Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Situatie:
Wij zijn bezig met een pellet cv (in de woonkamer)

De (lage Temperatuur Verwarming) LTV op de boilervat/buffervat (1 of meerdere) aan te sluiten en Sanitair Warm Water(sww) is in deze niet nodig (gas cv blijft nog voorlopig hiervoor hangen)
De pellet CV zal 24x7 via de buffer/boiler gestuurd (op hun warmte verzoek) het vat naar bv 50 a 60 graden stoken zodat er altijd genoeg warmte is voor de LTV ..

We hebben een pellet installatie bedrijf in de arm genomen en hij denkt dat het tot zover geen probleem is (lijkt me makkelijk)

Mijn vraag
MAAR wij willen vooral dat ding zien branden tussen 18:00 en 00:00 elke dag (in de winter) en in het weekend tussen 08:00 en 00:00

Kunnen we de pellet CV zodanig foppen dat hij tussen onze "wens" tijden hij denkt dat hij de buffer/boiler naar SWW temp moet brengen ? zodat we de haard zien branden ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
pellet cv(verwarming) & gas-cv (SWW)
boiler vat(en)
LTV verwarming

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De SWW zal wel via de boiler/buffer lopen als voorverwarming zodat de cv niet al te veel gas verbruikt ..

De hele installatie neemt de monteur voor zich, maar de specifieke brandtijden tja dat vond hij wel een dingetje zeg maar.. maar dat is wel juist wat we zoeken ..

ik heb al in andere topic's advies gehad over stralingswarmte, buffer&boiler grotes .. _/-\o_

[ Voor 108% gewijzigd door vso op 12-09-2019 14:02 ]

Tja vanalles

Alle reacties

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Het zou zo "simpel" kunnen zijn als de 1 v.d thermometers in(of aan) de pellet-cv via een arduino ofzo "onderbreken" en de een verschil van 20 graden te introduceren. op de momenten dat ik hem wil zien branden.

Dus van LTV temp (bv max 55 graden) naar sww (bv max 90 graden) verschil is 35graden dus 55-35 = 20 graden en moet de
En staat de arduino uit een NC contact zodat de thermostaat de "arduino" niet ziet.

maar ja denk ik dan te moeilijk ? kan het makkelijker ik weet het gewoon niet

Tja vanalles

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:09
De meeste kachels hebben gewoon een tijdsgestuurde regeling ingebouwd (klokprogramma). Zo simpel.
Wel even nakijken of jouw kachel dat ook heeft, een ook specifiek voor de buffertemperatuur.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
hesselbeertje schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:20:
De meeste kachels hebben gewoon een tijdsgestuurde regeling ingebouwd (klokprogramma). Zo simpel.
Wel even nakijken of jouw kachel dat ook heeft, een ook specifiek voor de buffertemperatuur.
Dat wist de installateur ook te vertellen, maar als ik het begreep dan geef je de tijd aan wanneer hij mag branden .. Alleen niet of hij gaat branden..

Alleen heb je bv ook een min-temp waarop hij de klokprogramma negeert

Voor de LTV wil ik dat klokprogramma eigenlijk "standaard" houden zodat deze altijd op temperatuur blijft het gaat echt om dat "gezellige' branden .. en omdat SWW een hogere temp nodig heeft (veiligheid enzo) vermoedelijk dan LTV temp zou ik dat temperatuurs verschil (als het er al is :?) willen benutten als "gezelligheids brand tijd"

dus
- als binnen het klokprogramma hij gaat branden = goed,
- kan ik (geforceerd) branden omdat de buffervat nog niet aan zijn max zit = goed
- is buffervat "max" dan niet branden = goed

Het is niet zo dat ik 24x7 wil kunnen branden .. dan kan ik beter op een Pellet kachel overstappen zonder CV

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 12-09-2019 14:35 ]

Tja vanalles

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:09
Ik bedoel te zeggen dat je overdag de wenstemperatuur op 40 graden zet, en savonds op bijvoorbeeld 60. Via een klokprogramma.

Als dat niet kan, dan zul je met 2 bufferthermostaten (dus geen sensor, maar een thermostaat) moeten werken die je via een relais schakelt. Het lijkt mij trouwens dat een partij met verstand van zaken dit ook moet kunnen beantwoorden.

[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 12-09-2019 14:42 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
hesselbeertje schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:42:
Ik bedoel te zeggen dat je overdag de wenstemperatuur op 40 graden zet, en savonds op bijvoorbeeld 60. Via een klokprogramma.
ja dit was min of meer al helder,

Wat we zoeken is gewoon op "vreemde" tijden buiten een programma om de kachel kunnen laten branden..
zonder alle ander instellingen te moeten veranderen.. dat er wel wat haken en ogen aan zitten is niet erg.
Als dat niet kan, dan zul je met 2 bufferthermostaten (dus geen sensor, maar een thermostaat) moeten werken die je via een relais schakelt. Het lijkt mij trouwens dat een partij met verstand van zaken dit ook moet kunnen beantwoorden.
Hij zat ook al te brain stormen .. maar ja misschien zijn er wel nettere oplossingen enzo.

Het lijkt me sterk dat ik de eerste ben met de wens..

Tja vanalles

Pagina: 1