Aankoop nieuwe receiver met al bestaande speakerset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik zoek een?
Nu mijn Onkyo 509 pricewatch: Onkyo TX-NR509 Zwart het heeft begeven ben ik zoek naar een vervanger voor de audio. Maar door het grootte aanbod ben ik een beetje de weg kwijt en wat tips/advies zijn meer dan welkom.

Wat is je budget?
Max 400 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De Onkyo heeft 8 jaar goede dienst gedaan voor waar ik de versterker voor gebruikte. Zelfs zo dat heel veel opties en aansluitingen ik niet eens gebruikt heb in die 8 jaar.

Waar ik het voor gebruik is het centrale punt in de media setup in de woonkamer.
Wat ik er op aangesloten heb is het volgende:

- PC (HDMI)
- TV (HDMI voor de output/beeld)
- PS4 (HDMI)
- 5.1 speakerset (pricewatch: Jamo S 426 HCS 3 (Zwart) met de extra losse sub pricewatch: Jamo SUB 210 (Zwart))
- Logitech harmony (Voor bediening pricewatch: Logitech Harmony Touch)
- Op de onky gebruikte ik wel via de NET optie de internet radio (vtuner was het dacht ik) om naar radioparadise te kunnen luisteren.

Het geluid met de huidige speakers en Onkyo was voor mijn setup goed en was ik erg tevreden over.
Mede door de DTS-HD ondersteuning om films/blurays te kunnen horen was een vereiste.

DTS-HD zal er bij de nieuwe versterker dan ook weer gewoon op moeten zitten en dan eventueel extra aanvulling de dolbyatmos (mocht ik later nog 2 extra atmos speakers willen gebruiken).

Wat heb je zelf al gevonden?
In de vergelijker heb ik zitten kijken naar verschillende versterkers.
1 die er eigenlijk direct uitkwam was de Denon AVR-X1500H of het iets meer optie gerichte broertje Denon AVR-X2500H

https://tweakers.net/pric...e/280878;1212329;1208437/

Echter al die extra aansluitinge op de 2500H zijn leuk, maar zelfde met de onkyo, ik zal het niet echt gaan gebruiken al die tulp aansluitingen etc.

Versterker mag in iedergeval niet hoger zijn dan de onkyo 509. Ik wil boven nog voldoende ruimte overhouden voor koeling/afvoer warmte.

Ik zit nu dus enkel even te kijken uitgaande van de speakers welke set de betere is.
bij de 1500H zie ik dat de RMS hoger is dan die van de onkyo.
Echter zie ik bij de specs van de speakers dat het frontvermogen een RMS heeft van 100W.
En heb ooit gehoord dat: "2x Het RMS vermogen van de luidspreker is het vermogen wat de versterker moet kunnen leveren…"

Dus dan zou ik met die 145W van de 1500H meer dan voldoende moeten hebben en niet te veel.
Is dit dan ook een betere/passende set voor mijn gebruik/setup en die er dan ook weer 8 jaar tegen kan zonder dat ik weer tegen beperkingen aan zal gaan lopen?

Welke vragen heb je hier nog over?
Eventuele tips/ervaringen zijn meer dan welkom.

Beste antwoord (via Paulus07 op 12-09-2019 16:57)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 15:42

FeaR

In GoT we trust

Paulus07 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:43:
Echter zie ik bij de specs van de speakers dat het frontvermogen een RMS heeft van 100W.
En heb ooit gehoord dat: "2x Het RMS vermogen van de luidspreker is het vermogen wat de versterker moet kunnen leveren…"

Dus dan zou ik met die 145W van de 1500H meer dan voldoende moeten hebben en niet te veel.
Die volg ik niet. De Jamo S426 heeft volgens de PriceWatch een vermogen van 100W. Met jouw "regel" zou dan je op 200 Watt moeten komen? Maar vergeet die regel, die is nergens voor nodig. Gelukkig want als je een receiver wilt die echt 200 Watt per kanaal levert dan mag je het budget aanzienlijk verhogen. Sowieso, vergeet vermogen en weerstand als je naar dit soort apparatuur gaat kijken. Er zijn geen regels dat je een bepaald keer het vermogen nodig hebt of iets in die trant. Vermogen en weerstand hoef je niet te matchen en dat is haast ook niet te doen omdat dit niet lineair is. Met normaal gebruik heb je aan een paar Watt meer dan genoeg.

Daarbij moet je wel appels met appels vergelijken als je gaat kijken naar vermogen. Vermogen kan op zo veel verschillende manieren op worden gegeven dat je niet zomaar twee waardes kan pakken en tegenover elkaar kan zetten. Afgaande op je vergelijking hebben ze in de PriceWatch bij de Onkyo en de Denon X1500 het vermogen overgenomen wat gemeten is op een niet representatieve manier om zo lekker hoog uit te komen omdat consumenten daar nu eenmaal op vallen.

Specsheet van Onkyo TX-NR509 zegt namelijk het volgende:
130 Watt (6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 channel driven, IEC)
Oftewel die 130 Watt is gemeten bij 6 Ohm als één speaker een pieptoon van 1000 Hz maakt met een vervorming van 1%. Veel netter is het om te meten bij twee speakers op een bereik van 20 - 20.000 Hz en bij een vervorming van minder dan 0,1%. Dan valt de waarde echter (veel) lager uit en daar valt de gemiddelde consument niet voor.

Onkyo is verder niet zo scheutig met het opgeven van vermogen op meerdere manieren zodat je makkelijk kan vergelijken. Denon is daar meer open:

AVR-X1500H:
80 Watt Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive)
120 Watt Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive)
145 Watt Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive)
AVR-X2500H
95 Watt Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive)
135 Watt Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive)
150 Watt Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive)
De eerste regel is netjes en representatief opgegeven. De laatste regel is hoe Onkyo het vermogen meet en dat zouden appels met appels zijn. Helaas gaat elke prijsvergelijker hier de mist mee in omdat ze de extra meetgegevens er niet bij zetten. Althans meetgegevens, wast merken opgegeven is niet gemeten. In de praktijk kunnen opgegeven vermogen en daadwerkelijk geleverd vermogen nog wel eens verschillen. Maar nogmaals, al zou het de heflt zijn, dan heb je nog steeds meer dan genoeg.

Samenvattend: kijk niet naar vermogen en weerstand, dat speelt in de gemiddelde huiskamer niet. Kijk naar meetbare eisen zoals het aantal HDMI-ingangen, ondersteuning voor streamingsdiensten, ondersteuning voor ATMOS, verschillen in ROOM EQ, desnoods looks en kleur.

Als je niet veel ruimte boven de receiver hebt dan kan je eventueel gaan voor een slimline model. Echter hebben deze veelal (in het geval van Onkyo, Yamaha en Pioneer) niet de zeven kanalen die je nodig het voor een 5.x.2 set-up. Marantz heeft wel de NR1710 en de voorloper de NR1609 die het zouden kunnen.
Is dit dan ook een betere/passende set voor mijn gebruik/setup en die er dan ook weer 8 jaar tegen kan zonder dat ik weer tegen beperkingen aan zal gaan lopen?
Dat ligt aan je eigen wensen. Als je telkens mee wilt met de nieuwste technieken dan kan ik je garanderen dat je de 8 jaar niet gaat halen. De komst van HDMI 2.1 zit er toch wel aan te komen en waar 4K nu de standaard is zie je nu al TV's met 8K uit worden gebracht. Mijn glazen bol is stuk dus hoeveel K TV er over acht jaar in de huiskamer staat en hoe veel speakers aan het plafond hangen weet ik niet maar je kan er donder op zeggen dat elke receiver over 8 jaar gedateerd is. Ook een receiver waar je nu 3500 euro voor neer mag leggen. Als je echter tevreden bent met de huidige set-up dan kan je over acht jaar zeker nog wel doen met een device als deze.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 15:42

FeaR

In GoT we trust

Paulus07 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:43:

Die volg ik niet. De Jamo S426 heeft volgens de PriceWatch een vermogen van 100W. Met jouw "regel" zou dan je op 200 Watt moeten komen? Maar vergeet die regel, die is nergens voor nodig. Gelukkig want als je een receiver wilt die echt 200 Watt per kanaal levert dan mag je het budget aanzienlijk verhogen. Sowieso, vergeet vermogen en weerstand als je naar dit soort apparatuur gaat kijken. Er zijn geen regels dat je een bepaald keer het vermogen nodig hebt of iets in die trant. Vermogen en weerstand hoef je niet te matchen en dat is haast ook niet te doen omdat dit niet lineair is. Met normaal gebruik heb je aan een paar Watt meer dan genoeg.

Daarbij moet je wel appels met appels vergelijken als je gaat kijken naar vermogen. Vermogen kan op zo veel verschillende manieren op worden gegeven dat je niet zomaar twee waardes kan pakken en tegenover elkaar kan zetten. Afgaande op je vergelijking hebben ze in de PriceWatch bij de Onkyo en de Denon X1500 het vermogen overgenomen wat gemeten is op een niet representatieve manier om zo lekker hoog uit te komen omdat consumenten daar nu eenmaal op vallen.

Specsheet van Onkyo TX-NR509 zegt namelijk het volgende:
130 Watt (6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 channel driven, IEC)
Oftewel die 130 Watt is gemeten bij 6 Ohm als één speaker een pieptoon van 1000 Hz maakt met een vervorming van 1%. Veel netter is het om te meten bij twee speakers op een bereik van 20 - 20.000 Hz en bij een vervorming van minder dan 0,1%. Dan valt de waarde echter (veel) lager uit en daar valt de gemiddelde consument niet voor.

Onkyo is verder niet zo scheutig met het opgeven van vermogen op meerdere manieren zodat je makkelijk kan vergelijken. Denon is daar meer open:

AVR-X1500H:
80 Watt Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive)
120 Watt Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive)
145 Watt Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive)
AVR-X2500H
95 Watt Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive)
135 Watt Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive)
150 Watt Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive)
De eerste regel is netjes en representatief opgegeven. De laatste regel is hoe Onkyo het vermogen meet en dat zouden appels met appels zijn. Helaas gaat elke prijsvergelijker hier de mist mee in omdat ze de extra meetgegevens er niet bij zetten. Althans meetgegevens, wast merken opgegeven is niet gemeten. In de praktijk kunnen opgegeven vermogen en daadwerkelijk geleverd vermogen nog wel eens verschillen. Maar nogmaals, al zou het de heflt zijn, dan heb je nog steeds meer dan genoeg.

Samenvattend: kijk niet naar vermogen en weerstand, dat speelt in de gemiddelde huiskamer niet. Kijk naar meetbare eisen zoals het aantal HDMI-ingangen, ondersteuning voor streamingsdiensten, ondersteuning voor ATMOS, verschillen in ROOM EQ, desnoods looks en kleur.

Als je niet veel ruimte boven de receiver hebt dan kan je eventueel gaan voor een slimline model. Echter hebben deze veelal (in het geval van Onkyo, Yamaha en Pioneer) niet de zeven kanalen die je nodig het voor een 5.x.2 set-up. Marantz heeft wel de NR1710 en de voorloper de NR1609 die het zouden kunnen.
Dat ligt aan je eigen wensen. Als je telkens mee wilt met de nieuwste technieken dan kan ik je garanderen dat je de 8 jaar niet gaat halen. De komst van HDMI 2.1 zit er toch wel aan te komen en waar 4K nu de standaard is zie je nu al TV's met 8K uit worden gebracht. Mijn glazen bol is stuk dus hoeveel K TV er over acht jaar in de huiskamer staat en hoe veel speakers aan het plafond hangen weet ik niet maar je kan er donder op zeggen dat elke receiver over 8 jaar gedateerd is. Ook een receiver waar je nu 3500 euro voor neer mag leggen. Als je echter tevreden bent met de huidige set-up dan kan je over acht jaar zeker nog wel doen met een device als deze.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Paulus07
  • Niet online
@FeaR thanks voor het uitgebreide antwoord en toelichting mbt vermogen etc :)

Kijkend naar de opties mbt aansluitingen en ondersteunende formaten is de pricewatch: Denon AVR-X1500H dan wel een nette optie. Zag op de logitech site dat deze ook gewoon netjes ondersteund wordt door de remotes :)

"All Harmony products can control this device"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-06 13:13
Ik heb ook een Denon 1500h en die gaan hard zat maar dat ligt ook aan de efficiëntie van je speakers ik heb de klipsch 51r en die zijn heel efficiënt en dus gaan harder

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-06 10:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Paulus07 Goed dat je al een heel aardig idee hebt wat je nodig gaat hebben bij een nieuwe receiver. Zoals FeaR al zegt hoef je naar Watt en Ohm totaal niet te kijken. V.w.b. HDMI; ga alsjeblieft voor een receiver die beschikt over HDMI 2.0a, 2.0b of 2.1. Daar kan je langer mee vooruit, dan met HDMI 1.4.

Als je onderstaande lijstje nog eens doorloopt en de wensen die je hebt ernaast legt, kom je dan nog steeds op dezelfde receivers uit?
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Paulus07
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:09:
@Paulus07 Goed dat je al een heel aardig idee hebt wat je nodig gaat hebben bij een nieuwe receiver. Zoals FeaR al zegt hoef je naar Watt en Ohm totaal niet te kijken. V.w.b. HDMI; ga alsjeblieft voor een receiver die beschikt over HDMI 2.0a, 2.0b of 2.1. Daar kan je langer mee vooruit, dan met HDMI 1.4.

Als je onderstaande lijstje nog eens doorloopt en de wensen die je hebt ernaast legt, kom je dan nog steeds op dezelfde receivers uit?

[...]
Ik zie niet specifiek staan welke HDMI versie het is op de 1500H https://www.denon-hifi.nl...nema/avreceiver/avrx1500h
Wel hebben ze het over:
HCDP 2.2 ondersteuning op alle zes de HDMI-poorten

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-06 10:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Paulus07 Ik zie het zo snel ook niet, maar met HDCP 2.2 is het wel aannemelijk dat het om HDMI 2.x gaat. Even kijken of je dat ergens bevestigd kunt krijgen dus.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1