Omdat mijn retro verzameling een beetje te groot is, ga ik een beetje ruimen. Ik begin in de Pentium 2 / 3 klasse. Het 'beste' bord wil ik houden, de andere verkopen.
Ik heb nu 2x een moederboord met een 440BX afgeleide draaiende:
- Intel SE440BX2. Gecommbineerd met een P3-450 (SL37C) en dikke GF2/MX kaart
- Asus P3B-F. Gecommbineerd met een P3-450 (SL3CC) en dikke TNT2/M64 kaart
Beide bordjes vertonen nu 0,0 aan problemen en lijken helemaal gezond.
De Intel heeft minder condensatoren die zouden kunnen lekken / bollen. En staat ook bekend als enorm betrouwbaar en stabiel.
De Asus heeft als "overclockboard" pluspunt meer 'standaard' instellingen softwarematig in de BIOS te verzetten om de FSB hoger te klokken. Leuk voor een eventuele 133FSB processor. Minpunten: méér condensatoren die eventueel kunnen lekken en slechts één ISA poort, maar die is toch leeg. Betrouwbaarheid: vast prima, want het bord leeft nog steeds. Het is ook ietsjes nieuwer volgens mij.
De grote vraag: wie heeft er óók ervaring met beiden en heeft adviezen op verdere betrouwbaarheid?
Overigens zal ik met onderdelen en randzaken nog het nodige switchen tzt...
Ik heb nu 2x een moederboord met een 440BX afgeleide draaiende:
- Intel SE440BX2. Gecommbineerd met een P3-450 (SL37C) en dikke GF2/MX kaart
- Asus P3B-F. Gecommbineerd met een P3-450 (SL3CC) en dikke TNT2/M64 kaart
Beide bordjes vertonen nu 0,0 aan problemen en lijken helemaal gezond.
De Intel heeft minder condensatoren die zouden kunnen lekken / bollen. En staat ook bekend als enorm betrouwbaar en stabiel.
De Asus heeft als "overclockboard" pluspunt meer 'standaard' instellingen softwarematig in de BIOS te verzetten om de FSB hoger te klokken. Leuk voor een eventuele 133FSB processor. Minpunten: méér condensatoren die eventueel kunnen lekken en slechts één ISA poort, maar die is toch leeg. Betrouwbaarheid: vast prima, want het bord leeft nog steeds. Het is ook ietsjes nieuwer volgens mij.
De grote vraag: wie heeft er óók ervaring met beiden en heeft adviezen op verdere betrouwbaarheid?
Overigens zal ik met onderdelen en randzaken nog het nodige switchen tzt...
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS