Toon posts:

Waar zit de batterij laad beperking functie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• CathodioN
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 05-11 10:12
Ik heb in de mediamarkt een android telefoon in handen gehad wiens batterij maar tot 60% werd opgeladen. Op de 60% grens was in de grafiek een zaagtand zichtbaar die kennelijk periodiek van +/- 58% weer naar 60% oplaadde en toen weer stopte. Ik neem aan dat dit slijtage van de batterij voorkomt die in de winkel dag in dag uit aan de lader hangt.

Nu heb ik een aantal telefoons die ik gebruik als test apparaat en die ook continue aan de lader liggen. Ik ben benieuwd of iemand weet of het beperken van het laadniveau een standaard functie is in Android. Lijkt me erg handig namelijk.

"Never underestimate the power of stupid people in large groups!"

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08-12 13:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

https://chargie.org/

combi van app en BT gestuurde USB lader

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 00:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Naar mijn idee nogal een beetje onzin. Een beetje modern device (telefoon/laptop) stop gewoon met opladen als de accu vol is. Deze wordt echt niet overladen of iets van dien aard. Accu vol dan functioneert het device gewoon op de netspanning totdat de stekker er uit wordt getrokken. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

_Dune_ schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:39:
Naar mijn idee nogal een beetje onzin. Een beetje modern device (telefoon/laptop) stop gewoon met opladen als de accu vol is. Deze wordt echt niet overladen of iets van dien aard. Accu vol dan functioneert het device gewoon op de netspanning totdat de stekker er uit wordt getrokken. :)
Dat is niet helemaal waar. Ik dacht dat ook altijd. De telefoon "managet" de batterij zodanig, dat-ie niet te snel slijt en zeker niet over of onderlaad (waardoor een Li ion batterij stuk kan gaan). Maar het is bij een li-ion batterij een afweging aantal mogelijke laadcycli tot je op 70% van de capaciteit zit en de capaciteit van de batterij. Een telefoon is iets meer geoptimaliseerd naar capaciteit, omdat een telefoon geen 3000 laadcycli hoeft mee te gaan (een auto bijvoorbeeld wel).

Bij normaal gebruik is dit laden beperken dus niet perse nuttig, maar als je de hele dag door oplaadt, dag in dag uit een jaar lang, slijt de batterij wel echt flink merkbaar. Door laden te beperken tot 60% kan je dit voorkomen. Dat is een lading waarop een li-ion batteijl het minst slijt.

[Voor 11% gewijzigd door JvS op 12-09-2019 17:56]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CathodioN schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:56:
Ik heb in de mediamarkt een android telefoon in handen gehad wiens batterij maar tot 60% werd opgeladen. Op de 60% grens was in de grafiek een zaagtand zichtbaar die kennelijk periodiek van +/- 58% weer naar 60% oplaadde en toen weer stopte. Ik neem aan dat dit slijtage van de batterij voorkomt die in de winkel dag in dag uit aan de lader hangt.

Nu heb ik een aantal telefoons die ik gebruik als test apparaat en die ook continue aan de lader liggen. Ik ben benieuwd of iemand weet of het beperken van het laadniveau een standaard functie is in Android. Lijkt me erg handig namelijk.
Zijn dat geen Dummy telefoons in de MM winkel ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Compizfox

Bait for wenchmarks

JvS schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:55:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Ik dacht dat ook altijd. De telefoon "managet" de batterij zodanig, dat-ie niet te snel slijt en zeker niet over of onderlaad (waardoor een Li ion batterij stuk kan gaan). Maar het is bij een li-ion batterij een afweging aantal mogelijke laadcycli tot je op 70% van de capaciteit zit en de capaciteit van de batterij. Een telefoon is iets meer geoptimaliseerd naar capaciteit, omdat een telefoon geen 3000 laadcycli hoeft mee te gaan (een auto bijvoorbeeld wel).
Dat klopt toch met wat @_Dune_ zegt? Als je de telefoon gewoon aan de lader houdt, cycle je de batterij niet. De controller gaat dan over op druppelladen, waarbij de batterij op een constante (100%) lading blijft.
Bij normaal gebruik is dit laden beperken dus niet perse nuttig, maar als je de hele dag door oplaadt, dag in dag uit een jaar lang, slijt de batterij wel echt flink merkbaar. Door laden te beperken tot 60% kan je dit voorkomen. Dat is een lading waarop een li-ion batteijl het minst slijt.
Dat is een losstaand issue: namelijk dat Li-ioncellen ook langzaam slijten zonder te cyclen, maar puur omdat ze te lang vol worden gehouden. Dat is echter lang niet zo'n groot probleem en niet echt iets om je druk over te maken.

Oh, en TS: batterijlaadbeperkingfunctie is één woord.

[Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 12-09-2019 18:27]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Compizfox schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:04:
[...]

Dat klopt toch met wat @_Dune_ zegt? Als je de telefoon gewoon aan de lader houdt, cycle je de batterij niet. De controller gaat dan over op druppelladen, waarbij de batterij op een constante (100%) lading blijft.
Daar slijt een Li Ion batterij juist van. Hij is graag gewoon lekker ~ 60% vol :). Voller = slijtage. Als je een telefoon dag en nacht vol houdt, kan dit significant zijn.

Norgmaals, bij normaal gebruik boeit het niet. Maar bij altijd op de lader aangesloten kan het wel veel schelen.

[Voor 16% gewijzigd door JvS op 12-09-2019 18:09]

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Compizfox

Bait for wenchmarks

JvS schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:08:
[...]

Daar slijt een Li Ion batterij juist van. Hij is graag gewoon lekker ~ 60% vol :). Voller = slijtage en leger is slijtage
Ja, maar dat is zoals ik zei in dat stuk wat je uit m'n quote hebt geknipt niet de grootste bron van degradatie van Li-ionbatterijen. Een Li-ionbatterij slijt vooral van cyclen, en dat doe je niet als je hem gewoon constant op 100% houdt.

Er is wel sprake van een beetje capaciteitsverlies als je hem lang op 100% houdt (vergeleken met 60%), maar daar zou ik me niet zo druk over maken.

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 01:47

Snake

Los Angeles, CA, USA

Zou het kunnen omdat de telefoon in winkelmodus stond?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee