Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Retro] welk BX moederbord ga ik houden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17-10 00:32

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Omdat mijn retro verzameling een beetje te groot is, ga ik een beetje ruimen. Ik begin in de Pentium 2 / 3 klasse. Het 'beste' bord wil ik houden, de andere verkopen.

Ik heb nu 2x een moederboord met een 440BX afgeleide draaiende:

- Intel SE440BX2. Gecommbineerd met een P3-450 (SL37C) en dikke GF2/MX kaart
- Asus P3B-F. Gecommbineerd met een P3-450 (SL3CC) en dikke TNT2/M64 kaart

Beide bordjes vertonen nu 0,0 aan problemen en lijken helemaal gezond.

De Intel heeft minder condensatoren die zouden kunnen lekken / bollen. En staat ook bekend als enorm betrouwbaar en stabiel.

De Asus heeft als "overclockboard" pluspunt meer 'standaard' instellingen softwarematig in de BIOS te verzetten om de FSB hoger te klokken. Leuk voor een eventuele 133FSB processor. Minpunten: méér condensatoren die eventueel kunnen lekken en slechts één ISA poort, maar die is toch leeg. Betrouwbaarheid: vast prima, want het bord leeft nog steeds. Het is ook ietsjes nieuwer volgens mij.

De grote vraag: wie heeft er óók ervaring met beiden en heeft adviezen op verdere betrouwbaarheid?

Overigens zal ik met onderdelen en randzaken nog het nodige switchen tzt...

Op 10 HMz blijven steken...

Alle reacties

• Thandor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

Thandor

SilverStreak

Voor wat betreft de stabiliteit zijn beide inderdaad een goede keus. Kijkende naar ruime mogelijkheden (tweaking/overclocking) dan is de P3B-F de winnaar. Condensatoren zou ik mij niet zo druk over maken. De condensatoren op de P3B-F zijn niet slecht en mocht je ooit problemen ermee krijgen dan is het vervangen van de condensatoren goed te doen.

De Intel Seattle 440BX2 heb ik zelf trouwens draaien met een Pentium II. Draait prima mits je niets wilt tweaken :).

De CPU's zijn nagenoeg identiek (B0 of C0 stepping).

Profiel | http://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik heb hier nog een P2B-F gehad, uitstekende bordjes. Ook getest met een 1GHz CuMine op een AOpen Slotket een jaar of twee terug. Ging prima :)

Mijn stem zou dan de P3B-F zijn. Die kan met de juiste adapter ook Tualatins draaien.

nelizmastr wijzigde deze reactie 12-09-2019 13:54 (25%)

I reject your reality and substitute my own

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
nelizmastr schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:54:
(...)Die kan met de juiste adapter ook Tualatins draaien.
Ik heb nog een Celeron 1100 liggen (met een meter stof op de plastic zak)... Wie weet is er nog ergens een Powerleap te vinden :P

(de slotket die ik heb zal niet willen; mist de voltregulator)

... maar het lijkt er dus op dat de Asus het aan het winnen is!

Waterbeesje wijzigde deze reactie 12-09-2019 16:21 (8%)

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 12:58

Nemesizz

Untouchable

Volgens mij kwamen de 'lekkende condensator borden' net een generatie daarna. De Slot1 borden die ik heb vertoont er geen één een teken van lekkende condensators (verschillende merken).

Natuurlijk waren er wel eens wat borden met lekkende elco's, maar wat ik mij herinner waren het vaak borden die net een generatie later kwamen, vaak de socket 370 en socket A bordjes.
En dan nog, elco's vervangen is vaak goed te doen, werkt zo'n bordje vaak weer prima (zelf bij een socket 423 bord moeten doen).

Qua borden waren de Intel (eigen) bordjes vaak goed en stabiel, maar je kon er ook niks 'spanneds' mee, weinig opties met overklokken (ook de generaties na de PII / PIII). Als je af en toe beetje wil klooien, of bijvoorbeeld een 133Mhz FSB CPU wil zou ik ook voor de Asus gaan.

Veel 440BX, ondanks dat ze het officieel niet supporten, werken prima met 133Mhz FSB CPU's... misschien een paar OEM bordjes daargelaten (geen dividers, lopen dingen als chipset / AGP dusdanig ver buiten de specs dat het niet werkt).

Heb zelf nog een PC met een Abit BH6, met zo'n S370 > slot 1 converter met een 1Ghz PIII Coppermine-T (tussen model tussen Coppermine en Tualtin, dus wel een model al met heatspreader). Loopt al jaren zo goed als stabiel met 133Mhz FSB (niet alle videokaarten vinden het leuk dat de AGP op 89Mhz loopt ipv 66Mhz, maar de meeste GeForce kaarten werken er verder prima om).

• bitshape
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ik heb hier nog een Abit BX6 liggen, deze heeft een vrm-polymod gekregen van mij. Ik heb er een p3-800 in zitten via een slotket.
De oude vrm elco's waren niet defect, als hobbyist/tweaker-zijnde is het gewoon een leuk klusje om te doen.

Latere borden hadden elco problemen, vanaf 1999 op zijn vroegst volgens badcaps.net.

bitshape wijzigde deze reactie 12-09-2019 19:23 (37%)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nemesizz schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:09:
Volgens mij kwamen de 'lekkende condensator borden' net een generatie daarna. De Slot1 borden die ik heb vertoont er geen één een teken van lekkende condensators (verschillende merken).

Natuurlijk waren er wel eens wat borden met lekkende elco's, maar wat ik mij herinner waren het vaak borden die net een generatie later kwamen, vaak de socket 370 en socket A bordjes.
En dan nog, elco's vervangen is vaak goed te doen, werkt zo'n bordje vaak weer prima (zelf bij een socket 423 bord moeten doen).
Helaas waren de laatste Sl1 borden net zo brak als de So370 borden, ook tijdgenoten van de P3B-F en SE440BX2 hadden er last van, denk aan AOpen AX6BC en Abit BE6-II. Gelukkig hebben Intel en Asus beide conservatieve, Japanse, dure en zo blijkt goede keuzes gemaakt mbt condensatoren. Dat gezegd, elco's zijn altijd aan veroudering onderhevig en zelfs met de beste tonnetjes zul je vroeg of laat (waarschijnlijk laat in dit geval) tot vervanging over moeten gaan. Gelukkig inderdaad niet zo'n ramp.
Qua borden waren de Intel (eigen) bordjes vaak goed en stabiel, maar je kon er ook niks 'spanneds' mee, weinig opties met overklokken (ook de generaties na de PII / PIII). Als je af en toe beetje wil klooien, of bijvoorbeeld een 133Mhz FSB CPU wil zou ik ook voor de Asus gaan.
Ik kan nog een reden verzinnen om voor de SE440BX2 te kiezen: dat ding heeft niet alleen twee ISA sloten, maar ook een SBLink connector waarmee je met een PCI geluidskaart zonder ranzige TSRs toch in DOS kunt werken. O.a. de Yamaha 74x-kaarten ondersteunen dat.

Kortom, komt IMHO neer op doel van het systeem. Als je er toch nooit DOS op gaat draaien heeft de SE440BX2 geen meerwaarde tov de P3B-F, en omgekeerd heb je meer opties op de P3B-F. Wil je daarentegen af en toe een (late) DOS spelletje spelen, dan is de SE440BX2 duidelijk de geschiktere keuze.
Veel 440BX, ondanks dat ze het officieel niet supporten, werken prima met 133Mhz FSB CPU's... misschien een paar OEM bordjes daargelaten (geen dividers, lopen dingen als chipset / AGP dusdanig ver buiten de specs dat het niet werkt).

Heb zelf nog een PC met een Abit BH6, met zo'n S370 > slot 1 converter met een 1Ghz PIII Coppermine-T (tussen model tussen Coppermine en Tualtin, dus wel een model al met heatspreader). Loopt al jaren zo goed als stabiel met 133Mhz FSB (niet alle videokaarten vinden het leuk dat de AGP op 89Mhz loopt ipv 66Mhz, maar de meeste GeForce kaarten werken er verder prima om).
:Y

Heb - totdat de videogeheugen van de onboard Voodoo 3 het begaf ( :'( )- vrolijk op 7.5x133MHz gedraaid op mijn MSI MS-6168. Ging best hard :)

Soittakaa Paranoid!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@dion_b Oh ja, die Abit BE6, kon je gratis vervangende elco's voor aanvragen (zelfs na verlopen garantie) maar moest je ze wel zelf vervangen.

Gebruik nu zelf een GeForce 4MX 4000 op m'n P3 bord, en dat ding is echt een wonderkaart.
Heeft geen problemen met 89Mhz AGP, én kan ook nog eens als een malle overklokken (bijna 100% overklok, Quake 3 is dan nog stabiel en ging de FPS van 65 naar ruim 90, andere games krijgen wel kleine glitches).

De Radeon kaarten (9000 en 9200se) vonden 89Mhz niet leuk en crashten constant (al waren drivers en crashen toch vaak een dingetje bij die kaarten, moest vaak over op Omega drivers omdat die stabieler waren).

Heb me overigens een lange tijd afgevraagd of een Celeron 1Ghz (coppermine / tualtin) geen betere optie was.
Die dingen hadden vaak 66 of 100Mhz FSB, en als je die dan kon overklokken op 133Mhz had je helemaal een snel monster (grote ALS, weet niet hoe goed die dingen kunnen/konden overklokken, de 'oude' 300A en 333A konden best goed overklokken).

Nemesizz wijzigde deze reactie 13-09-2019 12:11 (0%)
Reden: toevoeging

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nemesizz schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:11:
[...]

Heb me overigens een lange tijd afgevraagd of een Celeron 1Ghz (coppermine / tualtin) geen betere optie was.
Die dingen hadden vaak 66 of 100Mhz FSB, en als je die dan kon overklokken op 133Mhz had je helemaal een snel monster (grote ALS, weet niet hoe goed die dingen kunnen/konden overklokken, de 'oude' 300A en 333A konden best goed overklokken).
Celeron 1000 Coppermine had nagenoeg nul OC-potentie, want al nabij de max van Coppermine mogelijkheden. Bovendien kreeg je op die hoge multipliers flink last van de kleine 128kB L2 cache.

Celeron 1000A Tualatin had flinke rek, 1333MHz was vaak haalbaar, en 256kB L2 presteerde stukken beter - per default vergelijkbaar met een P3-1000E Coppermine, maar dan dus met mogelijkheid om stukken hoger te clocken.

Zo spectaculair als Celeron 333A@500MHz was het nog niet, maar mooi meegenomen was het zeker, zo'n Celeron 1000A@1333MHz kon zich goed meten met een Athlon Thunderbird en was sneller in de meeste taken dan de vroege P4 CPUs uit die tijd.

Soittakaa Paranoid!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Voor DOS omgeving heb ik nog een paar andere beestjes staan... noem maar een platform:
- generatie 8088/8086/V20 op 4.77 , 8 en 10 MHz
- generatie 286 op 10 en 16MHz
- generatie 386 op 33 en 40 MHz
- generatie 486 op 66MHz
- generatie P1 (incl een K6) op 120, 133, 150, 166 en 233 MHz (hoewel vooral W95)
- generatie K6-2 op 400MHz (hoewel DOS enkel voor Interlnk wordt gebruikt hierop)

Dus nee, echt DOS gamen ga ik er niet op doen. Eerder W98 en eventueel XP als er een echt snelle processor op komt (1GHz+).

Wat betreft elco's: ik heb een klein beetje soldeerervaring en kan ze dus vervangen als het nodig is. Maar liefst zo min mogelijk uiteraard. Gezien deze plankjes blijkbaar beiden geen heel groot risico zijn is hier geen voorkeur (in tegenstelling tot mijn Duron 800 plank waar er wèl een bol staat :( )

De Asus lijkt nog steeds méér voordelen te hebben dan de Intel.
Het enige nadeel dat ik nu voor de Asus kan bedenken is een ISA poort minder. Maar dat is in dit geval overkomelijk.

@Nemesizz Ik zou het ook graag willen proberen met mijn Cel1100T, echter nog niet geprobeerd ivm ongeschikte moederborden. Enkel twee planken waarvan één enkel Mendocino ondersteunt en een die maximaal Coppermine doet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je geen DOS gaat doen heeft ISA geen meerwaarde inderdaad.

Enige zorg die Win98+XP me baart is dat Win98 max 512MB RAM kan gebruiken en problemen geeft daarboven, waar je met XP minimaal 768MB wilt, liefst 1GB. Dat laatste is trouwens ander argument voor de P3B-F: 4 DIMM slots, dus daadwerkelijk ook 1GB haalbaar, aangezien BX max 256MB per DIMM (bij dubbelzijdige DIMMs met 16Mx8 chips) aankan.

Soittakaa Paranoid!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:52:
Als je geen DOS gaat doen heeft ISA geen meerwaarde inderdaad.

Enige zorg die Win98+XP me baart is dat Win98 max 512MB RAM kan gebruiken en problemen geeft daarboven, waar je met XP minimaal 768MB wilt, liefst 1GB. Dat laatste is trouwens ander argument voor de P3B-F: 4 DIMM slots, dus daadwerkelijk ook 1GB haalbaar, aangezien BX max 256MB per DIMM (bij dubbelzijdige DIMMs met 16Mx8 chips) aankan.
...dan maar op 512MB blijven steken en enkel W98 doen :)
Voor XP kan ik altijd nog mijn Cel733C set in een kastje wurmen. Zal ook net wat beter lopen dan een 450 gok ik (hoewel... lage fsb... ik voorzie een test :P ). OF ik moet nog een P3-800 hebben... of ik pak de Duron 800 nadat het board is gefixt...

[offtopic] ik heb echt te veel 'ouwe meuk' :X kwam ook een krat vol (!) diskettes tegen, met oa een set diskettes van WordPerfect

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:22:
[...]

[offtopic] ik heb echt te veel 'ouwe meuk' :X kwam ook een krat vol (!) diskettes tegen, met oa een set diskettes van WordPerfect
Hehe, herkenbaar. Eens in de zoveel tijd probeer ik een lading te lozen - maar de helft hou ik alsnog "voor het geval dat", en van wat ik daadwerkelijk wegdoe wordt helft niet gekocht, grotendeels omdat het de helft is waar niemand in geinteresseerd is :P

Iemand interesse in een paar ISA ISDN 'modems' of een noname 10MbE NIC? Nope, dacht het niet :z

Soittakaa Paranoid!

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:50
Lang verhaal kort, ik doe alleen retro spul weg als een ander het goed kan gebruiken en een ok prijsje wil betalen :-).

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Iedereen bedankt voor alle adviezen en meedenken, ik weet welke ik ga houden: De Asus.

Met het oog op mogelijk naar 133MHz fsb te kunnen, lijkt dit me het mooiste bord. En wie weet krijg ik de 450 wel naar 500 stabiel ^_^ (Als het cache tenminste uit de gunstige lichting is)

Voor wie meegelezen heeft en met smart zit te wachten: Houd v&a komende tijd maar in de gaten. Daar verschijnt binnenkort een mooie desktop op basis van de Intel Seattle en een Pentium 3 @ 450mhz en 128MB Ram, 15GB Harde schijf en mooie Geforce 2 MXnogwat kaart.

Nu nog kijken wat voor moois ik er wel en niet in ga stoppen...

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik kwam nooit ver qua overkloks met die PII en PIII 400/450's, mogelijk vanwege de cache, maar (uit m'n hoofd, is al een tijdje geleden) FSB 112 of 124 of iets in die geest en zelfs dan amper stabiel. Op 133Mhz was het gewoon meteen black-screen.

Coppermine deed het een stuk beter, had een Pentium3 500/100 (die verkocht was als 667/133...) op 667Mhz draaien tot ik later er pas achter kwam dat het eigenlijk een 500 variant was.

Wegdoen kan ik het niet, maar ga ook niet meer actief op zoek naar die dingen omdat ik toch weet dat het m'n opslag kast alleen maar verder doet vullen :P
Even wat mee klooien, en dan gaat het weer de kast in, en ruimte heb ik niet in overvloed helaas.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ik kan me herinneren dat sommige 450's door vraag en aanbod in de laatste series betere cache modules kreeg uit de fsb133, waardoor een enkeling de 133 wél aantikte. Maar ik geen ervaring mee of dat kan met deze.

Dat kast verhaal speelt hier ook, maar dan een te volle kast. Daarom ga ik wat opruimen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb veel P3-450 CPUs in handen gehad maar nog nooit eentje die 600MHz aankon, in ieder geval niet op stock voltage. Pas vanaf de c0 stepping bood Intel Katmai CPUs aan met snelheden boven de 500MHz, waarbij sprake was van binning: alleen de beste cores gingen in de P3-600 of 600B CPUs. Yields waren laag, dus kans op een hoog presterende 500 of 450 was erg klein. Sowieso waren de meeste P3-450 CPUs a0/b0 stepping. Als je een kans wilt hebben moet je sowieso naar c0 stepping zoeken, moet je ook geluk hebben met je cache, en dan nog vooral niet te optimistisch zijn.

P3-500E naar 667MHz of P3-600E naar 800MHz is daarentegen nagenoeg altijd mogelijk gezien Coppermine veel hogere prestaties mogelijk maakte, zelfs in a0 stepping.

Soittakaa Paranoid!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Veel P2’s konden pittig hard lopen. Heb hier een Deschutes 266 die zonder problemen of extra voltage op 400MHz draaide (100FSB) op een P2B-F. Met P3’s ben ik niet verder gekomen dan een 750 coppermine op ~900MHz, al vond mijn ATI 9600 Pro dat minder leuk ;)

I reject your reality and substitute my own

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
nelizmastr schreef op maandag 16 september 2019 @ 06:22:
(...) Heb hier een Deschutes 266 die zonder problemen of extra voltage op 400MHz draaide (100FSB) op een P2B-F. (...)
Die heb ik er ook nog een liggen... maar ook een èchte 400. Misschien dat ik dat niet ga proberen... maar het idee is leuk :) Wellicht als ik een 1997 computer ga bouwen, ik de 266 er in poot.
dion_b schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:17:
Heb veel P3-450 CPUs in handen gehad maar nog nooit eentje die 600MHz aankon, in ieder geval niet op stock voltage. (...)
De P3/450 (SL3CC) op de Asus plank kreeg ik gisteren ook niet voorbij de 504 @ 112; dan wilde Win98 niet meer opstarten. En een echte stresstest heb ik niet gedraaid; geen idee of-ie dan nog wilt.
Zou de SL37C daarin verschil kunnen maken? Of zijn deze ècht zodanig hetzelfde dat het niks uit zal maken?
(dan bespaar ik me de moeite van het wisselen)

Met voltages klooien heb ik niet gedaan en ga ik niet doen overigens... ik wil dit spul liever heel laten. De computerwinkel verkoopt ze al 20 jaar niet meer geloof ik.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

nelizmastr schreef op maandag 16 september 2019 @ 06:22:
Veel P2’s konden pittig hard lopen. Heb hier een Deschutes 266 die zonder problemen of extra voltage op 400MHz draaide (100FSB) op een P2B-F. Met P3’s ben ik niet verder gekomen dan een 750 coppermine op ~900MHz, al vond mijn ATI 9600 Pro dat minder leuk ;)
Maar de 100Mhz FSB Pentium II's konden dan weer voor geen meter overklokken. Heb een 350Mhz en een 400Mhz, en die willen echt helemaal niks, zelfde als de PIII Katmai (450). Misschien met geluk 112Mhz, maar dan vaak al instabiel.

Celeron 333A (300A was beter maar helaas heb ik die niet), kon wel naar 500Mhz met 100Mhz FSB.
Maar moet dat ding wel machtig koelen anders loopt ie vast, terwijl die niet eens zo heet word (heatsink temperatuur rond de 42 graden loopt ie vast op een of andere manier. Hoorde dat de 300A stabieler was op 450Mhz.
Had de Celly wel draaien op een bord met weinig overklok opties, alleen jumpers voor auto FSB, 66Mhz of 100Mhz, en voor de rest niks. Misschien dat het beter zou werken op m'n Abit bord, maar weinig puf aan om de PIII eruit te halen en de BIOS weer opnieuw instellen (geen profiles, en bij CPU wissel moet je eerst je overkloks eraf halen anders probeert ie de Celeron te starten op 133Mhz FSB, en dat gaat nooit nie werken).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:55:
[...]

De P3/450 (SL3CC) op de Asus plank kreeg ik gisteren ook niet voorbij de 504 @ 112; dan wilde Win98 niet meer opstarten. En een echte stresstest heb ik niet gedraaid; geen idee of-ie dan nog wilt.
Zou de SL37C daarin verschil kunnen maken? Of zijn deze ècht zodanig hetzelfde dat het niks uit zal maken?
(dan bespaar ik me de moeite van het wisselen)
SL37C is c0 stepping, dus mogelijk beter.

Wat je in ieder geval kunt doen is L2 cache uitschakelen om dat uit te sluiten. Dan kijken hoe hoog de core wil gaan. Als je dat weet, L2 weer inschakelen en kijken of dat bottleneck is of niet.
Met voltages klooien heb ik niet gedaan en ga ik niet doen overigens... ik wil dit spul liever heel laten. De computerwinkel verkoopt ze al 20 jaar niet meer geloof ik.
Meh, P3-450 is zo algemeen dat ik er geen moeite mee zou hebben, zeker niet om een keertje te kijken hoe hoog het kon gaan. Als je het daarna weer naar stock terug zet is er niets aan de hand - schade door hogere voltages is gevolg van langdurige blootstelling (ervan uitgaande dat je niet gelijk idioot hoog gaat zitten).

Heb hetzelfde gedaan met mijn K6-3+ 550MHz, die draaide moeiteloos 600MHz op lage voltage, dus heb ik eens gekeken hoe hoog het kon gaan. 115x5.5MHz = 632MHz was hoogste waar ik het stabiel op kreeg, maar daarvoor moest ik VCore wel op 2.5V zetten. 105x6=630 wilde daarentegen prima op 2.3V en 125x5=625MHz ging op 2.2V. Alles daaronder lukte op 2.1V of meer. Op gegeven moment wordt het dus exponentieel. Dat weet ik nu, dus VCore weer op 2.1V gezet en draai nu op 4.5x133=600MHz.

Soittakaa Paranoid!

• Zanac-ex
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08-10 21:12
dion_b schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:17:
Heb veel P3-450 CPUs in handen gehad maar nog nooit eentje die 600MHz aankon, in ieder geval niet op stock voltage. Pas vanaf de c0 stepping bood Intel Katmai CPUs aan met snelheden boven de 500MHz, waarbij sprake was van binning: alleen de beste cores gingen in de P3-600 of 600B CPUs. Yields waren laag, dus kans op een hoog presterende 500 of 450 was erg klein. Sowieso waren de meeste P3-450 CPUs a0/b0 stepping. Als je een kans wilt hebben moet je sowieso naar c0 stepping zoeken, moet je ook geluk hebben met je cache, en dan nog vooral niet te optimistisch zijn.

P3-500E naar 667MHz of P3-600E naar 800MHz is daarentegen nagenoeg altijd mogelijk gezien Coppermine veel hogere prestaties mogelijk maakte, zelfs in a0 stepping.
Mijn P3-450 SL35D deed 600 stock voltage en 630 max overclock met Alpha P3-125 koeler op P3-BF bord.
Geheugen zat met 140 FSB op de limiet.

Had een Katmai P3-550@680/124 FSB stabiel met Alpha P3-125 en veels te veel voltjes, voor een paar uur dan.
BSOD en daarna alleen nog maar stabiel op stock :) Heeft nog een paar jaar probleemloos gedraaid als dedicated (UT99) server.
Godzijdank heb ik die Alpha P3-125 nooit weggedaan, de eerste echte CPU koeler voor overclockers,

Maar on-topic; P3B-F
(De mijne is geupgrade met een Slot-T adaptor, P3-S 1400, 1GB SDR en een GF6800)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Zanac-ex schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:37:
[...]
Maar on-topic; P3B-F
(De mijne is geupgrade met een Slot-T adaptor, P3-S 1400, 1GB SDR en een GF6800)
Als ik die adapter nog eens te pakken krijg, draait de mijne op een celeron 1100 (misschien zelfs met oc naar 133MHz fsb). En zal ik ook eens kijken of mijn GF 5200 of 6200 dat stabiel trekt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zanac-ex schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:37:
[...]

Mijn P3-450 SL35D deed 600 stock voltage en 630 max overclock met Alpha P3-125 koeler op P3-BF bord.
Geheugen zat met 140 FSB op de limiet.
Alpha? Zeker ook met Delta fan?

Die dingen konden ongelofelijk koelen, beter dan waterkoeling in veel gevallen. Helaas wel met even indrukwekkende geluidsproductie...

Soittakaa Paranoid!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 00:42:
[...]
Helaas wel met even indrukwekkende geluidsproductie...
Mijn AMD Athlon XP 2800+ had een Cooler Master Jet... over geluid gesproken. Wel lekker koele processor :P

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True