moeder een los kastje nodig om TV te kijken. Dit blijkt helaas te moeilijk te zijn voor haar.

Ze loopt vast op,

1) HDMI selectie,
2) decoder die automatisch moet 'updaten' waarbij ze de stekker eruit trekt waardoor het kastje stuk gaat (2x gebeurd)
3) tv staat aan, maar decoder niet, of andersom.
4) ze drukt op de knoppen van TV afstandbediening, waardoor de tv vanzelf overschakelt naar analoog en er staat " geen signaal ", waardoor ze denkt dat het gehele systeem niet werkt. En dan heeft ze geen idee om weer terug te schakelen naar HDMI.

Hiervoor, toen ze nog analoge TV had, ging het altijd goed. Ik ben dus op zoek naar een all in one oplossing. Ze heeft nu Digitenne, daar werkt het niet mee zoals ik lees. Maar lees wel iets over CI+ module compatible TV met ziggo, alleen lees ik ook dat het niet altijd meer werkt om CI+ direct in de TV te stoppen.

Weet iemand of dit mogelijk is?

ps. mijn moeder heeft een hersenaandoening. Leren lukt wel, maar het moet zeer simpel zijn.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als het kijken beperkt blijft tot de standaard zenders, kun je CI+ ook achterwege laten.

Omdat Ziggo stopt met het analoge signaal onlangs de slaapkamer tv van mijn ouders onder handen genomen. In de settings van de tv aangegeven dat er met DVB-C wordt gekeken, zenders laten zoeken en klaar. Zonder extra kosten hoeven te maken.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@mouse86, wat @S1NN3D aangeeft is de meest simpele methode. Heb je het typenummer van de TV van je moeder bij de hand? Mogelijk is deze al van een DVB-C tuner voorzien en zou het al voldoende kunnen zijn zoals hier eerder al is aangegeven. Enige vereiste is daarbij een DVB-C digitaal TV-signaal (alla Ziggo bijv.).

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11
Eens met hierboven. Dan heb je alleen met de tv van doen.

Overigens heb ik zowel met Telfort decoder als de vorige aanbieder nooit meer nodig gehad dan de afstandsbediening van de decoder (even instellen op juiste merk tv zodat je hem aan/uit kunt zetten etc). Daarnaast heb ik in het service menu van de tv ingesteld dat hij altijd aangaat op HDMI 1 en nooit analoog. Mocht zoiets mogelijk zijn dan heb je issues 1 en 4 en mogelijk ook 3 opgelost.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 12-09-2019 18:10 ]

• mouse86
S1NN3D schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:47:
Als het kijken beperkt blijft tot de standaard zenders, kun je CI+ ook achterwege laten.

Omdat Ziggo stopt met het analoge signaal onlangs de slaapkamer tv van mijn ouders onder handen genomen. In de settings van de tv aangegeven dat er met DVB-C wordt gekeken, zenders laten zoeken en klaar. Zonder extra kosten hoeven te maken.
Standaard zenders zijn dat zoals rtl4/5/6 ned 1/2/3? Want dat zijn de zenders die ze kijkt.

HD is niet nodig. :-)

Zoals ik begrijp zou ik dan ziggo moeten kiezen en digitenne opzeggen, en dan de TV opnieuw laten zoeken via DVB-C? En als de TV dit niet ondersteund, dan een nieuwe TV met DVB-C optie kopen :-).

Ze heeft een Toshiba uit het jaar 2014 meen ik, zal eens kijken of die dat heeft.

Ontzettend bedankt voor de reacties _/-\o_

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:39
Wat5 @Rukapul zegt, normaal gesproken kun je met de ab van de decoder ook je tv besturen en kun je die van de tv wegleggen. Andere optie zou zijn om ze beide te vervangen voor een Logitech Harmony:

https://www.myharmony.com/nl-be/

• mouse86
Nielson schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:44:
Wat5 @Rukapul zegt, normaal gesproken kun je met de ab van de decoder ook je tv besturen en kun je die van de tv wegleggen. Andere optie zou zijn om ze beide te vervangen voor een Logitech Harmony:

https://www.myharmony.com/nl-be/
Had al een harmony gekocht. Maar wat daarmee mis gaat, is dat soms de decoder het aan signaal mist en de TV niet, waardoor de ene aan is en de andere niet. En dan is het ook zelf niet meer op te lossen voor haar.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@mouse86, bouwjaar van de TV doet vermoeden dat die DVB-C tuner wel aanwezig zal zijn. Het Ziggo basispakket kan dan zonder verdere aanvullende apparatuur bekeken worden, het merendeel in SD, NPO zenders in HD.

Testing, one, two ...

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
mouse86 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:39:
Zoals ik begrijp zou ik dan ziggo moeten kiezen en digitenne opzeggen, en dan de TV opnieuw laten zoeken via DVB-C? En als de TV dit niet ondersteund, dan een nieuwe TV met DVB-C optie kopen :-).

Ze heeft een Toshiba uit het jaar 2014 meen ik, zal eens kijken of die dat heeft.
Precies. Goede kans dat die tv een DVB-C tuner heeft. Goedkoopste Ziggo abo nemen (https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv/) en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mouse86
FANTASTISCH!

Dankzij jullie kan ze nu TV kijken zonder een los kastje erbij! Ze kan hem nu bedienen zoals vanouds; ze is dolblij dat het zo voor mekaar is want ze kon hem gelijk bedienen zonder uitleg van mijn kant.

BEDANKT ALLEMAAL _/-\o_ _/-\o_

Pagina: 1